Origineel geplaatst door fuse
En ook veel naar bestaande nummers luisteren om te horen hoe zij het doen. Maak anders een nummer wat je keigaaf vindt eens na.
Tjonge tjonge, dit is een thread naar m'n hart ! Fuse slaat hier de nagel op de kop.
Jouw antwoord op zijn reactie is : Ik ben niet zo "super" in melodie.
Mijn antwoord op jouw antwoord op Fuse zijn reactie:confused: is :
Oefenen dan (godverdomme) tot je goed wordt in melodie ! Ik wil maar zeggen dat je zelf vaststelt dat het hier en daar schort, en omdat je niet zo goed bent in melodie beslis je(die indruk krijg ik) om het aspect "melodie" dan maar volledig links te laten liggen.
Let me tell you : IT DOES NOT WORK THAT WAY!
Muziek maken is nu éénmaal een verzameling van een flink aantal "vaardigheden" en "doorzichten" die je onder de knie moet zien te krijgen.
Dit is een lang leerproces dat veel geduld en oefening vraagt. Eventueel de hulp van een mentor, boeken kopen of les gaan volgen.
Ik bedoel maar (en dan ben je al een eindje bezig) programmeer bijvoorbeeld eens een Hiphop, House of Latin groove (maakt eigenlijk niet uit wat) die liefst "swingt" en "grooved" zodanig dat omstaanders spontaan beginnen te bewegen bij het beluisteren van een éénvoudige rythm track. Maw, een ritmepatroon van 4 of 8 maten met groove factor 9. (zo noem ik dat)
Je zal merken dat zelfs dat niet eens zo éénvoudig is. Je moet in dat geval over een aantal vaardigheden en doorzichten beschikken zodanig dat je weet hoe je dat moet aanpakken.
Je krijgt dan oa te maken met :
-keuze van diverse, typerende sounds
-timing, swing, velocities,...
-balans, eq
Een andere gulden regel bij het maken van "conventionele" muziek : werkelijk elke partij moet op zichzelf kunnen "staan" als een huis. Dwz dat elke partij apart interessant genoeg moet zijn om alleen te kunnen beluisteren. Maw, terwijl je heel de track beluisterd "mute" je bijvoorbeeld alles behalve de thema melodie of de baslijn, of om het even wat. Op dat ogenblik moet je het gevoel krijgen dat eigenlijk alles blijft doorgaan zonder dat je het hoort. Zo kan ik dat gevoel het best omschrijven.
Als je dan zorgt dat alle partijen niet in elkaars weg zitten, noch qua arrangement of sound, ritmiek enz en "complementair" aan elkaar zijn, ben je al goed op weg.
In die zin is het namaken of herprogrammeren van bestaande tracks de moeilijkste, maar meestal de snelste manier om te doorgronden hoe het allemaal in elkaar zit.
In die zin zou het niet slecht zijn om op SF een wedstrijdje te houden en een heel bekend ritme-patroon na te programeren.
Er zijn zo 2 heel interessante loopjes die je zwetende handjes bezorgen maar wel een fantastisch inzicht geven in termen als groove en swing :
- Funky drummer (James Brown)
- Rosanna (Toto)
"Talent" heb je volgens mij vanaf het ogenblik dat je alle technische en muzikale kennis weet te gebruiken om dingen te maken die van zulk een niveau zijn dat platenlabels (los van welke stijl dan ook) je produkt niet links kunnen laten liggen en het er uit springt boven al de rest.
En dan nog, talent is een erg breed begrip. Ik ken muzikanten die met de losse pols hele pianoconcerto's kunnen spelen maar te weinig inspiratie hebben om zelf muziek te componeren. En vice versa.
Het probleem dat zich bij jou stelt is iets wat ik vaak merk bij cursisten. (ik geef zelf workshops)
Muziek maken is zo iets als wiskunde. Het is niet zo moeilijk op zich, maar je moet beginnen bij het begin.
Als je de basis mist zit je eigenlijk een beetje te knoeien en doelloos te proberen en zijn de resultaten er ook naar.