MPC4000 OS v1.7

De laatste keer dat er shit was omtrent de 4000, was bij de release van OS 1.50, waarbij er een midi output bug inzat die zo groot was, dat er 'terecht' moord en brand geschreeuwd werd omwille van een lang op zich wachtende release van een update. Die fout werd binnen de 2 weken recht gezet met 1.51. Sindsdien zijn er enkel maar updates gekomen (welke firma update zo regelmatig als Akai met zijn 4000?) die 99,5% stabiel zijn, zeer veel extra bugs fixen en fundamentele features toevoegen. De audition from disk is er (dit was het grote heikele punt), de fx gain structure is verbeterd, 16 velocities, transportcontroles die extra functies krijgen zodat ook de 3000 users van vroeger niet meer hoeven te klagen, sneller shortcuts naar editschermpjes, snellere wissel van multis mbv program changes, pad mixer die erbij komt...
Je kan blijven klagen, zeer weinig hedendaagse machines gaan zo in stijgende lijn. Het grote punt van de 4000 is dat elk knopje met muziek te maken heeft. Je kan bij wijze van spreken exact hetzelfde als de computer (het is een computer), zonder dat je je verliest in setting-gepruts. Enkel audiosporen ontbreken, je kan wel lang samplen, maar je kan je computer perfect laten syncen aan de mpc. Zonder dat je zit te kutten met latencies, al dan niet strakke miditiming...


Wat wil je nog weten, ik antwoord graag.
 
Origineel geplaatst door ikke
Maar.... je hebt toch eerst naar zn mogelijkheden kunnen zoeken, voordat je hem kocht? :confused: Je kan zoiets zelfs testen voordat je het koop, tegenwoordig! :eureka: En nu kan ie al veel meer dan in de zomer 2004. ik begrijp je toch niet helemaal! Koop dan een MV8000 en stop dat gezeur!
Met hier te lopen janken, schiet je nix op. Stuur dan de Akaipro-MPC4000-people een mailtje met je klachten/ ideeen.

Ik heb de mpc gekocht voordat de MV8000 er was
De mpc heb ik bij feedback geprobeerd toen leek het me wat, maar gaandeweg ben ik pijnlijk tegen alle beperkingen opgelopen (velocity edit, note duration, sample start etc)
Janken?? Ik ben gewoon eerlijk. De mpc4000 kan veel te weinig voor wat je voor dat ding betaald en voor de technische mogelijkheden.


Ik heb akai vaak gemaild over future update ideeen maar de note duration en grafische velocity edit functie is volgens hun niet implementeerbaar. Weet je dat de QY100 dat zelfs kan???

Het is echt ongelooflijk, je hebt een gigantische display en dan kan je nog niet eens met de hand je velocity en note duration veranderen, bagger gewoon:stupid
 
Origineel geplaatst door nick nova
@Kees: Ok, ik heb in één zin even op de man gespeeld en dat had ik niet moeten doen. Het was een reactie op het feit dat je de 4000 al een paar keer de grond in hebt geboord, net zoals een aantal anderen,

Ik ben vaak genoeg wel positief geweest over de mpc
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=38250&highlight=mpc4000

Ik ben nu negatiever over de mpc omdat ik met een rmx en een dx200 heb gespeeld, als ik zie wat die bakjes ondanks hun enorme technische gebreken en voor hun prijs kunnen vind ik de mpc4k echt een stugge pleurisbak kwa midisequencing.

Mischien moet ik me iets duidelijker nuanceren. Ik vind niet de hele mpc4k een kutbak, ik vind alleen de sequencer kut, omdat hij veel te stug is, totaal niet lekker ergonomisch. Ook zitten er helemaal geen lekkere funky drumroll midifx functies in zoals je dat bij de electribe, rs7000, dx200 etc wel hebt. Dat je met de mpc4k niet op dbtreshold samples kan slicen vind ik ook niet kunnen voor een bak van die prijs.
 
Origineel geplaatst door nick nova
welke firma update zo regelmatig als Akai met zijn 4000? die 99,5% stabiel zijn, zeer veel extra bugs fixen en fundamentele features toevoegen.

