Hoe maak ik Delay uit Diva na in plugin?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.669
Locatie
Zwolle
Even een vraag. Ik ben dol op de effecten in Diva, vooral de delay. Alleen is het soms handiger om ze uit een externe plugin te halen, bijvoorbeeld als je distortion gebruikt als effect. Het lukt me alleen nooit om ze goed na te maken. Neem dit effect:

1701458814229.png


Left staat op 2.95. Center op 3. En right op 5. Dat zorg voor een lekker groove in de delay. Maar als ik dat in een externe plugin probeer na te bootsen, krijg ik dat niet voor elkaar. Ik heb Echoboy en daar zou het toch mee moeten lukken, zou je zeggen. Mij lukt het alleen niet en via de handleiding van Diva kom ik er ook niet uit 🤔 Iemand anders wel? Mijn dank is groot! 😀
 
Ik denk dat "center" refereerd naar mid - side processing.
Dat het dus een stereo delay is met mid - side(s).
 
Ik heb laatst met stock plugins van ableton een plugin soort van nagebouwd / benaderd.. wellicht een idee? Zit zoveel meer in Ableton dan je kent.
FX racks. (heb het ook pas ondenkt hoor)

Als je u-he goed vind (net als ik) kijk eens naar zebra daar krijg je een losse reverb bij en ZEBRA FX los. Iedereen koopt maar Diva haha

Screenshot 2023-12-01 at 21.15.24.png
 
Laatst gewijzigd:
Left staat op 2.95. Center op 3. En right op 5.
waar staat dit voor? lijkt er op dat het de MS aanduiding is maar dat je het dan nog x100 moet doen. Ik weet niet of S1 mid/side devices hebt, want dan kan je voor de center een mono delay in de mid zetten en een stereo delay in de sides. of je maakt 3 send channels aan en je panned er 2 en 1 laat je in het midden. Ik gebruik meestal alleen maar losse effecten maar misschien toch eens in die van Diva duiken, heeft best wel leuke opties. :okdan:
 
Ik gebruik meestal alleen maar losse effecten maar misschien toch eens in die van Diva duiken, heeft best wel leuke opties. :okdan:
Ja, ze klinken altijd beter dan als ik ze probeer na te maken met een plugin. Het effect uit het screenshot is ook muzikaal ritmisch. Als ik een standaard ping pong pak, dan is het stijf en strak. In een plugin kun je dan nog wel wat doen met 'feel', maar uit Diva klinkt hij toch altijd beter.

Goede tip voor Studio One, trouwens! Dat kan en ik kan een signaal opsplitsen. Dat ga ik vanmiddag eens proberen 👍
 
Ja, ze klinken altijd beter dan als ik ze probeer na te maken met een plugin. Het effect uit het screenshot is ook muzikaal ritmisch. Als ik een standaard ping pong pak, dan is het stijf en strak. In een plugin kun je dan nog wel wat doen met 'feel', maar uit Diva klinkt hij toch altijd beter.

Goede tip voor Studio One, trouwens! Dat kan en ik kan een signaal opsplitsen. Dat ga ik vanmiddag eens proberen 👍
wat lastig is in de diva delay is dat het geen sync weergave heeft, maar blijkbaar is het wel altijd in sync, ik las dit op kvr:

"Left / Center / Right delay times across the stereo field, always relative to host tempo (BPM). Integer values are exact semiquavers (quarter-beats), and Center defines the feedback time. This configuration is unusual – it lets you set a repeat rate without hearing that particular “tap” (simply turn Center Vol down to zero)"

en dit:

Except that you don't have to guess, you just have to learn once. The time settings in Diva's delay don't restrict values to certain multiples of 16ths and triplets, and are therefore better IMHO (apologies, Hive...). If you truly master it once, the penny should drop and you should appreciate the advantages.

Say you want a ping-pong with a quarter plus an 8th note triplet in one channel, and 7/16ths in the other. You must admit that's quite a complicated "request", and as far as I know you can't do it at all in most other synths. In Diva you would set 'Left' to 4 + (4/3) = 5.33, then 'Center' and 'Right' both to 7.00. Easy-peasy. After you've learned that, of course you can start experimenting with different 'Center' values
;-)


Met andere woorden, een bijzondere delay in Diva, wil je dat namaken moet je eerst precies weten wat de Diva delay doet. blijft toch wel een top synth, ook al is ie al meer dan 10 jaar oud!
 
Wellicht dus geen mid side delay. Dat wil ik wel een proberen.

Maar dus 1 mono delay en een stereo delay waarbij je de delay tijden van alle drie de kanalen appart kan instellen.
 
Back
Top