Om te beginnen met het maken van het muziek (het proces van een beginner).

StefanV

Ingeburgerd
Goedendag,

Ik het het bij mijn introductie aangekondigd dat ik een post zou maken over mijn proces met het starten van muziek maken en hoe dit mij af gaat.
Daarnaast kan ik via deze thread deze ervaring delen met andere starters, en hopelijk zelf ook nog wijzer worden en kennis opdoen.

Wie, wat waarom:
Ik ben een man van 44 die al jaren dol is op verschillende muziekstijlen en veel experimentele concerten en events heeft bijgewoond.
Ik heb vroegen veel geprogrammeerd op mijn Commodore 64 en hier dus de Sid chip aangesproken, tevens een oude bekende met fasttracker, modtracker en dergelijke andere formats.
Ik resoneer verder zeer goed met de 80s vibe en voel me hier ergens nostalgisch bij.

In het kader van mindfullness en persoonlijke ontwikkeling ben in 2022 begonnen met Pianospelen, en heb eind vorig jaar om deze hobby te bekrachtigen een gloednieuwe piano gekocht om lekker all in te gaan.
Muziek raakt mij zeer goed in het gevoel en emotie, en ik wil echt hier vol op inzetten.
Ik merk ook wel dat ik dit nodig heb naast mijn werk om me ontspannen en goed te voelen, tevens is muziek iets wat je kan delen en mee kan nemen voor je oude dag.
Vanwege eerder aangegeven reden dus ook naast de piano besloten om met elektronische muziek te beginnen.

Ik heb weinig ervaring met de techniek, maar speel een aantal jaartjes piano (niet genoeg om me meester te maken gezien ik ongeveer grade 2-3 speel). Zit zelf in de IT branche en heb wel de uitzoek troubleshoot mentaliteit hierdoor.
Ik ben nergens echt een uitblinker in, maar ben wel eigenwijs en en volhardend genoeg om keuzes te maken en gewoon lekker te doen ongeacht wat een ander er van vind. Ik zeg dit omdat ik met deze discussie ook andere wil motiveren gewoon te beginnen, met iets wat ze mogelijk bij gaat blijven. Bedoel niet geschoten is altijd mis toch ?

Mijn beginners strategie en mijn eerste week:
Ik heb zoals vele veel op google en YouTube gezocht wat de meeste mensen doen, en zag met name grooveboxes voorbij komen om lekker met knopjes te spelen en iets te maken. Deze zijn vrij compleet standalone maar blijken ook een goed brein voor je beginners setup te zijn. Tevens heb ik met Garageband wat gespeeld maar zag mezelf niet echt uren achter de computer zitten om me hierin uit te leven.
Dus heb ik het besluit gemaakt een Roland MC-707 te kopen als eerste speeltje, deze via een plug op mijn computer speakers aangesloten dit zijn luxere pc speakers maar voor muziek design niet heel erg inspirerend maar kan lekker aan de slag en experimenteren.

Mijn huidige strategie (en waar ik nu dus al een week mee bezig ben).
Tutorials online en via YouTube volgen voor de Roland Mc707 zodat ik bekend wordt met features van de device.
De volgende muziekstijlen namaken en kijken wat er blijft hangen : Drum and Bass, synthwave, Drones, ambient,
Kijken hoe ik akkoord progressies kan toepassen.

Gebruikte bronnen:
Synthforum :)
Emastered Blog
drum and bass tutorial
Youtube voor Roland tutrials

Dus mijn beginners setup:
Roland MC707
Standaard computer speakers met subwoofer
Mac mini M4
Garageband

Totale kosten om te beginnen 860 euro voor de Roland, rest had ik al.

Hoe gaat het me nu af, en waar loop ik tegenaan.
Het lukt me vrij rap on de basis functies van de Roland te snappen en over te nemen. Met name de drumkit vind ik erg prettig gebruiken.
Het lukt me om een goed klinkende korte meerkanaals melodie te maken die een akkoord progressie overneemt. en ik heb hierdoor eigenlijk al mijn eerste doelen in week 1 behaal, maar alles mag refinement hebben (wat logisch is).

