gear naar DAW

mecanoiz

Stamgast
Lid sinds
15 februari 2003
Berichten
468
Ik geraak er echt nie uit hoe ik m'n apparatuur het beste aansluit.
Ik zal eerste even m'n werk methode schetsen.
Ik wil gewoon kunnen jammen zonder computer. De meesten van m'n bakjes hebben interne sequencers dus dat gaat allemaal goed. Dit wil ik bij voorkeur binnentrekken op een analoge tafel zodat ik de x0x/e.a. bakjes lekker kan oversturen.
Dit vormt opzich geen probleem. Ik heb wel nogal wat aan gesloten maar met een patchbay naar de mixer lukt dit wel.
Maar ik zou graag tegelijker tijd m'n kanalen op de mixer willen multitracken in ableton.
Dus heb ik weer een soundcard nodig. Ik wil dus graag minimum 16 channels gelijktijdig op nemen. Daarom dacht ik aan de mackie onyx 1640. Het jammen blijft analoog en met één kabeltje trek ik alles binnen naar de pc. Nu vind ik de onyx wel nogal duur voor wat ie is.
Op m'n soundcraft M12 heb ik maar 12 direct outs dus daar begint het probleem al en op m'n digi002 heb ik maar 8 analoge inputs. Dit is nogal omslachtig.
Zowiezo heb ik ook een 19" mixer nodig voor live gigs.
Zou de Onyx hiervoor het meest geschikt zijn :confused:

Dus nu dacht ik al aan bv een hdsp9656 met een behringer Ddx 3216 + adat expansion + 8channel analog to ADAT.
Nu ik weet echt niet of digitaal mixen me bevalt. Ik vrees er echt voor. Dit lijkt me wel het meeste bang for the buck als ik digitaal zou gaan. Alhoewel de yamaha of tascams ook wel een firewire expansion hebben. Van de yamaha's ben ik bang dat ik ziek wordt van de menu's. het mixen moet snel gaan. De powerknop inschakelen en ik wil vertrekken.

Of bv een Mackie SR-24-4 VLZ Pro en dan de routing via de bussen op de tafel naar m'n digi sturen (modular marty heeft er een te koop 1100 euro). Deze heeft dan wel weer direct 24 inputs (ideaal) Maar geen direct outs. :stupid

Ik hoop dat er bepaald SFers dit probleem ook hebben gehad ;) en me kunnen vertellen hoe zij dit hebben aangepakt
 
mono-poly is hier ook al een jaar mee bezig ofzo... zoek ff op zijn threads anders...

wat mij betreft... lekker blijven jammen op je analoge mengpaneel...stereo opnemen en gewoon de minste stukken eruit knippen. werkt het snelst en je houdt het jam-gevoel wat beter vast.
als je eenmaal gaat beginnen aan het spoor voor spoor veranderen van zaken gaat het toch al heel snel weer klinken als een uitgedachte/ge-arrangeerde song en daar zijn er al veels te veel van imo. ;)
 
nog een kleine aanvulling... vergeet ook niet dat je in problemen komt met je effecten... je kan de uitgang van je reverb bijv. tegelijk met de rest opnemen maar als je op een bepaald punt wat gaat veranderen aan de sporen die origineel door de reverb gaan klopt die reverb dus niet meer.
 
Ja maar ik hou me heel graag bezig met het zorgvuldig mixen van m'n tracks...
 
Galm zet ik er later wel weer bij... :)
wil die sporen echt wel droog hebben op de pc voor het geval dat ik een jam grondig wil uitwerken.
 
Origineel geplaatst door mecanoiz
Galm zet ik er later wel weer bij... :)

fair enough ;) tis maar net hoe je werkt natuurlijk. in mijn geval maken de effekten een vitaal onderdeel van de sound uit en wordt er tijdens de jam ook nog flink aan gesleuteld (feedbacken met delay/originele tracks uitzetten maar galm laten doorgaan/eq sweeps etc).
als je dan alleen de drum/synth tracks opneemt mis je toch wel een hoop van de originele feel.
maar goed... als je niet zo lui bent als ik kun je natuurlijk ook die effekten weer namaken in de daw.... ik vindt het allemaal nogal veel moeite iig.

als je toch bereid bent een hoop moeite te doen, misschien een andere methode die je zou kunnen aanstaan;
eerst jammen en dan de verschillende machines 1 voor 1 opnemen in je daw... evt. het 1 en ander nadoen van wat je in je jam deed (909 met en zonder hi-hats etc) scheelt je een hoop geld en arrangeren moet je toch. :D
 
ja maar dan ben ik de moment opname weer kwijt...
Ik vraag me vooral af of de onyx in mijn 'perfecte' manier van werken past.
Of dat er beter alternatieven bestaan ?
Heeft er al iemand ervaringen met het firewire gedeelte van de onyx
 
Ik heb geen ervaring met de Onyx maar ik heb wel duidelijk de specificaties gelezen.
Iedereen schijnt te denken dat die bak 16 kanalen heen en weer naar je computer kan schoppen. Niets is minder waar.

16 kanalen van je tafel naar die computer en 2 kanalen terug. Je neemt dan analoog op en je mixt digitaal af. Wat onzin is want het charme van mixen is het analoge gedeelte en het opnemen kan dan wel digitaal zijn. Oftewel Mackie Onyx is een leuk idee maar de uitwerking is k*t. Je zou anders wel een schakelaar mogen verwachten zodat je die 16 kanalen terug kan jassen of zo. Dan zou je er echt wat aan hebben.

Als je al een digi002 hebt (geen rack mag ik aannemen) breid je die uit met een losse AD/DA converter. (Hoor ik daar iemand Behringer ADA8000 roepen?)
Voila 16 in en out. Knoop die (creatief met een patchbay of zo) aan een analoge mixer en klaar komt... is Klaartje. Je kan evt ook alleen met die digi002 mixen maar weet niet of die ook zo standalone die adat kanalen kan mixen. Daar moet je even voor in je manual kijken anders.
 
Brom(snor)

Brom(snor)

Hay mecanoiz


Ik heb wel een tip voor je,

bij mij zat er een brom(snor) in de pc.

toen heb ik een aardedraad gemaakt en het was weg

gewoon een stuk stroomdraad vastmaken aan kaal ijzer aan de achterkant van de PC (schroef los en draad erom)

en het andere eind aan je mengtafel. of andere randapperatuur

het is geloof ik zelfs goed om alles weer aan de kachel te aarden , maarja daar zitje dan met je openhaard

misschien wist je dit al maar misschien ook niet

niks is erger dan een brom in je geluid


Greetz Turtel
 
@fuse nopes ik heb een rack...
Ik weet dat de onyx enkel 1stereo channel kan uitsturen.
Zoals ik zei wil ik vooral kunnen multi track tijdens het live jammen. Dat ik daarna digitaal moet mixen is niet zo erg want dan wil ik zowiezo met veel automation werken. Maar inderdaad ik vind dat de uitwerking de prijs van de onyx niet rechtvaardigt.
En nu 2000 euro betalen om dan binnen een half jaar een model op de markt te zien komen voor minder dat wel op punt staat... Bv. De dat de firewire uitsturen ook post EQ etc kan of dat de aux returns ook kunnen uitgezonden worden.

ZIjn er digitale tafels waarin goede distortion zitten ? Of neem ik beter gewoon een paar pedalen voor de input van een digitale tafel ?
Btw dat brommen zit wel goed :biertje: M'n snor laat ik spijtig genoeg niet groeien
 
Back
Top