Digitale mengtafels minder dan 16kanalen

bobaphat

Ouwe rot
Lid sinds
19 Maart 2002
Berichten
3.265
Ik zag in de topic van Kees wel een paar interessante mengtafels staan namelijk:
Roland Vm-3100
Tascam TM-D1000
Korg 168RC
Heeft iemand ervaring met een van deze mengtafels?

Ik wil hem voor live-optredens gebruiken en dymanix zoals compressie en gate lijke me heel handig, ook wil ik inserts of aux sends hebbben om externe randapparatuur erop aan te kunnen sluiten.
 
Ik heb een TM-D1000, is mijn standaard mengtafel. Ik denk dat veel van deze eerste lading digitale mentafels geen comp/gates per kanaal hebben. TM-D1000 heeft maar 8 ingangen (heb er wel een uitbreiding voor, maar die is nu wel moeilijk te vinden). Voor de effekt returns moet je ook kanalen opofferen (heeft 4 aux sends of ik geloof 2 interne effekten). Ik zie ze 2dehands nog voor 300€ verkocht worden, dit terwijl je voor 400€ meer bv. zo'n Behringer DDX hebt.

Misschien dat die digitale Rolands iets meer bieden?
 
Je moet dan voor die ene fx send 1 vd 8 channels opofferen? Dat schiet niet echt op nee.
Hoe klinkt ie verder? en de fx??? Is ie lekker makkelijk in gebruik?
 
Is een 01v dan nix?
Heeft compressie/gates plus hij is in een 19" rack te bouwen, handig meenemen voor live.
Wel wat groter dan de VM3100 da wel.
 
Roland VM3100 is niet al te groot, dat is tegelijk een voordeel (tijdens transport!) als nadeel (beperkt aantal inputs).
Voor de exacte specs verwijs ik je even naar mijn verkooptopic ;) dan weet je meteen hoe het komt dat ik evt. te rooskleurig zou klinken... ;)

Om eerlijk te zijn: met dynamics effecten als compressor of gate ben je minder goed uit met één van de kleine digitale tafeltjes. Dit heeft alles te maken met een gebrek aan inserts (de VM3100 heeft er géén) en returns (dat kost je dus al gauw extra inputs). Wel heeft de VM3100 een tweetal compressortjes ingebouwd, samen met wat redelijke effecten (delay, chorus, reverb - van dat soort werk), dus dat scheelt.

Zoiets als een VM3100 komt het best tot z'n recht in een kleine homestudio, dit vanwege de genoemde compactheid en z'n aansluitflexibiliteit (mics, gitaar, digitale en analoge inputs / outputs, vrij configureerbare bussen) en automation mogelijkheden (controllers sturen MIDI uit). Je kan hem vrij gemakkelijk integreren met een computer, een stapeltje synths en modules, en laten we zeggen 2 send/return effecten (dit claimt één ganged input pair op de mixer).
Stel je voor je wilt ook nog je computer soundcard laten terugkomen op je mengpaneel (nogmaals één ganged input pair), dan houd je dus nog 8 mono inputs over. Op zich best werkbaar, dus.

Wel zal je moeten wennen aan het concept van één control strip (EQ, Pan, Send) voor alle kanalen samen (je wijst aan welk kanaal je wilt gebruiken, vervolgens kan je de control strip gebruiken voor dat kanaal). Dat bespaart een hoop ruimte maar is misschien voor live EQ werk minder handig.

Wel weer een voordeel voor live (eigenlijk altijd wel) is de stabiliteit van de VM3100; geen gekke kraakjes en ruisjes en niet werkende strips etc. - alles staat immers onder digitale controle, en zelfs ik heb het ding nooit kunnen crashen :D
Vergeleken met een (tweedehandse) analoge tafel is dit best handig om in de gaten te houden.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door fuse
Is een 01v dan nix?
Heeft compressie/gates plus hij is in een 19" rack te bouwen, handig meenemen voor live.
Wel wat groter dan de VM3100 da wel.

Een 01v is net effe te duur voor mij


Ik zat trouwens te denken,

In die nieuwe generatie multitrack hd recorders zitten toch ook gewoon analoge inputs? Kan ik dit dan niet eventueel gebruiken om live mee te mixen?? Dan kan ik ook gelijk tracks mee laten lopen.
 
Klopt, dat zou kunnen.
De VM3100 is (naar ik begrijp) ook niets anders dan een Roland VS1680 HD recorder met de HD functionaliteit eraf gestript.
 
Dan zou ik een Yamaha Promix aanschaffen, dat is de voorganger van de 01v en zeker niet slecht.
 
Die promix kost 2e hands toch ook nog steeds 500 of meer, voor die prijs zou ik dan toch nog even doorsparen voor een 01v denk ik


Waarom kijk je niet naar Fostex, die hebben ook relaxte hd-recorders hoor.
 
Back
Top