Ik kom er echt niet meer uit!

D-Zire

o.0
Lid sinds
5 januari 2005
Berichten
40
Ok, ik zit echt met een probleem hier...
ik kloot maar wat aan en er komt gewoon geen moer uit helaas :stupid

ik doe hard me best en dan komen er dingen zoals dit:

D-Zire - Pain of Life

en

D-Zire - Illusion of The Mind


de synths enzo zijn gewoon subtiel gezegd: K U T
en dat komt omdat ik niet hoor welke ik het beste
kan nemen vanwege de arrangement van mijn tracks...

de arrangement is zoals Dj Dione (:halleluja ) al zei: "te lief" voor hardcore...

ik gebruikt fruityloops en een paar plugins
(junglist,pro-53 en effecten mda bandisto en de Quadfrohmage)
waar ik wel wat redelijk geluid uit kan halen,
maar het moet toch beter kunnen?

of heb ik gewoon geen talent en moet ik stoppen en 3 jaar verspild hebben? ;{
 
Mischien zou je eerst es een rouw geluid moeten zoeken of maken, wat volgens mij al redelijk gaat met FL2
En dan es lekker met de filters gaan zitten klooien. En als je dan je events recoring voor de filterknoppen gebruikt kun je het geluid in bepaalde passages lekker aan laten zwellen. Vind ik persoonlijk wel grappig.
en probeer niet te veel anderen te imiteren door bekende hardcoresounds na te maken. Ga met je eigen flow
Ik vind dat je het goed doet man. kop op man stick with it. Ik loop ook alleen maar te kutten en d'r komt geen drol uit.
Ik ben ook nog maar een half jaartje bezig dus dat zeg genoeg.

Als je het echt wil kom je d'r wel.

:okdan:
 
Als je lol hebt in wat je doet dan lijkt me stoppen zinloos. Kan jouw bouten of het een superhit wordt?

Maar ehm.... als je denkt dat het niet klinkt dan heb ik nog wel wat suggesties.
Veel van de geluiden zitten smack in het midden. Maar daar hoort de kick en bas. De rest kun je er als een ui omheen mixen. Strings breeder en hihats ook links/rechts pannen.
Het sublaag eruit halen als het niets toevoegd.

En ook veel naar bestaande nummers luisteren om te horen hoe zij het doen. Maak anders een nummer wat je keigaaf vindt eens na.
 
Origineel geplaatst door fuse

En ook veel naar bestaande nummers luisteren om te horen hoe zij het doen. Maak anders een nummer wat je keigaaf vindt eens na.

tja, dat word moeilijk want ik ben niet zo super in melodies enzo...

ik hou van hardcore met melodietjes, maar als ik dan eentje zou moeten kiezen die ik echt super vind en waar een minder moeilijke melodie in zit zou ik kiezen voor : Dione - Pain Till i Die...

maar dat durf ik dione niet aan te doen8~


suggesties voor mijn arrangements? waar ik het beste op kan letten en in gedachten moet houden ? bijvoorbeeld synth eerst dan bass etc etc...?
 
je kan ook gewoon stoppen met muziek maken als het niet lukt...lekker games spelen of chips eten, is veel loiker:) - en kost minder moeite, tijd, frustratie, en geld! (ik spreek uit ervaring dus)
 
RE

RE

Altijd doorgaan en doorzetten, dan komt het vanzelf wel.

Waarom stoppen... al die energy, tijd, moeite, zweet, bloed en tranen voor niets geweest.

Ik zelf was bijna al 3 keer gestopt met mijn muziek, maar dankzij eigenwijsheid en koppigheid,
mag ik toch van geluk spreken dat ik zover ben gekomen. En dit is nog maar het begin....

There is a new player in town, dj tiesto beware....

Mocht je produceren en muziek maken op hardware, dan moet je er 1000% voor gaan.
Als je geen inspiratie hebt, zoek dan een partner om samen muziek te maken.

