Fairchild 670 in originele specs nu nieuw te koop.

De Fairchild 670 is de meest beroemde compressor ooit.
Er zijn tegenwoordig heel wat 660/670 klonen te koop, maar niet 1 is er volgens de originele specs gemaakt.

Deze wel.
Dus met originele trafo's, point to point bedrading, buizen voeding, alles precies zoals de originele versie.
Er zitten dus heel wat manuren in om dit monster te maken.
Home - Fairchild
Fairchild 670 - Fairchild

Wat porno: (sorry voor de grote foto's)
5N4A0046-Edit-1.jpg


IMG_0004_1-Edit.jpg


IMG_0002_1-Edit-1.jpg

IMG_0021_1-Edit.jpg

De prijs voor dit alles: $35000,00
:verkoght:
 
In die tijd was het geen effect hoor . Het was gemaakt om iets veel harder op een band te krijgen en je minder tape noise hoorde . Een tool dus . Nu is het de mooiste klinkende preamp met een beetje compressie
misschien wel maar niet betaalbaar voor de gewone man. Ik denk dat je ook grotendeels voor de legende betaalt.
 
Ja die van 32k wel maar er zijn cloons die vrij goedkoop zijn relatief. Lees maar R koppes had er zelf 1 gemaakt en koste 6 k zelf maken.
 
Het is natuurlijk best een klus om dat in elkaar te solderen maar zoveel componenten zitten er ook toch niet in? Of is dat allemaal unobtanium?
 
6k aan componenten + behuizing. Natuurlijk is een dergelijk apparaat in de markt zetten meer dan de som van de componenten.
 
Zoiets is tof en misschien zelfs nuttig als je een professionele masteringstudio hebt waar alles al klopt qua apparatuur, (pre)amps, afluistering, maar voor de gemiddelde hobbystudio lijkt het me zware overkill.
 
Was een tijdje terug in Trypoul studio's in Neerkant, daar staat een originele.
De eigenaar krijgt blijkbaar wel eens (ongevraagd) biedingen erop, voor bedragen waarvan je een hele, hele mooie auto kunt kopen.
 
Zoiets is tof en misschien zelfs nuttig als je een professionele masteringstudio hebt waar alles al klopt qua apparatuur, (pre)amps, afluistering, maar voor de gemiddelde hobbystudio lijkt het me zware overkill.
Er zijn denk ik genoeg mastering studio's die gewoon een plugin gebruiken als ze geen origineel hebben.
 
Was een tijdje terug in Trypoul studio's in Neerkant, daar staat een originele.
De eigenaar krijgt blijkbaar wel eens (ongevraagd) biedingen erop, voor bedragen waarvan je een hele, hele mooie auto kunt kopen.
bijzonder om zijn website te zien, wat een pand/ruimtes en apparatuur. wist niet dat er in Nederland zoiets bestond (nou weet ik sowieso weinig van pro studios).
 
In die tijd was het geen effect hoor . Het was gemaakt om iets veel harder op een plaat te krijgen en je minder noise hoorde . Een tool dus . Nu is het de mooiste klinkende preamp met een beetje compressie. Je kan nog altijd het midden freq harder zetten of juist zachter zetten met de M/S techniek. Maar dat is oubollig.
De 670 is ontstaan uit 2 x de 660.

De 660 is op verzoek van Rudy en Paul ontworpen om het effect van te harde muziek ( piano ) in de opname te verminderen.

Na inmenging van Sherman is de 670 ontwikkeld , met name om de wasplaten heel te houden tijdens de opnamen van dubbel mono platen.
 
De Fairchild 670 is de meest beroemde compressor ooit.
Er zijn tegenwoordig heel wat 660/670 klonen te koop, maar niet 1 is er volgens de originele specs gemaakt.

Deze wel.
Dus met originele trafo's, point to point bedrading, buizen voeding, alles precies zoals de originele versie.
Er zitten dus heel wat manuren in om dit monster te maken.
Home - Fairchild
Fairchild 670 - Fairchild

, De prijs voor dit alles: $35000,00
:verkoght:
Jammer dat net als de originele , deze is gemaakt voor de USA ; zonder modificatie , niet dezelfde specs...
 
