Mastering software & Softsynths

Fokov

Stamgast
Lid sinds
25 oktober 2002
Berichten
283
Hallo allemaal!

Ik heb ditmaal twee vragen:

1) Ik ben op dit moment aan het overstappen op draaien met CD's. All mijn platen verkoop ik, maar uiteraard niet voordat ik de hele zooi heb opgenomen op mijn PC om later te branden op CD's. Echter, de tracks die ik heb opgenomen (via draaitafel - Numark mixer - M-audio Delta 44) klinken vergeleken met andere tracks van CD, internet, etc nogal slapjes. Ik heb het idee dat ze wat meer volume en punch kunnen gebruiken. Ik neem alles op in Wavelab en ik normalize het allemaal, dus dat is het probleem niet.

Weet iemand een niet al te dure software mastering tool waarmee ik door bij wijze van spreken 1 knop in te drukken de boel kan oppompen zodat ze ongeveer hetzelfde klinken als alle andere tracks? Is wel zo makkelijk met draaien nl.

2) Synthesizers vind ik eigenlijk veel te lomp en te groot voor in mijn kamer, dus ik ben van plan deels over te stappen op softsynths. Ik ben o.a. van plan mijn Novation K-Station te verkopen. Wat zijn goede software alternatieven voor deze synth? Moet ook met ableton werken en liefts makkelijk aan te sturen zijn met mijn Nordlead 2. Wat raden jullie aan?

Goed, ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
 
ergens gaat er iets fout bij je...want een delta44 is goed genoeg om zo goed als identiek de bron op te nemen....dus als je opname anders klinkt dan de bron gaat er iets niet goed, check nog es ff alle aansluitingen en vooral gainstructure ed
 
Re: Mastering software & Softsynths

Origineel geplaatst door Fokov

2) Synthesizers vind ik eigenlijk veel te lomp en te groot voor in mijn kamer, dus ik ben van plan deels over te stappen op softsynths. Ik ben o.a. van plan mijn Novation K-Station te verkopen. Wat zijn goede software alternatieven voor deze synth? Moet ook met ableton werken en liefts makkelijk aan te sturen zijn met mijn Nordlead 2. Wat raden jullie aan?

Novation V-Station ??
 
Gebruik je wel een RIAA correctie-filter?
Die heb je nl. nodig als je van plaat opneemt.
 
Re: Mastering software & Softsynths

Origineel geplaatst door Fokov
Hallo allemaal!

Ik heb ditmaal twee vragen:

1) Ik ben op dit moment aan het overstappen op draaien met CD's. All mijn platen verkoop ik, maar uiteraard niet voordat ik de hele zooi heb opgenomen op mijn PC om later te branden op CD's. Echter, de tracks die ik heb opgenomen (via draaitafel - Numark mixer - M-audio Delta 44) klinken vergeleken met andere tracks van CD, internet, etc nogal slapjes. Ik heb het idee dat ze wat meer volume en punch kunnen gebruiken. Ik neem alles op in Wavelab en ik normalize het allemaal, dus dat is het probleem niet.

Hoi,

Ik neem mijn platen altijd zo hard mogelijk op. Dat is alles wat ik doe. Normaliseren doe ik nooit. Ik vraag me ook af of dit wel goed is. Ik werk ook met een m-audio kaart en het resultaat vind ik best goed. Maar ook bij mij zou het wel beter kunnen...

Erik.
 
Wat is een RIAA correctie filter? never heard of...

En op zich neem ik de boel wel goed op, maar het geluid kan gewoon wel wat dikker klinken... Misschien moet ik wel nieuwe naalden kopen ofzo (heb ik al 5 jaar, nooit vervangen...)

En wbt de V-station: uiteraard lijkt me dat wel wat, maar ik vroeg me vooral af of het ook lekker werkt vergeleken met hardware en of het dus compatible is met Ableton...
 
Origineel geplaatst door Fokov
Wat is een RIAA correctie filter? never heard of...

En op zich neem ik de boel wel goed op, maar het geluid kan gewoon wel wat dikker klinken... Misschien moet ik wel nieuwe naalden kopen ofzo (heb ik al 5 jaar, nooit vervangen...)

En wbt de V-station: uiteraard lijkt me dat wel wat, maar ik vroeg me vooral af of het ook lekker werkt vergeleken met hardware en of het dus compatible is met Ableton...

hoe klinkt het als je direct de inputs van je geluidskaart monitored? is het dan wel goed, en na de opname ineens minder? hoe klinkt het vanaf je mixer? daar wel goed?
 