Clavia & Elektron :halleluja
 
Kees, je bent de eerste die ik de sequencer van de DX200 hoor aanprijzen. Ik heb zelden zo'n klote sequencer gezien...omslachtig....pffff.

Dat van de Rm1x is waar, die word door velen gezien als een topsequencer...misschien moet je de mpc inruilen voor een RS7000 + S4, dan heb je het beste van beide werelden. :)
 
Origineel geplaatst door L56
hahaha, grapjas. En ik maar updaten naar acrobat 7 en japanse fonts installeren om hem ze te kunnen lezen. DOH! :dubbel:


L56 Out...

:W
 
Origineel geplaatst door bazziman
Kees, je bent de eerste die ik de sequencer van de DX200 hoor aanprijzen. Ik heb zelden zo'n klote sequencer gezien...omslachtig....pffff.

Dat van de Rm1x is waar, die word door velen gezien als een topsequencer...misschien moet je de mpc inruilen voor een RS7000 + S4, dan heb je het beste van beide werelden. :)

DX200 benut veel meer van zijn potentiaal dan de mpc. De dx200 is kwa hardware een casio-horloge en je kan er zelfs dingen mee doen die de mpc4k niet kan. De mpc4k is een intell pentium, een machine die 234958724398579823745x zoveel kracht heeft als de mpc en werkt daarentegen bijna net zo omslachtig.
 
Origineel geplaatst door n0_key
Oh joh, ben jij die Nick Nova. Tja, je kan wel weer alles op oud zeer schuiven, maar ik reageer slechts op een flame. En dat deed ik vrij netjes. Je hebt mij in de verste verte nog niet horen vuurspuwen.
Overigens zal ik mij hier in elke discussie mengen als ik daar behoefte aan heb. Daar is dit een openbaar forum voor. En het zou voor het eerst zijn als het hier vereist is als ik als deelnemer aan een discussie het betreffende apparaat in mijn bezit moet hebben. Het zou hier snel saai worden.

Bovendien heb ik hier nog steeds niet gehoord wat nu de verbeteringen zijn. De laatste keer dat ik het ding overwoog hoorde ik te veel shit om zo'n klap geld uit te geven, misschien is dat nu anders. Lijkt me een stuk zinniger om het daar eens over te hebben dan als voor en tegenstanders van dit apparaat tegen elkaar te lopen zeiken. Zeker voor jou als MPC predikant. Kom maar op, overtuig de onwetenden dan maar. Misschien trap ik dan Logic er weer uit... :)

kijk das jullie probleem .. 'of of'
terwijl 'en en' door heel wat profi mensen wordt gebruikt
(logic met mpc)

de vraag is gewoon .. doet ie een beetje wat ze zeiden dat ie zou moeten doen ?
of zit kees allemaal dingen te verzinnen .. zoals hij een mpc zou willen zien ?
dan zit je als enige op deze planeet en kan je flame verwachten .. had je hem zelf maar moeten maken als je het zogoed weet

echter ik zou niet weten of wat kees wil zou moeten kunnen volgens de beloftes van akai !

Voor de rest ... heb er pas 4 uur mee gespeeld en deed hij zo op het eerste gezicht wat een mpc2 ook doet ...
en wat velocity per note betreft ... zie logic audio of logic express ... probeer daar maar de velocity te veranderen

:duivels:
 
Origineel geplaatst door KeesVerkerk
Weer geen velocity edit,, weer geen sample cut to db treshold, weer geen note duration cut function, weer geen audiotracks,, nog steeds screen redraw gezeik...

Ik begin nu toch echt te twijfelen om mn mpc weg te doen hoor ;{

In de originele versie hebben ze nooit gewag gemaakt van deze features. Dat audiotracks idee is ontstaan tijdens de mv8000 hype. Screen redraw gezeik weet ik niet direkt wat Kees bedoeld. Nergens last van. Sample cut to dB treshold... knippen en plakken gaat sowieso 100 keer sneller op computer. Daar heb je de USB voor. Note duration cut function weet ik ook weer niet precies wat ie bedoeld, dus missen doe ik het zeker niet.
 
