Intel AI muziekgeneratie en stems-separatie tool als plug-in voor Audacity

Screenshot 2024-01-03 165314.png


Kwam dit filmpje tegen.. Voor zover ik begrijp gaat dit niet alleen over het creëren van losse stems (waar al veel tools voor in omloop zijn) maar kan er op basis van bepaalde voorwaarden ook gecreëerd worden. Heel benieuwd of dit een beetje werkt.. Sowieso is Audacity wel mijn goto tool voor veel audioediting.. onlangs de Macrobeheerder gebruikt om een chain van audio editiingfuncties te laten uitvoeren op een hele batch audiofiles.. wel even zoeken hoe maar scheelt zoveel veel handelingen tov alles handmatig doen.. super cool programma. :)


 
Last edited by a moderator:
Das wel cool.
Lijkt me leuk om dat jazz parts te ontleden zodat je ze los kan horen.

Of bv een akkoord progressie er kaal uithalen en je er door laten 'inspireren'
 
Interessante ontwikkeling dit.
Heb Audacity al tig jaar, bijna alles doe ik in Ableton maar als die AI plugin goede en/of leuke dingen kan doen met tracks is dat wel interessant natuurlijk.
 
Wel een beetje een zoektocht hoe het werkend te krijgen.. zit niet standaard in de laatste versies: hier staan de files en nog wat instructies Releases · intel/openvino-plugins-ai-audacity

Kwam deze video tegen over hoe het te installeren.. maar is in Spaans.. even laten vertalen door Youtube.. en de Wijn even voor lief nemen.. :)

 
Laatst gewijzigd:
Interessante ontwikkeling dit.
Heb Audacity al tig jaar, bijna alles doe ik in Ableton maar als die AI plugin goede en/of leuke dingen kan doen met tracks is dat wel interessant natuurlijk.
Oh.. met Ableton blijf ik altijd een beetje op non-destructive level hangen.. Audacity maakt audio wat meer accesable..

Das wel cool.
Lijkt me leuk om dat jazz parts te ontleden zodat je ze los kan horen.

Of bv een akkoord progressie er kaal uithalen en je er door laten 'inspireren'
Dit soort stem separators zijn al een tijdje verkrijgbaar.. UVR is een van de bekendste freeware tools die al een tijdje around is.. naast vele andere betaalversies.. heb heel veel getest in deze thread en was niet de moeite om geld aan uit te geven in vergelijk met UVR.. Stemseparators, Izotope RX advanced, Steinberg Spectralayers, of?? De video's in dit topic waar ik Tina Turner en Lou Rawls hun voices kill zijn ook met UVR gedaan.. zijn mijn best bekeken video's.. :D

Maar deze tool kan ook audio generen met bepaalde voorwaarden.. en dat zag ik tot nu toe alleen met online aanbieders.. beperkt aantal renders mits je betaald.. en toch erg beperkt.. Dit is gewoon gratis en kun je anoniem en ongelimiteerd gebruiken.. :)

 
Laatst gewijzigd:
Oh.. met Ableton blijf ik altijd een beetje op non-destructive level hangen.. Audacity maakt audio wat meer accesable..
Als ik iets met audio aanpas dan is dat in mijn geval soms wat comping of bijv wat audio in Simpler zetten en dan er wat van maken.
Ik doe verder niets met stemmen weghalen of zoiets, enigste wat ik wel 'ns gebruikte was bijv regroover zodat je een bestaande drumloop in een paar layers kon splitsen maar dat ging niet altijd even goed moet ik zeggen, soms zit er dan wat distorsion, delay of andere FX op en dan maakt Regroover er een potje van.

Dit is gewoon gratis en kun je anoniem en ongelimiteerd gebruiken.. :)
Geinig toen ze een beetje piano erbij wilde, een klik met de muis en hopla en als het niet bevalt dan genereer je wat anders...gewoon omdat het kan.
Misschien wel handig als je ergens een partijtje bij wil zetten alleen je hebt nog niet goed een idee van wat.
Dan laat je AI met een paar voorbeelden komen en dan gaan de ideëen misschien wel komen of je knipt en plakt wat in de paar examples en je maakt er zelf iets van of met Simpler er wat mee rommelen.
Vraag me trouwens wel af hoe snel deze ontwikkeling gaat want AI is zelflerend dus evolueert bliksemsnel en doet over een paar jaar dingen die je niet had bedacht.
Luister net wat tracks in de contest maar er komt een dag dat een SF lid de boel in de maling neemt en een (bijna) volledig AI gemaakte track instuurt.
 
