choosing the right audio interface!

oli1000

Ingeburgerd
Lid sinds
1 juni 2010
Berichten
63
Locatie
België
Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een mogelijkheid waarmee ik 24 kanalen geruisloos kan opnemen.
Mijn studio bestaat voornamelijk uit hardware en vraag me af welke richting ik zou nemen.

Een geluidskaart met 24 analoge inputs zou heel handig zijn maar deze kom je niet zo vaak tegen. De motu 24i/o is er zo één maar deze is ook voorzien van een pci kaart wat denk ik niet interessant is als je ooit veranderd van computer, omdat het moederbord dan ook moet voorzien zijn van zo'n aansluiting en dus voor problemen kan zorgen.
http://www.motu.com/products/pciaudio/24IO

De Echo audiofire 12 spreek mij echter meer aan, ook is deze voorzien van 2 firewire poorten waardoor het naar het schijnt mogelijk is om 24 inputs te hebben.
http://www.echoaudio.com/Products/FireWire/AudioFire12/index.php
nadeel is echter dat er geen digitale inputs voorzien zijn. Is misschien ook niet nodig.

Een mixer aanschaffen zou ook een optie kunnen zijn. Analoog of digitaal?
Heb in het verleden ondervonden dat wanneer er een analoge mixer word tussen geplaatst er geruis ontstaat (waarschijnlijk wanneer de gains ver open gedraaid stonden).
de Mackie Onyx 1640i (firewire mixer) is een analoge mixer maar met firewire die je toelaat om zo je opnames te doen.

Een digitale mixer zou ook een optie kunnen zijn. zeker geen geruis dan. bv de tascam 3200 vind ik wel een schoon beest. Maar dan moet ik nog een geluidskaart ook kopen met een adat input(s)

Bestaan er digitale mixers met een ingebouwde geluidskaart?

Als nog de drivers, wanneer je een van deze toestellen aankoopt hoelang blijven de drivers dan up to date. Het zou zonde zijn om na een paar jaar dan weer te moeten veranderen.

hopelijk kan er iemand wat ophelderen

mvg Olivier
 
De echofire is een A/D converter (alleen
Line niveaus) en je hebt er voor 24 kanalen
2 nodig. De Presonus studio live tafels zijn digitaal en hebben een firewire interface ingebouwd, ik zag er laats eentje hier op de marktplaats voorbij komen.
 
Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een mogelijkheid waarmee ik 24 kanalen geruisloos kan opnemen.
Mijn studio bestaat voornamelijk uit hardware en vraag me af welke richting ik zou nemen.

Een geluidskaart met 24 analoge inputs zou heel handig zijn maar deze kom je niet zo vaak tegen. De motu 24i/o is er zo één maar deze is ook voorzien van een pci kaart wat denk ik niet interessant is als je ooit veranderd van computer, omdat het moederbord dan ook moet voorzien zijn van zo'n aansluiting en dus voor problemen kan zorgen.
http://www.motu.com/products/pciaudio/24IO

De Echo audiofire 12 spreek mij echter meer aan, ook is deze voorzien van 2 firewire poorten waardoor het naar het schijnt mogelijk is om 24 inputs te hebben.
http://www.echoaudio.com/Products/FireWire/AudioFire12/index.php
nadeel is echter dat er geen digitale inputs voorzien zijn. Is misschien ook niet nodig.

Een mixer aanschaffen zou ook een optie kunnen zijn. Analoog of digitaal?
Heb in het verleden ondervonden dat wanneer er een analoge mixer word tussen geplaatst er geruis ontstaat (waarschijnlijk wanneer de gains ver open gedraaid stonden).
de Mackie Onyx 1640i (firewire mixer) is een analoge mixer maar met firewire die je toelaat om zo je opnames te doen.

Een digitale mixer zou ook een optie kunnen zijn. zeker geen geruis dan. bv de tascam 3200 vind ik wel een schoon beest. Maar dan moet ik nog een geluidskaart ook kopen met een adat input(s)

Bestaan er digitale mixers met een ingebouwde geluidskaart?

