Verzekeren thuisstudio?

Nap

GAS-arbeider
Lid sinds
17 januari 2007
Berichten
14.908
Locatie
Den Bosch
Na een recent verhaal over een brand waarbij veel onverzekerde apparatuur verloren is gegaan vroeg ik me af wie er ervaring heeft met bijverzekeren voor thuisstudio? De standaard inboedel etc. dekt tot een bepaalde hoogte, maar zodra de hobby een beetje uit de bocht vliegt is dat al snel niet meer toereikend. Ervaringen, tips? Het betreft hier verzekeren van apparatuur die in principe stationair is en dus niet buiten de deur komt. Dus risico op beschadiging of diefstal tijdens transport / van podium etc. hoeft er niet bij.
 
Is gekoppeld aan mn brandverzekering onder "inboedel".
De waarde van je inboedel kan je opgeven en extra voor betalen hier.
 
Heb een kostbaarheden verzekering aanvullend op de inboedelverzekering bij AON. Dekt Max. 50k aan apparatuur.
Als ik de ene synth zelf uit m'n handen op de andere zou laten vallen is dat alleen niet gedekt. Brand en diefstal wel.

Zorg in ieder geval voor voldoende foto's en serienummers, facturen etc. Zodat je evt claims ook goed kunt onderbouwen.
 
Laatst gewijzigd:
alleen zal een verzekeringsmaatschappij nooit "oude" toestellen die je soms tweedehands of lang geleden gekocht hebt nog vergoeden aan een redelijke (hedendaagse) prijs, zelfs niet indien jij er een meerwaarde aan hecht of nog een originele faktuur van hebt (à 20.000 florijnen in 1980 bv - wat ongeveer overeenkomt met 21000€ nu)

hou er ook rekening mee dat de meeste brandschade komt van de rook en niet van de hitte
 
alleen zal een verzekeringsmaatschappij nooit "oude" toestellen die je soms tweedehands of lang geleden gekocht hebt nog vergoeden aan een redelijke (hedendaagse) prijs, zelfs niet indien jij er een meerwaarde aan hecht of nog een originele faktuur van hebt (à 20.000 florijnen in 1980 bv - wat ongeveer overeenkomt met 21000€ nu)

hou er ook rekening mee dat de meeste brandschade komt van de rook en niet van de hitte
Een taxatierapport van een beëdigd taxateur kan bij zeldzame verzamelobjecten nodig zijn.
Misschien nuttig om evt kennis daarover hier te delen?
 
Heb een kostbaarheden verzekering aanvullend op de inboedelverzekering bij AON. Dekt Max. 50k aan apparatuur.
Als ik de ene synth zelf uit m'n handen op de andere zou laten vallen is dat alleen niet gedekt. Brand en diefstal wel.

Zorg in ieder geval voor voldoende foto's en serienummers, facturen etc. Zodat je evt claims ook goed kunt onderbouwen.
uit de AON voorwaarden:
Audiovisuele en computerapparatuur tot EUR 12.000,- - indien op de polis een hoger bedrag staat, dan geldt het hoger bedrag
Bijzondere bezittingen tot EUR 15.000,-;

Doorbranden van elektrische apparaten en motoren; is geen brand

vermindert met de dagwaarde
 
Ik worstel hier ook mee. Ik heb een (K)Arp2600. Ik kan de bon tonen maar wanneer deze door diefstal of brand verdwijnt kan ik van het geld geen nieuwe kopen. Hoe hier mee om te gaan?
 
Ik worstel hier ook mee. Ik heb een (K)Arp2600. Ik kan de bon tonen maar wanneer deze door diefstal of brand verdwijnt kan ik van het geld geen nieuwe kopen. Hoe hier mee om te gaan?
Hangt af van je verzekering. Wordt er een dagwaarde bepaald of bijvoorbeeld een afschrijving (met laatste heb je maar weinig in die situatie ). Dat je voor het verzekerde bedrag geen nieuwe kunt kopen is gebruikelijk.
 
Denk dat het handig kan zijn als je echt vintage spul hebt bijv een jupiter 8 of een Roland 808 of zoiets of vrij duur modern spul zoals een Moog One of een flink eurorack dat het handig is om een kopie van bonnen en/of taxatierapport bij je broer, zus of goede vriend in bewaring te geven samen met een foto van je studio en vaak heb je ook je aankopen nog van de webwinkel op je mail staan, dat helpt ook.
 
Ik heb 3 brandblussers in huis en in elke ruimte rookdetectoren. Afhankelijk van de ruimte. In de cave dus een andere dan in de keuken. Ik heb me laten adviseren door een brandweerman en ik blus zelf jaarlijks brand op t werk als oefening, verplicht.Dat kost qua investEring n habbekrats en kan t verschil maken. Verzekering geeft je een zekerheid: de premie ben je kwijt. Punt
 
Ja, dat heb ik ook en is allemaal leuk ... maar de bliksem kan inslaan, er kan brand ontstaan als je niet thuis bent, inbraak, zware lekkage bij een noodbui etc. etc.
 
Ik heb ook waterdetectoren, 3 pompen die met vlotters aanstaan, 2 reservepompen standby. Ik krijg bericht op mijn gsm bij wateralarm en mijn vrouw ook. Het is zoals motorrijden: sommigen rijden in t shirt, sommigen in pak, sommigen met opblaasbare airbags in hun pak. Er zijn geen garanties. Als gans de wijk wegwaait krijg je na jaren getreuzel vd verzekering wat euro s en verder pech gehad.
 
uit de AON voorwaarden:
Audiovisuele en computerapparatuur tot EUR 12.000,- - indien op de polis een hoger bedrag staat, dan geldt het hoger bedrag
Bijzondere bezittingen tot EUR 15.000,-;

Doorbranden van elektrische apparaten en motoren; is geen brand

vermindert met de dagwaarde
Hmmm. Voor zover ik het bij KBC begrepen heb: tot 15k per apparaat, en vervangwaarde vermindert niet met dagwaarde (geen afschrijving). Ik heb het gelukkig nog niet in de praktijk kunnen testen en hoop dat zo te houden.

Wat wel sneu was bij KBC: ik had net alle kostbaarheden gedocumenteerd in hun app, komen ze met een nieuwe app en moet ik herbeginnen. Eens werk van maken.
 
Mijn verzekering heeft ook een subtiele limiet van 10K op "collecties". Als ze meerdere synths (of whatevers) dus een "collectie" vinden, zit je aan dat plafond.
 
Ik heb eeb brandalarm op het huisalarm zitten met automatische politie en brandweer verbinding.
Ook brandblusser, branddekens, dus the basics.
In de studio zitten "main switches", niets staat op het net als ik er niet ben.
 
vergeet niet om een schuimblusser te zetten ipv een poederblusser, dat poeder kruipt echt overal in en je apparatuur is om zeep (zelfs indien het dus niet brandt in je studio/toestellen)

schuimblusser kost ongeveer 150€ en voor ons particulieren moet niet (jaarlijks) gekeurd worden
 
Ik heb 3 verschillende en een co2 blusser voor de cave.
 
Back
Top