Verzekeren thuisstudio?

Maar goed, leuk deze EHBO tips, maar de vraag was dus eigenlijk
- Wat is mogelijk met verzekeren?
- Welke maatschappijen/polissen heb je ervaring mee?
- Wat kost het?
 
Ik weet nog dat je aanvullend moet verzekeren. En een heel dossier bijhouden met aankoopbonnen, serienummers, foto's, ect..
Ik ben er mee gestopt, want de omloopsnelheid in mijn studio is best hoog. Niet bij te houden.
Daarnaast schijnt Nederland het meest verzekerde land te zijn. Een aanzienlijk deel daarvan gebaseerd op aangeprate angst.
Mijn tip: verzeker alleen zaken als je het risico niet kan dragen.
 
Instrumentenverzekering - Kunstenbond
Je geeft zelf op voor welk bedrag je je (vintage) instrument verzekert. Korting als je lid bent bij de bond.
Ben nog nooit gevraagd om serienummers of wat dan ook. Wijzigingen geef ik via een excel bestand door.
Voor < 400 EUR per jaar hele studio verzekerd.
Dank voor deze tip !
Ga het even vergelijken met m'n eigen polis om te zien wat de verschillen zijn.
Ben alleen geen prof. kunstenaar, maar een talentloze amateur.
 
Dank voor deze tip !
Ga het even vergelijken met m'n eigen polis om te zien wat de verschillen zijn.
Ben alleen geen prof. kunstenaar, maar een talentloze amateur.
Idem. Maar dat maakt voor de verzekering en lidmaatschap niks uit gelukkig! 😅

Oh by the way, de tarieven zijn hoger als je geld verdient met optreden. Maar dat zal voor de meesten hier geen factor zijn 😜
<I joke, I joke, I kid, I kid!>
 
Ik heb onlangs m'n polis verhoogd vanwege de gestegen waarde van alle leuke gadgets.
Oh ja en een brand bij de overburen liet de urgentie ook wel weer even zien.
Nu heb ik het niet 'nodig' om te leven, dus een deel zie ik als eigen risico en ga ik niet alles 100% proberen te verzekeren.
Waarde aantonen is nog wel een ding heb ik van de agent begrepen, dus foto's en bonnen in de cloud opslaan.
 
Ze vinden wel altijd iets om niet uit te betalen.Wie leest er nu de kleine lettertjes?
 
Na een recent verhaal over een brand waarbij veel onverzekerde apparatuur verloren is gegaan vroeg ik me af wie er ervaring heeft met bijverzekeren voor thuisstudio? De standaard inboedel etc. dekt tot een bepaalde hoogte, maar zodra de hobby een beetje uit de bocht vliegt is dat al snel niet meer toereikend. Ervaringen, tips? Het betreft hier verzekeren van apparatuur die in principe stationair is en dus niet buiten de deur komt. Dus risico op beschadiging of diefstal tijdens transport / van podium etc. hoeft er niet bij.
Wat is je adres? We komen graag langs voor een vrijblijvende inventarisatie ;-)

8D

-C-
 
alleen zal een verzekeringsmaatschappij nooit "oude" toestellen die je soms tweedehands of lang geleden gekocht hebt nog vergoeden aan een redelijke (hedendaagse) prijs, zelfs niet indien jij er een meerwaarde aan hecht of nog een originele faktuur van hebt (à 20.000 florijnen in 1980 bv - wat ongeveer overeenkomt met 21000€ nu)

hou er ook rekening mee dat de meeste brandschade komt van de rook en niet van de hitte

Denk dat waterschade ook wel een dingetje is bij een grote fik.

Maargoed, als je alles 2e hands koopt, geen facturen hebt, en alleen foto's als bewijs van je bezit ben je dus redelijk screwed bij een normale verzekering .. slik..
 
Als er echt een grote brand is zijn er veel belangrijkere en duurdere spullen in huis de klos en daar ga ik ook niet meer de aanschafwaarde van terugkrijgen. Serienummers en foto's van apparaten en andere waardevolle spullen heb ik in mijn email opslagen want bonnetjes etc verbranden gewoon mee. Ik ga me in ieder geval niet daarvoor apart verzekeren. Bij diefstal of brand krijg je sowieso/diefstal een tranen trekkend minimum van je verzekeraar terug weet ik uit eigen ervaring.
 
Denk dat waterschade ook wel een dingetje is bij een grote fik.

Maargoed, als je alles 2e hands koopt, geen facturen hebt, en alleen foto's als bewijs van je bezit ben je dus redelijk screwed bij een normale verzekering .. slik..

Dat is wel bijzonder omdat een 2e hands vintage synth of drumbak nog een aardige waarde kunnen vertegenwoordigen.
Ik weet dat kennissen bijvoorbeeld eens in de zovel jaar hun kunstwerken (beleggingsobject) laten taxeren voor de verzekering.
Een zwager van mij doet dit ook met zijn klassieke auto.

