Om te beginnen met het maken van het muziek (het proces van een beginner).

heb hier al goede adviezen gekregen en toch wat interesse gewekt om ook wat vst te gebruiken echter heb ik dan weer een goede mixer/audio interface nodig. (Ik wil niet alleen achter de pc zitten voor het design).
Als je instrumenten wilt laten samen spelen, ontkom je niet aan een interface en iets als Ableton, om opnames te maken.

Ik heb mijn eerste nummers gemaakt met een TR en de bass station, en een sampler. Ik heb de Korg Monologue gehad, die vond ik te beperkt. Dat is uiteindelijk een Novation Summit geworden. Die kan alles wat de BS kan, plus alles wat je kan wensen voor sounddesign (en heeft allerlei ambient-achtige presets). Wel een geheel andere prijsklasse natuurlijk, maar een alternatief voor twee losse synths. Of kijk eens naar de Novation Peak, je hebt immers al een keyboard (je mist dan wel de multi-timbrality van de Summit, 2 parts tegelijk spelen).

GAS is voor mij een deel vd hobby. Ik koop heel veel, probeer het een tijdje, en verkoop weer. Achteraf gezien heb ik spijt van75% van mijn aankopen, dus ik ben blij dat jij het met meer beleid aanpakt.

Momenteel is het analysis paralysis :).

Ik heb het budget om duurdere apparatuur te kopen, maar ook een vrij strikte discipline om geld niet weg te gooien.

Toen ik begon met piano spelen kocht ik eerst een digitale piano van €800. Half jaar later verkocht en een gloednieuwe Yamaha b3 met ingebouwd silent systeem gekocht @ €9500. Dus als ik vertrouwen in de hobby heb gaat dat zeker komen.

Al gaat het niet snel €9500 meer worden want een piano is al youl ever need en wordt ouder als ikzelf.

Maar een synth van 1500-2000 als ik wat langer bezig ben met de hobby gaat zeker komen.
momenteel al veel reviews aan het kijken, echter behoorlijk overweldigd door features op al die luxere synths dus denk dat de eerste gewoon een minilogeu xd gaat worden. Keep it simpel zeg maar en geluid wat ik heb gehoord bevoel me en veel inspiratie voor te vinden. Ik vrees dat de features op luxe synths ook voor leer paralysis gaat zorgen. Ik wil gewoon lekker aan de slag nu :).

Maar een synth van 1500-2000 als ik wat langer bezig ben met de hobby gaat zeker komen.
momenteel al veel reviews aan het kijken, echter behoorlijk overweldigd door features op al die luxere synths dus denk dat de eerste gewoon een minilogeu xd gaat worden. Keep it simpel zeg maar en geluid wat ik heb gehoord bevoel me en veel inspiratie voor te vinden. Ik vrees dat de features op luxe synths ook voor leer paralysis gaat zorgen. Ik wil gewoon lekker aan de slag nu :).
That's the spirit.Je eigen gedachtengang gaan.

... Al gaat het niet snel €9500 meer worden want een piano is al youl ever need en wordt ouder als ikzelf
.
Ik denk dat Nap probeert duidelijk te maken dat je met een 10% kortingscode nu voor ong. € 9.500 een Moog One kunt kopen. Die kleurt in allerlei opzichten mooi met de Yamaha b3. Wie a zegt moet b zeggen, en al ben jij dan toevallig met de b(3) begonnen, daar wordt hier niet zo zwaar aan getild.

Wat wil je?
één vinger:een groovebox.
Of wat meer vingers?Jarenlang studie,praktijk,theorie.In dit geval ben je bezig met je hobby.Dan ben je thuis!

Uiteindelijk maakt het niet zo heel veel uit wat je koopt, want pas als je bezig bent ontdek je wat voor je werkt en wat je mist. Kies iets fatsoenlijks ipv goedkope meuk en probeer voor tweedehands te gaan in plaats van nieuw. Dan kun je naar hartelust met gear experimenteren en ruilen zonder financiële nadelen.

