Eerst de sound, dan de compositie?...of andersom?

DjGo

I point mics
Lid sinds
16 januari 2005
Berichten
220
Locatie
Het Wilde Westen
Dag beste mensen,

wat mij nou benieuwd bij andere muziekmakers is 't volgende: als je een leuk soundje zit te programmeren in je synth, inspireert dat je dan tot het maken van een muziekje, of maak je eerst het muziekje en zoek/programmeer je er dan de sounds bij?

Ik zit vaak lekker soundjes te maken op mijn AN1x of mijn Bassstation (rack), en vervolgens raak ik helemaal ge-inspireerd om iets met die sounds te gaan doen... logisch toch. Vervolgens blijkt die sound echt helemaal niet bruikbaar voor een stukje muziek, is het toch meer een sound-effect dat een 'muzikaal inzetbare' SOUND. Van het muziekje komt vervolgens ook nix meer terecht.

Ik kan me zo voorstellen dat (wellicht meer geschoolde) muzikanten toch eerst 't muziekstuk maken (schrijven) en dan vervolgens de sounds erbij zoeken om de partijen te arrangeren. Lijkt me een traditionele manier.

Ik zou weleens willen weten hoe de gemiddelde forumbezoeker ongeveer te werk gaat.
 
Ik doe maar wat.

Als het leuk klinkt dan hou ik het, klinkt het niet leuk dan gooi ik het weg. Sim-pel.
 
Soms begin ik met het programmeren van een drumtrack en pleur daar alles overheen. Waar ik weleens tegenaan loop is dat ik vaak drumtracks veelste druk programmeer,al doende leert men. Heb ook weleens wanneer ik met me synth zit te spelen dan hoor ik een geluid en speel ik automatisch het gene wat ik bij het geluid qua melody,sound vind horen. Of gewoon lekker spelen en daaronder de beat programmeren etc.

Bijgeluidjes kun je vaak wel inzetten wanneer de track compleet vorm heeft,dat is geen punt. Ik zou rustig en eenvoudig beginnen met een drumtrack en een basje of 2,3 met hier en daar een breakje etc.Daarna wat opvul geluiden wat ambiance mischien wat geluiden voor de achtergrond,beetje kloten hier en daar. Wanneer je de track een aantal keer geluisterd heb kom je tot de conclusie dat ie wat rustig klinkt. Pleur daarna wat melodys,sounds,leads,strings etc... er overheen. Je track kun je daarna hier en daar wat gaan veranderen qua bass,melody en structuurtjes. Denk niet te moeilijk en hou het eerst simpel. Percussie kun je later ook weer aan je melody,bass etc. aanpassen. Simpel blijven denken en gewoon wat kloten en een beetje naar je oren,gevoel luisteren. Wanneer jij iets wilt wat normaal gezien niet voorkomt gewoon je eigen keuzes maken,zolang het volgens jou goed in het gehoor ligt. Alleen luisteren naar andere cds om arrangementen,beetje compositie op te doen. Niet teveel,daarna gewoon weer je eigen dingen blijven doen,zodat je niet in wanhoop half eindigt.

gvd. half stuk text gedeleted.

Heb vandaag een vette leren jas gekocht voor 20eur:D zo n oude leren brandweer jas met zo grote reverskraag,die ze vroeger droegen en het is ook nog een echte met patent erop,wat erin staat + een code en dat voor 20euro en hij zit me gegoten!:P

(ontopic) Lekker eerst simpel je trackjes bouwen,alleen hierdoor maak je progressie,niet door te klinken/zijn als je grote helden dat ontstaat mischien vanzelf en blijven bouwen.
 
Origineel geplaatst door justin

Heb vandaag een vette leren jas gekocht voor 20eur:D zo n oude leren brandweer jas met zo grote reverskraag,die ze vroeger droegen en het is ook nog een echte met patent erop,wat erin staat + een code en dat voor 20euro en hij zit me gegoten!:P

Uh, gefeliciteerd?

Bij mij is het vooral een wisselwerking. Ik kan wel eens beginnen met een geluidje, een loopje spelen, er meer bij verzinnen, om er vervolgens achter te komen dat het originele geluid niet past in het geheel, waarna ik het eruit gooi.

Overigens begin in vrijwel altijd met een akkoordenschema dat leuk klinkt, dat heb ik dan tijdens het jammen in elkaar gezet of ik jat het ergens ( :o: ), dan programmeer ik een drumtrack, en speel ik de baslijn in. Daar overheen komen dan de akkoorden (strings, pads, weet ik ut), en tenslotte de vocals + leads. De geluiden komen dus achteraf.
 
Bij mij is het iedere keer weer anders.

De ene keer begin ik met nummerelogie dingen op noten te zetten, ga naar mijn orgel of synth, werk het compositorisch uit en daarna uitwerken met de band.

Een andere keer pingel ik maar wat, maak of vind een nieuw geluid, begin er naar te spelen en een idee is geboren. Dan werk ik in omgekeerde volgorde. Dat laatste overkomt me op dit moment nu ik twee weken mijn Novation in bezit heb.

Ik sta voor alles open, als er uiteindelijk maar een mooie song staat.
 
compositie en sounddesign zijn gewoon 2 verschillende disciplines
genoeg mensen die alleen sounds maken welke pas bij het juiste stuk weer gebruikt worden
 
varieerd nogal
als ik een leuk funky geluidje ontdekt heb, zal ik eerder op het toetsenbord gaan lopen henksten!
als het dan leuk klinkt neem ik het snel even in cubase op. en ga later verder kijken wat er zoal meer bij past.
soms heb ik een leuke drumloop die mij weer inspireerd.
ik heb eigenlijk nooit een melodie in mijn hoofd.
 