De 670 is ontwikkeld om meer stereo cuts lengte op een plat te krijgen. De 670 is voor stereo verticale en horizontale amplitude apart te compressen. Daarna weer in elkaar te zetten. Anders kon er te weinig minuten op een plaat.
 
De 670 is ontwikkeld om meer stereo cuts lengte op een plat te krijgen. De 670 is voor stereo verticale en horizontale amplitude apart te compressen. Daarna weer in elkaar te zetten. Anders kon er te weinig minuten op een plaat.
Eind jaren vijftig waren er nog geen stereo platen , met dubbel mono werd net geëxperimenteerd...

Naast alleen het verticaal op en neer detecteren , kwam het horizontaal ( lateraal ) heen en weer er bij. Hier door waren er 2 signalen in 1 spoor mogelijk , dubbel mono. Bij te harde signalen , ging de naald of door de waslaag heen of kwam in het naast liggen de spoor terecht... Met een breder spoor zou de tijdduur van de plaat verkort worden en ook het dikker maken van de plaat was geen gewenste optie. Met de 670 was het effect van te harde signalen in de hand te houden.

DRe , gelukkig begin je niet weer over noise of bandruis , deze zijn door Dolby , DBX en Philips ( DNL ) aangepakt.
 
Het blijkt dus dat het hele bestaansrecht van deze compressor dus is zodat er meer minuten op een plaat kunnen, de sound was eigenlijk bijzaak.
Dat dat ding dan anno nu zo duur moet zijn snap ik niet.
 
Fairy dust.

Er zijn ooit een paar hele beroemde albums mee opgenomen en nu denken mensen dat ze die sound (en dus het succes en artistieke creds) ook krijgen als ze zo'n ding hebben. Maar meestal blijkt het dan toch meer om de persoon achter het kastje te gaan dan het kastje zelf. Getuige het aantal demo's dat ik heb gehoord die volgens de auteurs minstens zo goed zouden moeten klinken als Abbey Road maar meer weghebben van een compleet kapot geperste schelle geluidsworst.
 
Ja precies het gaat altijd toch wel om de juiste opname/muziek. ... al geeft dit 'beest' wel een hoop ruimte en een groots geluid. Toch wel de buizen die het een aangenaam karakter geven. Op stevige bas/kick is het wel te traag.. op de main mix zou ik het dan ook niet perse zetten...
 
[/QUOTE]
Eind jaren vijftig waren er nog geen stereo platen , met dubbel mono werd net geëxperimenteerd...

Naast alleen het verticaal op en neer detecteren , kwam het horizontaal ( lateraal ) heen en weer er bij. Hier door waren er 2 signalen in 1 spoor mogelijk , dubbel mono. Bij te harde signalen , ging de naald of door de waslaag heen of kwam in het naast liggen de spoor terecht... Met een breder spoor zou de tijdduur van de plaat verkort worden en ook het dikker maken van de plaat was geen gewenste optie. Met de 670 was het effect van te harde signalen in de hand te houden.

DRe , gelukkig begin je niet weer over noise of bandruis , deze zijn door Dolby , DBX en Philips ( DNL ) aangepakt.

Je bedoelt je perfecte vriendjes uit de muziek wereld die je iets op de mouw hebben gespeld. Ik zou eerst maar eens de manual lezen uit 1959.
Dat zou ik aan NAP ook maar aanraden want het klinkt wel heel dom wat je zegt. Ik zou wel ff een paar foto’s plaatsen van belangrijke issue s uit die betreffende manual.
 

Attachments

  • IMG_0965.png
    IMG_0965.png
    310,5 KB · Bekeken: 57
  • IMG_0966.jpeg
    IMG_0966.jpeg
    165 KB · Bekeken: 53
  • IMG_0964.jpeg
    IMG_0964.jpeg
    143,8 KB · Bekeken: 52
Ik hoor dat er mensen zijn die me gewoon niet zo aardig vinden met die attitude spreken mag natuurlijk.
Niet zo netjes
 
Back
Top