jandojando meldt zich aan

jando

schelpdier
Lid sinds
29 januari 2014
Berichten
1.050
Locatie
IJmuiden
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en hoop hier vooral veel inspiratie op de doen over het maken van geluid/muziek.

Ik ben een behoorlijk (elektronische) muziekliefhebber en heb een tijd geleden besloten om zelf eens wat te gaan maken. Vroeger woonde ik in een kraakpand en draaide plaatjes op huisfeestjes met twee laptops en een shitty mixer. Ook destijds wat gekloot met een korg electribe MX en een arturia drumbrute, maar die heb ik ooit verkocht en daar heb ik nu toch een beetje spijt van, al zijn ze niet heel moeilijk te vinden, mocht ik ze nog terug willen ;)

Vervolgens jamde ik weleens mee op percussie met wat vrienden die een soort reggae bandje hadden, en mijn focus verschoof meer richting percussie. Heb toen bongo's en conga's aangeschaft, maar kwam erachter dat dat toch voornamelijk werd gebruikt in salsa e.d. en minder in reggae, maar vond het leuk om ze te bespelen, dus heb me toen een tijd aardig verdiept in die wereld en speel nu best aardig bongo en conga (en ook wel cajon.) Had altijd wel het idee in mijn achterhoofd hoe ik dat op een of andere manier in elektronsiche dansmuziek kon verwerken.

Nu woon ik ergens waar het nogal gehorig is voor buren, waardoor percussie oefenen lastig is, dus is mijn focus weer verschoven naar een een DAW, midi keyboard, plugins, muziektheorie en keyboard/synth spelen. En oefen wat met vinger drummen op een drumpad.

Moet zeggen dat mijn interesse toch vooral ligt bij de elektronische (dans) muziek.

Als DAW gebruik ik reaper, steinberg UR 28m als audio interface, Adam AT5 als monitor speakers, arturia keylab als midi keyboard, maschine mikro mk3 voor drumpads.

Heb me de afgelopen tijd aardig verdiept in Zebra2 als soft synth alleskunner. En heb wat plugins aangeschaft zoals de valhalla voor delay, toneboosters voor reverb, shaperbox 2 voor allerhande effecten en Minimal audio Rift voor distortion. Ook aardig wat aan het kloten met EmissionControl2 voor granular synthese.

En als klap op de vuurpijl komt morgen als het goed is een Moog Subsequent 37 binnen voor mijn verjaardag, die ik van binnen en buiten wil leren kennen, om ook soms eens weg te zijn van de computer.

Ben nog relatief nieuw met al dit, en eigenlijk ben ik weer eens veel te veel tegelijk aan het leren. Best overweldigend, deze wereld van audio....maar wel eindeloos vermaak, dat zeker.
 
Laatst gewijzigd:
Welkom! :kimono:

1623830264945.png

(held)
 
Welkom.
Hier (o.a.) een Subsequent 37 op m'n bureau staan en heb ook Reaper.
(die laatste gebruik ik niet echt als DAW, maar meer als multitrack software voor als ik met andere muzikanten speel).

Die S37 is echt een beest van een synth. Je wilt er waarschijnlijk snel een goed reverb pedaal bij (want droog is hij vet, maar met wat reverb gaat de spreekwoordelijke hemel open)
Enig echt minpuntje is dat hij monofoon is. (parafonisch, maar goed) dus als je meer tegelijk wilt spelen houdt het snel op.
De beste oplossing daarvoor is natuurlijk een polyfone synth kopen :)
Dat heb ik dus maar gedaan :P
En voor je het weet, heb je er 4 ipv 1... Het zijn wat dat betreft net kinderen.
 
Welkom.
Hier (o.a.) een Subsequent 37 op m'n bureau staan en heb ook Reaper.
(die laatste gebruik ik niet echt als DAW, maar meer als multitrack software voor als ik met andere muzikanten speel).

Die S37 is echt een beest van een synth. Je wilt er waarschijnlijk snel een goed reverb pedaal bij (want droog is hij vet, maar met wat reverb gaat de spreekwoordelijke hemel open)
Enig echt minpuntje is dat hij monofoon is. (parafonisch, maar goed) dus als je meer tegelijk wilt spelen houdt het snel op.
De beste oplossing daarvoor is natuurlijk een polyfone synth kopen :)
Dat heb ik dus maar gedaan :P
En voor je het weet, heb je er 4 ipv 1... Het zijn wat dat betreft net kinderen.
Ik zag je al voorbij komen bij topics over de subsequent 37 op dit forum. Dat ie niet polyfoon is vind ik voor nu best (wat parafonisch precies is moet ik even uitzoeken), het gaat me er vooral om dat ik synthese beter ga begrijpen (al ben ik al veel wijzer door Zebra2) en daarbij lekker aan knoppen kan draaien voor direct resultaat. Ben heel benieuwd hoe 'ie klinkt, in het echt ;)

Reverb pedaal lijkt me een goed idee, heb je een aanrader?
 
tc electronic Hall of Fame 2 is erg goed en niet duur.
Nog beter en veel duurder: Strymon Big Sky :luv:
Dank! Duurder = beter, dat zal wel weer :) Maar voorlopig eerst eens met de synth aan de slag.
 