Ik weet niet helemaal of het bij dit topic hoort, echter wil ik het toch wel benoemen want wat ikzelf altijd erg moeilijk vond is wannerer je begint, _het doorgaan_.

Tegenwoordig werk ik ook weleens met een vooraf bedacht idee, maar het is vaak toch altijd een blank canvas waarmee je begint en het was onwijs lastig om door te zetten en niet de handdoekl in de ring te gooien.

Want tenslotte is de eerste kick die jhe toevoegt of de eerste basssline niet altijd even fraai nog en overall gezien denk ik dat van de tracks die ik maak zeker de helft troep is eigenlijk. Maar dan toch zolang je blijft pielen en doorgaat gebeurt er vanzelf iets waardoor je of ineens de juiste sample hebt, een dope melodietje hebt of door een fout(dat is heel vaak eigenlijk) er iets tofs ontstaat.

Ik kan me van vroeger ook nog wel herinneren dat ik iets had gemaakt en dan de volgende dag nieteens meer wist hoe de tracvkj ging en dan aangenaam verrast was.

Ook het tegenovergestelde trouwens

erg moeilijk vond is waneer je begint, _het doorgaan_.
Ik ben gestopt met sintersyzers te kopen toen ik met twee handen kon spelen op de toetsen. Niet leuk voor de comèrs. Wel leuk als je thuis nog wat ruimte over wilt houden. Pas nog een oud Casio`tje geruild van iemand die het niets op toetsen kon. Daar kan ik nu wel al mijn talent op kwijt.

Het `kneden` / Nap noemt het / `mangelen` met geluid om bijzondere geluiden te maken heb ik altijd wel leuk gevonden dus wat effekt apparaten en samplers er bij in de loop van de tijd.
Talent is maar moeilijkt te koop. Behalve als je verschillende lessen neemt want dan heb je een-stok-achter-de-deur om het te leren.

Laatst gewijzigd:
Ik ben gestopt met sintersyzers te kopen toen ik met twee handen kon spelen op de toetsen. Niet leuk voor de comèrs. Wel leuk als je thuis nog wat ruimte over wilt houden. Pas nog een oud Casio`tje geruild van iemand die het niets op toetsen kon. Daar kan ik nu wel al mijn talent op kwijt.

Het `kneden` / Nap noemt het / `mangelen` met geluid om bijzondere geluiden te maken heb ik altijd wel leuk gevonden dus wat effekt apparaten en samplers er bij in de loop van de tijd.
Talent is maar moeilijkt te koop. Behalve als je verschillende lessen neemt want dan heb je een-stok-achter-de-deur om het te leren.
Ik geloof niet in talent to be honest :) gewoon uren maken.
En een plusje als je iemand in de buurt hebt die je the right way kan leren

voor een budget van 500-1k kom je al een heel eind, als je simpel wil beginen met sound design is een minilogue voor meer analoog of een minifreak voor iets meer digitale een heel goed begin, mocht je meer de sound design kant in willen kun je kijken naar de hydrasynth of korg modwave/multipoly die kunnen meer maar zijn ook meteen een stuk ingewikkelder

wat betreft die luxe synth is het ook maar net wat je er van wil maken en of je analoog wil of digitaal ook oke is.. een modwave is bv ~600 euro dus zou ik kwa budget zeker niet als luxe te beschrijven vergeleken met alternatieven die vaaj 2-4x zo duur zijn maar heeft zeker 2-3x zo veel mogelijkheden als veel duurdere alternatieven en die hebben dan vaak niet eens ingebouwde effecten..

