De downs:
Ik speel er niet zo vaak mee als ik had gewild, tegenvallers zijn: de Roland mc 707 menu diving voor aanpassingen en geluiden te kiezen slokt de meeste tijd op en ik vind het niet echt leuk om op de mc707 geluiden te maken.
Eens. Ik gebruik vooral de gekochte soundpacks (die zijn veel beter dan de 3000+ sounds die hij zelf heeft) en verder externe synths.
Tevens moet ik iedere keer alles opzetten en afbreken, ik heb wat speakers een midi keyboard (wat verrassend groot is) en de Roland die mijn hele bureau in beslag nemen dus ook iedere keer opbouwen\opruimen, dit nodig niet altijd uit om te beginnen.
Dat werkte voor mij zo demotiverend.
Elke hobbel is er één teveel voor mij, dus ik heb bij het uitzoeken van een ander huis de milde 'eis' neergelegd dat ik graag een werk/hobby kamer wilde voor mijzelf.
Beste investering in de hobby ooit.
Ik verwacht dat het eerste probleem opgelost wordt als ik mijn eerste synth koop omdat ik hier zeker ga kijken naar hands on controls.
Roland heeft vrij veel soundpacks online staan die je kunt previewen (beluisteren op de site zelf).
Zo heb ik het sounddesign gedoe opgelost voor mijzelf en tweak ik alleen nog maar sounds
Het 2e probleem wilde ik hoe dan ook aanpakken, maar moet eerst een paar nieuwe kasten kopen zodat ik de kasten op de studie/hobbiekamer kan vervangen door een bureau/muziekhoek waar ik alles uitstal.
Beetje 'kip en ei', want hoe ga je nu de juiste stands etc. kopen voor wat je nog niet hebt, maar als je geen goede werkplek hebt.....?
Stapje voor stapje, niet teveel investeren. Ik heb eigenlijk alles gebouwd rondom een dubbele keyboard tray met een plank erop 'en' een IKEA plank aan de muur.
De MC-707 staat op een losse laptop stand.
Kostte me nagenoeg niks.
Ik sta zelf graag als ik muziek maak en heb m'n 'cockpit' rondom de vrije ruimte die ik had volgebouwd.
Voor de DAW is een goede werkplek met midi controller ook erg belangrijk.
Ook hier heb ik onlangs in geïnvesteerd (vooral tijd en een beetje geld).
Eindelijk een bureau met een tray voor een midi keyboard er onder 'en' 2 ladeblokken.
volgende maand ga ik in ieder geval nieuwe meubels kopen, een setje goede monitor speakers met tenminste een 5" woofer en basreflex aan de voorkant (ivm de vorm Vande ruimte die is l shaped en in een hoek) en ik wil een eerste synthesizer kopen. Ik ben aan het dubben om een veelvoorkomende starter synth te kopen (Korg Minilogue XD) of meteen 1500 er tegenaan te gooien voor een midrange die voldoet aan hands on en de meeste van mijn beginners eisen.
Ik zelf werk 99% onder de koptelefoon. Kan de DT770 80Ohm aanraden.
Monitoren gebruik ik enkel als ik met één van de kids jam 'of' als ik mix.
Staar je niet teveel blind op alle opties. Uiteindelijk is een zaagtafel niets meer dan een zaagtafel en gaat het vooral om weten hoe je hem bedient. Je bent geen goede timmerman met de beste zaagtafel, alleen een man met een dure zaagtafel.
In de huidige tijd is elke synth uitgebreid te beluisteren en bekijken via youtube, wat direct ook de valkuil is. Elk instrument heeft z'n quirks. Je moet vooral tijd stoppen in het instrument en met een open blik er in stappen.
Niet teveel denken in 'hij kan dit niet' of 'waarom moet dit nu zo', maar 'hoe kan ik hem het beste gebruiken'.
Natuurlijk zijn sommige synths 'iets beter hier in' en 'minder goed daar in', maar als je net begint, is dat veel minder belangrijk.
Vergeet Marktplaats niet. Ik heb de 707, Moog Subsequent 37 en Moog Minitaur via MP gekocht. Scheelde behoorlijk t.o.v. de nieuwwaarde 'en' je hebt niet de valkuil van 'oh ik moet binnen 2 weken weten of ik hem wil houden'. Daardoor heb ik best wat gear teruggestuurd waar ik gewoon meer tijd in had moeten stoppen.
Persoonlijk zou ik iets kiezen wat breed inzetbaar is en met redelijke effecten.
Iets als de MicroKorg 2 bijvoorbeeld, of de Minifreak van Arturia.
Je kunt 2 stereo synths aansluiten op de MC-707, en dan alles weer naar de TR8s uit de 707 en vanaf daar naar je DAW.
Je raakt dan wel de multitrack optie kwijt, maar het mooie is : uitbreiden kan altijd.
Ik heb 2 jaar alles via een master out opgenomen (dus 2 kanalen) en pas toen de stap naar een multitrack interface gezet.