Waar ik tegenaan loop is het niet goed kunnen aanpassen van synth sounds (dit is ervaring en gebrek aan kennis) De muziek namaken duurde 1-2 uur, de juiste geluiden maken en vinden (waarbij 75% presets waren) was ik erg lang mee bezig en keerde ik keer op keer op terug om het toch wat beter te maken.
Ik mis echt een Midi keyboard, en wil op kort termijn een midi keyboard hebben. Dit gebrek aan toetsen is met name met de melodische stukjes voor mijn gevoel een gebrek.
Tevens mis ik de juiste tooling om goede samples te maken en zo wat ontbrekende geluiden toe te voegen.
wat betreft muziek design ben ik echt superslecht in een overloop van intro outro en andere muziek fases. Wederom is dit ervaring ed. Ik moet hier nog wat tutorials en tips voor opzoeken (de eerder genoemde emastered site heeft zeker weten wel iets).

Wat nu, vragen en plannen.

Ik ga eigenlijk de komende weken gewoon nog verder met mijn eerste doel, meer rolandmc 707 tutorials, meer refinement in geluiden maken. Kijken of ik wat met samples kan importeren.
Ik ga als eerste upgrade zoeken naar een midi oplossing. Ik ben aan het dubben tussen een Roland RD08 of eerste een goedkoper midi keyboard. Ik ga in ieder geval wat muziekwinkels bezoeken en wat apparatuur uitproberen.
Tevens wil ik eigenlijk toch een DAW hebben die me wat extra opties geeft met recorden van wat ik maak, echter begint hier al snel keuzestress. momenteel lijkt de meest aantrekkelijke Logic pro (wel prijzig voor iets wat ik niet primair wil gebruiken maar de goedkoopste gezien de functies en dat deze er nog redelijk inspirerend uitziet).

wat betreft openstaande vragen aan publiek:
-Hoe bereiden jullie Jams voor of is dit gewoon on the fly op basis van al bestaande ervaring met muziek maken.
-Waarschijnlijk veel voorkomende vraag, maar uhm ik heb moeite met kiezen voor een DAW. Ik ga geen tips vragen welke gezien dit persoonlijk is, maar waar moet ik opletten bij de keuze en welke functies zijn het meest belangrijke.
-Op en aanmerkingen over mijn start strategie, misschien toevoegingen of zaken dat je zegt dit gaat niet werken.
-Wat vind je verder er van als ik deze post blijf aanvullen eens in de maand/kwartaal mbt mijn progressie. Is dit interessant of gewoon meer forum spam. Het helpt mij mogelijk wel consequent werken aan de nieuwe hobby.

Lekker bezig Stefan! Goede mindset en leuk dat je gelijk andere beginners er in meeneemt.

Jams voorbereiden zit hem denk ik in bedenken wat je ongeveer wil qua resultaat (genre, vibe etc) en in geluiden voorbereiden. Daarna daarmee spelen, dingen uitproberen. Als je een beetje een richting hebt wat jammen.

DAWs kan je allemaal uitproberen met gratis demos. En is ook heel persoonlijk. Zelf gebruik ik Ableton wat ik qua layout en sampler mogelijkheden erg tof vind werken.

Eindeloos tutorials kijken kan best een valkuil zijn. Het is denk ik beter om een tutorial te kijken als je iets specifieks wil weten wat je dan ook gelijk kan toepassen. Bijvoorbeeld hoe je drums kan programmeren in je nieuwe DAW. Kijk dan 1 of 2 videos erover en probeer het gelijk uit in de praktijk.

Als het puur om opnemen gaat kun je ook een gratis open source DAW als Reaper gebruiken voorlopig. Als je later meer idee hebt van wat je wil en wat je ligt kun je altijd nog upgraden naar Logic of Live of een andere DAW.

Volgens mij kun je voor de 707 ook sounds editen met Zenology van Roland Cloud maar dit is niet gratis denk ik.

• Duimpje
Duimpjes: RSB
Je kunt als het beste gewoon demo's van diverse DAWs proberen. Kijken wat voor jou het beste werkt.
Je kunt ook kijken naar Youtubevideo's om te kijken hoe je muziek maakt. Vaak hebben kanalen zoals Dom Sigalas, EDM-Tips etc goede tips hoe je het beste muziek kunt maken.

kun je ook een gratis open source DAW als Reaper
Reaper is niet gratis:

Zoals andereen al zeggen; een daw is persoonlijk en wat vaak de doorslag geeft is of de layout overzichtelijk en logisch is en of het met een goede controller lekker werken is.
Wat funkties betreft zou ik vooral letten op het makkelijk bewerken van audio en midi, comping bijv kan handig zijn als je veel op gaat nemen, voor de rest is het toch een optelsom van persoonlijke voorkeuren van wat voor jou belangrijk is.
Voor de rest kunnen tegenwoordig alle goede daws erg veel, bereid je voor alsof je een pittige cursus gaat volgen, zeker in het begin.

