Eminent Unique 310

sustain schema

sustain schema

Die "A" slaat, denk ik op het blad dat er bij zit waarover ik sprak. Hier werd het hele sustain systeem, met alle verbindingen en schakelaars op 1 blad getekend en uitgelegd. Nu nog mijn scanner vinden :P
Groeten
 
Ik weet iemand die een defecte Eminent 310-U in Belgie te koop heeft staan. Als je geintereseerd bent stuur me dan ff een pbtje met je email adres en dan zal ik dat aan die persoon doorsturen.
 
Heb net een eminent 310 gekocht, hij is niet 100% in orde, uiterlijk alles ok, maar er werken maar 3 pedalen, het onderste klavier blijven noten van plakken en tjirpt elke noot als ik er op druk (mechanisch geluid), serieus geoxydeerd volgens mij.
Dus ik weet wat doen deze zomer :p

Voor de rest krijg ik er al wel sound uit, het bovenste klavier werkt nml perfect.

Het volume is altijd even hard, aan de volume schuif draaien doet niks, lijkt me ook niet normaal.

De keuze levers zal ik ze maar noemen werken ook niet goed 3/4 doet gewoon niks als ik ze induw, zal ik ook is moeten bekijken.

Mijn eerste analoge synth :-) (voor mij is het een synth ;) )

Nu moet ik me nog enkel inschrijven op de eminent site als fiere eigenaar met men serie nummer :p

grTZ
 
Heb net een eminent 310 gekocht, hij is niet 100% in orde, uiterlijk alles ok, maar er werken maar 3 pedalen, het onderste klavier blijven noten van plakken en tjirpt elke noot als ik er op druk (mechanisch geluid), serieus geoxydeerd volgens mij.
Dus ik weet wat doen deze zomer :p

Voor de rest krijg ik er al wel sound uit, het bovenste klavier werkt nml perfect.

Het volume is altijd even hard, aan de volume schuif draaien doet niks, lijkt me ook niet normaal.

De keuze levers zal ik ze maar noemen werken ook niet goed 3/4 doet gewoon niks als ik ze induw, zal ik ook is moeten bekijken.

Mijn eerste analoge synth :-) (voor mij is het een synth ;) )

Nu moet ik me nog enkel inschrijven op de eminent site als fiere eigenaar met men serie nummer :p

grTZ

Klinkt bekend ;-) Veel succes! Je zal er een hele kluif aan hebben.
 
Antwerpen Deurne, tips zijn welkom !
Heb alvast de eminent site gevonden in nederland waar hoop foto's en guides opstaan.

Zou alleen graag de originele Manual hebben... Er zouden blijkbaar schema's inzitten als je hem openvijst ??

Momenteel laat ik hem afstaan, durf er niet meer teveel op spelen, mijn toetsen hebben ook allemaal een niveau verschil, de ene staat al wat hoger dan de andere... en er kraakt vanalles...

enfin ik zie uit naar de restauratie van deze vintage !
 
ls ik eens de tijd

ls ik eens de tijd

Hoi Benjaminb,
Welkom op de Eminent draad !
Als je tech tips wil, ik woon in Oost-Vlaanderen, dichtbij Aalst, stuur gewoon een privéberichtje.
Het is soms makkelijker om iets te zien dan zelf te moeten zoeken, op dat vlak ken ik de E310 door en door, en heb heel wat ervaring.
Ik heb mijn Eminent E310 volledig op orde gezet en alles werkt zoals het hoort, mede dankzij Peter, een mede forum lid. Ik speel er trouwens elke dag op, zowelk covers als improvisaties - pure fun *D De combinatie van het string ensemble met de tabs zijn super.
Vele groeteb,
Frank
PS Als ik eens de tijd vindt zal ik het sustain theorie schema online zetten.
 
Hoi Benjamin,
Helaas dat je zover weg woont, had anders wel kunnen tippen, maar woon in Overijssel/Holland.
Wij hebben idd de Eminent van Frank nagekeken, fijn om te horen dat hij zo goed speelt.
Ik heb nog een blog waar veel restauratie info op staat.
Ik weet dat de technische beschrijving ergens op internet staat, even googelen moet lukken.
Als je geluk hebt, zit de originele technische tekening in het orgel, keurig in een mapje.
Eventueel kan ik je helpen aan een gescande versie van de gebruiksaanwijzing. Soms denk je dat sommige functies defect zijn, maar bepaalde sound-instellingen werken niet gelijktijdig. Goed schakelen is dus belangrijk.
Als je info of manual wil, dan mail maar ff: eminent310@live.nl

interessante website:
http://eminentunique310restauration.blogspot.com

groeten "Eminent" Peter
 
bedankt heb de manual al gevonden, stond op een of andere jean michel jarre fan site.

heb veel geluk gehad, alle technische info zit idd keurig in het mapje...

gisteren al deels begonnen aan de opkuis, heb hem al volledig ontdaan van stof en muizenuitwerpselen :p (die hadden van de eminent hun villa gemaakt denk ik).
hier en daar is er wat printplaat aangetast, waarschijnlijk door urine van die beesten.

het lastigste voor te reviseren zullen de toetsen zijn, heb al gezien hoe het zit met de gouden veertjes die je een slag moet draaien (met soldeerbout ed), want de toetsen kraken nogal heftig, precies of ik er telkens takjes gebroken worden ofzo.