Origineel geplaatst door MadR
compositie en sounddesign zijn gewoon 2 verschillende disciplines
genoeg mensen die alleen sounds maken welke pas bij het juiste stuk weer gebruikt worden
]

Hay

oh, dat wist ik niet dat het verschillende dingen zijn,
dat kan wel de verklaring zijn dat mijn trackies de laatste tijd meer soundscapes zijn
dan een compleet nummer

dus je kunt alle kanten op,eerst de geluiden dan de compositie
of eerst de compositie en dan de geluiden

volgens mij was een van die oude grote componisten zelfs doof op het eind(bach, beethoven, ik weet zijn naam niet meer)
en toch nog muziek schrijven ,zonder het ooit te kunnen horen
dat is ook wel byzonder(wel moeilijk met een moogmodulair):D

veel succes met je composities/soundscapes

8D
 
was Beethoven idd. Hij ging wel eens met zijn hoofd op de vloer van de orkestbak liggen om toch maar iets van de trillingen mee te krijgen heb ik ooit eens gelezen. Ook een manier natuurlijk...
 
Yup, bij mij varieert het ook constant...

meestal zoek ik een aardig geluidje, speel daar wat mij totdat ik een leuk lijntje heb
en ga daarna het geluid vaak nog aanpassen en lekker in de mix plaatsen.

Moet zeggen dat ik tegenwoordig meer vanuit melodie werk, terwijl ik vroegah
meer vanuit een bepaalde sound zat te werken.
 
Ik doe het vaak beide tegelijk. Al programmerend soundjes maken en dan weer wat bijprogrammeren. Vaak neem ik lange loops op met een bmp waarin ik hethet beste vind klinken. Van daaruit werk ik verder. Soms speel ik life wat in wat ik meteen opneem.
Het meeste wat ik maak Ik denk dat dat komt omdat ik een liefhebber ben van ambient en soundscapes. Daar is de grens tussen compositie en sound van nature wat dunner.
 
Ik produceer tegenwoordig voornamelijk Techno. Voor kazige trance zou je met een accoordenschema kunnen beginnen, maar mijn mening is Dance = dansvloer. Voor mij draait het allemaal nog steeds om de basics of house music. Kickdrum en hihat. Ik begin altijd met beats. Als het loopt als een trein en beukt als een hamer op het hoofd van iemand die je tas wilde jatten, dan is het tijd voor some sounds...

Ik heb ook ervaren dat de groove het belangrijkste is in een plaat. Als je beats lekker zijn, dan kan je er uren naar luisteren...
 
Ik begin meestal met een idee.

Dat kan een technisch idee zijn om een geluid te maken en/of verschillende geluiden die tegen elkaar in werken.
Het kan ook een lekkere beat zijn die ik heb zitten tikken of verzinnen.

Dan ga ik pas de geluiden erbij zoeken. Uit ervaring weet je op een gegeven moment welke geluiden je kan verwachten uit je synths dus erg lang hoef je niet te tweaken tot je -een beetje- in de buurt zit van je geluid.

Dat je ondertussen combinaties tegenkomt die je niet had verwacht is logisch.

Maar een idee kan ook een compositie zijn, geïnspireerd door de muziek waar je naar luisterd. Meestal hoor je in je hoofd echt wel geluiden erbij. (Schrijf het op!)

Het is van allebei een beetje wat ja.
 
Elke andere sound vraagt een om een andere compositie
 
voor mij is t elke x weer anders...

-soms begin k met een melodie
- of een sound
- of percussie
- samples
- style

K merk ook vaak dat je bv. met een sound aan t spelen bent en dat t van belang is hoe je de melodie speelt.

Er was ook zo'n thread over Hardcore...> afhankelijk van t geluid met de juiste melodie...

K doe ook wel eens bewust iets anders....t is zo makkelijk om dezelfde stappen te doen in het begin bij het maken van een track...

Heb ooit een documentaire van Björk gezien....en die ging bewust alle midi-kanalen switchen... zodat de kick op de melodie werd gezet...bv.. Allemaal leuke truukjes... om nieuwe, spannende resultaten te krijgen en jezelf te blijven prikkelen...!!

Lets'experiment!
 
meestal maak ik een loopje van 32 beats of iets dergelijks, wat uiteindelijk het hoogtepunt van de track gaat worden en waar ik dus steeds een geluid bijvoeg totdat ik het geheel lekker bij elkaar vind klinken, pas als ik over de sound etc tevreden ben ga ik mn track echt opbouwen
 
Voor mij heeft elk geluid een andere funktie. Vaak zoek ik een geluid met een bepaalde funktie en de sound probeer ik er dan bij te zoeken. Ook heb ik vaak 'vettegeluidensessie' Dan ga ik alleen maar aan de knoppen draaien en leipe dingetjes opnemen. Daar ontstaat ook vaak een idee uit. Wat ik moeilijk vond om aan te leren is het kill your darlings principe. O.K. het geluid is vet, en je wil er iets mee, maar het past niet in het dingetje waar je mee bezig bent..--> eruitflikkeren en lekker onthouden voor iets anders
 
Back
Top