Origineel geplaatst door MadR

de vraag is gewoon .. doet ie een beetje wat ze zeiden dat ie zou moeten doen ?
of zit kees allemaal dingen te verzinnen .. zoals hij een mpc zou willen zien ?
dan zit je als enige op deze planeet en kan je flame verwachten .. had je hem zelf maar moeten maken als je het zogoed weet

Vreselijk irritant als mensen niet goed lezen maar wel commentaar hebben.

Je moet beter lezen man, ik heb nergens gezegd dat Akai niet zijn beloftes is nagekomen officieel. Het enige dat ik zeg is dat de mpc4k gezien zijn capaciteiten kwa cpu-power en hardware mogelijkheden veel te weinig benut. Het kan allemaal zo verschrikkelijk veel beter dat ik me idd afvraag of ik zelf niet beter zo'n bak in elkaar kan zetten.
 
Origineel geplaatst door nick nova
In de originele versie hebben ze nooit gewag gemaakt van deze features. Dat audiotracks idee is ontstaan tijdens de mv8000 hype. Screen redraw gezeik weet ik niet direkt wat Kees bedoeld. Nergens last van. Sample cut to dB treshold... knippen en plakken gaat sowieso 100 keer sneller op computer. Daar heb je de USB voor. Note duration cut function weet ik ook weer niet precies wat ie bedoeld, dus missen doe ik het zeker niet.

Als je gewoon als een mak lammetje achter je mpc aan wilt lopen moet je dat vooral doen. Maar de features die ik genoemd heb, worden op alle mpc fora al jaren lang aangekaart en Akai doet er geen fuk mee.
 
Origineel geplaatst door r.5
Clavia & Elektron :halleluja

Beetje vreemd om Elektron hier te noemen... die dumpen gewoon hun beta-software en laten de eerste gebruikers de shit eruit halen... Vervolgens brengen ze een alfa versie uit, en wordt de prijs van de hardware duurder :confused: (ik chargeer een beetje...)
Nu heeft Akai een keer een product te vroeg op de markt gebracht, maar brengt bijna elk half jaar een update (met bugfixes maar zeker ook met meer opties), en dan kan het ineens niet??! Volgens mij brengen Clavia en Elektron bij elkaar nog niet eens zoveel updates uit...

@KeesVerkerk: zou je tevredener zijn over je MPC als je er hetzelfde mee kon doen, maar er een mindere processor in zou zitten? Of is het puur een 'opties per euro' verhaal?
 
Als er een mindere processor in zou zitten en de mpc dezelfde mogelijkheden zou hebben zou hij meer van zn capiciteiten benutten (ratio).

Mischien ben ik nu even heel erg negatief, maar er zijn gewoon een aantal dingen waar ik tegen aan blijf lopen en waar ik me gruwlijk aan irriteer, en op een of andere manier pikt niemand het op daar bij Akai.
 
Origineel geplaatst door Lacertus
@KeesVerkerk: zou je tevredener zijn over je MPC als je er hetzelfde mee kon doen, maar er een mindere processor in zou zitten? Of is het puur een 'opties per euro' verhaal?

Origineel geplaatst door KeesVerkerk
Ik ben nu negatiever over de mpc omdat ik met een rmx en een dx200 heb gespeeld, als ik zie wat die bakjes ondanks hun enorme technische gebreken en voor hun prijs kunnen vind ik de mpc4k echt een stugge pleurisbak kwa midisequencing.

Mag KeesVerkerk verwachtingen hebben van een apparaat van 3000 euro of niet? Ik ben niet zo thuis in die MPC's maar als ik zou merken dat een qy-100 dingen kan die, volgens Akai, op een MPC4k niet mogelijk zullen zijn, dan zou ik me ook wel druk maken.
 
