Adobe Audition, Sony Soundforce of toch andere software

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Hallo mensen,

Ik ben al jaren bezig met muziek op de computer, maar heb nog weinig ervaring met 'professionele' 'software. Ik heb gewerkt met Creative Wavestudio (een gedateerde versie) en een demoversie van CoolEdit 96. Ik wil nu echt goed aan de slag en heb een audio interface (Edirol FA-66) aangeschaft waarmee ik 192kHz - 24bit opnames kan maken.

Ik werk al een tijdje met het open source programma audacity en dat bevalt me erg goed. Het is eenvoudige maar erg functionele software. Wat me erg aanspreekt is dat je op een speelse manier envelopes kan maken. Het resultaat kan je uiteraard exporteren als een geluidsbestand, maar het is even makkelijk om alle tracks afzonderlijk te exporteren als geluidsbestand.

Maar als ik wil knippen en plakken of een mooie galm aan het opgenomen geluid wil toevoegen, is Audacity niet genoeg. Ik wil daarom professionele software aanschaffen. In de winkel werd me Steinberg WaveLab aangeraden. Maar dat is wel ruim 600 euro en er werd door anderen tegen me gezegd dat het voor beginners een erg moeilijk te begrijpen programma is. Ik heb veel lof gehoord over Adobe Audition. Het is zo'n 400 euro, ook erg duur maar als het een goed programma is, heb ik dat er wel voor over. Verder is er ook nog Sony Soundforce.

Ik heb een trialversie van Audition gedownload en ben dat nu aan het proberen. Het ziet er goed overzichtelijk uit en ik had al vrij snel door hoe de basis werkt. Je kan Audition ook gebruiken als sequencer en behalve geluidsbestanden kan je ook met video- en MIDI-bestanden werken. En dat laatste blijk ik toch meer nodig te hebben dan ik van tevoren had bedacht.

Helaas lukt het me niet om MIDI op te nemen, terwijl dat volgens de help-files niet zo moielijk moet zijn. Als ik audio opneem, wil het soms voorkomen dat er 'happen' in de opname zitten en dat moet ik absoluut niet hebben uiteraard. Bij het afspelen van de audiotracks wordt het geluid vaak krassend weergegeven.

Het zou aan mijn systeem kunnen liggen. Maar het zou ook kunnen dat Audition erg veel vermogen vraagt van het systeem. Op de website van Adobe staat vermeld dat je minimaal een processor moet hebben met een snelheid van 1,5 GHz. Ik heb het geïnstalleerd op een gloednieuwe laptop, dus die 1,5 GHz wordt ruimschoots behaald.

Ik vraag me af of Sony Soundforce minder vermogen vraagt van het systeem en daarom een betere keuze kan zijn. Of misschien moet ik me oriënteren op heel andere software, bijvoorbeeld Steinberg Cubase. Belangrijk is wel dat de functie aanwezig is om de opnames te masteren en dat daarvan voorgeprogrammeerde instellingen aanwezig zijn.

Wat is jullie mening hierover? Of hebben jullie tips?

alvast bedankt! 8o
 
Het is Soundforge (en niet Soundforce).

Maar haal je niet audio editor en sequencers door elkaar qua mogelijkheden?

Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat je precies wilt bereiken nu.
 