De contacten van de pedalen zitten simpel in mekaar en zijn duidelijk geoxydeerd waardoor er slecht- of geen contact is.

thx
Ben
 
Toetsgekraak doorheen de speakers (in het geluid zelf dus) kan door de dempingselco's komen. Maar dat is dus iets anders dan mechanisch gekraak van het klavier. Eminent klaviertjes kunnen wel eens lekker knarsen, dat is ook charmant. :)
 
de contacten van de baspedalen is simpel: aan de binnenkant zie je de plek waar de pedaalcontacten elkaar raken, hierop zit meestal oxydatie. opschuren met fijn schuurpapiertje helpt.
2 klavieren, veertjes: Afhankelijk van je serienummer heb je een uitvoering waarbij je beide toetsen naar voren kunt klappen, dan kun je er beter bij.
Als je een "nieuw" model hebt (later uitvoering, zoals Frank) Dan klapt het bovenklavier naar boven.
Als je ECHT wilt restaureren, zou je het complete klavier moeten losschroeven en ALLE veren los solderen (5x3,5oktaaf en 5x3,5oktaaf aan veertjes......) Je kunt dan heel goed bij de "draad" waarmee de veertjes contact maken. Het simpelweg bijdraaien van het veertje door even los te solderen is niet altijd afdoende.
In de meeste gevallen kun je dit checken door de algehele staat van het orgel: is er in het algemeen veel oxydatie en roest, dan kun je mogelijk ook meer aanslag/oxydatie verwachten op de "draad" van de toetsveren.
Ik kan je hier wat uitgebreid restauratiefoto's van mailen, maar dan moet je ff een mailtje naar eminent310@live.nl sturen.
Overigens is het weer inbouwen/"inhangen" van het toetsenbord een preciesie werk, daar weet Frank alles van :)
dus als jet het toetsenbord verwijderd, kijk dan heel goed van te voren hoe hij exact is ingehangen.
 
bedankt ! ik denk dat dit bij mij het geval is, zelfs het zwarte frame is verroest... sommige toetsen op men klavier kraken helemaal niet (mechanisch geluid van de toetsen) terwijl de meeste het wel hebben.

alle ijzerdraad is geoxydeerd in de eminent... dus zal hem volledig uit elkaar moeten halen.
ik heb ook de recentere theater die kan openklappen gelukkig.

sinds hij al 3 dagen droog staat werkt er al wel meer dan vroeger :p

die veertjes zijn waarschijnlijk niet meer te vinden voor eminent 310 veronderstel ik ? er zijn er bij mij die volledig geplooid zijn ;{

heb je alvast mailtje gestuurd voor de foto's, alle hulp is welkom !

grtZ
 
Er zijn heel wat problemen :
-Piepende orbitone
-Stotterend geluid
-Haperende toetsen
-Er zat zelfs een fabricagefout in : aansluitpunten van de transfo waren niet gesoldeerd :stupid
-Dit was de originele fout en vermoedelijk ontbreekt er ergens nog een spanning, effe opzoeken dus.
Hij staat nog opzij voor als ik wat meer tijd heb, dan kan ik er mij eens op uitleven. Ik heb trouwens een ideetje voor een modificatie ; het string ensemble afscheiden van de rest en uitvoeren met een aparte uitgang, zodat je bv. met het onderste klavier enkel via de smallstone kan werken.
Dit post ik later nog.
Groetjes,
Frank
 
Zozo... da's niet voor de poes. Bijna Hfl 5.000,- in 1974 guldens! :D
Ik geloof dat m'n Eminent 2500 die in 1979 nog Hfl 20.000,- moest kosten in relatieve termen zelfs nog wat duurder was... ;)
 
Nog een artiest die veelvuldig gebruik heeft gemaakt van de Eminent 310U.(zal wel niet mijn ding zijn) maar misschien wel leuk om eens te beluisteren.
 

Attachments

  • !BO3sP3!Bmk~$(KGrHgoH-D8EjlLlyV52BJw0IN06G!~~_1.jpg
    !BO3sP3!Bmk~$(KGrHgoH-D8EjlLlyV52BJw0IN06G!~~_1.jpg
    16,9 KB · Bekeken: 80
  • 1018_1.jpg
    1018_1.jpg
    13,8 KB · Bekeken: 77
Back
Top