Goa-trance maken. Hulp

MCBasje303

Stamgast
Lid sinds
13 januari 2004
Berichten
359
Locatie
Amersfoort
Meestal probeer ik niet echt een bepaalde stijl te maken maar sinds kort ben ik geboeit geraakt door goa-trance.
Nu heb ik het gevoel dat ik met mij huidige set-up toch niet echt die goa sound kan krijgen.

Set-up:MC-505, novation a-station, MAM MB33II, Roland MS-1 (samplertje), Behringer mengpaneel.

Kan het kloppen dat ik problemen heb hier de juiste geluidjes uit te halen voor goa-trance muziek of moet ik beter mijn best doen?
Wat zijn evt apparaten die die typische vibes voortbrengen?
 
Even opsommen wat je hebt:

novation a-station - hier kan je leads, strings etc. mee maken denk ik
MAM MB33II - simpele basjes en wat acid
MC-505 - hier haal je wat drums uit? en wat geluidjes denk ik (kweet niet of je er veel aan kan aanpassen)
Roland MS-1 - hier kan je wat drums mee maken met samples

Dingen die me opvallen:
Je noemt geen effect units op.
Je synths zijn op zich simpel, maar als je genoeg kan samplen dan kan het voldoende zijn.

Dingen zoals een delay-effect is altijd wel lekker om van die spacy sequences te maken. Een goedkoop dingetje is al goed genoeg hiervoor.
Zijn je beats dik genoeg? Ik weet niet wat er uit die MC-505 komt. Maar als je beats niet dik/goed zijn kan je wel inpakken.

Het punt is ook hoeveel geluiden je tegelijkertijd kan laten horen. Als je alleen maar beats, een basje en een geluid uit je a-station en wat opvulsamples uit je ms-1 kan laten horen, dan is dat wat weinig denk ik.

Maar in principe moet het mogelijk zijn denk ik.
 
Beter je best doen.

internet flink afstruinen, magazines lezen, veel proberen. Je moet gewoon heel veel kennis op doen.
Natuurlijk kunnen een paar apparaten extra je een hoop extra bijgeven.
Maar uit de spullen die je nu hebt kun je zeker Goa-sounds halen.
Kwestie van doen. Hoe je dat moet doen zul je hier niet snel horen.
Wel als je wat hulp zoekt voor bepaalde dingen maar niet om een complete Goa-sound
in elkaar te knutselen. Dat is juist de kok die je bent of niet bent maar wilt worden en
waar jij dus tijd en energie in moet steken.

Succes,

gr. Tom
 
Als ik goa hoor dan denk ik aan:

-303's met distortion
-alpha juno's
-FM effecten
-keiharde ploppende kick
-veel samples van ethnische muziek (van die trommeltjes, didgeridoo's en ander spul waar je alto's altijd mee ziet slepen
-arabische/indische zangsamples en -melodieen

Verder komt dr dan nog lsd, xtc en spacecake aan te pas om het allemaal succesvol te combineren.
Een flinke kom linzensoep kan de creativiteit ook wel enigszins bevorderen.

-C-
 
:D
 

Attachments

  • 05.gif
    05.gif
    148,6 KB · Bekeken: 60
De Waldorf Pulse kan volgens mij wel goed van die typische Goa-baslijnen voortbrengen, tenminste die keer dat ik het ding gehoord heb, vond ik hem wel zo klinken.:)
 
Ik heb wel wat effecten uit de tijd dat ik nog gitaar speelde. Delay, chorus, flanger en ook interne effecten op mijn mengpaneel. Mijn sampler is heel beperkt. Je kan maar 1 sample tegelijk afspelen.
Heeft iemand misschien nog een goeie tip voor een sample-cd. Welke, waar te krijgen. Heb helemaal geen ervaring met sample cd's maar lijkt mij in dit geval wel handig om te gebruiiken.

Alvast bedankt en bedankt voor de reacties tot nu toe
 
Ik heb vanavond heel lang op internet zitten zoeken naar goa sample cd's. De enige die ik kon vinden was van loopmasters en het is mij ook niet helemaal duidelijk hoe ik die zou kunnen bestellen.
Is er iemand die weet waar ik ze zou kunnen vinden?




