Het vingers to key, touch of tactile interface draad. Met of zonder MPE/+

MstrFX

Ouwe rot
Lid sinds
12 november 2009
Berichten
2.826
De zoektocht naar een mooi keyboard of touch interface is begonnen wellicht dat andere nog mee willen denken in deze draad.
Deze topseller gaat natuurlijk veeel te ver. Ja ok, wel bijzonder na Loopop zn video gezien.

Screenshot 2024-01-25 at 17.08.46.png


Maar er moeten toch ook leuk combinaties te maken zijn van MPE met een toetsenbord of een touchplate met een joystick eraan.
Ik start met een paar, denk dat er best nog wel wat uit onverwachte hoeken kan komen in 2024.

Arches, is our state of the art tactile controller.

Screenshot 2024-01-25 at 17.12.43.png


 
Buchla LEM 218,

"the additional controls and capabilities were an interface for exploring uncharted musical territory. With the new version 3, it’s been updated with a new foundation of stable, modern electronics and plenty of inputs and outputs to integrate with your Buchla, MIDI, and Eurorack gear."

Screenshot 2024-01-25 at 17.14.14.png



 
Microfreak is volgens mij wel een leuke budget controller met nog toffe synth engines ook. Zelf nog niet geprobeerd er wat anders mee aan te sturen…
 

Verbos Electronics Touchplate Keyboard​

Past mooi in eurorack. "32 key volt/oct trimmed piano arrangement with 3 octave selects. It has an output for pitch CV, pressure (actually a measurement of the surface area of the finger touching the key), gate and 10ms trigger. Second is a pressure sensitive up/down bender that can be used to bend the VCO or anything that needs bending. Finally, an 8 key tunable keyboard with CV pressure and gate outputs."

Screenshot 2024-01-25 at 17.31.57.png


 
Microfreak is volgens mij wel een leuke budget controller met nog toffe synth engines ook. Zelf nog niet geprobeerd er wat anders mee aan te sturen…
Oh ja wat een goeie, voor dat geld! Even de specs bekijken.

CV / GATE / PRESSURE uit. Nice. "super expressive interface with PolyAT" 25 keys
 

Herzlich Man Machine Interface Matrix, MMI Touch and Pressure Controller in 10hp​

"de MMI Matrix stelt de gebruiker in staat om ingangen aan uitgangen te patchen door zigzaggende patronen te verbinden met vingers, fruit, kabels, pizzapunten of een andere geleidende bron. De labyrintpatronen verbinden onmiddellijk de zigzaglijnen die er direct naast liggen, of ze nu boven en onder zijn, of aan weerszijden. Bovendien zullen de twee labyrinten binnen labyrinten ALLE aangrenzende in- en uitgangen met elkaar verbinden, wat kan leiden tot prachtige rampen of buitenaardse inzichten. Net als bij zijn voorganger is de MMI Matrix volledig aanraak- en drukgevoelig en reageert hij op de hoeveelheid druk die wordt uitgeoefend, de hoeveelheid huidverbinding en de weerstandskwaliteit van uw lichaam. De MMI Matrix is ongelooflijk eenvoudig om mee te werken en biedt nieuwe en veel geavanceerdere manieren om te patchen"


Screenshot 2024-01-25 at 17.42.28.png
 
Microfreak is volgens mij wel een leuke budget controller met nog toffe synth engines ook. Zelf nog niet geprobeerd er wat anders mee aan te sturen…
Ja het keyboard is goed maar de synth op zich ook met steeds nieuwe updates.
Ik kocht 'm toen de sample optie erbij kwam en ik die drumsampler videos zag, je kan ook je eigen samples toevoegen, wat een leuk ding is dat.

Maar puur als controller spreekt de erea touch me aan, een mooi 18 inch drukgevoelig pad waar je allerlei configuraties op kan instellen en ready voor midi 2.0

1706203919963.png

En als je het niet te duur wilt maken de Joué play, 163 euro en dan kan je de pads die je wilt er bij bestellen voor 32 euro per stuk.

1706203815837.png
 
Push 3 is tof als je Ableton Live gebruikt maar blijft toch een beetje gekloot die pads. Haken Continuum lijkt me te gek maar nog nooit kunnen proberen, hopelijk op Superbooth. Wel akelig duur. Roli Seaboards spelen wel lekker maar voelt beetje als een sekspop, op een verkeerde manier. Osmose erg toegankelijk want keyboard, maar mist wel wat MPE functies zoals slides en swipes. Soma Terra is een erg gaaf instrument maar een vrij waardeloze MPE controller. Dan heb je nog Linnstrument waar ik niet echt een idee van heb verder. Kortom, ik heb de ideale MPE controller ook nog niet gevonden.
 
Heb je de Expressivee Touche eens geprobeerd? Vond ik persoonlijk echt een mooie toevoegin. Ik heb nu de SE versie en wil de CV versie.
 
Ja, ik heb de SE en "grote" versie gehad. Hardware top, Lié software ruk. Geen support voor fx plugins, alleen maar ondersteuning voor VST2 plugins (steeds minder bruikbaar op een M1 Mac), SE onnodig kreupel op externe synths en waardeloze buggy Max4Live device. Dus allebei weer verkocht. Hou bij CV gebruik rekening met USB noise, hier heb je speciale USB ground loop adapters voor die je bij Expressive-E kunt bestellen, heb ik hier ook nog wel liggen denk ik.
 
Roli Seaboards spelen wel lekker maar voelt beetje als een sekspop, op een verkeerde manier.
Ik hoop ook nog een seks pop op de superbootie te kunnen proberen.
Want zonder proberen aanschaffen lijkt me niets.

Ik gebruik graag expressie pedalen. Op sommige synths kun je er meerdere gebruiken en dan kun je gewoon spelen en makkelijk twee parameters besturen met de voet.

Kun je de Touche eigenlijk met de voet bespelen?
 
Kun je de Touche eigenlijk met de voet bespelen?
Nee, is echt te gevoelig.. als je er met twee vingers over strijkt gebeurt er al vanalles.. Bij die pop zal het niet werken denk ik, die twee fingers dan..
 
Nou ik kan een gevallen vork met mn voeten van de vloer pakken, maar een touche bedienen zou ik zenuw patient worden haha

Deze misschien beter geschikt! Dit lijkt me wel een Lidl editie van die haken audio.
ArtiphonInstrument 1 MIDI Controller 299,-

Screenshot 2024-01-25 at 19.43.16.pngScreenshot 2024-01-25 at 19.42.04.png
 
Doepfert, tsja dit is eigenlijk ook basis.. 99,-

Screenshot 2024-01-25 at 20.04.09.png


En deze van Soundmachines! Dit bedrijf ken ik sinds vandaag en is het uitchecken waard!
Deze hebben samen met IK multimedia de UNO SYNTH PRO ontwikkeld blijkt dus.
Screenshot 2024-01-25 at 20.05.41.png
 
Back
Top