Eminent Unique 310

Origineel geplaatst door Nicolas 2000
*heel even ging de ritmebox draaien* nu ben ik nog meer geinteresseerd, dit lijkt hetzelfde als bij mij!!

hij deed het weer , volgens mij heeft het met de stecker te maken van het drumgedeelte naar de rest ,die zit achter het wegklapraam aan de linkerkant , soort grote dinplug .
dus van achter gezien achterraam eraf en dat grote wegklappanneel wegklappen dan links tegen het zijschot aan zit die
heb hem een paar keer erin en eruit gehaald . toen deed die het weer , misschien moeten die contaktjes schoongemaakt worden.
ik ga het nog een keer proberen want inmiddels is die er weer mee gekapt:D
 

Attachments

  • eminentdrums.mp3
    443 KB · Bekeken: 94
Jij hebt een smallstone, dat is niet eerlijk :). Hoe heb jij de stereo orgel/mono smallstone situatie opgelost?

Ik heb op de 2000GT nog geen stekker gevonden, maar je geeft me goede hoop!

Volgende week gooi ik hem weer open, en dan neem ik het voetenklavier onder handen en ga ik op zoek naar de stekker van de ritmebox. Gaan de output ook door deze stekker, dus hetgene dat het geluid uiteindelijk triggert? Dat zou verklaren waarom ik wel telkens een drumgeluid met de knee lever kan maken (er is een instelling die dat doet, is min of meer een foutje in het ontwerp :)).

Ik heb er goede hoop in! Met zo'n small stone klinkt het inderdaad helemaal als een synth. Zonder klinkt de 2000 ook al behoorlijk synthie. "Atlantis 2000" van The Maincrashers kan je er behoorlijk goed op simuleren :D.
 
de drumdoos doet het niet meer , denk toch niet dat het die stecker was , wel vreemd marja.
die smallstone maakt al muziek zonder synths , mooie waaiende ruis:D is de oude usa versie klinkt lekker waaierig .
hij gaat mono naar de smallstone,mono naar de korg a_d,stereo naar pc.
gewoon twee keer opnenemen , een jkeer met ruis en een keer met strings , zitten ze mekaar niet zo in de weg en gaan toch meer kanten op.
 
Origineel geplaatst door turtel
volgens mij heeft de dis van het bovenste klavier hetzelfde .

Dat moet ook haast wel want het orgel heeft per toon een zogenaamde 'master oscillator'; dat zijn die grijze aluminium tonnetjes waarvan je er precies 12 aantreft in het orgel (en de bovenste 6 ziet in onderstaand plaatje):

Eminent%20osc-1.jpg


De Dis vind je in de onderste rij als 3e van links (de toonhoogte staat erop vermeld met een geel stickertje); als het goed is kan je 'm met een schroevendraaier afregelen. Ik heb daar overigens geen ervaring mee dus wees voorzichtig 8D

Het probleem van de ritmebox is ongetwijfeld een vuil contact. Een orgel van deze leeftijd moet grondig worden gereinigd; als je alle knoppen, schuiven & toetsen hebt gehad dan kan ik me niet voorstellen dat de ritmebox het nog steeds niet doet ;)
 
meuuuuuuuuuup guess again ;) :). Mijn ritmebox is gereinigd (alle sliders en knoppen) en doet het nog niet. MAARRRR inwendig heb ik nog geen contacten gereinigd, dus enkel de knoppen. Ik vermoed dat er inwendig koppelingen ed zijn, en dat die wel eens de boosdoener kunnen zijn bij mij. btw in de 2000gt zijn de oscillatoren niet zo makkelijk te herkennen als in de 310, ik heb ze toch niet in die vorm gezien!
 
Origineel geplaatst door Nicolas 2000
...inwendig heb ik nog geen contacten gereinigd, dus enkel de knoppen
Je weet wat je te doen staat :)

... in de 2000gt zijn de oscillatoren niet zo makkelijk te herkennen als in de 310, ik heb ze toch niet in die vorm gezien!
Geen idee hoe het er in een 2000 uitziet (die is natuurlijk iets jonger) maar er zullen hoe dan ook dividers in moeten zitten.
 