Laatst zocht ik op wanneer ik een 2e hands synth had gekocht op marktplaats en viel mij tegen dat de geschiedenis maar 1-1,5 jaar terug ging.
In dat geval is het achteraf ook niet meer te achterhalen.
 
Recent met de inboedelverzekeraar nog een gesprekje over onder welke post alle items van een thuisstudio vallen:
onder 'A/V/computers' of onder 'muziekinstrumenten'.
Elke categorie heeft een eigen max bedrag (dat zonodig nog uit te breiden is).

Praktisch gezien werd gezegd dat wat zelf geluid (anders dan brom en ruis ;) ) kan maken een muziekinstrument is.
De rest van de studio-dingen - zoals bijv. een compressor - zou dan onder A/V vallen.

Moet de kleine lettertjes nog erop nalezen. Klinkt deze opsplitsing herkenbaar, of hanteren jullie verzekeraars andere interpretaties?
 
Er bestaat bij mij ook nog een post "collecties" waar ze des hen gewenst alles onder kunnen schuiven.

Bij gelegenheid ga ik eens informeren bij de verzekeraar.
 
Oja, die derde categorie ook idd. En dan maar beter vooraf goed afstemmen met verzekeraar qua interpretatie.

Voorbeeld: een afgeragde Stradivarius in 'player' condition, dus gebruiksobject, geen museumvitrinestuk.

Als je die toch 'afdoende' (...) verzekerd wilt hebben zal die als verzamelstuk/kostbaarheid moeten en zul je denk ik niet om een taxateur heen kunnen?
Wellicht zo ook al snel voor 'special synths'.
 
Als ik de polisvoorwaarden van mijn verzekering erbij pak (interpolis), dan valt dit onder inboedelverzekering (particulier).
Vergoed wordt dan de dagwaarde, nieuwwaarde of door taxateur vooraf vastgestelde waarde (geldig tot 6 jaar na taxatie).
Er zullen wel weer uitsluitsels en kleine lettertjes zijn, dus ik zal ook maar eens gaan vragen bij de verzekeraar.
 
Ik verzeker ( buiten de inboedel verzekering ) mijn instrumenten niet meer extra
Is een risico, ik weet het - maar door enkele negatieve ervaringen wil ik het gezeik niet meer.
De twee zekerheden die je hebt, zijn de maandelijkse kosten die je betaald voor een verzekering.
en de zekerheid dat ze je nooit gaan betalen waar je denkt recht op te hebben.
 
Instrumentenverzekering - Kunstenbond
Je geeft zelf op voor welk bedrag je je (vintage) instrument verzekert. Korting als je lid bent bij de bond.
Ben nog nooit gevraagd om serienummers of wat dan ook. Wijzigingen geef ik via een excel bestand door.
Voor < 400 EUR per jaar hele studio verzekerd.

Dank je, ik ga dit eens verder uitpluizen.

Daarnaast, ook wel handig om alles bij 1 aanbieder ondergebracht te hebben.
Kent iemand aan te raden verzekeraars die een instrumentenverekering aanbieden voor spullen buitenshuis (bij repetitieruimte, afgesloten opbergruimte)?

Want: m'n huidige reguliere verzekeraar (AON) heeft de instrumentenverzekering die ik nu daarvoor heb met wat tegenzin overgenomen van een andere verzekeraar. Nu kwam er het bericht dat ze die doodleuk binnenkort stop gaan zetten. Da's niet aardig. Dus wellicht dat ik al m'n verzekeringen eens elders onderbreng.

Dank!
 
Even los van alle brandblus lessen, heeft iemand wel eens meegemaakt dat hij moest steunen op zo'n verzekering, bijv. door diefstal of brand?

Ik geraak een beetje aan de vintage synths, dus ik heb geen facturen hiervan of bonnetjes of wat dan ook. Ik koop ze bijv. via Marktplaats.
Hoe kun je hiervan de waarde aan je verzekeraar melden?
 
Even los van alle brandblus lessen, heeft iemand wel eens meegemaakt dat hij moest steunen op zo'n verzekering, bijv. door diefstal of brand?

Ik geraak een beetje aan de vintage synths, dus ik heb geen facturen hiervan of bonnetjes of wat dan ook. Ik koop ze bijv. via Marktplaats.
Hoe kun je hiervan de waarde aan je verzekeraar melden?
Afhankelijk van de voorwaarden meestal. Bij instrumenten is het soms dagwaarde en niet wat jij op marktplaats hebt betaald. Het kan dan handig zijn duidelijke foto’s te hebben maar mogelijk ook goed om buiten dat dit ook bij je verzekeraar te vragen en dat dan schriftelijk te hebben. Een schade expert zal het doorgaans vaststellen.
 
Back
Top