Roland brengt update 1.8 uit voor MC-707, MC-101 en MV-1

Montfrooij

Ouwe rot
Lid sinds
4 februari 2020
Berichten
4.433
Locatie
Gelderland
Roland-MC-707-MC-101-Verselab-firmware-1.8.001.jpeg


Vandaag heeft Roland een update uitgebracht voor de MC-707, MC-101 en MV-1 met een

Veel bugfixes en kleine updates waaronder:
- Importeren 'production packs'.
- Clips opslaan
- Undo / redo (veel gevraagd door gebruikers)
- Nieuwe MFX types
- Betere midi implementatie m.b.t. opnemen van midi via externe controllers
- arpeggiator is nu via een extern keyboard aan te sturen.
- Sound design voor de 101
En nog veel meer kleine dingen, te vinden in de documentatie die hieronder gelinkt is (specifiek per apparaat)

Hier zijn de 'highlights' te vinden.


Via de support pagina van Roland zijn de update manuals te vinden met meer details voor de drie machines.
MC-707 :

MC-101 :

MV-1 :
 
wow.. echt gistern sinds lange tijd weer in grooveboxland gewaand en gezocht of er misschien per ongeluk een MV1 update was uitgekomen.. het zat in de lucht kennelijk... :) Wat gaaf!!
 
Mooie update maar zo jammer dat ze nog altijd geen sidechain effect hebben toegevoegd (terwijl de Roland Compact Aira T-8 dit zelfs al heeft)… Wachten op 1.9 dan maar :(
 
Mooie update maar zo jammer dat ze nog altijd geen sidechain effect hebben toegevoegd (terwijl de Roland Compact Aira T-8 dit zelfs al heeft)… Wachten op 1.9 dan maar :(
Ik mis ook nog een paar dingen die wel welkom waren geweest.
Zo lijkt het 'midi opnemen' van de gangbare modulators nog niet zo handig omdat ze niet 'live' doorgegeven worden aan een externe synth (je moet ze eerst opnemen).
Niet heel fijn om in te spelen dus (en dit was een verbetering in 1.8 dat het wel opgenomen kon worden).
Ik hoop dat ik iets over het hoofd zie.

De browser mag van mij ook wel een aantal upgrades krijgen. Favorieten, verbergen patches, liefst nog een soort ranking of code toe kunnen voegen waar je op kunt zoeken (om makkelijk patches terug te vinden).
Nu moet ik zeggen dat het 'opslaan van clips' (ook in 1.8 nieuw) wel wat kan betekenen. Maar dat moet ik nog uitpuzzelen.

Maar verder ben ik wel heel blij dat ze iig wel een update doen en volgens mij best wel handige (veel gevraagde) dingen.
 
wow.. echt gistern sinds lange tijd weer in grooveboxland gewaand en gezocht of er misschien per ongeluk een MV1 update was uitgekomen.. het zat in de lucht kennelijk... :) Wat gaaf!!
Ja, hij zat er aan te komen (ze hadden per ongeluk iets op een IG account gepost eergisteren en toen weer snel verwijderd).
En ik ben wel een happy camper dat er nog altijd support en ontwikkeling is.
Ok, duurde 1 jaar en 4 maanden, maar goed :)
 
het was hoog tijd dat ze is met een update kwamen voor de MV-1: vooral de undo/redo functie is iets wat ik van dag 1 al miste
fijn dat er nu ook betere integratie zal zijn
 
Deze units lijken dus veel op elkaar in termen van sound engine. Zelfs max polyfonie van 128 ook. Maar qua prijs…

Mc101: 4 parts voor 499 euro
Mv1. : 8 parts voor 599 euro
Mc707: 8 parts voor 999 euro

Is de enige use-case van de mc101 dan het kleine formaat (anders kun je dubbel de parts krijgen voor 100 euro meer)

En de voornaamste use-case van de 707 de vele knoppen?

Is die MV1 een ondergewaardeerde unit die wellicht wat te goedkoop is, of is de mc101 te duur?
 
Deze units lijken dus veel op elkaar in termen van sound engine. Zelfs max polyfonie van 128 ook. Maar qua prijs…

Mc101: 4 parts voor 499 euro
Mv1. : 8 parts voor 599 euro
Mc707: 8 parts voor 999 euro

Is de enige use-case van de mc101 dan het kleine formaat (anders kun je dubbel de parts krijgen voor 100 euro meer)

En de voornaamste use-case van de 707 de vele knoppen?

Is die MV1 een ondergewaardeerde unit die wellicht wat te goedkoop is, of is de mc101 te duur?
Hangt natuurlijk af van wat je wilt. Als je vooral de sounds wil, maar al een andere sequencer oid hebt, is de 101 een goede optie.
Als je iets heel compacts wil idem.
Als je een 'singer songwriter' oplossing zoekt met preamp en song mode, dan is die MV wel handig.
Als je een 'do it all' oplossing wilt (drumcomputer, synth, sample player, mixer en sequencer als brein van je kleine setup met een paar synths) is de 707 de beste keuze.
Het prijsverschil tussen de MV en 707 vind ik persoonlijk vrij groot en dat zal ongetwijfeld met vraag te maken hebben omdat de 707 makkelijker als brein van een setup kan dienen (dat is mijn aanname).
 