ik ben zelf twee jaar geleden op een minifreak begonnen en was hier erg blij mee, super geluid en makkelijk te begrijpen/leren. ik ben daarna over gestapt op een modwave omdat deze net iets meer kan met sound design op vlakken die mij intereseerde maar als er nog ooit een "super freak" komt met mpe suport en meer lfos/envelops zie ik mijzelf die zeker kopen

een belangrijk ding wat ik inmiddels wel heb ervaren en waar je niet altijd over hoort is dat er achter komen wat voor jou zelf werkt een leer weg is, je kan nog zo veel filmpjes over een synth of effect kijken maar pas wanneer je er een week of maand echt achter gezeten hebt kun je zeggen of het aan sluit bij jou creatieve procedure dus je kan beter uit gaan van een of twee negatieve ervaringen voordat je uitkomt op wat bij jou aan sluit maar laat dit je niet stoppen (zorg er alleen dus wel voor dat je gear en dozen netjes houd zodat je het kan returnen of door verkopen) en reken dit dus eventueel ook mee in je kostenplaatje zo kun je makkelijk 100-300 euro kwijt zijn tot je op de juiste synth beland die eigenlijk even duur was

Laatst gewijzigd:
Soms denk ik dat tutorials het alleen maar ingewikkelder maken.
Je leert het meest door te klooien / spelen. En als je iets specifieks wilt weten kijk in het manual.
In het begin beter één manier van werken ; alleen computer OF alleen hardware.
Door het te combineren wordt het onnodig complex met veel te veel keuzes.

Een analoge synths met veel knoppen erbij helpt enorm voor de fun factor.
Ik word doodziek van diue youtube tutorials, het is allemaal clickbait en leert geen drol maar bent wel 10 minuten van je leven kwijt.

manual all the way idd

De downs:
Ik speel er niet zo vaak mee als ik had gewild, tegenvallers zijn: de Roland mc 707 menu diving voor aanpassingen en geluiden te kiezen slokt de meeste tijd op en ik vind het niet echt leuk om op de mc707 geluiden te maken.
Eens. Ik gebruik vooral de gekochte soundpacks (die zijn veel beter dan de 3000+ sounds die hij zelf heeft) en verder externe synths.
Tevens moet ik iedere keer alles opzetten en afbreken, ik heb wat speakers een midi keyboard (wat verrassend groot is) en de Roland die mijn hele bureau in beslag nemen dus ook iedere keer opbouwen\opruimen, dit nodig niet altijd uit om te beginnen.
Dat werkte voor mij zo demotiverend.
Elke hobbel is er één teveel voor mij, dus ik heb bij het uitzoeken van een ander huis de milde 'eis' neergelegd dat ik graag een werk/hobby kamer wilde voor mijzelf.
Beste investering in de hobby ooit.

Ik verwacht dat het eerste probleem opgelost wordt als ik mijn eerste synth koop omdat ik hier zeker ga kijken naar hands on controls.
Roland heeft vrij veel soundpacks online staan die je kunt previewen (beluisteren op de site zelf).
Zo heb ik het sounddesign gedoe opgelost voor mijzelf en tweak ik alleen nog maar sounds

Het 2e probleem wilde ik hoe dan ook aanpakken, maar moet eerst een paar nieuwe kasten kopen zodat ik de kasten op de studie/hobbiekamer kan vervangen door een bureau/muziekhoek waar ik alles uitstal.
Beetje 'kip en ei', want hoe ga je nu de juiste stands etc. kopen voor wat je nog niet hebt, maar als je geen goede werkplek hebt.....?
Stapje voor stapje, niet teveel investeren. Ik heb eigenlijk alles gebouwd rondom een dubbele keyboard tray met een plank erop 'en' een IKEA plank aan de muur.
De MC-707 staat op een losse laptop stand.
Kostte me nagenoeg niks.