Ik ben zelf niet bepaald een professional dus je moet niet al teveel waarde hechten aan mijn oordeel, maar ik heb hele goede ervaringen met Adobe Audition. Als je het hebt over 'knippen en plakken of een mooie galm aan het opgenomen geluid [...] toevoegen', dat kan natuurlijk prima met Audition. Midi opnemen heb ik geen ervaring mee, opnemen via de line-in werkt zoals het zou moeten. Sidechaining om bas te ducken lukt niet.
Werkt verder uitstekend om individuele geluidsbestanden te editen (en effecten er op los te laten) en om m.b.v. de multi-track editor een geluidsmix te maken.
Audition is overigens een voortzetting van Cool Edit Pro, nadat Adobe dit heeft overgenomen. Dat zal iedereen wel bekend zijn, maar omdat je het over Cool Edit had wilde ik het toch even noemen.
Goed, nogmaals, mensen die meer ervaring hebben met verschillende pakketten kunnen er vast iets zinnigers over zeggen, daarnaast zal de keuze die je gaat maken natuurlijk erg afhangen van de specifieke eisen die je hebt. Ik werk zelf bijvoorbeeld al een tijd met Audition om de geluidstrack bij filmprojecten te maken, dan is het handig dat je ook videosporen kunt toevoegen, maar ik heb nu net ook een liedje afgemixt met Audition (waarvoor de sequencing weer gedaan was in andere software) en ook voor dat doel voldeed het perfect.
 
Met Soundforge ben je met de huidige $ koers ruim onder de 200€ de man als je een download versie koopt rechtstreeks bij Sony.

Programma kan echt veel! Het is makkelijk te doorgronden en je kan heel veel naar je eigen hand tweaken. Download en probeer de demo eens zou ik zeggen.
 
Hallo mensen,

Maar als ik wil knippen en plakken of een mooie galm aan het opgenomen geluid wil toevoegen, is Audacity niet genoeg. Ik wil daarom professionele software aanschaffen. In de winkel werd me Steinberg WaveLab aangeraden. Maar dat is wel ruim 600 euro en er werd door anderen tegen me gezegd dat het voor beginners een erg moeilijk te begrijpen programma is. Ik heb veel lof gehoord over Adobe Audition. Het is zo'n 400 euro, ook erg duur maar als het een goed programma is, heb ik dat er wel voor over. Verder is er ook nog Sony Soundforce.

Ik heb een trialversie van Audition gedownload en ben dat nu aan het proberen. Het ziet er goed overzichtelijk uit en ik had al vrij snel door hoe de basis werkt. Je kan Audition ook gebruiken als sequencer en behalve geluidsbestanden kan je ook met video- en MIDI-bestanden werken. En dat laatste blijk ik toch meer nodig te hebben dan ik van tevoren had bedacht.

Ten eerste was het advies voor WaveLab niet goed (wel afhankelijk van wat jij daar vroeg natuurlijk). Je hebt een sequencer nodig, geen wave-editor!

Op de site van Adobe Audition lees ik niets over MIDI opnemen. En op de site van Soundforge trouwens ook weinig/niets.

Naar mijn mening kun je dan beter kijken naar sequencers als Cubase Essentials4. http://www.steinberg.de/1591_0.html Dat is een instapversie en daarmee moet je naar mijn mening alles kunnen doen wat jij wilt.
Deze versie komt zeer binnenkort beschikbaar en kost ca. € 150. http://www.musicstore.de/is-bin/INT...nyCuLtMQpPvXIoN3f5zPyA=?Sprache=nl_NL&Land=DE

Als je hiermee aan de slag gaat, en dan meer wilt, kun je altijd upgraden naar Cubase Studio4 of Cubase4 (grootste versie).
 
@ fuse: Ik ben er nog niet helemaal 100% uit wat ik precies met het programma wil gaan doen. In ieder geval wil ik wel iets hebben waarmee ik makkelijk tot op de sample nauwkeurig kan knippen en plakken. Als ik bijvoorbeeld een fragment wil knippen, moet ik duidelijk kunnen bekijken bij welke sample ik begin, bij welke sample ik eindig en hoeveel samples de selectie bevat die ik wil gaan knippen. Bij Creative WaveStudio was dat heel duidelijk; ik heb met dit programma ook leren knippen en plakken.

capture.gif


Ik wil opnames maken met mijn Roland RD-700sx stagepiano. Aanvankelijk wilde ik zo min mogelijk met MIDI werken en gewoon de audio per spoor opnemen. Maar uiteindelijk blijkt MIDI toch onmisbaar voor mij te zijn. Dan zou Cubase meer geschikte software zijn, maar ik wil voldoende opties hebben op audio te kunnen bewerken.