Geinig toen ze een beetje piano erbij wilde, een klik met de muis en hopla en als het niet bevalt dan genereer je wat anders...gewoon omdat het kan.
Misschien wel handig als je ergens een partijtje bij wil zetten alleen je hebt nog niet goed een idee van wat.
Dan laat je AI met een paar voorbeelden komen en dan gaan de ideëen misschien wel komen of je knipt en plakt wat in de paar examples en je maakt er zelf iets van of met Simpler er wat mee rommelen.
Vraag me trouwens wel af hoe snel deze ontwikkeling gaat want AI is zelflerend dus evolueert bliksemsnel en doet over een paar jaar dingen die je niet had bedacht.
Luister net wat tracks in de contest maar er komt een dag dat een SF lid de boel in de maling neemt en een (bijna) volledig AI gemaakte track instuurt.
Ik denk dat er wel een soort basis is waar AI vanuit put (2gb folder zit erbij).. of daar ook wat aan toegevoegd wordt weet ik niet. Ik vind het alleen maar leuk om mee te kutten..
Ik gebruik UVR al enige tijd om de stemmen van de muziek te verwijderen zodat ik erover kan zingen (voice killen)

Ooit deed ik deze van Lou Rawls.. gebruik ik best vaak.. zo'n lekkere track.. <3

Edit: volgens mij vinden andere mensen het ook interessant.. 51000 views sinds ik het uploadde.. 8D

 
Ooit deed ik deze van Lou Rawls.. gebruik ik best vaak.. zo'n lekkere track.. <3
Geinig dat het zo makkelijk gaat toch al hoor je hier en daar dat het niet helemaal lekker gaat.
Ik denk dat je AI toch nog een keer duidelijk moet zeggen dat het alleen de stem moet zijn en dat ie van de instrumenten moet afblijven.:D
Het is wel een track die het goed op feestjes doet natuurlijk, net als I'll see you when I get there.
 
Handig voor oude tracks die op 1 spoor opgenomen zijn om de foutjes eruit te halen. Maar er moet toch wel wat kwaliteit verlies zijn? Je kan alle frequenties toch niet perfect uit elkaar halen.
Neem een 808 waarvan je 1 output gebruikt. De geluiden hebben invloed op elkaar in positieve zin. De wavevormen zijn verweven. Dat haal je toch niet perfect uit elkaar?
 
Even snel tussendoor, is dit alleen voor Intel processors ? Ik heb net een dikke 12 core AMD Ryzen 9 gekocht :D
 
Even snel tussendoor, is dit alleen voor Intel processors ? Ik heb net een dikke 12 core AMD Ryzen 9 gekocht :D
Officieel ondersteunt dat OpenVINO project waarop deze AI tool gebouwd is alleen Intel en een paar ARM CPUs, maar officieus lijkt het ook te werken op AMD CPU's. Maar waarom niet gewoon downloaden en proberen? ;)
 
Oh.. met Ableton blijf ik altijd een beetje op non-destructive level hangen.. Audacity maakt audio wat meer accesable..
Ik ben niet bekend met Audacity. Maar wat kan je er precies mee wat je met een DAW niet kan? Is er een overzichtsvideo van?

En is er een gratis software waarmee ik eenvoudige de bas uit een nummer kan verwijderen? Ik wil een basvideo maken van een nummer van een oude band van mij waarbij ik de bas opnieuw inspeel.
 
En is er een gratis software waarmee ik eenvoudige de bas uit een nummer kan verwijderen? Ik wil een basvideo maken van een nummer van een oude band van mij waarbij ik de bas opnieuw inspeel.

Volgens mij is UVR ook in staat om stems te maken.. GitHub - Anjok07/ultimatevocalremovergui: GUI for a Vocal Remover that uses Deep Neural Networks.

Heel veel DJ programma's kunnen ondersteunen ook stems.. maar je kunt niet direct exporten dan.

Ik ben niet bekend met Audacity. Maar wat kan je er precies mee wat je met een DAW niet kan? Is er een overzichtsvideo van?

Audacity geeft voor mij veel functies die ik vroeger in Cubase wel had.. Normalise bv, of audio transposen.. zodat het in de Wavefile zit.. Weet ook wel dat ik alles kan opkrikken of tunen en dan consolidaten.. maar ik vind voor Ableton niet altijd even goed met het transposen.. of Phase van audio inverteren.. (voor extracten).. zou niet weten hoe dat moet in Ableton..
 