Ik sta zelf graag als ik muziek maak en heb m'n 'cockpit' rondom de vrije ruimte die ik had volgebouwd.
Voor de DAW is een goede werkplek met midi controller ook erg belangrijk.
Ook hier heb ik onlangs in geïnvesteerd (vooral tijd en een beetje geld).
Eindelijk een bureau met een tray voor een midi keyboard er onder 'en' 2 ladeblokken.
volgende maand ga ik in ieder geval nieuwe meubels kopen, een setje goede monitor speakers met tenminste een 5" woofer en basreflex aan de voorkant (ivm de vorm Vande ruimte die is l shaped en in een hoek) en ik wil een eerste synthesizer kopen. Ik ben aan het dubben om een veelvoorkomende starter synth te kopen (Korg Minilogue XD) of meteen 1500 er tegenaan te gooien voor een midrange die voldoet aan hands on en de meeste van mijn beginners eisen.
Ik zelf werk 99% onder de koptelefoon. Kan de DT770 80Ohm aanraden.
Monitoren gebruik ik enkel als ik met één van de kids jam 'of' als ik mix.

Staar je niet teveel blind op alle opties. Uiteindelijk is een zaagtafel niets meer dan een zaagtafel en gaat het vooral om weten hoe je hem bedient. Je bent geen goede timmerman met de beste zaagtafel, alleen een man met een dure zaagtafel.

In de huidige tijd is elke synth uitgebreid te beluisteren en bekijken via youtube, wat direct ook de valkuil is. Elk instrument heeft z'n quirks. Je moet vooral tijd stoppen in het instrument en met een open blik er in stappen.
Niet teveel denken in 'hij kan dit niet' of 'waarom moet dit nu zo', maar 'hoe kan ik hem het beste gebruiken'.
Natuurlijk zijn sommige synths 'iets beter hier in' en 'minder goed daar in', maar als je net begint, is dat veel minder belangrijk.

Vergeet Marktplaats niet. Ik heb de 707, Moog Subsequent 37 en Moog Minitaur via MP gekocht. Scheelde behoorlijk t.o.v. de nieuwwaarde 'en' je hebt niet de valkuil van 'oh ik moet binnen 2 weken weten of ik hem wil houden'. Daardoor heb ik best wat gear teruggestuurd waar ik gewoon meer tijd in had moeten stoppen.

Persoonlijk zou ik iets kiezen wat breed inzetbaar is en met redelijke effecten.
Iets als de MicroKorg 2 bijvoorbeeld, of de Minifreak van Arturia.
Je kunt 2 stereo synths aansluiten op de MC-707, en dan alles weer naar de TR8s uit de 707 en vanaf daar naar je DAW.
Je raakt dan wel de multitrack optie kwijt, maar het mooie is : uitbreiden kan altijd.

Ik heb 2 jaar alles via een master out opgenomen (dus 2 kanalen) en pas toen de stap naar een multitrack interface gezet.

Laatst gewijzigd:
Erg bedankt voor alle feedback.

Ik som even kort de belangrijkste zaken op en hier ga ik mee aan de slag/neem ik mee. Dit wil niet zeggen dat de niet benoemde zaken niet meegenomen worden maar veel dingen stonden al op mijn vizier.

• Gewoon lekker aan de slag gaan en niet teveel blijven hangen op opties en functies. Er zijn veel mooie betaalbare instrumenten die me waarschijnlijk al bezig houden.
  • Zorgen dat ik eerst eens wat fatsoenlijks neerzet voordat ik met geld ga smijten, daarna mag geld smijten het is tenslotte onderdeel van de experience :P
  • Zorgen dat alles gebruiksklaar staat zodat ik niet op en af moet bouwen.
  • Syntorial als achtergrond cursus, verder gewoon lekker pielen met hardware en niet alles 1000 maal laten herhalen op YouTube tutorials
  • Hands on in een winkel gaan kijken voor realistisch advies
  • Mijn huidige middelen zoveel mogelijk gebruiken (mijn midi keyboard heeft veel vet samen met Ableton live lite en de mc707 en een nieuwe audio interface kan ik dit goed combineren muziek opnemen en maakt alles wat ik heb zoveel malen bruikbaarder door alleen al een audio interface te kopen).
  • Headset is te adviseren.
  • Geduld en uren maken (dit weet ik al maar dit moet ik ook beseffen voordat ik meer spul koop)
  • check marktplaats voor beginners apparatuur. (binnen 10 km heb ik al best wel veel basis speelgoed gevonden voor een fractie van de prijs en hier op het forum is ook redelijk wat te vinden).

