dukemans hier

dukemans

Nieuwkomer
Lid sinds
16 februari 2024
Berichten
6
Locatie
Drechtstreek
Hallo allemaal, even voorstellen. Ik ben 56 jaar en speel piano. Althans dat heb ik veel gedaan, maar de laatste pakweg 10 jaar nauwelijks, en ik wil de draad weer op gaan pakken. Ik ben me de laatste tijd veel aan het oriënteren geweest om mijn akoestische piano te vervangen door "iets anders". De reden is dat ik niet wil dat de buren (en overburen) altijd kunnen mee luisteren als ik iets speel, en 's avonds ook wil kunnen spelen. Ik kan wel zeggen dat ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zag. Inmiddels ben ik zover dat dat "iets anders" draagbaar moet zijn, omdat ik ook weer in de kerk wil gaan spelen (evangelisch, dus als de muzikanten er voor zijn in een band met drum, bas, gitaren, keys en dergelijke). Ik zit nu te denken aan een midi controller (Arturia KeyLab MK2 88 en een VST piano op een laptop, maar dat onderwerp zal ik t.z.t. wel in het daarvoor bestemde forum aan gaan snijden. Het lijkt me ook leuk om thuis muziek te gaan produceren, maar ik zal nog moeten gaan leren hoe dat allemaal werkt met een midi controller, VST's en een DAW. Ik denk dat ik hier wel op de juiste plaats ben terechtgekomen om veel van jullie te leren en waar nodig vragen te stellen.
 
Hey welkom :baco: , er zijn hier genoeg leden met veel ervaringen qua toetsen en on-stage. Een degelijke midi-controller zou kunnen, maar misschien ook gewoon een goede (stage)piano (Roland/Yamaha/Nord), dan heb je instant geluiden, maar kun je die eventueel alsnog via midi/usb aan een laptop/daw hangen.
 
Welkom! Onderschat de problemen van het (live) werken met laptop + controller niet bij je afwegingen en pas op voor GAS :kimono:
 
Als ik aanraden mag. : Ga eens componeren in plaats van slaafs alles na te spelen wat in / op een boek (of wat anders) staat.
Dan krijg je ongetwijfeld waardering van de mensen hier op het forum. Dat leert dat elk mens ook behalve dat die uniek is, ook iets mag `zeggen`
Op zijn manier waar dan ook. Componeren en wat zelf verzinnen heb ik gedaan nadat weer de of ander voorganger liever altijd CD`tjes af draaide. Dat vind ik zo stom. Zo leer je nooit wat. Alleen opkijken tegen een ander.
 
"Gear Acquisition Syndrome, also known as GAS, is commonly understood as the musicians' unrelenting urge to buy and own instruments and equipment as an anticipated catalyst of creative energy and bringer of happiness.
 
Welkom,Ik zit hier al meer dan 20jaar.Er zijn heel wat kenners en ervaren mensen.maar voor het kiezen van een instrument ga alleen af op jouw gevoel, jouw smaak,want die weet het beste.
 
"Gear Acquisition Syndrome, also known as GAS, is commonly understood as the musicians' unrelenting urge to buy and own instruments and equipment as an anticipated catalyst of creative energy and bringer of happiness.
Daar zal ik zeker voor oppassen. Maar ik denk eigenlijk dat dat nog niet aan de orde is want op dit moment heb ik nog helemaal geen elektronisch keyboard om op te spelen, alleen een akoestische piano. En ik heb de goede en tevens slechte eigenschap om veel te lang over dit soort aankopen na te denken voor ik een knoop doorhak :)
 
En misschien is een stage piano of evt synth met (semi) weighted keys inderdaad beter dan controller en laptop. Daar heb je waarschijnlijk minder zorgen om bij live spelen, en indien nodig kan ik er later altijd nog een laptop met VST's aan hangen.
 
Ik heb ook zitten kijken en vergelijken. Het kan maar zo dat u blij word van een Korg Kross 2 88 (aantal toetsen. 61 is de 61 toetsen variant). Veel piano geluid er in en veel orgel, en je kan de sounds ook helemaal ter plekke aanpassen naar je smaak en een begeleidende drumtrack heb je zo opgezet.
 
Ik heb ook zitten kijken en vergelijken. Het kan maar zo dat u blij word van een Korg Kross 2 88 (aantal toetsen. 61 is de 61 toetsen variant). Veel piano geluid er in en veel orgel, en je kan de sounds ook helemaal ter plekke aanpassen naar je smaak en een begeleidende drumtrack heb je zo opgezet.
Die had ik nog niet op mijn lijst met opties, op de één of andere manier had ik hem over het hoofd gezien. Maar na 1 YouTube geluisterd te hebben denk ik dat het pianogeluid niet helemaal naar mijn zin is. Maar bedankt voor de tip. Ik denk overigens dat we dit onderwerp maar in het andere (nog te maken) topic moeten bespreken.
 
Bedankt voor de tip, ik zal me ook eens in die Casio's verdiepen. Ik heb al gezien dat het model dat jij noemt voor de prijs veel extra geluiden heeft, en op het eerste "gezicht" klinkt de piano heel behoorlijk.
 
Back
Top