Fairchild 670 in originele specs nu nieuw te koop.

De Fairchild 670 is de meest beroemde compressor ooit.
Er zijn tegenwoordig heel wat 660/670 klonen te koop, maar niet 1 is er volgens de originele specs gemaakt.

Deze wel.
Dus met originele trafo's, point to point bedrading, buizen voeding, alles precies zoals de originele versie.
Er zitten dus heel wat manuren in om dit monster te maken.
Home - Fairchild
Fairchild 670 - Fairchild

Wat porno: (sorry voor de grote foto's)
5N4A0046-Edit-1.jpg


IMG_0004_1-Edit.jpg


IMG_0002_1-Edit-1.jpg

IMG_0021_1-Edit.jpg

De prijs voor dit alles: $35000,00
:verkoght:
 
Rtfm bitches! 😂
Ik zou me er niets van aantrekken @DRe verder. Mensen zijn soms overtuigt van hun eigen gelijk. Zou wel alles goed maken als het ongelijk wordt toegegeven.
 
Het blijkt dus dat het hele bestaansrecht van deze compressor dus is zodat er meer minuten op een plaat kunnen, de sound was eigenlijk bijzaak.
Dat dat ding dan anno nu zo duur moet zijn snap ik niet.
eigenlijk
Dat klopt helemaal. Alle analoge compressors zijn nutteloos omdat vst veel beter WERKEN om een track te limiten. Het gaat bij aanschaf puur om het “bijgeluid” van de unit . Dat geld voor preamps compressors microfoons synthesizers . Zelfs zingen of in een film spelen hoef je allemaal niet meer te doen.
Voor mij is het Omdat er een heel lekker smaak ijsje uit komt die jij waarschijnlijk niet zo lekker vind.
 
Ik volg je redenatie helemaal, en die oude sound van vroeger, die dig ik best wel. :)
 
  • Duimpje
Duimpjes: DRe

Je bedoelt je perfecte vriendjes uit de muziek wereld die je iets op de mouw hebben gespeld. Ik zou eerst maar eens de manual lezen uit 1959.
Dat zou ik aan NAP ook maar aanraden want het klinkt wel heel dom wat je zegt. Ik zou wel ff een paar foto’s plaatsen van belangrijke issue s uit die betreffende manual.
[/QUOTE]


Sorry DRe , het voorblad meld al direct dat het om een stereo limiter gaat...

Wat mij is bijgebleven , dat het echt 2 mono unit's zijn , zonder stereo koppeling...

Dit verhaal begon met : " niet 1 is er volgens de originele specs gemaakt. Deze wel. Dus met originele trafo's, point to point bedrading, buizen voeding, alles precies zoals de originele versie. š

Voor mij betekend dit dus ook de zelfde waarde van bijvoorbeeld de balanspotmeter , in het origineel 2x 100 Ohm , in de namaak 2x 500 , origineel Mil spec , hoe zien de andere potmeters er op de foto uit? Originele bedrading volgens NASA standaard...

Kijken we naar het schema , wat in de handleiding staat op de website , zien we een kopie van een opnieuw getekend schema , wat ik in 2014 al zag op een Duitse site , met dezelfde fouten en missende tekst , nog afgezien van de veranderingen , zoals de balanspotmeter en de ingangsverzwakker...

Link Fairchild 670 + 6386 Tube Spares

Bij deze unit , die vorig jaar verkocht is , gaat het net als de nu aangeboden unit , om een exemplaar dat gewijzigd is en de wijzigingen staan niet vermeld in het schema.

Alleen de naam is als het origineel.

Dan geef ik toch de voorkeur aan een UN- of HER- , de UN- heeft veel meer mogelijkheden , die tot hun recht komen in een moderne studio en van de HER- weet ik zeker dat de sound zeer dicht bij een echte originele komt.

Goed weekend...
 
Alle analoge compressors zijn nutteloos omdat vst veel beter WERKEN om een track te limiten. Het gaat bij aanschaf puur om het “bijgeluid” van de unit .
Ja denk wel dat meestal het om de kleuring die de unit toevoegd.
Maar goed als je dan een opto compressor neemt die hebben dan ook weer een niet perfect gedrag wat dan weer in een lekker ijsje resulteerd.
Dus hardware compressors voegen dan net wat meer toe dan alleen kleuring / saturatie.
Maar idd werken software limiters met lookahead enzo vele male beter/perfecter. Het is juist de imperfectie dat ons kan aantrekken.
Anyhow wat let ons een vst limiter icm met hardware te gebruiken?
 