Als nog de drivers, wanneer je een van deze toestellen aankoopt hoelang blijven de drivers dan up to date. Het zou zonde zijn om na een paar jaar dan weer te moeten veranderen.

hopelijk kan er iemand wat ophelderen

mvg Olivier

We hebben meer info nodig.
-Wat wil je doen met je studio?
-Wat voor hardware heb je in je studio?
-Hoe wil je het liefste werken? Wat is je "Work Flow"?
 
choosing the right audiointerface

choosing the right audiointerface

Beste,

Dit is mijn voorlopige gear: yamaha RS7000, elektron MD & MnM & OT, Z8 akai sampler
waldorf blofeld synth, TB808, 909. Wil deze nog uitbreiden.

De yamaha RS7000 en z8 sampler zijn voorzien van spdif

Momenteel doe ik mijn opnames met een motu 828mk2. Deze heeft maar 8 analoge inputs.
Ik kan dus niet alle toestellen gelijktijdig opnemen. Hoeft ook niet, maar continu fiches hersteken is niet echt praktisch.
Eenmaal opgenomen ik de pc werk ik deze bij in ableton & wavelab om deze dan weer te importeren in mijn hardware. de bedoeling is om zoveel mogelijk toestellen synchroon te laten lopen met de geïmporteerde loops, samples om dat een uiteindelijke mix op te nemen.

Als je een analoge mixer neemt heb je geruis bij mijn weten (niet echt goeie ervaringen mee). Door direct naar een geluidskaart te gaan elimineer je deze. Daarom dat ik bijvoorbeeld dacht aan de geluidskaarten van echo.

anderzijds zou een mixer ook heel handig zijn analoog of digitaal (de mackie lijkt mij ook wel een cool ding) Hier is geen geluidskaart meer nodig en kan ook tot 96000HZ gaan, maar wanneer de drivers niet meer compatibel zouden zijn ben je ook weer gejost.

digitale mixers voor in de homestudio gaan geloof ik alleen via spdif, adat, tascam connection tot 24 bit 48000HZ wanneer je direct 8 kanalen zou willen. Kan ik ook apart had ik ergens gelezen, zodat je ook tot 96000HZ kan gaan. Wat ik denk ik niet vlug zal gebruiken 96000HZ. Maar met een digitale mixer moet je dan ook nog een geluidskaart kopen veronderstel ik. Eenmaal je werkt met een mixer hoef je je niet druk te maken om het aantal inputs omdat je toch kan werken via subgroups. Ik veronderstel dat dit bij digitale mixer ook zo is.

hopelijk verduidelijkt dit al wat meer.
 
En een patchbay tussen je gear en je motu 828mk2 ? Blijft ompluggen natuurlijk af en toe, maar je kan er wel makkelijker bij (?)
 
\
maar deze is ook voorzien van een pci kaart wat denk ik niet interessant is als je ooit veranderd van computer
Daar is tot nu toe nog weinig aan te doen, ben ik bang. PCI wordt langzaam vervangen door PCIe.

24 kanalen is 3 x 8, dus met 3 ADAT aansluitingen zou je al voorzien moeten zijn. Als ADAT tenminste genoeg voor je is - voor hogere resolutie kom je bij MADI uit, waar zowel RME als SSL oplossingen voor hebben. De converters werken dan apart van de rest van de hardware; als er ooit een Thunderbolt MADI interface komt sluit je dat op je laptop aan.

Zie http://www.solidstatelogic.com/music/xlogic madi xtreme/ en http://www.rme-audio.de/en_products_hdspe_madi.php (maar daar komen dan nog de converters bij).

Bestaan er digitale mixers met een ingebouwde geluidskaart?
Jazeker - http://www.amazona.de/index.php?page=26&file=2&article_id=4052

Als nog de drivers, wanneer je een van deze toestellen aankoopt hoelang blijven de drivers dan up to date. Het zou zonde zijn om na een paar jaar dan weer te moeten veranderen.
Dat is niet te zeggen. Ontwikkelingen in computerland gaan heel snel en op een gegeven moment heeft een product z'n end of life bereikt.

Wat Zoidsity zegt: patchbays zijn daar voor uitgevonden. Daarmee ontzie je de connectors op je apparatuur in ieder geval.

