basgitaar opnemen - mixers/di's

lafurieetlafoi

Stamgast
Lid sinds
13 januari 2003
Berichten
134
Locatie
Delft
wellicht dat iemand hier er wat vanaf weet, kon er zo gauw niets over vinden, ook omdat het woord 'di' korter is dan de gemiddelde minimale zoekwoordlengte...

ik wil basgitaar opnemen. er wordt altijd geroepen: dan moet je een DI hebben om het lage-impedantiesignaal om te werken naar een hoge-impedantiesignaal.

vraag 1: waarom is dat eigenlijk, wat doet het precies met je klank/apparatuur als je het niet doet?

vraag 2: ik heb ook een behringer ub802-mengpaneeltje. als ik hem daar in de instrument-ingang stop werkt dat relatief goed (klinkt nog steeds een beetje kaal, maar dat kan ook aan de knakenelementen van mijn basgitaar liggen). werkt de voorversterker in het mengpaneel dan eigenlijk ook als DI?

bvd
 
volgens mij is hier al wel eens eerder wat over geschreven,

maar als bassist zal ik je even mijn mening geven:

- gebruik geen DI... wordt soms ook wel eens Dead Input genoemd...
voor het opnemen van een mooi rond karakterestiek basgeluid geen goede optie.

- beste is een SM-57 microfoon schuin voor de versterker en de bas zo opnemen,
het geluid wordt niet alleen bepaald door de basgitaar zelf, de basversterker, het cabinet en de acoustiek van de ruimte
bepalen ook voor een groot gedeelte de klank.

- gebruik een bas-pod van line6 (of een clone van behringer), dit apparaat simuleerd de aanwezigheid
van een basversterker en klink gewoon goed.


maar eigenlijk is een goede opname van een basgitaar een kunst op zichzelf,
en het is ook nie goedkoop... :)
 
bedankt voor het antwoord.

ik ben na al die jaren basgitaar spelen nog steeds niet in het bezit van een versterker, dus, ondanks dat dat uiteraard de beste oplossing is, is dat geen optie.
het idee was dan ook meer om basgitaar op te nemen in de computer en daarin dmv plugins de boel te bewerken tot een relatief goed geluid. wellicht dat behringer of line 6 nog eens een optie wordt als ik weer wat geld heb ;)

maar de vraag was dus meer of het absoluut noodzakelijk was om eeen DI tussen basgitaar en lineingang te plaatsen. dit omdat ik hier en daar hoorde dat je frequentiekarakteristiek er op vooruit zou gaan (de natuurkundige verklaring is men mij daar altijd bij schuldig gebleven...). ik hoor nu al van meerdere kanten dat het blijkbaar niet uitmaakt bij basgitaar.
 
idd. een gitaar en zijn bijhorende coaxkabel hebben een andere impedantie dan een gewone draad of line-ingang.
daardoor onstaat er reflectie een terugkaatsing van een deel van het signaal. met de pod wordt dat opgelost.
Je kan ook een versterker aanschaffen omdat die ook meestal een line uitgang hebben en daar kan je de voorversterker
en eventuele lampen nog van gebruiken ook.
 
Origineel geplaatst door cangoeroes
volgens mij is hier al wel eens eerder wat over geschreven,

maar als bassist zal ik je even mijn mening geven:

- gebruik geen DI... wordt soms ook wel eens Dead Input genoemd...
voor het opnemen van een mooi rond karakterestiek basgeluid geen goede optie.

Ik begrijp je voorkeur voor amp-microfoon, maar het ligt er maar net aan...