Adobe Audition trok mij in het begin heel erg aan, omdat je daarmee toch MIDI-commando's blijkt te kunnen opnemen. Je kan heel makkelijk een MIDI-track toevoegen, vervolgens moet je de MIDI IN en OUTPUT checken, iets aanvinken om aan te geven dat je MIDI-commando's wilt opnemen en het betreffende kanaal selecteren. Waarom ik vervolgens niet kan opnemen, weet ik niet. Misschien heb ik iets over het hoofd gezien.

@ daylife: Ik was op zoek naar een recente versie van CoolEdit en kwam er toen inderdaad achter dat het overgenomen was door Adobe en nu Audition heet.

De demoversie van CoolEdit die ik heb, is volledig werkend. Je kan alleen niet alle functies tegelijk gebruiken; je moet eerst aangeven wat voor soort bewerkingen je wilt gaan uitvoeren.

CoolEdit96register.gif


Ik vind het een erg prettig programma. Het is alleen gedateerd en je kan niet werken met 24bit geluidsbestanden of geluidsbestanden met een hogere samplefrequentie dan 48 kHz.

@ Batteraaf: Ik heb al een trialversie gedownload van Soundforge. Je kan het alleen gebruiken als je je eerst registreerd. Op mijn laptop heb alleen geen internet. In principe kan je dan de registratie-aanvraag exporteren als HTML-bestand, wat je dan bijvoorbeeld op een USB-stick kan zetten. Op één of andere manier lukt dat niet. Maar ik ga er nog wel achteraan. Anders kan ik een e-mailtje naar Sony sturen ofzo.

Maar aangezien je zo enthousiast bent over het programma en het een stuk minder prijzig is dan Audition, wil ik het zeker gaan proberen! :)
 
@ arnomusicman: Dat advies van Steinberg Wavelab werd gegeven in de winkel. Maar hetzelfde advies hield in dat ik een hele reutemeteut aan software moest aanschaffen wat bij elkaar duizenden euro's kost.

Tja, ik moet nog uitzoeken of ik sequencersoftware of geluidsbewerkingssoftware ga aanschaffen. Ik heb het idee dat ze qua mogelijkheden elkaar overlappen. Uiteraard wordt bij sequencersoftware de nadruk gelegd op sequencing en bij wave-editors op geluidsbewerking.

Ik heb van een geluidsman wel het advies gekregen dat ik moest kijken naar de mogelijkheid tot masteren en dan kom je al gauw uit op de wat duurdere pakketten.

Ik denk dat ik allereerst trialversies moet gaan proberen voordat ik iets ga aanschaffen.
 
Waarom niet gewoon blijven werken met Audacity en een instap versie van een sequencer kopen zoals Cubase Studio of Sonar Studio. Ben je voor 300 euries klaar.

En als je met masteren afmixen bedoeld dan is zo'n sequencer goed genoeg hoor.


edit:
Het valt me op dat hier heel veel dingen door elkaar worden gehaalt en er op een of andere manier heel moeilijk wordt gedaan over van alles en nog wat. Dat je duizenden euries aan dure software moet uitgeven is dikke vette onzin. En ik snap ook niet die mensen die zogenaam goed bedoeld advies geven en dan niet kijken wat er nodig is maar wel naar de prijs kijken.
 
Van Steinberg komt nu ook Cubase Essential4 uit. Kost iets van € 150. Prima starterspakket dacht ik zo. En als je een waveeditor wilt, heeft Steinberg ook WaveLab Essential6, die kost nog geen € 100,- Ben je dus voor ca. € 250 klaar, heb je een Sequencer én een editor. En je kunt ze allen upgraden!
 
Wat jij nodig hebt is goede DAW-software. Digital Audio Workstation-software capabel als het gaat om MIDI en audio.