:smeris: zurück auf Thema :smeris:

MPC4000 Softwareversion 1.70
Folgende Änderungen und Verbesserungen wurden in der MPC4000 OS Version 1.70
gegenüber Version 1.60 vorgenommen.
[Neue Funktionen]
Generelle Verbesserungen
(1) Die Geschwindigkeit des automatischen Multi Change (via Bank Select oder Program
Change) wurden signifikant verbessert.
(2) Die Zuverlässigkeit in Verbindung mit USB, besonders beim Übertragen großer
Datenmengen MPC4000 über akSys, wurde erheblich verbessert.
SAMPLE Mode
(1) Einschränkungen beim Setzen der Region- und Trim-Positionen wurden aufgehoben.
(2) Mit den Q-Link Fadern Q5 und Q6 können nun Sample Trim, Loop und Region Start und
End Punkte bearbeitet werden. Der Edit Betriebsmode ist nur dann aktiv, wenn der Q5/6
ACTIVE Button gedrückt gehalten wird.
Wird der ACTIVE Button das erste Mal gedrückt, wird der Fader auf die Null' Position
gesetzt. Befindet sich der Fader dann, z.B. am unteren Ende des Regelwegs, können nur
Bearbeitungen im positiven Bereich durchgeführt werden, ist der Fader aufgezogen, sind
Editierungen nur in negativer Richtung möglich.
MISC Mode
(1) Zur Play Start Option hinzugefügt:
* PLAY START Taste: TOP => Wiedergabe vom Beginn einer Sequence.
* PLAY START Taste: LOOP => Wiedergabe vom Beginn eines Loops.
(2) NEXT, SUDDEN im Sequence Change mit PGM Change Feld ergänzt.
MAIN Mode
(1) TIMING CORRECT + WINDOW Tasten öffnen TIMING CORRECT Seite.
(2) Neue Locate Key Zuweisungen.
(3) Geräteliste wird nun im Flash gespeichert:
1. Wählen Sie MIDI OUT A-D und drücken Sie den Window Button im Device Feld.
2. Geben Sie den Gerätenamen ein. Drücken Sie STORE (F6)
3. Geräteliste wird im Flash abgelegt.
Achtung => Wird eine .ALL Datei geladen, wird zwar die Geräteliste im temporären Speicher
überschrieben, jedoch bleibt die Liste im Flash unberührt.
MIDI Mode
(1) MIDI Filter kann im Flash gespeichert werden:
1. MIDI Filter Seite (F2) im MIDI Mode aufrufen.
2. Drücken Sie STORE (F5) und öffnen Sie das “Store MIDI Filter" Fenster.
3. Drücken Sie DO IT (F6), um die MIDI Filter im Flash abzulegen.
GLOBAL Mode
(1) Nachdem CLEAR MEMORY durchgeführt wurde, werden Grundwerte gesetzt, falls
Default Items auf ON gestellt wurde.
(2) Verändertes CLEAR MEMORY Warnfenster unter Verwendung der F1 und F5 Tasten:
* V1.60 => YES (F4), NO (F5)
* V1.70 => CHANCEL (F1), DO IT (F5)
SEQ EDIT Mode
(1) MOVE PAD Funktion ist sowohl in den SEQ und STEP EDIT Seiten, jedoch nur bei
DRUM Tracks, vorhanden. Bei INST Tracks wird MOVE NOTE angezeigt. Diese
Funktionen (z.B. MOVE NOTE) wurden zudem verbessert. Im STEP EDIT kann man
MOVE PAD/NOTE nur verwenden, wenn das Event Display auf NOTE steht.
[Behobene Fehler]
* Absturz beim Löschen von Sequencen im SONG Fenster unter bestimmten Umständen
behoben.
* Kontinuierliches Kopieren und Einfügen einer 999 Bar Sequence im SONG Fenster
verursachte einen Crash.
* Bei der Aufnahme im Step Edit stürzte das Gerät ab, wenn ein "MIDI Panic Reset" auf
MIDI-In-I und MIDI-In-II gleichzeitig empfangen wurde.
* Wiedergabe zur Vermeidung von Clicks am Ende einiger Samples modifiziert (War nur dann
hörbar, wenn die Polyphonie überschritten wurde und Stimmen gestohlen wurden).
* Problem mit einigen USB Memory Sticks, wodurch Samples beim Laden zerstört wurden,
gelöst.
* MIDI Filter funktionierte nicht beim MIDI-In II (nur bei MIDI-In I).