Sinds een jaar gebruik ik in de studio een oude (1969 of zo) Telefunken DI
module (V357), en da's dus echt fantastisch! Nu is die module dus geheel
discreet, er zit geen chippie in... Verslaat alle ic-gebaseerde apparatuur... het
is vet, rond en enigszins rauw, bewaart het sub-laag perfect (ic-gebaseerde
apparaten breken dit vaak op), maar het meest belangrijke is dat het laag-mid
tot mid gedeelte erg mooi geprononceerd is...
Alle bass-spelers die bij mij in de studio komen zijn helemaal verkocht, ze zeggen
allemaal dat bass spelen veel meer 'responsive' wordt... dat ze dus de nuances
van hun spelen veel beter horen...
Als ik de V357 20dB af-pad en dan door de Telefunken V72 preamp gooi, is
dit dus echt een fantastische toon, en van Bass-Dead is dus absoluut geen
sprake!
Conclusie: Als je DI van goede kwaliteit is, dan maakt dat dus wel een groot
verschil.

Wat betreft het verschil tussen amp/microfoon en DI: het ligt er maar net
aan wat voor karakter je je opname wil meegeven...

Mvg.

CoolRunning
 
nou dat klinkt wel okay!

je heb natuurlijk helemaal gelijk dat ieder geluid een andere aanpak vereist...

probleem van zo'n Tele-funk-en is natuurlijk dat die niet makkelijk te scoren is, of valt dat wel mee?
en wat voor prijskaartje hangt er aan?

zelf ben ik ook al jaren op zoek naar goede opname optie, dus ben ik erg blij met de bass-pod,
maar het is het ook nog niet helemaal natuurlijk!

misschien moet ik zo'n telefunken maar eens gaan proberen...
 
Voor de TAB V357 zal je de evilBay moeten afzoeken... kan er momenteel
geen vinden...

De mijne (2) heb ik gekocht voor 15 Euros :) Dat is omdat niet veel mensen
weten wat de V357 nu eigenlijk is... :D
Dat is dus 8 kanalen DI, want de V357 is 4-kanaals!

Hier een veiling van een paar maanden geleden, deze ging voor 64 Euros...
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3850224633

Dan moet er nog een 24volt power-supply bij, die kan je wel in de winkel
kopen, of je kan ook gaan voor een Telefunken n224a, die zijn meestal rond
de 100 euros. Voordeel daarvan is dat je daarmee zo'n 8 vintage modules van
Telefunken, Siemens, Lawo, TAB etc. kan aansturen...

Nog even kabeltjes solderen, en klaar is Kees :)

De V72 is een ander verhaal, denk niet dat je er nog een krijgt voor onder
400 Euro... en dan nog, zie ze soms voor 700 weggaan!
Dat is omdat in de REDD-37 console waardoor de Beatles zijn opgenomen
V72's zaten (om precies te zijn V72s, een versie met 5dB meer gain).
De V72 is werkelijk een van de beste preamps die ooit gemaakt zijn, ik
geniet er dagelijks van, gooi er zowat alles doorheen :)

Anyway, zonder de V72 is de V357 nog steeds fantastisch hoor!

Mvg.

CoolRunning
 
kijk dat zijn nog eens leuke prijzen!

ga zeker mijn oogjes open houden voor dat tele-funk-en spul!


thanks! :okdan:
 
Yep, inderdaad, dat is em, in alle glorie op een mooie oude
desk met Neumann & Eckmiller EQ's :)

Heb maar niet te veel hoop dat ie laag eindigt hoor...

Kijk hier maar wat er recent voor V72's is betaald :D
http://tinyurl.com/4drtx

Mvg.

CoolRunning
 
Dat is om de module uit het rack te lichten...

Als je het klepje naar buiten trekt, werkt het als een hefboom,
en wordt er aan de andere kant van het draaipunt een haak
opgelicht. Die haak zorgt ervoor dat het ding in het frame
vastzit.

Deze dingen zijn loodzwaar en gebouwd als een tank, je wil
dus liever niet dat ie uit je rack pleurt tijdens transport. Aangezien
deze modules origineel voor broadcast waren gebouwd, was dat
best wel mogelijk :D
Aan de andere kant maakt het haak-systeem het dus mogelijk
om zo'n module gewoon te hot-swappen... zonder schroevendraaier,
soldeer enz. Goed dus voor situaties waar het heel belangrijk is dat
dingen gewoon werken (zoals broadcast).