Als composities maken wat lastig is zoals je al aangeeft luister dan naar de artiesten die muziek maken op een manier zoals jij dat voor je ziet, als je op youtube kijkt vindt je genoeg info ook over composities. Zelf hou ik me altijd maar vast aan dat een track ergens over gaat, een thema of een sfeer en dat is voor mij vaak het startpunt ipv eerst een intro te maken, voor mij werkt het makkelijker als ik weet waar ik naar toe wil en dan bedenk ik er een intro bij wat passend is.
Als je voor een midikeyboard gaat kijken neem dan in ieder geval Arturia en Novation mee in je overweging, Nektar en Akai bijv maken ook midikeyboards maar daar kan ik verder niets over zeggen, kijk vooral welke goed samenwerkt met je daw keuze.

Over samples; ik gebruik zelf Ableton, Logic ken ik niet maar alle daws hebben mogelijkheden om samples te bewerken en dat zal met Logic ook zo zijn.
Als je een goede vst/plugin zoekt voor sample bewerking voor weinig die de klank van de oude Akai samplers heel goed benadert kijk dan 'ns naar Inphonic RX1200 die kost maar 29 euro en werkt prima.

Leuk als je in dit topic over je voortgang vertelt, misschien een keer wat laat horen en vragen kan altijd natuurlijk. 👍

Reaper is niet gratis:

Oh, is dat nieuw? (:edit: ah, het is het 'winzip' model waarbij je officieel moet betalen maar waar de software het ook gewoon blijft doen als je niet betaalt?)

Je hebt nog Audacity, misschien genoeg als je alleen wilt opnemen.

Laatst gewijzigd:
Oh, is dat nieuw? (:edit: ah, het is het 'winzip' model waarbij je officieel moet betalen maar waar de software het ook gewoon blijft doen als je niet betaalt?)
Is al jaren zo, men gaat er van uit dat als de daw bevalt de meesten wel zullen betalen, het is ook niet een bedrag waar je een jaar voor krom ligt natuurlijk.

Ahja, ik was altijd in de veronderstelling dat het gratis was maar ik heb het zelf nooit gebruikt.

Bedankt voor alle input en antwoorden.

Ik was er inderdaad nog achter gekomen dat reaper niet gratis was. Maar vind hem ook niet echt inspirerend om mee te werken.
Ableton Live lite (of zoiets) zit vaak gratis bij hardware (en midi keyboards) included. echter zo ver ik kon lezen kan deze versie niet recorder.
Ik heb een trial gedownload van flstudio maar verder nog niets mee gedaan, begreep wel dat je dan de 160 euro versie moest hebben voor recordings. voor mijn huidige doel/status gaan er andere dingen eerst voor.
Ik kan recorden met garageband, echter is dat niet timed, en moet het allemaal handmatig. (dus 2 record knopjes indrukken tempo goedzetten en timen ed.)

Maar vooralsnog is mijn doel lekker met knopjes te spelen en zo min mogelijk met een DAW, maar goed kan alle kanten op gaan.
Ik ga denk ik vanavond weer een nummertje kiezen om ongeveer na te maken.

En ik ga zeker weten het een een keer delen, maar nu zijn alles wat demo's en is het meer kijken waar ik rekening mee moet houden en hoe het werkt.

Als je Garageband wel bevalt, dan kun je altijd nog een stap maken naar Logic Pro

wat betreft openstaande vragen aan publiek:
-Hoe bereiden jullie Jams voor of is dit gewoon on the fly op basis van al bestaande ervaring met muziek maken.
-Waarschijnlijk veel voorkomende vraag, maar uhm ik heb moeite met kiezen voor een DAW. Ik ga geen tips vragen welke gezien dit persoonlijk is, maar waar moet ik opletten bij de keuze en welke functies zijn het meest belangrijke.
-Op en aanmerkingen over mijn start strategie, misschien toevoegingen of zaken dat je zegt dit gaat niet werken.
-Wat vind je verder er van als ik deze post blijf aanvullen eens in de maand/kwartaal mbt mijn progressie. Is dit interessant of gewoon meer forum spam. Het helpt mij mogelijk wel consequent werken aan de nieuwe hobby.
Lekker bezig al :)

