basgitaar opnemen - mixers/di's

ik heb tot nu toe mijn basslijnen met goldwave opgenomen en het stekkertje gewoon aan de achterkant van de computer erin versterktje ertussen.

niet uitzonderlijk goed, maar niet dramatisch zlecht. (maar dit is voor als je het echt simpel wilt houden.)
 
Origineel geplaatst door helterbelter
Ik heb zojuist een V 372d op ebay gekocht.....:)

Ik hoop dat je er niet teveel voor betaald hebt... de V372d
is niet een van de beste preamps... hij is niet discreet, maar gebruikt opamps.
Niet een van de klassiekers dus...
Nu zal het ook niet heel erg slecht zijn hoor!

Klassieke Telefunken modules kopen vergt een hoop research, toen ik er aan
begon heb ik erook een aantal gekocht die geen klassiekers bleken te zijn...

Mvg.

CoolRunning
 
Origineel geplaatst door helterbelter
Neem je analoog op of digitaal ?!? Ik heb een keer ergens gelezen dat de V72 namelijk een "sterk aanwezig" hoog heeft, dat dus ideaal is voor taperecording, maar dat dat voor HD recording toch niet zo super is.

Ik neem digitaal op...

Mijn V72 klinkt eerder 'dark' dan dat ie een sterk aanwezig hoog heeft... hij begint bij
11Khz zachtjes af te rollen...

Mvg.

CoolRunning
 
Ik had mijn basgitaar in het verleden altijd via 2 Boss pedaaltjes rechtstreeks de mengtafel in. Prima geluid, goed signaal. DI in de studio of andere dingen heb je niet nodig. Zo'n POD ofzo is vast leuk om het eea te simuleren, maar noodzakelijk is het allemaal niet. Nu werk ik wel met DI, enkel omdat ik alle jack inputs op mijn tafel vol zitten, en ik nog wel XLR's vrij had. En de jacks gebruik ik in mijn geval niet gelijktijdig met de XLR's, dus heb ik mezelf weer een patchbay met alle omsteekellende van dien bespaard.

Gewoon inspelen dus!
 
Origineel geplaatst door CoolRunning
Ik hoop dat je er niet teveel voor betaald hebt... de V372d
is niet een van de beste preamps... hij is niet discreet, maar gebruikt opamps.
Niet een van de klassiekers dus...
Nu zal het ook niet heel erg slecht zijn hoor!
Mvg.

CoolRunning

Euh ?!? Ik heb hem opengeschroefd, en er zitten geen opamps in hoor. De aanbieder zei er ook nog expliciet bij dat hij discreet is. Maar ik ging er al wel van uit dat hij niet zo goed als de V72 zal zijn. Ik heb er trouwens nog steeds gaan kast voor gebouwd, dus ik heb hem ook nog niet aangesloten.

by the way, thanks voor de info, Coolrunnings ! Erg leerzaam en nuttig !
 
Oja, ik heb er trouwens 208 euro incl voeding/stekkers en verzending voor betaald. Ik weet niet of dat een goede prijs is.

Nu toch maar es langzaam aan op zoek gaan naar een V72, en dan een 1176 DIY compressor erbij bouwen. en dat samenvoegen in een 19" behuizing, dan lijkt me dat wel een goede channelstrip.
 
Ik moet ook maar eens posten in deze thread....
Zelf ben ik namelijk ook gek op die telefunken modules. Ik gebruik een paar opamps, compressors en EQ's.
Meestal neem ik de Basgitaar op door een microfoon voor de versterker te zetten.
Deze gaat dan door een V276 preamp via een Compressor naar de geluidskaart. Daarnaast split ik het basgitaar signaal voordat het de versterker ingaat met een DI. Vanuit deze DI gaat het nog een tweede V276 in en via een andere compressor naar de geluidskaart.
Deze twee signalen mix ik dan tot 1 signaal.
Lekker hoor... :)

Je moet alleen wel ff pielen met de plaatsing van de microfoon als je 2 signalen wilt mixen. Als de mic verkeerd staat kan je een fase probleem krijgen waardoor het gaat klinken als een krant.
 
Origineel geplaatst door helterbelter
Euh ?!? Ik heb hem opengeschroefd, en er zitten geen opamps in hoor. De aanbieder zei er ook nog expliciet bij dat hij discreet is. Maar ik ging er al wel van uit dat hij niet zo goed als de V72 zal zijn. Ik heb er trouwens nog steeds gaan kast voor gebouwd, dus ik heb hem ook nog niet aangesloten.

by the way, thanks voor de info, Coolrunnings ! Erg leerzaam en nuttig !

Graag gedaan in ieder geval :)

Oliver van Tab Funkenwerk heeft op Gearslutz.com ooit bevestigd dat de V372d
werkt met opamps... btw. het zou best kunnen dat dit dus zgn discrete opamps zijn...,
die zitten ook in mijn V275/0.
(Edit, hier is de thread op Gearslutsz: http://gearslutz.com/board/showthread.php3?t=17301&highlight=v372d)

Als je kabels en een (originele?) voedig erbij hebt gekreken is het een redelijke
prijs, misschien lichtelijk aan de hoge kant...

Nu snel aansluiten, en kijken of ie inderdaad goed klinkt!

Mvg.

CoolRunning
 
ah, nou ja, dan heb ik misschien ietsjes teveel betaald.... Jammer, maar het is dan niet anders.

Ik heb hem nog een keertje opengeschroefd, en ik zie geen opamps... Dat wil zeggen, ik zie alleen maar transistoren met drie pootjes.... Maar het verhaal op gearslutz is idd overduidelijk. Ik dacht dat opamps altijd chips waren met meerdere functies ineen ?!? Dus met 6 pootjes of meer. Ik leer hier nog eens wat !

Ik moet ook maar eens lid worden van gearslutz.

Ik laat die kast dus maar even voor wat het is, en zal hem maar eens in "prutstoestand" aan gaan sluiten. Het enige vergelijkingsmateriaal wat ik heb zijn de preamps in mijn soundcraft 1600 tafel, en mijn focusrite Platinum Tonefactory. Allebei niet Hi End dus..... Dus misschien is het sowieso een upgrade !

Hoewel ik de preamps die ik nu heb ook al okay vind.
 
Ik vermoed dat het sowieso beter zal zijn dan de preamps die je nu hebt...

Het zal zeker meer kleur geven, want er zitten redelijk grote transformers
in de V372d! Alleen die al zijn qua geluid goud waard!
En discrete opamps hoeven niet perse slecht te klinken... API preamps
werken met discrete opamps (API 2520).

Mvg.

CoolRunning
 
Ah, thanks, dan is het de aanschaf al waard geweest.

Maar, kan een driepotige transistor dan idd toch een opamp zijn ?

Discreet wil toch zeggen dat er geen gebruik gemaakt wordt van gecombineerde chips ? Of wil het zeggen dat alles in een FETprincipe is gebouwd ? Dat kan ook nog wel eens het verschil zijn.
 
Oh, nog iets, jij weet een hoop over die telefunken modules, als ik het goed begrijp, dus nu komt de grote vraag :

Welke zijn goed, en welke kun je beter mijden ? Ik kom een hoop modules tegen voor uiteenlopende prijzen, ik weet dus niet welke relatief goedkoop zijn of toch duur.

Niet dat ik nu geld heb om een jacht te beginnen naar die modulen, maar dan weet ik iig wel waar ik een beetje op moet letten.
 
Ah, ik had wat langer die thread van Gearslutz moeten lezen, het is dus al duidelijk....

Thanks Cool Running, voor het wegwijs maken!

Trouwens, de verkoper van mijn 372d zit zelf ook in die thread.... Dus hij wist WEL dat de 372d niet discreet is....

Laat ik maar wel discreet blijven....
 
Ik zal over de komende dagen eens kijken of ik een lijst in elkaar kan zetten...

Trouwens een lekkere actie van die verkoper dan!
Tja, we kennen het gezegde: "Al is de leugen nog zo snel..."!!


Mvg.

CoolRunning
 
Ik heb gisteren nog even de prints van de V372d GOED bekeken. Echt alleen maar driepotige transistoren. De ronde metalen kapjes zijn caps. Ik heb daarna nog even gezocht naar de advertentie waar ik de V372d van mij gekocht heb. Dit was het verhaal dat erbij zat>

"V372D (tab)
Great dual preamp from 1970. 0-42 dB amplification. Two independent preamps, not just a stereo amp. All discrete design, no IC:s or op-amps like the V672D or V372DS. Transformer in & out.Comes with full documentation, schematics and 2 mating connectors. Needs 24V (I have small 24V power supplies that I can include for $50 extra)."


Zou Oliver in die gearslutz thread misschien in de war geweest zijn met de genoemde V372DS ?!? Dan zou de betreffende verkoper misschien dus toch helemaal niet uit zijn nek kletsen.

Ik ga het die Oliver eens even vragen.

Maar, net zo goed moet ik nog wel zo'n V72 hebben. (aaarrrggghhh, Blut zijn met GAS, wat een vervelende combinatie...)

@ coolrunning > Ik ben bezig allemaal artikelen te verzamelen over de verschillende Telefunken,Tab, ANT, en Siemens modulen. Ik wordt er alweer een stuk wijzer van, nu alleen hopen dat er niet een hoop nekgeklets tussen zit.

mzl.
Helterbelter
 
check dit.

check dit.

Dit is een coole pagina, hier staan allemaal schema's en andere gegevens op waar je een beetje kunt checken of bepaalde modulen discreet zijn of niet (mits je een beetje schema's begrijpt).

http://www.kubarth.de/cgi-bin/diy/german/index

Ik zal trouwens maar eens een thread starten hier voor die oude vintage Telefunken/TAB/Siemens gear.


Dan kan het hier weer verder gaan over basgitaar opnemen...... :biertje:
 
Back
Top