Hanz
Anonieme Analogist
Vraagje: ik zit nog wel eens te puzzelen over de goeie werkwijze voor het instellen van de send / return levels van mijn effecten. Ik bereik in het algemeen best acceptabele resultaten, maar toch vraag ik me soms af of ik het nou "optimaal" doe.
Ik heb de volgende "parameters":
Op het mengpaneel (Roland M-480 lijnmixer)
-Effect send level (een potmeter zonder precieze level-indicatie)
-Effect return +4/-10 schakelaar (achterop m'n mengpaneel)
-Effect return level (een potmeter zonder precieze level-indicatie)
Op de effecten (TC M300, Korg DL-8000R, Boss SE-50, Alesis MODFX)
-Effect Level IN (op alle apparaten)
-Effect Level OUT (niet op allemaal)
De lastigheid zit 'm vooral in de grote hoeveelheid mogelijke combinaties (5 controls, dus!) bij het instellen van de niveaus... dus wat is nu eigenlijk het beste principe (vooral om ruis en vervorming te voorkomen)?
Tweede probleem: het ontbreken van precieze metering op de returns, zodat ik geen idee heb of m'n effecten misschien "te hard" weer terugkomen. Ook de effecten zelf hebben beperkte metering, in veel gevallen alleen een clipping indicator, bij de TC M300 ook nog een "optimum level" indicator vlak onder clipping niveau. Alleen: dat "optimum level" haal ik in de praktijk niet zonder dat ik vervorming hoor.
De Korg delay heeft gelukkig preciezere metering, maar het valt me op dat combinaties van bepaalde tonen harder binnenkomen / eerder clippen dan andere geluiden (bijv. dissonante akkoorden lijken harder binnen te komen... is dit te verklaren?)
Ook de return schakelaar (+4/-10) op de mixer vind ik een tikje mysterieus, vooral omdat veel effecten (de M300 bijv.) niet aangeven of ze nou op +4 of op -10 werken. Bij gebrek aan kunde heb ik ze lekker allemaal op +4 ingesteld.
Is er iemand die iets verstandigs kan roepen in dit kader? Is er een vaste "werkwijze"?
Op dit moment hanteer ik de theorie: zo hard mogelijk uitsturen via het mengpaneel send level, afregelen op het effect tot vlak onder clipping niveau (door middel van het op 100% send uitsturen van één kanaal precies op 0 dB), en dan zo hard mogelijk terug laten komen qua return level. Maar eerlijk gezegd heb ik het idee dat m'n effecten daardoor niet optimaal werken (clipping of juist te zacht).
Bedankt alvast!
Ik heb de volgende "parameters":
Op het mengpaneel (Roland M-480 lijnmixer)
-Effect send level (een potmeter zonder precieze level-indicatie)
-Effect return +4/-10 schakelaar (achterop m'n mengpaneel)
-Effect return level (een potmeter zonder precieze level-indicatie)
Op de effecten (TC M300, Korg DL-8000R, Boss SE-50, Alesis MODFX)
-Effect Level IN (op alle apparaten)
-Effect Level OUT (niet op allemaal)
De lastigheid zit 'm vooral in de grote hoeveelheid mogelijke combinaties (5 controls, dus!) bij het instellen van de niveaus... dus wat is nu eigenlijk het beste principe (vooral om ruis en vervorming te voorkomen)?
Tweede probleem: het ontbreken van precieze metering op de returns, zodat ik geen idee heb of m'n effecten misschien "te hard" weer terugkomen. Ook de effecten zelf hebben beperkte metering, in veel gevallen alleen een clipping indicator, bij de TC M300 ook nog een "optimum level" indicator vlak onder clipping niveau. Alleen: dat "optimum level" haal ik in de praktijk niet zonder dat ik vervorming hoor.
De Korg delay heeft gelukkig preciezere metering, maar het valt me op dat combinaties van bepaalde tonen harder binnenkomen / eerder clippen dan andere geluiden (bijv. dissonante akkoorden lijken harder binnen te komen... is dit te verklaren?)
Ook de return schakelaar (+4/-10) op de mixer vind ik een tikje mysterieus, vooral omdat veel effecten (de M300 bijv.) niet aangeven of ze nou op +4 of op -10 werken. Bij gebrek aan kunde heb ik ze lekker allemaal op +4 ingesteld.
Is er iemand die iets verstandigs kan roepen in dit kader? Is er een vaste "werkwijze"?
Op dit moment hanteer ik de theorie: zo hard mogelijk uitsturen via het mengpaneel send level, afregelen op het effect tot vlak onder clipping niveau (door middel van het op 100% send uitsturen van één kanaal precies op 0 dB), en dan zo hard mogelijk terug laten komen qua return level. Maar eerlijk gezegd heb ik het idee dat m'n effecten daardoor niet optimaal werken (clipping of juist te zacht).
Bedankt alvast!
Laatst gewijzigd: