Vintage prijzen aan het zakken.

Achterliggende verhalen lezend zou ik zeggen koop nooit hele dure spullen want hoe gecompliceerder het is hoe moeilijker ook weer te maken is. Mijn allerduurste synth was €300 tweedehans. En de laatste veertig jaar is er niets kapot meer gegaan. Op een allergoedkoopst midi toetsenbordje na dan. Maar ja die hele industrie moet het toch ergens van hebben. Om het simpel te houden heb ik alleen nog maar syntersizers zonder toetsenbord z.g. modules. Altijd makkelijker repareerbaar.
Tsja lastige dit. Ik snap je punt. En omdat je iets relatiefs goedkoop koopt heb je idd minder last bij een defect toestel.
Mja om daarom nou iets te laten schieten. Alles kan en gaat uiteindelijk een keer kapot.
Voordeel van hoop vintage is juist dat het wel gemaakt kan worden. Een minimoog / sem / Jupiters / obx(a) / prophets / Arp / EMS noem ze maar op … zijn allemaal gewoon te maken. zelf een polymoog (deden wat mensen hier laatst huiverig over)… prima te doen. Of een Yamaha CS50/60/70/80 enz.

Dat heb je bij modern SMT spul heb je dat minder natuurlijk.
 
Tsja lastige dit. Ik snap je punt. En omdat je iets relatiefs goedkoop koopt heb je idd minder last bij een defect toestel.
Mja om daarom nou iets te laten schieten. Alles kan en gaat uiteindelijk een keer kapot.
Voordeel van hoop vintage is juist dat het wel gemaakt kan worden. Een minimoog / sem / Jupiters / obx(a) / prophets / Arp / EMS noem ze maar op … zijn allemaal gewoon te maken. zelf een polymoog (deden wat mensen hier laatst huiverig over)… prima te doen. Of een Yamaha CS50/60/70/80 enz.

Dat heb je bij modern SMT spul heb je dat minder natuurlijk.
Zo koop ik liever veel dingen die goedkoper zijn dan éen ding wat veel duurder is. Om het risico te spreiden. En dan ben ik ook niet zo van het menu-duiken met allerlij dubbelfunkties. Het nadeel is dat indien je iets koopt een goedoe blijft om niets te vergeten mee te nemen met zoveel dingen. Maar zo word je weer handig in het maken van allerlij opberg-gebruiktkasten.
 
@jserle ik kan me daar wel in vinden. Het is een slimme strategie.

Menu duiken is ook niet aan mij besteed. Ik heb slechts 1 duiker (moog one), de rest is allemaal menu loos. Zonder schermpjes ook.
Heerlijk. :)
 
Tsja lastige dit. Ik snap je punt. En omdat je iets relatiefs goedkoop koopt heb je idd minder last bij een defect toestel.
Mja om daarom nou iets te laten schieten. Alles kan en gaat uiteindelijk een keer kapot.
Voordeel van hoop vintage is juist dat het wel gemaakt kan worden. Een minimoog / sem / Jupiters / obx(a) / prophets / Arp / EMS noem ze maar op … zijn allemaal gewoon te maken. zelf een polymoog (deden wat mensen hier laatst huiverig over)… prima te doen. Of een Yamaha CS50/60/70/80 enz.

Dat heb je bij modern SMT spul heb je dat minder natuurlijk.
Ga maar eens op zoek naar Polycom's voor een Polymoog...succes.
Idem voor Key Assigner Chips voor de CS reeks bijv. (ooit heb ik daar wel eens een workaround voor gebouwd, maar dat kan niet in alle gevallen, helaas.. )
 
Dat mag je helemaal zelf bepalen en is, los van commerciële belangen, vooral een gevoelskwestie.

Microkorg is 22 jaar oud maar nog steeeeeeeeds nieuw te koop dus voelt niet vintage. De MS2000 is even oud en dezelfde synth maar al zo lang niet meer te koop, dat voelt anders.
 
Misschien is vintage een waardeoordeel en wellicht iets dat je aan je jong adolescentie kunt koppelen en 25 jaar later (weer) koopt omdat het voor jou meerwaarde heeft. Ga je nog verder terug dan wordt het museum waar.. zo sta ik er een beetje in.
 
Ga maar eens op zoek naar Polycom's voor een Polymoog...succes.
Tja die hele kaarten kosten wel wat, maar heb nog nooit gezien dat er geen kaarten meer in zaten. Die chip die er op zit heb ik er ooit eens 20 van besteld. Volgens mij was de verzending duurder dan de chips. Dat is het enige spannende onderdeel. In de CS serie zit wel het eea wat duur is als het kapot gaat ja. Maar vind ik nog steeds geen reden om er geen 1 te hebben.
 
Zal wel echt zijn gezien de prijs en enkel ophalen ……
…en dan met je 18.000 euro op een vaag adres aankomen en vanachter een muurtje een loden pijp in je nek krijgen zeker :) Afhalen is nul garantie op een eerlijke verkoper.
 
Achterkant ziet er wat gehavend uit.Niet voor gevoelige synthkijkers
 
…en dan met je 18.000 euro op een vaag adres aankomen en vanachter een muurtje een loden pijp in je nek krijgen zeker :) Afhalen is nul garantie op een eerlijke verkoper.
De enige garanties in het leven zijn belastingen en de dood :beard:

Ik heb geen Andromeda maar iedereen die er wel 1 heeft wil hem toch heel houden? Ik zou een group opzetten ofzo.. of is het de Synth niet waard kwa opbrengst of sound?
Wat ik begrepen heb is dat het grootste deel van dode Andromeda's het gevolg zijn van kapotte 'proprietary' onderdelen die niet meer leverbaar/te vinden zijn. De enige manier om die te redden is dat als iemand die onderdelen kan reverse engineeren/klonen.
 
Tja die hele kaarten kosten wel wat, maar heb nog nooit gezien dat er geen kaarten meer in zaten. Die chip die er op zit heb ik er ooit eens 20 van besteld. Volgens mij was de verzending duurder dan de chips. Dat is het enige spannende onderdeel. In de CS serie zit wel het eea wat duur is als het kapot gaat ja. Maar vind ik nog steeds geen reden om er geen 1 te hebben.
Nou, ik hou me aanbevolen voor een adres waar je die kaarten en/of chips nog kunt krijgen, want ik heb 2 stuks Polymoog met ontbrekende Polycom's liggen...
En YS26600 / 26709 chips mag je me ook een link van sturen (en nee, ik verkoop geen organen, dus liefst tegen een "normale" prijs (en niet de prijs van minstens de halve synth ;-) )
 
26700*

En idd geen reden om er geen te bezitten, ik heb zelf ook de halve reeks, blijft vrij uniek.
 
@EL1 Die kaarten (kompleet) zijn altijd aardig ad prijs geweest.

Is even snorren of ik nog kan achter halen waar ik ze gehaald heb. Ik heb er nog zeker een stuk of 15 (of 18 zelfs) maar die hou ik graag zelf. Mochten er kaarten zijn die het begeven id toekomst zit ik goed.
 
  • Duimpje
Duimpjes: EL1
@19vierentachtig top 👍

On topic: ik zie dat die hele DAC7-shit die de EU over ons uitstort, ook wel voor een daling in prijzen zorgt.
Even je dure synth via bijv. Reverb verkopen kan je als particuliere verkoper duur te staan komen, als de blauwe enveloppen het in de willekeur van hun bol krijgen
(Dat geldt uiteraard ook via verkopen via de "geweldige" aankoopbescherming via MP (betaalverzoek). Wat natuurlijk enkel maar geldklopperij is van MP, want "bescherming"..? Hahaha...
 
Er was toen ooit iemand hier op het forum die jp8 opnieuw maakte. (En hoog van de toren blaast) vermoedelijk is een juno6 en Jx3p together de goedkoopste oplossing . Maar niet hetzelfde.
 
De enige garanties in het leven zijn belastingen en de dood :beard:
...haha sowieso, maar daarnaast heb je hoog en laag risico. Als ik ergens heen ga en het gaat om serieuze knaken geef ik op voorhand al aan dat ik eerst kom kijken en als alles okay is ga ik naar de bank. Of beter nog: tikkie, dan maar in 20 delen. Heb helaas twee keer meegemaakt dat er een hinderlaag was opgezet door wat bondkraagjes. Gelukkig was ik vrij scherp en doorzag de situatie, heb er ter plekke een draai aan kunnen geven waarbij ik niet als betreffende koper herkenbaar was.
 
... Heb helaas twee keer meegemaakt dat er een hinderlaag was opgezet door wat bondkraagjes. Gelukkig was ik vrij scherp en doorzag de situatie, heb er ter plekke een draai aan kunnen geven waarbij ik niet als betreffende koper herkenbaar was.
Hier moet je inderdaad ook voorzichtig mee zijn als verkoper, heb dat ook een keer meegemaakt en dat ging niet eens om hele dure spullen.
 
Back
Top