1. Jams ontstaan bij mij vanzelf. Soms begin ik met een kick, soms met juist een synth en dan lekker uitbouwen terwijl je in een loopje / pattern zit. Meestal doormiddel van kanalen muten en unmuten en door aan verschillende synths te draaien kom ik dan tot een 'nummer'. Op mijn YouTube kan je zien hoe ik dat doe, maar dat is meestal wel het resultaat van toch al wat uurtjes in dat loopje lopen kloten. En natuurlik de al jaren ervaring die ik al heb met het spelen met gear :). Forumlid @Montfrooij haalt hele mooie jams uitje MC707 met wat synths er aan vast.

2. Ik zou voorlopig ff met garageband aan de slag gaan, volgens mij kan je daar best een hoop mee. Zelf zou ik sowieso voor Ableton kiezen, maar dat is omdat ik het zelf erg fijn werken vind. Maar alleen om eea op te nemen zou garageband volgens mij wel voldoende moeten zijn. Uiteindelijk is de daw een persoonlijke keuze die je eigenlijk pas kan maken als je weet wat je nodig hebt. Tot die tijd zou ik het met garageband en of lite / test versies doen. BTW, live lite en intro kunnen ook heel veel (inclusief recorden), het is vooral een beperking die je krijgt op de hoeveelheid tracks en instrumenten. Vergelijken: Creative tools for music makers | Ableton

3. Er is niet echt een goede start, ik zou zeggen: blijf vooral keuzes maken waarvan je denkt dat het je meer plezier geeft en niet omdat je denkt dat het 'de beste manier is'. Uiteindelijk stroomt de creativiteit en jouw plezier alleen als je lekker kan werken. Als dat het uitzoeken is van de nieuwste shit: top. Als dat juist vooral muziek maken is met presets: ook top!

4. Lekker posten wat je wilt en als je denkt dat het een eigen topic verdiend ook doen :)

succes!

Ik heb als beginner een DAW keuze gemaakt door beetje te lezen over de grote namen en toen gewoon een demo geinstalleerd van degene die mij op dat moment het meest aantrok op basis van eerste newbie indrukken.

Dat was in mijn geval ableton.

Na maandje testen dacht ik; dit vind ik leuk en kan ik best veel mee. Heb er niet verder over nagedacht en heb de volle versie aangeschaft en heb gewoon met mezelf afgesproken volledig toegewijd te zijn aan het leren van die ene DAW.
(Zelf uitproberen, video tutorials en zelfs een paar prive lessen van een certified trainer).

Ben nog niet op het punt aangekomen dat ik twijfel of ik de juiste keuze heb gemaakt. En dat waarschijnlijk niet anders geweest als ik een andere keuze had gemaakt.
Er zijn vast nuances, verschillen, etc die de ene DAW geschikter maken voor de ene of de andere toepassing, maar in hoeverre je je daar in het begin druk om moet maken... Weet ik niet.
Zal vast wel meevallen.
Ik denk gewoon een kiezen en daar vol voor gaan.

Als DAW-tip; ik heb me pas een beetje in Luna verdiept van UA. Ik moet zeggen dat me dat erg beviel. Ik ben al jaren op zoek naar een vervanger voor Pro Tools en Reaper, Harrison MixBus of Ableton Live doen het (nog) niet echt voor me. Maar Luna beviel me wat dat betreft een stuk beter. En dat het ook nog eens gratis is (je hebt ook een betaalde variant, maar die biedt mij niet veel extra wat ik nodig zou hebben) is helemaal een plus. Dus voor een simpele DAW zou ik 'm zeker eens bekijken:

Ha Stefan,

Ik zal kort reageren per kopje.

Sounddesign
Dit is een behoorlijk diepe put, waar je een jarenlange studie van kan maken.
'Toevallig' is de 707 hier heel uitgebreid in 'en' tevens niet heel gebruikersvriendelijk om te editen.
Roland heeft gelukkig veel soundpacks die je kunt kopen, de oudste zijn redelijk betaalbaar, de nieuwere vind ik de moeite niet waard.
Verwacht geen 'top synth sounds' want daarvoor is het teveel een 'alleskunner'.