Ik ken weinig van elektronica, maar ik zag op het eerse zicht enkel standaard onderdelen zitten. Enorm veel, dat wel :D.

De ritmebox van de 2000 zit nogal diep in het orgel, vandaar dat ik er nog nooit bij geraakt ben. NU heb ik wel een foto van unic waarop te zien is dat het bovenstuk weggeklapt kan worden. Als ik ook nog het bovenklavier weggeklapt krijg, dan geraak ik aan de ritmebox :D.

Dat wordt een leuk werkje volgende week: voetpedalen bijplooien tot ze niet meer blijven hangen en resoneren, en de ritmebox proberen reinigen.

Die (synth)orgels van Eminent geven je wel veel waar voor je geld, je bent er maanden zoet mee! ;) Ff serieus, ik vind het toporgels. En met een smallstone erbij moet het helemaal smullen zijn! Als ik er ooit eentje heb probeer ik dan wel eens helemaal uit te vogelen hoe je die nu praktisch gebruikt :).
 
bedankt , hij staat weer goed , even moelijk in je eentje , daarvoor even een quintje vastgezet met gewichtjes en dan hoor je het verschil goed.
en de drumdoos doet het ook weer , hij moet inderdaad schoongemaakt worden , het is niiet kapot .
ik doe die kontactjes liever met brasso schoonmaken de schuurpapier lijkt me toch te grof;)

goeie info bedankt
:okdan:
 
Ik hoop dat ik even veel duimen omhoog mag steken volgende week. KLopt het dat je de voetpedalen hun contacten kunt bijstellen door er wat aan te wringen? Nu zijn ze te gevoelig: eentje blijft hangen, en als ik andere induw gaan die er naast mee contact maken. Dus ik vermoed dat een beetje het contact openwringen daar de oplossing is.

Wat heb je bij de ritmebox precies gereinigd?
 
Origineel geplaatst door Nicolas 2000
Ik

Wat heb je bij de ritmebox precies gereinigd?

ik heb nog niks gereinigd van binnen , ja stofzuigen:D
de plastic knopjes en toetsen heb ik schoongemaakt met een beetje wasbenzine , er zaten allemaal stickers op de toetsen geplakt .
 
Ik heb ook een probleem met een bepaalde toon en wel de B. Aangezien werkelijk alle B's die uit het apparaat te halen zijn hetzelfde mankement vertonen zal het wel de B oscillator zijn. Het probleem is overigens dat de B zelden als een B klinkt (zie mp3'tje).

@turtel: Begrijp ik dat er bij jou een wind-achtig geluid uit de smallstone komt wanneer je hem 'solo' gebruikt? Bij mij komt er juist een enorme 'frequency-sweep' uit.

B toon eminent

Small stone Solo
 
Origineel geplaatst door FLechdrop
I

@turtel: Begrijp ik dat er bij jou een wind-achtig geluid uit de smallstone komt wanneer je hem 'solo' gebruikt? Bij mij komt er juist een enorme 'frequency-sweep' uit.

B]


wtf ,is dat een smallstone ,waait die niet
smallstone met alleen pink noise


edit , die B klinkt als meer dan een B , lijkt nu of die meer tonen tegelijk speelt
het werkt heel nauwkeurig met die schroefjes achter, is goed te doen
 

Attachments

  • pinknoise.mp3
    352,8 KB · Bekeken: 90
Laatst gewijzigd:
Ja, dat is echt een smallstone en hij waait zoals je kunt horen niet. Dit is een Amerikaanse smallstone uit de jaren '70, en die van jou?

Die B klinkt inderdaad als meer dan een B, denk je dat dit simpelweg met draaien aan dat schroefje is op te lossen?
 
denk niet dat die schroefjes ermee te maken hebben ,dit is anderes als wat de mijne had.
ik heb ook een oude usa smallstone ,op een bepaalt moment kwam er zerlfs een zacht radiostation door heen.
die oude zooi die ;leeft
 
Origineel geplaatst door FLechdrop
Ik heb ook een probleem met een bepaalde toon en wel de B. Aangezien werkelijk alle B's die uit het apparaat te halen zijn hetzelfde mankement vertonen zal het wel de B oscillator zijn. Het probleem is overigens dat de B zelden als een B klinkt (zie mp3'tje).