Een welkome update waar heel wat leuke nieuwe features in zijn verwerkt. De undo/redo was een veelgevraagde optie, alsook de arpegggiator via een extern keyboard. De nieuwe geluidseffecten ben ikzelf nog het meest benieuwd naar, vooral die chronograaf/platenspeler.
 
Een welkome update waar heel wat leuke nieuwe features in zijn verwerkt. De undo/redo was een veelgevraagde optie, alsook de arpegggiator via een extern keyboard. De nieuwe geluidseffecten ben ikzelf nog het meest benieuwd naar, vooral die chronograaf/platenspeler.
Ja inderdaad.
Het midi verhaal lijkt niet te werken zoals je dat wilt voor live inspelen:
Terwijl je inspeelt wordt de CC niet doorgestuurd naar een externe synth (bijv de mod wheel), pas bij het afspelen hoor je het effect.
Wat niet lekker speelt natuurlijk (je wilt het effect horen zodat je weet hoever en snel je ergens aan moet draaien) maar hopelijk zie ik wat over het hoofd.

Wat ik vooral prettig vind, is dat er dus na 1 jaar en 4 maanden wel weer een update komt.
En ook veel bugfixes van dingen waar mensen echt last van hadden (las ik her en der voorbij komen).

Nu nog de browser verbeteren (favorieten of een soort van ranking) en eigenlijk zou ik meer dan 16 pads voor drumtracks willen kunnen sequencen (vaak zitten er heel mooie geluiden onder noten waar je niet bij kunt, anders dan met een midi keyboard, maar dan is het eenmalig opnemen en dan zit je er aan vast).
 
Met de mc-101 had ik het probleem dat deze via midi aansturing met een externe sequencer altijd wat vertraging leek te hebben. Hopelijk is het hiermee opgelost, want ik lees hier wat over in de bugfixes.

Zolang er nog geen opvolgers zijn ben ik blij dat er nog wat support is ook al was het lang wachten op een update.

Ik las ook ergens een bericht dat er een synth engine was toegevoegd, maar dat lees ik in de update notes niet zo snel terug.
 
Met de mc-101 had ik het probleem dat deze via midi aansturing met een externe sequencer altijd wat vertraging leek te hebben. Hopelijk is het hiermee opgelost, want ik lees hier wat over in de bugfixes.
De MC-101 en MC-707 luisteren niet zo nauwkeurig naar een extern kloksignaal. Hier in de studio liep het ook altijd iets uit de maat. Bijvoorbeeld op 119,6 BPM i.p.v. de 120 BPM die de externe klok aangaf. Dat heb ik met diverse externe apparaten uitgeprobeerd, met altijd hetzelfde resultaat. Uiteindelijk is de MC-707 als main kloksignaal in gebruik genomen en daarna heeft het altijd goed gewerkt met de rest van de apparatuur als slave. Voor het Ambient muziekgenre boeit het dan niet zo veel, maar bij EDM is het zwaar irritant.
 
Met de mc-101 had ik het probleem dat deze via midi aansturing met een externe sequencer altijd wat vertraging leek te hebben. Hopelijk is het hiermee opgelost, want ik lees hier wat over in de bugfixes.

Zolang er nog geen opvolgers zijn ben ik blij dat er nog wat support is ook al was het lang wachten op een update.

Ik las ook ergens een bericht dat er een synth engine was toegevoegd, maar dat lees ik in de update notes niet zo snel terug.
Veel moderne groovebox dingen (MPC, MC 707/101) zijn liever master dan slave.
Dan moet je echt een multiclock ertussen zetten die de vertraging oplost, want strak wordt dat nooit.
Voor zover ik zie, zit dat niet in deze update. (Verbetering daarin bedoel ik)


En ja, zie ook de video die ik erbij had geplaatst. Dat zou in de 101 moeten zitten nu
 
Veel moderne groovebox dingen (MPC, MC 707/101) zijn liever master dan slave.
Dan moet je echt een multiclock ertussen zetten die de vertraging oplost, want strak wordt dat nooit.
Voor zover ik zie, zit dat niet in deze update. (Verbetering daarin bedoel ik)


En ja, zie ook de video die ik erbij had geplaatst. Dat zou in de 101 moeten zitten nu
Door middel van mijn midi thru box (retrokits rk-006) heb ik uiteindelijk de vertraging kunnen oplossen. De sequencer van de mc-101 begon altijd een paar ms te laat. Ook een multiclock overwogen idd maar dat ding kost meer als de mc-101 zelf :D. Nu gebruik ik de mc-707 als master clock en ervaar ik geen problemen meer.

Nog geen tijd gehad om de video te checken, bedankt voor de link!
 
Door middel van mijn midi thru box (retrokits rk-006) heb ik uiteindelijk de vertraging kunnen oplossen. De sequencer van de mc-101 begon altijd een paar ms te laat.
Ja, dat had ik ook toen ik een MPC en MC-707 samen wilde laten lopen. (dus hun eigen sequencers).
Uiteindelijk is de MPC weer retour gegaan, dus ik heb verder geen oplossing gezocht, maar het is wel een 'ding' bij die boxen.

Ook een multiclock overwogen idd maar dat ding kost meer als de mc-101 zelf :D.
Ja idd. Dan moet je het erg nodig hebben.
Nu gebruik ik de mc-707 als master clock en ervaar ik geen problemen meer.

Nog geen tijd gehad om de video te checken, bedankt voor de link!
:okdan:
 
Back
Top