"Correct" instellen send/return level van effecten

Hanz

Anonieme Analogist
Lid sinds
17 januari 2003
Berichten
13.797
Locatie
Mijn eigen kleine universum
Vraagje: ik zit nog wel eens te puzzelen over de goeie werkwijze voor het instellen van de send / return levels van mijn effecten. Ik bereik in het algemeen best acceptabele resultaten, maar toch vraag ik me soms af of ik het nou "optimaal" doe.

Ik heb de volgende "parameters":

Op het mengpaneel (Roland M-480 lijnmixer)
-Effect send level (een potmeter zonder precieze level-indicatie)
-Effect return +4/-10 schakelaar (achterop m'n mengpaneel)
-Effect return level (een potmeter zonder precieze level-indicatie)

Op de effecten (TC M300, Korg DL-8000R, Boss SE-50, Alesis MODFX)
-Effect Level IN (op alle apparaten)
-Effect Level OUT (niet op allemaal)

De lastigheid zit 'm vooral in de grote hoeveelheid mogelijke combinaties (5 controls, dus!) bij het instellen van de niveaus... dus wat is nu eigenlijk het beste principe (vooral om ruis en vervorming te voorkomen)?

Tweede probleem: het ontbreken van precieze metering op de returns, zodat ik geen idee heb of m'n effecten misschien "te hard" weer terugkomen. Ook de effecten zelf hebben beperkte metering, in veel gevallen alleen een clipping indicator, bij de TC M300 ook nog een "optimum level" indicator vlak onder clipping niveau. Alleen: dat "optimum level" haal ik in de praktijk niet zonder dat ik vervorming hoor.
De Korg delay heeft gelukkig preciezere metering, maar het valt me op dat combinaties van bepaalde tonen harder binnenkomen / eerder clippen dan andere geluiden (bijv. dissonante akkoorden lijken harder binnen te komen... is dit te verklaren?)

Ook de return schakelaar (+4/-10) op de mixer vind ik een tikje mysterieus, vooral omdat veel effecten (de M300 bijv.) niet aangeven of ze nou op +4 of op -10 werken. Bij gebrek aan kunde heb ik ze lekker allemaal op +4 ingesteld. :D

Is er iemand die iets verstandigs kan roepen in dit kader? Is er een vaste "werkwijze"?
Op dit moment hanteer ik de theorie: zo hard mogelijk uitsturen via het mengpaneel send level, afregelen op het effect tot vlak onder clipping niveau (door middel van het op 100% send uitsturen van één kanaal precies op 0 dB), en dan zo hard mogelijk terug laten komen qua return level. Maar eerlijk gezegd heb ik het idee dat m'n effecten daardoor niet optimaal werken (clipping of juist te zacht).

Bedankt alvast! :)
 
Laatst gewijzigd:
Hebben de potmeters op je mixer ook geen detent?
Zelf probeer ik atijd zoveel mogelijk op 0dB te werken, niet boosten en ook niet cutten. Dit geldt voor zowel het aux return level als op de effecten (in én uit). Alleen aux send wordt gevarieerd natuurlijk. Bij m'n DEP3 wil ik het effectvolume nog wel eens wat boosten en vervolgens de aux-return op de mixer naar beneden draaien. De DEP heeft namelijk nogal wat ruis, en op deze manier kan ik de noisefloor wat lager leggen.

Maar volgens mij is het het beste (en makkelijkste) om behalve bij aux send altijd op 0 dB te werken.
 
Origineel geplaatst door ProtoHuman
Hebben de potmeters op je mixer ook geen detent?

Nee dus! ;{ Ik heb daarom (en wegens gebrek aan metering op de FX) dus geen idéé wat 0 dB is.
Want de rest van je redenering lijkt me te kloppen...
 
Een trucje om te checken waar 0dB ligt. Zet een langzame delay op je aux. Alles op de FX-processor op 0dB. Zend een drum oid via de aux naar de delay. Begin met een lage aux send, en langzaam opvoeren. Als de eerste delay harder is dan het orginele geluid, zit je net boven de 0dB. Omdat je ook nog met aux-return signaal zit, wordt het even een gepruts. Maar zo kun je er wel ongeveer achter komen.
 
Dank voor de input!

Ben nog aan het schroeven gegaan... heb het denk ik wel gevonden:

Op de mixer eerst één input (middels de cue functie) strak op 0 dB laten binnenkomen.
Vervolgens het effect send level op de mixer naar maximaal.
Dan senden naar het effectenapparaat (van die ene track de send helemaal open, 100% wet - dus zonder het origineel), en dan middels het input level van het effectenapparaat zorgen dat het ook nèt onder clip zit. Het effectenapparaat zelf op 'bypass' of '100% dry' zetten, zodat je geen effecten hoort maar alleen het originele signaal.
Vervolgens de return level op de mixer instellen, zodanig dat de mixer precies 0 dB aangeeft (je hoort allèèn het effectenapparaat, wegens de 100% wet instelling).
En ik heb alle return level switches op +4 gezet, anders klonk het nogal :kont:

Dit herhalen voor ieder effectenapparaat en klaar is kees. Geen vervorming te horen, en toch maximale benutting van de dynamic range van mengpaneel en effectendoosjes.
 
Origineel geplaatst door Hanz
... (van die ene track de send helemaal open, 100% wet - dus zonder het origineel),...

Bedoel je dan een pre- aux send met je fader dicht? Anders volg ik het niet nl.

Ik vraag me ook af wat er in de praktijk van deze instellingen overblijft als je een mix gaat maken.
Neem nou bvb. reverb, waarschijnlijk zal je meerdere signalen door een reverb halen, de een harder dan de ander. Als je op 0db. instuurd, zal je denk ik je return op je mixer heel erg moeten gaan cutten, anders klinkt die reverb veelste hard door in je totaalmix. Je neemt zo wel het minste ruis mee van je FX. Laat verder je oren bepalen wat een goede instelling is.
 
Origineel geplaatst door Flesje
Bedoel je dan een pre- aux send met je fader dicht? Anders volg ik het niet nl.

Ik bedoel een input op een kanaal, waarop een normale effect send (helemaal open) en dan het kanaal ontkoppeld van de master bus. Je hoort alleen effect -> mixer, dus niet meer het originele signaal.

Ik snap je bezwaar dat effecten te hard kunnen gaan klinken, maar normaliter draai ik ook m'n sends niet helemaal open, dus dat kan je op deze manier wel aardig doseren.
Eerlijk heb ik verder dus geen idee wat de "rules of thumb" zijn wat betreft het correcte ingangsniveau van een effectenapparaat - is dat normaal één kanaal of juist meerdere op een bepaald niveau?

Maar zoals je zegt: je oren zijn je gids. En op dit moment klinkt het goed, gelukkig! :)
 
Origineel geplaatst door Hanz
Ik bedoel een input op een kanaal, waarop een normale effect send (helemaal open) en dan het kanaal ontkoppeld van de master bus. Je hoort alleen effect -> mixer, dus niet meer het originele signaal.

Ach so... ik volg het weer. :)

Verder weet ik de 'rules' ook niet, want voor mij bestaan die ook niet als het om FX en routing gaat. Ik vind wel dat er voor jou methode van 'send open = 0db' veel te zeggen valt, want op deze manier werkt een aux send op je mixer zo subtiel als mogelijk natuurlijk...
 
Back
Top