  • Duimpje
Duimpjes: DRe
Ik volg je redenatie helemaal, en die oude sound van vroeger, die dig ik best wel. :)
nou als tegenhanger:

als ik die ouwe motown platen hoor enzo, dat klinkt echt slecht man. Dat soort lofi shit hoef ik echt niet in mijn studio te hebben.
Doffe, mono, low bandwidth shit. En dan dat gekrijs eroverheen.

En toch willen een hoop die,bijv, hitsville en motown eqs hebben en zitten dan helemaal weg te soppen op eq curves. Sjonge jonge lekker belangrijk.
 
Snap ik wel, maar toch hoor ik vaak liever de ongepolijste sound van vroeger dan helemaal perfect uitgemixte funk / soul / jazz, het klopt gewoon niet als alles helemaal perfect klinkt.
 
klopt steriel is weer het andere uiterste. Mijn insteek is dat een gewoon moderne tools zijn die voor veel minder veel meer kunnen.

Zon fairchild tjsa wat koop je dan eigenlijk? een ervaring, een verwachting of een "achterhaald" circuit uit de jaren 50/60 incl noisefloor?
Lijkt me dat je echt niet hoeft terug te grijpen uit spul uit de prehistorie om tracks te maken.

Het heeft een hoog mid-life-crisis / unobtainium gehalte voor mij iig, Iets om over te dromen maar niet echt praktisch.
 
@Septic dat klinkt meer als niet creatieve meelopers.
Dus das dan echt geen argument.
Dat meelopen zit hem vaak wel in de legende van gear.
Anyhow "don't follow a formula" zo als Roth in het interview hieronder zegt.
En Motown heeft ook prachtige opnames.

Vind dingen van Daptone Records heerlijk klinken.
Allemaal analoog direct naar tape.




ik zie hier een dla2a zelfbouw dual LA2A. De mijne is bijna af.
De classic DBX 160A's, Pultec Kloon. Purple Audio 1176 klonen.
En een geheim achter papier? :-)
Geen Fairchild
Die CD recorder is een heel speciale analoge hahahah

1697186579415.png
 
Ja dat is wel een goed punt.

klopt steriel is weer het andere uiterste. Mijn insteek is dat een gewoon moderne tools zijn die voor veel minder veel meer kunnen.

Zon fairchild tjsa wat koop je dan eigenlijk? een ervaring, een verwachting of een "achterhaald" circuit uit de jaren 50/60 incl noisefloor?
Lijkt me dat je echt niet hoeft terug te grijpen uit spul uit de prehistorie om tracks te maken.

Het heeft een hoog mid-life-crisis / unobtainium gehalte voor mij iig, Iets om over te dromen maar niet echt praktisch.

Zo opent het SOS artikel ook dat Daptone records sound niets met dure buizen bakken te maken heeft.
Je ziet dan ook idd alleen maar modern alternatieven in zijn rack.
Waaronder de DLA2a die ik ook aan het bouwen ben! Dus dat geeft me dan wel een kick :)

The 'vintage' sound of artists like Sharon Jones & The Dap–Kings and Amy Winehouse has little to do with super–expensive valve gear. Instead, it's the minimalist approach of house engineer Gabriel Roth that sets the tone.
 
Maar 95 % hoort het ook niet omdat ze het verschil niet kennen tussen “wet and dry” nou is 35k zou ik het ook laten voor wat het is maar ik heb een andere kloon voor (toen) 4.5 K
Stam sa670 mk1 is weer te koop trouwens wel iets prijziger daarna + 800 met stepped rotaries.
 
Laatst gewijzigd:
ik snap de interesse voor de techniek etc (is ook voor mij een deel v/d hobby), maar ik zou dat loskoppelen als zijnde essentieel om hedendaags te kunnen recorden etc.
 
ik snap de interesse voor de techniek etc (is ook voor mij een deel v/d hobby), maar ik zou dat loskoppelen als zijnde essentieel om hedendaags te kunnen recorden etc.
Misschien is het "essentieel" voor (goedlopende) Studio's om klanten te lokken met extra's, als in: We hebben Wifi, heerlijke koffie en oja, een Fairchild 760 :P
 
Back
Top