B toon eminent

Het is zeer vermoedelijk een probleem op het oscillator board. Voor iedere klank uit het orgel is dat de basis van de klank. Op dit board wordt een hoge toon (in jouw geval B) gemaakt en vervolgens per deler een octaaf lager gemaakt. Zo zijn er overwegend 5 delers per board. Gaat er in de eerste (=hoogste) deler al iets mis dan werkt de fout door in de overige octaven. Gezien jouw omschrijving is er dus een probleem in de eerste deler wat over het algemeen wil zeggen dat er een transistor defect is.

De B vind je op de eerder geplaatste foto rechtsboven. Ik heb hieronder het B-board geplaatst en 90 graden CW gekanteld. Ik heb de vermoedelijke boosdoende transistor uitgelicht, het gaat om het type BC 170 B.

Dank aan Huib de Bruin.
 

Attachments

  • oscillator_divider_board.gif
    oscillator_divider_board.gif
    42,8 KB · Bekeken: 82
Technisch onderlegde Eminent-vrienden, een vraagje:
Het valt me op dat op mijn 310 de baspedalen vrij hard staan t.o.v. de rest van het orgel, zelfs als ik de bas over de strings/chorus-sectie laat lopen.
Zit er nou ergens een (makkelijk!) trimpotje om het relatieve niveau af te stellen?
 
Ja, die is er :)

Bovenste klep open, meest linker print (vanaf de voorkant gezien), meest linker gaatje.

Rechter gaatje is overigens voor het pedaal vibrato...
 
Origineel geplaatst door jgeers01
Het is zeer vermoedelijk een probleem op het oscillator board. Voor iedere klank uit het orgel is dat de basis van de klank. Op dit board wordt een hoge toon (in jouw geval B) gemaakt en vervolgens per deler een octaaf lager gemaakt. Zo zijn er overwegend 5 delers per board. Gaat er in de eerste (=hoogste) deler al iets mis dan werkt de fout door in de overige octaven. Gezien jouw omschrijving is er dus een probleem in de eerste deler wat over het algemeen wil zeggen dat er een transistor defect is.

De B vind je op de eerder geplaatste foto rechtsboven. Ik heb hieronder het B-board geplaatst en 90 graden CW gekanteld. Ik heb de vermoedelijke boosdoende transistor uitgelicht, het gaat om het type BC 170 B.

Dank aan Huib de Bruin.

Dank! Ik overweeg deze zelfde mijnheer De Bruijn eens langs te laten komen om het ding na te kijken, er zijn nog wel wat meer kleine mankementjes en ik vertrouw mijzelf niet al te zeer met een soldeerbout (in combinatie met zo'n mooi, oud instrument).
 
Laatst gewijzigd:
Ook ik mag me voegen onder de eminent 310 Theatre bezitters.
Ik heb gisteren een heel mooi exemplaar opgehaald (lijkt wel nieuw), van de 1e eigenaar natuurlijk, zo gaat dat met orgels. Helaas geen witte, maar deze bruine was zo mooi dat ik 'm niet kon laten staan.
Ik moet de toetskontakten goed schoonmaken, want veel toetsen triggeren niet goed op de diverse kanalen. Ik moet nog erg wennen aan de funkties. Volgens mij werkt er één knop niet (lower manual sustain) of de hele sustain-groep triggert gewoon niet vanaf het onderste toetsenbord.
Maar wat me meteen opviel: de pedalen werken wel, maar ik krijg die superlage brom van equinoxe-1 (het eerste geluid wat je hoort) er niet uit. Was dat wel een eminent-bas ?
Vandaag gaat de nilfisk erin, hopelijk zitten de schema's er nog in. Het garantiebewijs zat nog aan de buitenkant bevestigd.
Én ik kreeg er een mooie brochure bij. ik heb geen scanner dus heb 'm gefotografeerd. Ik zal de foto's eens plaatsen:
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top