Volgens mij is UVR ook in staat om stems te maken.. GitHub - Anjok07/ultimatevocalremovergui: GUI for a Vocal Remover that uses Deep Neural Networks.

Heel veel DJ programma's kunnen ondersteunen ook stems.. maar je kunt niet direct exporten dan.



Audacity geeft voor mij veel functies die ik vroeger in Cubase wel had.. Normalise bv, of audio transposen.. zodat het in de Wavefile zit.. Weet ook wel dat ik alles kan opkrikken of tunen en dan consolidaten.. maar ik vind voor Ableton niet altijd even goed met het transposen.. of Phase van audio inverteren.. (voor extracten).. zou niet weten hoe dat moet in Ableton..


ok bedankt. Ik ga eens kijken

Audio transponeren kan juist heel makkelijk in Ableton. Gewoon in de track. Werkt super vind ik. Dat vind ik bij Cubase juist 1 van de omslachtigste dingen en niet gebruikersvriendelijk.
 
ok bedankt. Ik ga eens kijken

Audio transponeren kan juist heel makkelijk in Ableton. Gewoon in de track. Werkt super vind ik. Dat vind ik bij Cubase juist 1 van de omslachtigste dingen en niet gebruikersvriendelijk.
Ja.. ik weet dat je het zo per clip kan doen in Ableton.. en verschillende algorithms.. maar ik probeer soms ook alternatieven.. en vind Audacity toch vaak beter.. kost ook wat processing tijd en sowieso meer werk.. Vaak zijn het tracks die ik dan vanwege een andere key (met sax) ff een toontje verhoog of verlaag.. (voor speelcomfort..) Soort capo ;)
 
Ja.. ik weet dat je het zo per clip kan doen in Ableton.. en verschillende algorithms.. maar ik probeer soms ook alternatieven.. en vind Audacity toch vaak beter.. kost ook wat processing tijd en sowieso meer werk.. Vaak zijn het tracks die ik dan vanwege een andere key (met sax) ff een toontje verhoog of verlaag.. (voor speelcomfort..) Soort capo ;)
maar dat is juist ook hoe ik Ableton gebruikt. Dat toontje hoger of kwint hoger etc. Ik vraag me af wat er dan zoveel beter is bij Audacity?
 
Ik vind Complex Pro (Ableton) een beetje rommelig, dat is het meest intensieve algoritme dacht ik.. Het wordt wat wisselend qua tempo als ik 'n hele mix in 1 keer doe.. ga als ik tijd heb wel ff wat uploaden..

Met Audacity is het constanter maar drums gaan van pitchen altijd wat ranzig klinken (als je bekend bent met het origineel).. Complex Pro is verder ook niet vrij van dit soort effecten maar de drums klinkt schoner.. Vaak, als ik losse stems heb kan ik datgene pitchen wat nodig is.. en de drums niet. Met Cubase deed ik het ook altijd zo..

Maar ik geeft toe Ableton is easy peasy.. Als ik iets echt de moeite vind en er jaren plezier van ga hebben steek ik er graag wat extra tijd in en ga voor het beste restultaat... :) Toch ook vaak dingen gemixt.. ouwe tracks waar ik de stems van had en dan in Ableton alles warpen tot het op de grid zet en er een beat onder kan die rete strak is.. That's when Ableton comes in.. :)
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind Complex Pro (Ableton) een beetje rommelig, dat is het meest intensieve algoritme dacht ik.. Het wordt wat wisselend qua tempo als ik 'n hele mix in 1 keer doe.. ga als ik tijd heb wel ff wat uploaden..

Met Audacity is het constanter maar drums gaan van pitchen altijd wat ranzig klinken (als je bekend bent met het origineel).. Complex Pro is verder ook niet vrij van dit soort effecten maar de drums klinkt schoner.. Vaak, als ik losse stems heb kan ik datgene pitchen wat nodig is.. en de drums niet. Met Cubase deed ik het ook altijd zo..

Maar ik geeft toe Ableton is easy peasy.. Als ik iets echt de moeite vind en er jaren plezier van ga hebben steek ik er graag wat extra tijd in en ga voor het beste restultaat... :) Toch ook vaak dingen gemixt.. ouwe tracks waar ik de stems van had en dan in Ableton alles warpen tot het op de grid zet en er een beat onder kan die rete strak is.. That's when Ableton comes in.. :)
ok duidelijk. Dat pitchen, warpen en quantizen etc. Van audio werkt in Ableton wel echt gebruikersvriendelijker en sneller dan in Cubase vind ik. Maar ik ga audacity ook eens checken.
 
Back
Top