Origineel geplaatst door magneteyez
Gebruik je wel een RIAA correctie-filter?
Die heb je nl. nodig als je van plaat opneemt.

Ik ga ervan uit dat er een RIAA corr.filter in die Numark mixer zit..
 
RIAA
Record Industry Association of America. Een organisatie van de Amerikaanse platenmaatschappijen.
M.b.t. HiFi hebben ze o.m. een frequentie correctie systeem vastgelegd voor vinyl platen.
Alle vinyl platen worden gesneden met wat extra versterkte hoge tonen. Bij de weergave moet dit op de juiste wijze verzwakt worden, zodat de muziek weer klopt, maar de ruis verzwakt is.
De RIAA curve definieert hoe dit moet gebeuren.

Er zijn kantelfrequenties op 50, 500 en 2120 Hz.
N.B. Bij Opnames van voor ca 1960 en zeker bij 78 toeren platen kunnen opgenomen zijn met afwijkende karakteristieken.

(bron http://www.breem.nl/fldbgr/bgrr.htm)

De phono pre-amp zorgt er voor dat de EQ weer normaal wordt, als je dus een platenspeler op een aux/line-in of mic-preamp aansluit is de EQ setting niet goed. Je moet een phono voorversterker gebruiken en die aan je line-in hangen!

Druid
 
Goh, ik heb altijd gedacht dat de lage tonen bij opname verzwakt werden, en in een phono preamp weer versterkt, dit om amplitude problemen bij het snijden te voorkomen (enorm diepe groeven als gevolg van de lage tonen).
En dacht dat daar die 'plaatbrom' dan ook vandaan kwam ; doordat de lage tonen versterkt worden tijdens het afspelen, versterk je de 50Hz brom.
Niet dus ? :erm:
 
probeer het eens met een simpel punchertje (wavelab)

simpel doch doeltreffend
 
Als je je opname 1:1 maakt, dan zou de track op cd even hard (met hetzelfde dynamische bereik) als op plaat moeten klinken. Er bestaat voor zover ik weet geen plugin die batch-gewijs je tracks onder handen neemt. Eigenlijk wil jij de boel dus opnieuw masteren. En dat gaat een hoop tijd kosten ben ik bang (je zou het bijvoorbeeld met T-racks kunnen proberen, met één of andere gemiddelde preset).

Maar waarom laat je gewoon niet alles voor wat het is?
Als je gaat draaien moet je toch -pfl- van iedere track even de gain bijstellen en zal je bij uizonderlijke verschillen ook iets aan de eq moeten bijstellen (dat deed ik tenminste wel, vanwege te grote verschillen per cd). Vergelijk maar eens een originele vroeg jaren-negentig cd met een cd uit 2003, die liggen qua level ook erg ver uit elkaar (de oude cd heeft vaak een headroom van 12 dB!, terwijl tegenwoordig 4 dB heel normaal is). Kortom, ik zou je platen gewoon 1:1 opnemen. Eventueel even bijknippen natuurlijk (begin, einde) en thats it.. De rest regel je op je dj-megtafel tijdens het draaien bij.
 
Hoi, bedankt voor jullie reply's!

Wat Rejo zegt, dat klopt wel, maar ik wil de verschillen juist tot een minimum te beperken, zodat ik zo min mogelijk met gain en eq hoef te werken. Bovendien zijn de verschillen (qua mastering etc) tussen platen onderling, cd's onderling, of wat dan ook, ook heel groot. Ik dacht dat als ik het op CD gooi en een soort masterprogramma ofzo over al mijn files heengooi, dat alles wat meer op elkaar zou lijken; dwz alles zelfde volume, vetter, etcetera.

Maar misschien is dat een beetje te veel gevraagd...

Ik zal idd eens een puncher proberen te gebruiken o.i.d.. Misschien helpt dat wel wat.
 
ik snap nog steeds niet waarom je opgenomen platen ineens minder klinken dan de originelen..dan doe je iets niet goed
 
<Bumastemramode>je weet trouwens wel dat wat je wilt gaan doen illegaal is in NL he? je zal niet de eerste zijn die bij een DJ gig moet gaan aantonen dat je de originelen gewoon thuis hebt liggen....</<Bumastemramode>

gewoon ff ter info.....
 
Back
Top