Ik zag je al voorbij komen bij topics over de subsequent 37 op dit forum. Dat ie niet polyfoon is vind ik voor nu best (wat parafonisch precies is moet ik even uitzoeken), het gaat me er vooral om dat ik synthese beter ga begrijpen (al ben ik al veel wijzer door Zebra2) en daarbij lekker aan knoppen kan draaien voor direct resultaat. Ben heel benieuwd hoe 'ie klinkt, in het echt ;)

Reverb pedaal lijkt me een goed idee, heb je een aanrader?
Parafonisch betekent dat je met 2 vingers tegelijk kunt spelen.
De eerste aanslag hoor je beide oscillators, de tweede aanslag valt er één weg (die gaat dan de tweede vinger doen)
Het geeft weer een extra optie om te tweaken, al gebruik ik het in de praktijk niet zo veel.
Ja, subtractive synthese kun je goed leren op de S37. Ik gebruik hem zelf veel voor de bas, maar ook voor lead en arpeggio's.

Qua reverb dacht ik eerst dat ik de DAW in kon zetten daarvoor, maar dat was geen succes omdat ik een beetje latency had. En dat was teveel om lekker te spelen.
Er zijn heel veel opties, van 'goedkoop' tot 'duur'.
Ik heb er 2 geprobeerd.

De TC electronic Hall of Fame 2 heb ik terug gestuurd, die kon niet goed tegen de kracht van de Subsequent 37



Hij klonk redelijk verder trouwens, maar ik miste ook wat van die 'lush' reverb die ik soms ook wil gebruiken.

Ik ben uiteindelijk voor de Source Audio Collider gegaan.
Reverb en delay in 1.
Vrij duur, maar voor veel situaties is dit genoeg. Losse pedalen geeft meer mogelijkheden / flexibiliteit. Maar kost ook weer meer en vraagt meer ruimte op het bureau (dat wordt uiteindelijk ook een schaars goed).



Je hoort veel goede dingen over de bigsky en de mooer ocean machine en ook de specular tempis.
Ik heb die zelf niet geprobeerd, wel heel veel beluisterd op YT.
 
Tof die video's. Ik vroeg me al af of er latency zou zijn via m'n DAW en een plugin. Met een mic input hoor ik het nauwelijks. M'n systeem wel geoptimaliseerd tegen latency. Dus ga daar eerst eens mee testen.

Klinkt goed met de Collider. Stuk goedkoper dan een studio reverb unit, dat dan weer wel ;)
 
Tof die video's. Ik vroeg me al af of er latency zou zijn via m'n DAW en een plugin. Met een mic input hoor ik het nauwelijks. M'n systeem wel geoptimaliseerd tegen latency. Dus ga daar eerst eens mee testen.

Klinkt goed met de Collider. Stuk goedkoper dan een studio reverb unit, dat dan weer wel ;)
Nou, als je het via de DAW kan redden, dan is dat natuurlijk goeiekopert.
Geld uitgeven aan harde waren kan altijd nog. Wat heb je gedaan qua systeem dan?
 
Welkom, als het allemaal nog een beetje nieuw is dan kan je wel een paar tips gebruiken, Full Bucket heeft een serie prima freeware synths, echt de moeite waard om even te kijken als ja naast Zebra nog wat leuks voor gratis zoekt, zowel voor windows en mac; full bucket music
 
Welkom, als het allemaal nog een beetje nieuw is dan kan je wel een paar tips gebruiken, Full Bucket heeft een serie prima freeware synths, echt de moeite waard om even te kijken als ja naast Zebra nog wat leuks voor gratis zoekt, zowel voor windows en mac; full bucket music
Dat is een mooie collectie aan simulatie plugins, dank!
 
Welkom.
Hier (o.a.) een Subsequent 37 op m'n bureau staan
Nu is hij zojuist binnengekomen, maar wat blijkt? Ik had een B-Stock besteld maar nu hebben ze me de Sub37 ipv de Subsequent37 verzonden. Nu blijken er niet bijzonder veel verschillen te zijn, maar toch nogal een fout. Wat denk jij, houden?

Ziet er wel fantastisch uit en klinkt heerlijk, sowieso blij mee :)
 
Nu is hij zojuist binnengekomen, maar wat blijkt? Ik had een B-Stock besteld maar nu hebben ze me de Sub37 ipv de Subsequent37 verzonden. Nu blijken er niet bijzonder veel verschillen te zijn, maar toch nogal een fout. Wat denk jij, houden?

Ziet er wel fantastisch uit en klinkt heerlijk, sowieso blij mee :)
Oh joh.
Heel bijzonder.
Dat die B stock verkocht wordt.
Die is al een jaar of 2 uit de handel.

Heb je een foto van het frontje?

Het probleem met de Sub37 was (is) de filterknop.
De eerste batches hebben een potmeter die niet goed is en dan krijg je een continue beweging als je aan de filter cutoff draait.
Ik weet niet welk serienummer ze over zijn gegaan, maar dacht dat je vanaf 6xxx een nieuwe versie hebt.
Ik zou vooral die knop even goed testen.

Verder schijnt de Sub37 eerder te oversturen. Dus wat ruiger te klinken.
Dat is een kwestie van smaak of je dat prettig vindt of niet.
Ik gebruik hem veel in de band en dan heb ik een rustiger geluid nodig, dus was wel blij met de subsequent.
 
Back
Top