Maak geen regelrechte kopie van iets anders. Daar zit men niet op te wachten.
Maak muziek die jezelf VET vind of ga experimenteren met sounds.

Beste software hiervoor is Ableton, gooi fruityloops aub weg.
Ableton rocks....

Waarom Fruity loops wegdoen?
Omdat iedereen met fruity loops werkt enzo, dacht je dat platenmaatschappijen dat niet horen
als er een "standaard" geluidje van FL erin zit (die iedereen in zijn demo stopt)!!! (bijvoorbeeld)

En mochten er geen geluiden uit je apparatuur komen, dan heb je niet je best gedaan.

Zie het als goede wijn of champagne.... Die moet jarenlang rijpen voordat men kan consumeren.

Succes en Sterkte

:eureka:
 
Origineel geplaatst door D-Zire
suggesties voor mijn arrangements? waar ik het beste op kan letten en in gedachten moet houden ? bijvoorbeeld synth eerst dan bass etc etc...?

Daar valt echt niet op te antwoorden. Iedereen doet dat immers op z'n eigen manier. Er is ECHT geen succesformule!
Probeer gewoon alles uit, op een keer valt er wel eens iets uit de bus. Maar maak iets van JEZELF, je moet het zelf graag horen, who cares wat de rest denkt? Er zijn altijd wel voor- en tegenstanders.
Als je het werkelijk doet met de dwangmatige gedachte 'ik moet beroemd worden met mijn knappe muziek', denk dan maar gauw aan iets anders. Er komt een schandalig hoog gelukgehalte bij kijken of je doorbreekt of niet.
Doe je het graag, doe dan verder en have fun. Maakt niet uit of het goed of minder goed is. Staat het je tegen omdat succes uitblijft, stop dan.
Ik heb natuurlijk ook even geluisterd en alhoewel het totaal niet mijn genre is hoor ik dat je wel degelijk ideeen kan omzetten naar muziek. Dus waarom opgeven?
Gooi het ideetje van Fuse niet zomaar weg! Je kan het een moeilijke opgave vinden, maar doe het gewoon eens! Je kan er alleen maar uit leren...
 
Wat ik niet begrijp is hoe je dan toch doorgaat met een stukje muziek waar je niet achter staat :confused:

Als ik een geluidje kies die ik tof vind dan speel ik daar een partijtje mee die ik vind dat er bij past.
Mocht ik er niet goed van worden :r na 5X te hebben gespeeld, dan is het <delete> heel simpel..

Elke sample, synth/drum/bas-geluid en partij wil ik achter staan tot op zekere hoogte *

Misschien ben je te snel tevreden in de beginfase, en erger je je dus als het nummer 'af' is... zou kunnen


* er zijn natuurlijk ook momenten waarbij je gewoon snel verder moet gaan, niet alles hoeft natuurlijk gelijk naar wens te zijn; te lang etteren op een detail die later nog wel aan de orde kan komen is zonde van de tijd en misschien je idee
 
oke bedankt voor die goeie reacties!

8) was echt wat ik moest horen, ik heb weer wat om verder te gaan:D

natuurlijk doe ik het voor de fun, maar er is natuurlijk niets dat je liever wilt is dat een bekende dj je nummers draaid...

ik ga gewoon eens de nummers van producers die een style hebben waar ik graag mijne op wil laten lijken (natuurlijk niet overnemen, maar gewoon als basis gebruiken) en dan de opbouw daarvan oefenen en dan kan ik vanaf daar wel weer verder oefennen ;)

thanks mensen :okdan:
 
Origineel geplaatst door fuse
En ook veel naar bestaande nummers luisteren om te horen hoe zij het doen. Maak anders een nummer wat je keigaaf vindt eens na.