* Zwei empfangene MIDI Clock über MIDI-In I und MIDI-In II verursachten Störungen.
Jetzt folgt der Sequencer nur einem Clock-Impuls.
* INITIAL Settings setzten den MIDI Filter nicht zurück. Funktioniert jetzt am Beginn einer
Sequence.
* MIDI Events wurden, außer innerhalb der LOOP Range, bei der Wiedergabe nicht
aufgezeichnet.
* "Sequence change with Program change" funktionierte nur innerhalb der MAIN Seite.
* Bei langen, im Step Edit Mode aufgezeichneten SysEx Nachrichten (9 Bytes oder mehr)
wurden falsche Daten aufgezeichnet.
* Sample Trim Start wurde beim Ändern der Record Pre-Trigger-Size falsch gesetzt.
* Beim Aufruf der EFFECTS Seiten wurde fälschlicherweise "NO EFFECT" anstatt des
richtigen Effects angezeigt. Das passierte nur, wenn m an aus dem PROGRAM oder
SAMPLE Monitor Mode in den Effects Mode wechselte.
* Die LOAD Seite zeigte manchmal nicht den Inhalt der Disk, sondern eine leere Seite an.
* Die Auswahl des Bearbeitungsbereichs mit den SHIFT+Locate Tasten funktionierte nicht im
STEP EDIT Mode.
* Wurde bei der Aufnahme einer Sequence der TC Button gedrückt gehalten, sprang der
Cursor zwar in das TC Feld, jedoch bewegte er sich nach 2-3 Sekunden zurück zu seiner
vorherigen Position.
* Wird eine Sequence im LOAD Mode geladen und eine andere befindet sich mit dem
identischen Namen bereits im Speicher hat sich die Abfrage von "Item(s) Renamed (207) /
CANCEL" zu "Item(s) Renamed (207) / OK" geändert, da es nicht möglich ist, den Vorgang
abzubrechen. Die Warnmeldung dient lediglich der Information.
* Es war nicht möglich, auf andere Partitionen als auf die erste von MPC formatierten CDROMs
zuzugreifen.
* Eigenartige Displayanzeige beim kopieren von Notenevents von Track 1 der Sequence 1 auf
(MERGE) Track 2 der Sequence 2 behoben.
* Im MAIN Mode wurde (Unused) Sequence mit den Cursor Tasten im Track Block nicht
initialisiert.
* Displayfehler im A.punch Feld des Main Modes: Cursor konnte sich nach links in das Out
Time: Feld bewegen.
* Numerische Tasten funktionierten nicht im "Separate by MIDI" Fenster.
* Der Overdub einer geloopten Sequence funktionierte nicht richtig.
* Nach dem Ausführen der MOVE Funktion wurde die NOW fälschlicherweise auf
001.01.000 zurückgesetzt.
* Es war nicht möglich Events nach dem Ende der Sequence aufzunehmen und diese Events
mit ERASE ALL zu löschen.
* Beim Kopieren/Einfügen von Events im aktivierten REPLACE Mode wurden Events
derselben Region, die nicht der Art der eingefügten Events entsprachen, gelöscht.
* Im 16-Levels Fenster verursachte eine Pad-Änderung mit dem Data-Wheel, dass die Note
abgeschnitten wurde. Dadurch kam es zu Problemen beim Abspielen von One-Shot Samples.
* Verschiedene Softtasten-Beschriftungen wurden zum Zwecke der Übersichtlichkeit auf
einigen Seiten geändert (z.B., YES/NO, DO IT/CANCEL).

http://www.akai-pro.de/downloads/manuals_d/mpc4k_os_history.pdf
 
Ach so,, ganz toll.

Veel geblaat over dat Kees te critisch is,, wat een gelul, sommige mensen schijnen hun eigenwaarde te koppelen aan hun gear en daardoor geen kritiek meer te kunnen hebben op een apparaat.


Maar buiten dat, zijn er nou mensen die 1.7 al geprobeerd hebben? Ik hoor er zo weinig over.
 
Zoals zo vaak: als je niets hoort, gaat het goed.

Bij mij doet v1.7 precies wat hij moet doen, ik kan niets vinden waar ik over kan klagen... Ik ga mijn MPC steeds en steeds meer waarderen en gebruiken! :luv:
 
Back
Top