Roland MC-101/707 Arpeggiator en Realtime Transpose Clips

Hover

-
Lid sinds
16 Maart 2002
Berichten
3.944
Locatie
Sint-Niklaas
In de zoektocht naar wat nieuw speelgoed bestudeer ik de mogelijkheden van de Roland MC-101 en MC-707.

In één van de firmware updates heeft Roland een arpeggiator toegevoegd. Uit de documentatie is me niet onmiddellijk duidelijk of je slechts 1 arpeggiator kan gebruiken op een Tone Track of voor elke Tone Track een aparte arpeggiator.

Ook vind ik niets terug i.v.m. het maken van eigen arpeggiator patterns. Ben je beperkt tot de preset patterns of kan je ook user arpeggiators maken?

Vroeger had Roland RPS waarmee je een MIDI-sequence kon triggeren met 1 toets en deze ook transponeren.
Is zoiets ook mogelijk op de MC-series? Dus, een clip (of group) tijdens het afspelen transponeren.

Mijn Roland FA-06 kan enkel 1 arpeggiator triggeren. Wel kan je deze aan meerdere parts toewijzen maar dan spelen deze allemaal hetzelfde patroon.

Ik vind het trouwens 'bizar' dat zelfs de huidige Fantom(-0) slechts over 1 arpeggiator beschikt.
Op een Jupiter-X(m) en Juno-x kan je wel voor elk part een eigen arpeggiator gebruiken. Misschien kunnen de MC's dat ook?
 
Mijn ervaring met beide apparaten: één arpeggiator voor alle tracks samen. En inderdaad kun je meerdere tracks activeren om gebruik te maken van dezelfde arpeggiator. Qua arpeggiator patterns is het beperkt tot een handjevol variaties.
 
Ik vermoedde het al. Het werkt dus net zoals op een Fantom, Fantom-0 en FA.
Volgens mij is de arpeggiator exact hetzelfde aangezien ik dezelfde patronen en mogelijkheden aantref.
Inderdaad, geen duizenden arpeggio's zoals bij Yamaha maar ik voor mij is de arpeggiator pirma zoals hij is en ... ik kan zelf eigen patronen maken.

Via User Step LFO is het wel mogelijk (dacht ik toch) om een monofone arpeggiator na te bootsen.
Ga ik straks even bekijken op mijn FA-06.

Clips in realtime transponeren zoals destijds met RPS kan wellicht ook niet?

In de MIDI-implementation chart zie ik dat de MC's NIET aan te sturen zijn met sysex messages.
Dus, die weg kan ik ook niet bewandelen.
 
Hmm, RPS etc :)

Leuk en never-ending zoektocht, 't lijkt erop dat de diverse apparaten oud/nieuw elk een eindje in de buurt komen van wat je er mee wilt doen, maar dan net weer niet helemaal het hele verhaal aan boord hebben...

Qua patterns & transposing, ik neem aan dat je de Arturia Beatsteps ('32' & 37, of Pro) ook al onderzocht hebt?
 
Hmm, RPS etc :)

Leuk en never-ending zoektocht, 't lijkt erop dat de diverse apparaten oud/nieuw elk een eindje in de buurt komen van wat je er mee wilt doen, maar dan net weer niet helemaal het hele verhaal aan boord hebben...

Qua patterns & transposing, ik neem aan dat je de Arturia Beatsteps ('32' & 37, of Pro) ook al onderzocht hebt?
Die Arturia Beatsteps ga ik zeker eens bekijken.
 
Back
Top