:dj:
 
voor goa trance te maken hebt ge echt geen bepaalde set-ups of weet ik wa nodig,
da maakte me alles wat er aanwezig is...

of hebt ge het over die nieuwe power trance toestanden? (wat sommigen nog goa noemen)
daar zit ge inderdaad binnen een bepaalde selectie werkzaamheden om er te geraken,
powertrance klinkt dan ook allemaal hetzelfde...

of hebt ge het over russische of zuid-afrikaanse goa trance?

trouwens, met wat jij hebt staan kan je beestige goa maken!

PS: noem eens een paar groepen die je wel aanstaan of welke muziek je ook graag wil maken?
 
kijk es naar de sample cd's heart of Asia en heard of Africa, kunnen een hele leuke "hook" in je goanummers vormen..
 
PS: noem eens een paar groepen die je wel aanstaan of welke muziek je ook graag wil maken?


Ik ben niet echt zo op de hoogte van stijlen en groepen binnen het genre. Ik ken het vooral van feesten als bv op ruigoord en van illegale feestjes. Meestal vrij harde goatrance dus.
Heb pas sinds kort een cd van infected mushroom wat ik helemaal geweldig vind, als ik die geluiden allemaal hoor denk ik in ieder geval niet dat ik dat ga redden.
Misschien dus de lat wat minder hoog leggen en naar meer verschillende cd's gaan luisteren.



kunnen een hele leuke "hook" in je goanummers vormen..

Bedoel je een break?
 
infected mushrooms dan noem je er ook 1
heb je trouwens een originele of gekopieërde cd? ik zoek me nml rot naar goede goa cd's

ik zou is voor inspiratie volks muziek uit arabische landen/afrikaanse drumgroepen en uit de buurt van india en verder goed luisteren veel lagen over mekaar heen plakken tot je echt een stroom aan geluid hebt waar een lekker ritme onder zit
 
Bericht door een moderator:
verwijzingen naar software gerelateerd naar illegale software is op synthforum ten strengste verboden
 
Last edited by a moderator:
Origineel geplaatst door The Darkforce
infected mushrooms dan noem je er ook 1
heb je trouwens een originele of gekopieërde cd? ik zoek me nml rot naar goede goa cd's

ik zou is voor inspiratie volks muziek uit arabische landen/afrikaanse drumgroepen en uit de buurt van india en verder goed luisteren veel lagen over mekaar heen plakken tot je echt een stroom aan geluid hebt waar een lekker ritme onder zit

www.boomrecords.com
www.chaishop.com

Ik zou ook es de pulse serie checken - dat zijn allemaal psy / goa cd's meestal dubbelaars of 3 cd boxen

verder nog wat namen:
-juno reactor
-blue planet corporation
-tim schuldt
-the delta
-koxbox
-transwave

Okay... en als google je niet verder help, staat hier alles wat je nodig hebt:

third-eye.org trip links

-C-
 
Origineel geplaatst door MCBasje303
Ik heb wel wat effecten uit de tijd dat ik nog gitaar speelde. Delay, chorus, flanger en ook interne effecten op mijn mengpaneel.

...

Set-up:MC-505, novation a-station, MAM MB33II, Roland MS-1 (samplertje), Behringer mengpaneel

Ik denk dat je hier behoorlijk ver mee kan komen.

Je maakt je nummers op de MC-505?
Dat is je bread-and-butter machine waar je al je drumgeluiden en basisgeluiden uit kunt halen.
Je A-station kun je perfect gebruiken voor strings / pads.
Als je je MAM MB33II in een mono kanaal prikt en dan de gain knop helemaal opendraait (en je fader een stuk omlaag, anders gaan je boxen dr aan) kun je hier die lekkere metaal achtige acis (303 idee) geluiden uit halen.

Je gitaar effecten kun je op aux bussen van je mixer (aux send / return) aansluiten of eventueel als insert op een kanaal.
Op zich heb je een hele compacte maar knappe setup waar je toch een hoop uit kan halen.

Ik weet niet of je er budget voor hebt, maar als je je sampler een keer kan upgraden naar bijvoorbeeld een A3000 V2 dan heb je een hele vette sampler met meer interne effecten en filters. Wat je kunt doen is dan je A-station samplen (strings bijvoorbeeld) en die door je sampler af laten spelen. Op die manier heb je je A-station weer vrij voor andere geluiden. Ik kan nog wel uren doortikken hierover, maar ik hoop dat dit effe het duwtje is wat je op gang helpt :D

-C-
 
Dank voor de tips. Ik ga wat experimenteren en zal, als het gelukt is iets goa-achtigs te fabriceren, dit hier posten.
Een andere sampler zit er voorlopig even niet in.
 
Back
Top