Als je goedkoop en goed aan de slag wilt gaan, is er nog een ander programma aan te raden: REAPER. Zo te vinden via Google. Erg krachtig programma. Het wordt ook nog constant verbeterd. Ik denk dat je hiermee wel vooruit kan gaan. Het heeft erg flexibele routing. Het is onbeperkt gratis te evalueren (volledige functionaliteit), een gewoon licentie kost 40 dollar of zo, en een commerciële licentie kost maar een paar honderd (ik dacht iets van 200 of zoiets).

Zelf ben ik een fan van SONAR Producer Edition wat voor het Windows-platform waarschijnlijk het meest "compleet" is en waarschijnlijk ook het meest presterend als het gaat om computer-resources, maar de meeste DAW's tegenwoordig zijn goed. Met SONAR kun je MIDI, audio en video doen (maar natuurlijk geen video-editing). De standaard-plugins die je erbij krijgt zijn goed en je kunt zo aan de slag met mixen en masteren, opnemen, enzovoorts.

Wat ik zou doen als ik jou was is een nieuwe audio-MIDI-interface kopen (iets zoals E-MU 0404 USB of zoiets) waarbij je gratis software krijgt zoals Cubase LE, SONAR LE, enzovoorts. Je kunt dan deze programma's uitproberen en later als je wilt voor een redelijke prijs upgraden naar een hogere versie.

Audacity is okee, maar is erg gelimiteerd. Als ik het me goed herinner ondersteunt het geen VST dus kan je ook geen gratis plugins downloaden om erin te gebruiken.

Dan heb je voor Windows nog Krystal die je ook zo kunt vinden via Google. Als ik het me goed herinner is het gratis en kun je een redelijk aantal tracks hebben. Waarschijnlijk ook 24-bits. Van deze weet ik niet veel.

Audition/CE(P) vond ik vroeger een mooi programma. Ik vind het nog steeds mooi en erg intuïtief en heb er veel moois mee gedaan. Maar als het gaat om multitrack-activiteit vind ik het niet erg fijn. De grootste kracht van Cool Edit Pro of Audition is de single editing mode. Maar als je één van de grote jongens kiest zoals SONAR of zo kun je waarschijnlijk wel deze zodanig instellen dat je Audition als externe editor kan gebruiken, maar dat weet ik niet zeker.

Als ik het zo bekijk zou je goed vooruit kunnen met REAPER en/of ik zou gewoon een nieuwe interface kopen en de LE-versies uitproberen.
 
Sorry voor de dubbele poost maar het zou teveel in één worden.


Als je veel gedetailleerde editing doet is Audition / CEP natuurlijk perfect, maar in programma's als SONAR en Cubase waarbij je voornamelijk in multitrack werkt kan dat ook ook al is het iets minder intuïtief en je krijgt er veel meer bij. Het is even wennen natuurlijk. Zo kan je bijvoorbeeld als je een stereobestand wilt editen, links onafhankelijk van rechts, het importeren als split mono. In Audition is dat wel mooi geregeld hoe je snel het linker of rechter kanaal kan activeren.
Ik heb het zelf gebruikt maar als ik het zo bekijk zoals het nu is is SONAR echt mijn ding geworden. Heeft ongelofelijk veel soft synths ook dus je kan zo uit-de-box gebruiken.

Een ander programma om aan te denken is Samplitude. Heeft goede reacties gekregen, maar heeft ook bugs erin (maar dat heeft haast elk programma).

Veel succes.
 
audio multi-track editors

audio multi-track editors

Nu hebben; cubase,logic,sonar enz. vaak mogelijkheden tav. meerdere sporig audio opname.

Nu weet ik dat adobe audition mogelijkheden heeft voor multi-track editting. Maar zijn er eigenlijk ook ander specifieke multi-track editors zoals adobe audition? Is wavelab en soundforce eigenlijk ook een multi-track editor? of heeft het deze mogenlijkheden?
 
Back
Top