Wat ruis betreft - die 808 en 909 van je ruisen natuurlijk ook. Wil je helemaal geen ruis, dan mag je alles helemaal met plugins doen - en dan komt er geen bitje op de verkeerde plek terecht :).
 
Die kaarten voor motu zijn tegenwoordig PCIe volgens mij. en als je de keuze hebt, is motu echt een heel goed systeem. Ik werk zelf met 24 kanalen in/out met de HD192's, en das echt TOP! Dit systeem komt overigens deze zomer te koop! ;)
 
Alles hangt natuurlijk ook af van je budget.
RME HDSP 9652 met 3x Alesis AI3. Dit kan je allemaal aan redelijke prijzen 2dehands vinden.
Da's natuurlijk ook weer PCI en dat is ook de reden waarom ik dat systeem verkocht heb.

Of zoals ik het nu doe : 2x Motu 896 via fire wire. Draait als een trein. Geeft me 16 in
Die toestellen kun je mits wat zoekwerk ook aan redelijke prijzen vinden. En je hebt steeds uitbredingsmogelijkheid via Fire wire.
Nu heb ik ook nog steeds meer outputs dan input's. Ik eem alles in WAV op (makkelijker om achteraf - na jaren - nog eens iets boven te halen)

Patchbays blijven de ultieme en meest budgetvriendelijke oplossing...
 
Ik heb 2 Echo Audiofire 12 gekoppeld, werkt prima; een firewire-kaart met Texas Instruments chip is dan echter wel aan te bevelen. Het ontbreken van digitale inputs is voor mij geen belemmering, maar ik kan me voorstellen dat dat wel het geval kan zijn voor iemand anders. Een groter gemis kan zijn het ontbreken van mic preamps, maar als je losse preamps gebruikt hoeft dat geen probleem te zijn. Overigens heb ik het grootste deel van mijn apparatuur geschakeld via mijn Soundcraft Ghost console, dus weinig synths etc. direct.

Een aantal opties is al genoemd, hier nog wat ideeën:
- Presonus Studiolive 24-4-2: http://www.thomann.de/nl/presonus_studiolive_2442.htm
Mixer met firewire aansluiting net zoals de Mackie Onyx, is dus gelijk je geluidskaart. Heeft echter alleen analoge i/o's, geen adat ofzo.
- RME Fireface 800: 8 analoge i/o's, uit te breiden met nog eens 16 kanalen AD/DA via adat.
 
De echofire is een A/D converter (alleen
Line niveaus) en je hebt er voor 24 kanalen
2 nodig. De Presonus studio live tafels zijn digitaal en hebben een firewire interface ingebouwd, ik zag er laats eentje hier op de marktplaats voorbij komen.

Wat bedoel je met "alleen line niveaus"? Je kunt via de sotware -10/+4dB schakelen.
En het is niet alleen AD maar ook DA, gewoon 12I/O. En je kunt er tot 3 koppelen. Dan gaat je bandbreedte wel terug naar 96kHz. Met 2 stuks kun je t/m 192kHz.

Maar de meest genoemde andere opties (Presonus tafel of MOTU 24I/O PCIe) zijn ook prima keuzes idd.

Ik gebruik zelf 1 AudioFire12 en die is met 10ins en 12outs angesloten en bevalt perfect. Ook hele goede support van Echo (meer dan prima ervaringen mee opgedaan in het verleden!).
 
Behringer komt ook met iets nieuws,, en heeeeel erg goedkoop in vergelijking ??
Alleen nog effe wachten tot 't einde van't jaar...

http://www.behringer.com/EN/products/FCA1616.aspx

en tja,
zelf gebruik ik 3x Hercules FW 16/12.
Twee met cubase 5 op twee witte macbooks met XP SP2, en één op een oude Asus PIV die dient als Digitale Patchbay,,
Als mixers.. 3x Falcon LEM...
 
Iemand enig idee wanneer we de eerste Thunderbolt audio interfaces kunnen verwachten. En dan reken ik de Apollo even niet mee, omdat daar ook nog een UAD-systeem in geintergreerd zit. Maar gewoon een audio itnerface, zeg maar type FireFface, maar dan met Thunderbolt.
 
Back
Top