Mvg.

CoolRunning
 
Origineel geplaatst door CoolRunning


Heb maar niet te veel hoop dat ie laag eindigt hoor...

Kijk hier maar wat er recent voor V72's is betaald :D
http://tinyurl.com/4drtx

Mvg.

CoolRunning


oeps... de v72 van ebay is nu al van 30 euro naar 252 euro in 2 dagen...

was ook te mooi om waar te zijn natuurlijk!

:)
 
Origineel geplaatst door CoolRunning
Ik begrijp je voorkeur voor amp-microfoon, maar het ligt er maar net aan...

Sinds een jaar gebruik ik in de studio een oude (1969 of zo) Telefunken DI
module (V357), en da's dus echt fantastisch! Nu is die module dus geheel
discreet, er zit geen chippie in... Verslaat alle ic-gebaseerde apparatuur... het
is vet, rond en enigszins rauw, bewaart het sub-laag perfect (ic-gebaseerde
apparaten breken dit vaak op), maar het meest belangrijke is dat het laag-mid
tot mid gedeelte erg mooi geprononceerd is...
Alle bass-spelers die bij mij in de studio komen zijn helemaal verkocht, ze zeggen
allemaal dat bass spelen veel meer 'responsive' wordt... dat ze dus de nuances
van hun spelen veel beter horen...
Als ik de V357 20dB af-pad en dan door de Telefunken V72 preamp gooi, is
dit dus echt een fantastische toon, en van Bass-Dead is dus absoluut geen
sprake!
Conclusie: Als je DI van goede kwaliteit is, dan maakt dat dus wel een groot
verschil.

Hey da's interessante info.... Ik nam eerst basgitaar altijd op met een focusrite tonefactory (de instrumenteninput), maar kwam er uiteindelijk achter dat als ik het toch door een speaker jaste en weer met een mic opnam, dat de basgitaar dan weer makkelijker mengt met (in mijn geval meestal) distorted gitaren. Ook al klinkt de bas in het geheel minder goed, dan nog kon ik er een beter resultaat in de mix mee halen, zonder dat ik veel hoef te rommelen met het signaal (eq, compressie, etc)

Ik zag een jaar geleden dat Telefunken spul ook wel voor veel minder weggaan, maar het is momenteel erg in trek.

Nog een vraagje @ CR.
Neem je analoog op of digitaal ?!? Ik heb een keer ergens gelezen dat de V72 namelijk een "sterk aanwezig" hoog heeft, dat dus ideaal is voor taperecording, maar dat dat voor HD recording toch niet zo super is.

Ik was, en ben nog steeds, erg geinteresseerd in dat TF spul.
 
oy, lekker topic, dit wil mij namelijk ook nog niet echt lukken. Doe t nu als volgt: bas -> gt3 -> mixer -> pc (rec) -> versterker.

Nu ist vaak zo dat als ik een clean bas geluid pak, die opzich lekker uit mn mixer komt, alleen als ie uit mn versterker komt (door pc gegaan is dus) de bas opeens distortion heeft. Heeft dit iets te maken met het impedantiesignaal?
 
neem hem niet te hard op? heb dat probleem vaak ook....

op de analoge mixer klinkt het te gek... maar m'n soundcardje kan dat laag niet zo goed aan..
 
ik denk dat je moet opletten dat je de ultra lage frequenties van de bass afkapt. Ik heb ook is zitten experimenteren met de basgitaar. Ik heb een klein versterkertje (Behringer BX1 0 8 ) die een line uitgang heeft. Daarna door een compressor gejast, en goed gekeken naar het spectrum van de bas en zo nodig de hele lage freq weggefiltert (EQ voor compressen!) En dat werkte redelijk goed. Een cheap ass oplosing zegmaar :D

R
 
Back
Top