Tjonge tjonge, dit is een thread naar m'n hart ! Fuse slaat hier de nagel op de kop.
Jouw antwoord op zijn reactie is : Ik ben niet zo "super" in melodie.
Mijn antwoord op jouw antwoord op Fuse zijn reactie:confused: is :

Oefenen dan (godverdomme) tot je goed wordt in melodie ! Ik wil maar zeggen dat je zelf vaststelt dat het hier en daar schort, en omdat je niet zo goed bent in melodie beslis je(die indruk krijg ik) om het aspect "melodie" dan maar volledig links te laten liggen.
Let me tell you : IT DOES NOT WORK THAT WAY!
Muziek maken is nu éénmaal een verzameling van een flink aantal "vaardigheden" en "doorzichten" die je onder de knie moet zien te krijgen.
Dit is een lang leerproces dat veel geduld en oefening vraagt. Eventueel de hulp van een mentor, boeken kopen of les gaan volgen.

Ik bedoel maar (en dan ben je al een eindje bezig) programmeer bijvoorbeeld eens een Hiphop, House of Latin groove (maakt eigenlijk niet uit wat) die liefst "swingt" en "grooved" zodanig dat omstaanders spontaan beginnen te bewegen bij het beluisteren van een éénvoudige rythm track. Maw, een ritmepatroon van 4 of 8 maten met groove factor 9. (zo noem ik dat)
Je zal merken dat zelfs dat niet eens zo éénvoudig is. Je moet in dat geval over een aantal vaardigheden en doorzichten beschikken zodanig dat je weet hoe je dat moet aanpakken.
Je krijgt dan oa te maken met :

-keuze van diverse, typerende sounds
-timing, swing, velocities,...
-balans, eq

Een andere gulden regel bij het maken van "conventionele" muziek : werkelijk elke partij moet op zichzelf kunnen "staan" als een huis. Dwz dat elke partij apart interessant genoeg moet zijn om alleen te kunnen beluisteren. Maw, terwijl je heel de track beluisterd "mute" je bijvoorbeeld alles behalve de thema melodie of de baslijn, of om het even wat. Op dat ogenblik moet je het gevoel krijgen dat eigenlijk alles blijft doorgaan zonder dat je het hoort. Zo kan ik dat gevoel het best omschrijven.
Als je dan zorgt dat alle partijen niet in elkaars weg zitten, noch qua arrangement of sound, ritmiek enz en "complementair" aan elkaar zijn, ben je al goed op weg.

In die zin is het namaken of herprogrammeren van bestaande tracks de moeilijkste, maar meestal de snelste manier om te doorgronden hoe het allemaal in elkaar zit.
In die zin zou het niet slecht zijn om op SF een wedstrijdje te houden en een heel bekend ritme-patroon na te programeren.
Er zijn zo 2 heel interessante loopjes die je zwetende handjes bezorgen maar wel een fantastisch inzicht geven in termen als groove en swing :

- Funky drummer (James Brown)
- Rosanna (Toto)

"Talent" heb je volgens mij vanaf het ogenblik dat je alle technische en muzikale kennis weet te gebruiken om dingen te maken die van zulk een niveau zijn dat platenlabels (los van welke stijl dan ook) je produkt niet links kunnen laten liggen en het er uit springt boven al de rest.
En dan nog, talent is een erg breed begrip. Ik ken muzikanten die met de losse pols hele pianoconcerto's kunnen spelen maar te weinig inspiratie hebben om zelf muziek te componeren. En vice versa.

Het probleem dat zich bij jou stelt is iets wat ik vaak merk bij cursisten. (ik geef zelf workshops)
Muziek maken is zo iets als wiskunde. Het is niet zo moeilijk op zich, maar je moet beginnen bij het begin.
Als je de basis mist zit je eigenlijk een beetje te knoeien en doelloos te proberen en zijn de resultaten er ook naar.
 
Laatst gewijzigd:
Oke dit verhaal hier boven, daar kan ik echt goeie tips uit halen :)
Het produceren is (ongeacht welke style) van muziek is moeilijk,
dat is nu wel duidelijk.