Mini keyboard
Zeker! Direct doen.
Kies één die een beetje lekker speelt voor jou. De meeste hebben vrij goedkope toetsen, dus dat kan je tegenvallen als je met een echte piano gewend bent om te spelen.
Wat je 'ook' kunt doen, is een 'digitale' piano ergens op de kop tikken voor weinig en die alleen voor midi gebruiken.
Klinkt misschien gek, maar 2e hands kun je prima digitale pianos kopen, als ze maar een MIDI UIT hebben en ze spelen lekker, dan kun je ze hiervoor gebruiken.
En anders toch wat proberen met 'echte' midi controllers.

Samples
Ja, een onderdeel waar ik niet zo goed in ben. Ik 'speel' liever zelf momenteel en heb vooral een aantal hardware synths om mij heen staan tijdens het jammen.
De 707 vind ik zelf niet zo geschikt om met samples te werken, het 'kan' zeker, maar ik vind de workflow wat minder intuïtief dan andere onderdelen van de 707

Algemeen
Leg je doelen niet te hoog, elke keer een klein beetje extra en zo loop je vanzelf tegen grenzen aan van je eigen kunnen of je hardware (meestal is het het eerste :) ).
En we lijden hier (bijna) allemaal aan GAS, dus onze oplossing is meestal : koop deze synth, sampler, effectenbak etc. etc.
Maar uiteindelijk zit de grootste bottleneck nog altijd achter de knoppen en niet 'in het bakje'.

Doelen
Ik zit toevallig net in een dipje qua hardware jammen (loop een beetje vast in m'n ontwikkeling), dus ben gaan filosoferen over 'waarom nu eigenlijk DAWLess' (er komt een video aan als er tijd is).
En mijn grote conclusie is dat ik DAWLess jam voor de lol. Niet om 'iets' te maken.
Het voelt als jammen in een band, maar dan met mijzelf.
Niet teveel focussen op details, meer op het spelen.
En daar heb ik mijn setup op aangepast.
Met beperkingen, dus verwacht geen 'kun je dit of dat namaken'. Ik maak wat ik mooi vind, reageer op m'n eigen spel tijdens het jammen.
(zo'n video is het resultaat van een aantal avonden jammen, dus dat proces heb ik meestal niet gefilmd)
Wat wil ik hiermee zeggen : houd je doelen voor ogen. Waarom wil je dit?
En probeer dat bovenaan te zetten, niet een gevoel van 'oh ik zie dat die of die dat kan maken, dus ik moet dat ook en dan heb ik zijn hardware ook nodig'.
Valkuil voor mij iig.

Mocht je 707 vragen hebben, shoot.
(mag in PM, om je draadje niet teveel te vervuilen met specifieke vragen).

Er is heeeeeeeeel veel te ontdekken in deze leuke hobby!

Ableton Live lite (of zoiets) zit vaak gratis bij hardware (en midi keyboards) included. echter zo ver ik kon lezen kan deze versie niet recorder.
Ik heb een trial gedownload van flstudio maar verder nog niets mee gedaan, begreep wel dat je dan de 160 euro versie moest hebben voor recordings. voor mijn huidige doel/status gaan er andere dingen eerst voor.
Sommigen die hier al jaren werken zullen FL prima vinden, m'n eigen ervaring is dat ik bijv Ableton in verschillende opzichten logischer vind, makkelijker met editing bijv maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat ik Ableton gewend ben en FL nu door m'n vrijwilligerswerk moet leren kennen.
Het leuke van Ableton vind ik dat je met Max4Live heel veel extra mogelijkheden krijgt, in de uitgebreide versie zit ie standaard en anders moet je 'm extra aanschaffen.
Maar je had het over Logic, die is weer netjes aan de prijs, zat te kiezen op dat gebied, in ieder geval zal je vroeg of laat wel zien dat een daw wel een belangrijk onderdeel wordt van je hobby, al is het maar dingen opnemen en bewerken.
Ik kan recorden met garageband, echter is dat niet timed, en moet het allemaal handmatig. (dus 2 record knopjes indrukken tempo goedzetten en timen ed.)
Uitgebreide midikeyboards hebben allemaal aparte knoppen voor allerlei funkties incl recorden, dat maakt het een stuk makkelijker allemaal.

Allemaal super bedankt voor de feedback.

