44.1KHz/16 bit naar 44.1KHz/24 bit

Rachid

Ouwe rot
Lid sinds
14 juli 2015
Berichten
511
Locatie
Planet Earth
Ik heb altijd gewerkt met een sample rate van 44.1KHz/16 bit. Nu is mij aangeraden om op 44.1KHz/24 bit te werken. Is het mogelijk om alle projecten gemaakt in Cubase onder 44.1KHz/16 bit om te zetten naar 44.1KHz/24 bit zonder al teveel rompeslomp?

Ik gebruik Cubase 12 en Steinberg UR22 audio interface.
 
Waarom zou je dat willen? Ze zullen er niet beter op worden namelijk als ik me niet vergis. Je zou vanaf nu nieuwe projecten op 24 starten.
 
Waarom zou je dat willen? Ze zullen er niet beter op worden namelijk als ik me niet vergis. Je zou vanaf nu nieuwe projecten op 24 starten.
Als ik Cubase open en een nieuw project wil aanmaken onder Project Assistant, zie ik nergens waar ik de bit rate kan instellen.
 
neem je hardware synths of instrument op ?
als je alleen met plugins werkt dan maakt het geen verschil.
 
Instellen doe je in cubase ( voorkeuren of zoiets)

Van 16 naar 24 bit is geen probleem , zou gewoon voortaan alle nieuwe files standaard met 24 bit opnemen, harddiskspace is voldoende aanwezig tegenwoordig en het klinkt beter.
 
Met 16 bits, heb je een dynamisch bereik van 90dB.

Met 24 bit heb je een bereik van 120dB.

Maken die 30dB uit?

Simpele test: mix onder een liedje het meest irritante geluid wat je je maar kan verzinnen.
En kijk waar je het gaat horen. Hoeveel dB zit het onder het liedje?
Alles daaronder doet er geen reet toe.
 
24 bit ga je ook merken als je bv gaat eq’en, galmtoevoegen etc . De ruimtelijkheid/ galmstarten etc

Het oplossend vermogen is gewoon groter en daarmee ook bv de dynamiek , zoiets
 
Instellen doe je in cubase ( voorkeuren of zoiets)

Van 16 naar 24 bit is geen probleem , zou gewoon voortaan alle nieuwe files standaard met 24 bit opnemen, harddiskspace is voldoende aanwezig tegenwoordig en het klinkt beter.
Ik zal er eens naar kijken. Thanks
 
Met 16 bits, heb je een dynamisch bereik van 90dB.

Met 24 bit heb je een bereik van 120dB.

Maken die 30dB uit?

Simpele test: mix onder een liedje het meest irritante geluid wat je je maar kan verzinnen.
En kijk waar je het gaat horen. Hoeveel dB zit het onder het liedje?
Alles daaronder doet er geen reet toe.
Voor afspelen maakt het ook niet uit.
Maar voor mixen, summen dus wel.
 
Met 16 bits, heb je een dynamisch bereik van 90dB.

Met 24 bit heb je een bereik van 120dB.

Maken die 30dB uit?

Simpele test: mix onder een liedje het meest irritante geluid wat je je maar kan verzinnen.
En kijk waar je het gaat horen. Hoeveel dB zit het onder het liedje?
Alles daaronder doet er geen reet toe.
Geen idee wat het bereik precies is, maar lees dat 24 bit beter is. Iets met meer dynamic range, zoals jij dat al aangaf. EN: 'The 16-bit example always shows a bumpy, jagged reproduction of a sine-wave or other signal, while the 24-bit equivalent looks beautifully smooth and higher resolution. Ook iets met antialiasing of zo.
 
ik denk dat bij summen van analoge opnames in je daw die uiteindelijk bij elkaar komen en je wat dynamiek verliest en de ruisvloer optrekt.
Of als je te zacht opneemt dan kun je bij 24bit meer boosten zonder ruis omdat de ruisvloer lager is.
Beetje ruis ben ik niet vies van.
 
Geen idee wat het bereik precies is, maar lees dat 24 bit beter is. Iets met meer dynamic range, zoals jij dat al aangaf. EN: 'The 16-bit example always shows a bumpy, jagged reproduction of a sine-wave or other signal, while the 24-bit equivalent looks beautifully smooth and higher resolution. Ook iets met antialiasing of zo.
Geen idee welke grapjas dat schrijft, maar ik gebruik meestal mijn oren in plaats van dat ik de sinusgolf van een scherm aflees.
Als je ver genoeg inzoomed op een visualisatie van een digitaal signaal krijg je altijd artefacten te zien. Ook bij 24 bit.
 
Geen idee welke grapjas dat schrijft, maar ik gebruik meestal mijn oren in plaats van dat ik de sinusgolf van een scherm aflees.
Als je ver genoeg inzoomed op een visualisatie van een digitaal signaal krijg je altijd artefacten te zien. Ook bij 24 bit.
Idnderdaad !! Tegenwoordig kijkt de jeugd meer naar getallen en beeldjes op het scherm ipv te luisteren. (als ze al highend monitors hebben...)
16 of 24 bit kan me geen reet schelen. In de jaren 80 toen ik jong was, was er niet eens sprake van die termen.
Toen haalde een Multi track recorder amper 18 Khz en een dynamisch bereik van 80 dB in het beste geval. Dan spreken we over Studers of MCI's van die tijd. Hoe kwam het dan dat er toen toch heel erg dynamische opnames werden gemaakt, wel lees hier onder :

Digital formats surpassed it early on, and consumer hi-fi R2R, 1/4″ 4 track at 7.5 or even 15 ips, never delivered more than about 70 dB of dynamic range from the tape.
Nor were multitrack recorders much better. A 1″, 16 track tape, or 2″ 32 track, uses the same width of tape as the basic consumer R2R. The machined and tape formulations tended to be much better, but that only improved the noise floor and flutter (frequency shifts from irregularities in the spinning tape drives).

The magic of high dynamic range was the result of non-linear audio processing, with the high end Dolby and dbx sound processors. Compression the audio going in, expand it going out, and this increases the dynamic range, at a cost of accuracy in the exact levels of the signal.

In die jaren 70 en 80 veel meer dan nu, moest er behoorlijk worden gesleuteld aan opnames door technici die héél bekwaam waren. Luister bv maar eens naar de Roxy Music Avalon album. (liefst uncompressed Apple of Spotify of CD) 24 bit??? Bestond niet eens.
Maar wel een diamant van een plaat...én mijlpaal id muziek geschiendenis....
Geen computer maar écht spelen. Niks 44 Khz 16-bit maar échte muzikanten, echte instrumnten en echte tape recorders, NO ROOM FOR ERROR !

 
Laatst gewijzigd:
Back
Top