Origineel geplaatst door sKeLeTvM
en omdat je niet zo goed bent in melodie beslis je - die indruk krijg ik - om het aspect "melodie" dan maar volledig links te laten liggen.

nee , dat doe ik zeker niet :) als ik iets leuk vind om te maken dan is het wel een melodie!
ook al ben ik er niet goed in, ik houd er wel van om melodietjes te maken.

in het nummer dat ik hier geplaatst heb "Pain of Life" hoor je een melodie die ik helemaal naar gevoel heb gemaakt.
Hij klinkt dan mischien niet echt super voor een profesioneel ervaren producer, voor een beginneling als ik is hij toch vrij goed?

het past niet in hardcore, maar ik vind het iig wel leuk om zo'n soort melodie te maken.

Dus als ik meer aan mijn melodie werk dan gaat de rest ook beter?
 
Bijgevoegd een voorbeeld van een synth "arrangement" dat volledig op zichzelf "staat"
Je kan het als intro gebruiken, bridge of aanvullen met volledige ondersteuning van bass, drums, FX, vocals enz...
 

Attachments

  • example_01.mp3
    518 KB · Bekeken: 52
probeer het eens na te maken?! :stupid :stupid

alsof mij dat lukt :erm:

(maar wel een vette melodie)
 
Misschien moet je eens een analoge bak kopen!(als je die niet hebt dan...)
Een juno 106 of een Alpha juno bijv zijn ook prima bakken voor hardcore.
Destijds gaf het pure analoge mij veel inspiratie..en nog steeds.;)

Al die nulletje en eentjes 10001011010101.. klinken maar voelen vooral veel anders dan een echte electronische stroom door allemaal kleine echte onderdeeltjes..ik heb veel sneller de geluiden daaruit die mij een goed gevoel geven om lekker op verder te bouwen.

Maar het belangrijkste met wat voor gear dan ook is gewoon dat je het heel leuk vind om te prodjuicen...of je nou goed bent of niet...zodra je er frusti van wordt zou ik een lekkere chill pauze nemen ...als het daarna niet verbeterd..verkoop je gear en koop een mooie plasma met 5.1 set ofzo..daar kan je altijd van genieten ;)

gr,

Chris
 
Kijk, hier krijg je van mij de midi-file. Hij is echter niet volledig en is de eerste versie.
Je kan zelf proberen de file volledig te maken zoals het voorbeeld.
Gewoon in je sequenser inladen als midi-file, soundje kiezen (desnoods een pianootje) en met de eventlist, grid editor aan de slag.
 

Attachments

  • trance.mid
    1,6 KB · Bekeken: 53
Origineel geplaatst door xpanded stereo
Misschien moet je eens een analoge bak kopen!(als je die niet hebt dan...)
Een juno 106 of een Alpha juno bijv zijn ook prima bakken voor hardcore.
Destijds gaf het pure analoge mij veel inspiratie..en nog steeds.;)

Goed bedoeld maar kwatsj. Het is niet omdat ik jou morgen een F1 bolide geef dat je zo meekan in de race.
Stuurkunst komt eerst, dan het "juiste" (juist bestaat niet) materiaal.
Er bestaat geen specifiek materiaal om Hardcore mee te maken, of Hiphop of wat dan ook.
Geef mij eender welke sampler en ik maak hardcore, of hiphop, of rock...see wot I mean ?
 
lijkt me geen goed idee om een vermogen uit te geven aan een synth of iets dergelijks als ik er zelfs op de computer nog geen degelijk geluidje krijg.
 
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Kijk, hier krijg je van mij de midi-file. Hij is echter niet volledig en is de eerste versie.
Je kan zelf proberen de file volledig te maken zoals het voorbeeld.
Gewoon in je sequenser inladen als midi-file, soundje kiezen (desnoods een pianootje) en met de eventlist, grid editor aan de slag.

cool, bedankt:)

ik ga kijken of ik het volledig kan maken zoals het voorbeeld :)
 
Back
Top