Ik ga vanavond lig aan de slag om een choir achtige riser/start intro te maken dat overloopt in een standaard synthwave ritme. en dan ga ik volgende week hier een nummer van proberen te maken. voorbeeld veel van derden overgenomen maar zelf proberen te reproduceren.

Ook heb ik zojuist een midi Keyboard besteld (Arturia Keylab essential mk 3 met 49 toetsen) Dingetje heeft din midi usb midi. kan meerdere kanalen en usb/din tegelijk aansturen en heeft best wel veel trucks.
Ben benieuwd, ik verwacht niet veel van de toetsen alleen aanslag gevoeligheid en dat het het eea wat makkelijker maakt.

Daarnaast ga ik mezelf wat bekender maken met Garageband, kijken of ik eruit kan halen wat ik wil. Zo niet dan kan ik altijd nog verder met wat andere pakketten.

Zoals ik Montfrooi had zien antwoorden, ik wil eigenlijk gewoon lekker met knopjes spelen en niet perse iets maken maken voor productie. Al is delen en zaken laten zien ook een leuk ding.
Ik heb beide YouTube kanalen bekeken die hier zojuist gedeeld werden met eigen werk, en lijkt me gewoon dat jullie lekker ontspannen in jullie inspiratieplek.

Ik probeer niet meteen deze topic te laten ontploffen. anders moet ik misschien met pagina's gaan werken met iedere update. Mits het forum beleid het toestaat ga ik gewoon lekker periodiek updates plaatsen en uiteindelijk ook het een delen. En het idee is tevens door te gaan tot ik op basis kennis/deelname in de hobby zit. Het GAS zal bij mij ook wel in het vrij snel komen, er zijn aardig wat stukjes hardware die ik wil hebben, sommige puur om te hebben (zoals een theremin :P).

Je kan met Ableton Live Lite wel audio opnemen. Wel is het handig om een audio interface te hebben. Als je een interface koopt met 4 of meer ingangen zit je voorlopig qua uitbreiding wel goed. Via ADAT uitbreiden kan eventueel ook als dat er op zit.

Van midi keyboards vind ik de M-Audio Oxygen 49 MKV een goedkope aanrader. Fijne (synth)toetsen met een lekkere velocity en heel wat faders en knoppen om te tweaken.

Ik probeer niet meteen deze topic te laten ontploffen. anders moet ik misschien met pagina's gaan werken met iedere update. Mits het forum beleid het toestaat ga ik gewoon lekker periodiek updates plaatsen en uiteindelijk ook het een delen. En het idee is tevens door te gaan tot ik op basis kennis/deelname in de hobby zit. Het GAS zal bij mij ook wel in het vrij snel komen, er zijn aardig wat stukjes hardware die ik wil hebben, sommige puur om te hebben (zoals een theremin :P).
Het muziek maken met de computer is voor mij een compleet andere ervaring dan met m'n hardware setup.
De DAW kan 'alles' en is een leuke leerschool om technieken onder de knie te krijgen (sounddesign etc.).
Maar ik vind het niet echt een inspirerende 'speel' omgeving. Teveel klikken en instellen voor er iets 'loopt' waar ik op kan reageren (jammen).
Met templates en ervaring en een goede midi controller kun je een eindje komen (ik ben er momenteel mee bezig om weer meer met de DAW te doen), maar voor mij gaat er (qua inspiratie en lol) niks boven hardware.

Het lastige met alle adviezen die je hier krijgt is dat iedereen weer een andere workflow heeft ontwikkeld die vaak perfect werkt (voor hem/haar).
Maar hier gaat jaren aan prutsen, evolueren, vallen en opstaan, beter worden, ervaring opbouwen etc. aan vooraf, waardoor die workflow 'de beste' is geworden.
Maar die jaren heb jij nog niet doorgemaakt en daarom is volgens mij het beste advies om vooral niet teveel tegelijk te kopen en willen.
Een DAW of een DAWLess setup is niets meer dan een setje tools die je moet leren kennen en eigenlijk is er geen 'beste' weg. Stick to the plan en probeer er vooral lol in te hebben.
De 'reward' is geen salaris, dus dan kan het maar beter leuk zijn :)

Hola.
Ja het is een flinke
Leercurve.
En dat duurt even.
Als je helemaal nieuw bent.

Groeten van andreos.

Back