Ik ga dus focussen op meters maken.
Om mijn huidige gear efficiënter te gebruiken kan ik dus niet heen om een audio interface, en dit zorgt er meteen voor dat ik zaken kon opnemen en nawerken en met een DAW om leer gaan.
Ik heb tevens besloten om de Kingkorg Neo te kopen, goede starter met veel geluidstype redelijk hands on en paar gave tricks wat hem een langere levensduur kan geven. En heb dit instrument gezien voor een vergelijkbare prijs als een Minilogue XD.
Ik leg me nu neer bij deze 2 aankopen en stel mezelf de opdracht om lekker te pielen en rommelen met wat ik heb.

Drumcomputer, sampler en sequencer de mc707
Vocoder+pads en leads en support de kingkorg
De berg aan vst die bij mijn Arturia keylab zitten moet alleen kijken hoe ik deze integreer met de mc707 met de wens nog zo tactile mogelijke experience te hebben.

Dit past op mijn bureau moet alleen wat opruimen......

Ik weet nog niet hoe ik alles moet aanvliegen, maar ik hoop bij de volgende update iets te laten horen. Ben alleen bang dat het kwalitatief een beetje mwah zal zijn en dat mijn Ego me zal weerhouden het te willen delen :).

De meesten kiezen er voor om de daw de master te maken en de rest van je setup als slave in te stellen, dan loopt alles in sync met ellkaar en in Ableton zit de mogelijkheid om te compenseren als de boel wat uit de pas loopt.

Prima toch verder, begin dan gewoon met wat je nu voor ogen hebt en je hebt voorlopig genoeg te leren en één ding weet je al; geen spullen meer waarin je moet menudiven.
Tweedehands iets er bij kopen kan altijd natuurlijk, bijv Behringers koop je voor heel weinig en dat zijn altijd synths waarop je geen menudiving hebt, stel je koopt dan iets van 150 euro of zo dan kan je die een jaar later met weinig verlies weer verkopen maar je maakt wel vlieguren ondertussen en je weet na verloop van tijd veel beter wat je eventueel nog wegdoet en erbij koopt en zo werk je naar een setup toe voor langere tijd.

Ik geloof niet in talent to be honest :) gewoon uren maken.
En een plusje als je iemand in de buurt hebt die je the right way kan leren
Net wat je zegt, dichtbij op een niet te lange afstand of reistijd.
Maar een `schop-onder-je-kont` als je begint om de goede toetsen te vinden kan geen kwaad. Dan zie je hoe anderen het vaak veel vlotter doen en dan wil je dan ook. Met een paar keer goed voor gedaan.
Zo begon dat bij mij met het qwerty gedoe ook. Nooit een type kursus gevolgd. Wel iets van : dat moet ik ook kunnen.

Wat `geluidspalletjes` maken daarvan lopen de kunstzinnige smaken zo uiteen dat er geen touw aan vast te knopen is. Het gevaar is dat met-je-oren je blijft hangen in een sfeertje waarvan je later zegt :
Ik hoor geluid maar waar gaat het over?

Laatst gewijzigd:
Ik zou het inderdaad wel leuk vinden als ik het zou kunnen samen doen en delen, maar binnen de vrienden kring ben ik de enige die veel hobby’s en interesses heeft. En het lukt me niet om anderen echt mee te krijgen.

Er is ook niet echt een vereniging in de buurt, dat helpt namelijk ook.

Afkijken bij een senior is leuk, maar op gelijke voet experimenteren en ontwikkelen is vaak het meest vermakelijke en leerzame omdat dit een soort ongedwongen competitie/enthousiasme meebrengt.

Maar ik heb dat Bij andere hobby’s wel ervaren en dan gaat het rap en snel en de focud snel dieper.

Back