Vintage prijzen aan het zakken.

Zo kan je het zien.

Maar in een markt die overhit is geraakt qua prijzen en die net lichtelijk aan het afkoelen is denk ik dat het niet verstandig is om aan de gemiddelde vraagprijzen iets te kopen.
Je hebt zelf een Jupiter 6 gekocht aan 4700 waarbij je aangaf dat je moest navigeren tussen 5800 en 10K+. Je hebt dus ver onder de gemiddelde vraagprijs iets gekocht. Goed gedaan.
Maar zeg nou zelf, had je het ook goed gedaan als je 10K+ had betaald voor die Jupiter 6 ? Ik vind van niet, dan zou je hebben gekocht op ongeveer de top van de prijscurve en dat is vrijwel nooit een goed idee. Net zoals nu een huis gaan kopen voor prijzen die een jaar geleden werden gevraagd, dat is geen goed idee, vanuit financieel perspectief gezien dan he.

Wil je iets hebben aan een (te) hoge prijs en wil je het er voor betalen, tjsa, dat kan je doen. Had het voor minder gekund door te wachten, beter te zoeken of te onderhandelen, dan heb je toch geld weggegooid als je dat niet hebt gedaan.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Zeker, maar dan kan je nog steeds te veel betalen als blijkt dat het voor minder had gekund zoals in het voorbeeld van Vic zijn Jupiter 6.

Ik wil graag even de Jupiter 4 noemen als voorbeeld dat je gek bent als je daar nu 5K+ voor neerlegt. Mijn mening uiteraard, maar het is echt een belachelijke prijs om neer te leggen voor een dergelijke synth ALS het uitgangspunt is om er muziek mee te maken. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden van totaal absurde prijzen voor instrumenten, maar goed, ik bekijk het vanuit het perspectief van iemand die er muziek mee wil maken en dan vind ik veel vintage spullen hun geld niet waard. Vandaar ook mijn betiteling dat je gek bent als je wel zulke bedragen neer gaat leggen, rekening houdend met dat we net op de top van de prijscurve zitten. Het aanbod van vintage gear aan deze prijzen is ook hoog, dat geeft al aan dat er sell- pressure is en de prijs voorlopig alleen maar omlaag kan. Dat ie daarna weer kan stijgen, dat kan best, maar voorlopig zie ik hem omlaag gaan voor bepaalde spullen.
 
Laatst gewijzigd:
Zie hier hoeveel Jupiter 4's er worden aangeboden op Reverb..


Groot aanbod, vrijwel geen handels volume, conclusie, prijs gaat zakken.
Ik zie nu ook bij de helft van de ad's staan : Price drop..

Het zegt genoeg. Wie wil kopen kan het beste even wachten en proberen een betere deal er uit zien te halen.
 
Laatste bla van mij haha over dit onderwerp..

Ik zie nog wel wat extra sell pressure ontstaan wat de prijs gaat drukken komend jaar, iedereen die op de top van de prijscurve heeft gekocht en van zijn geld houdt ziet zijn vintage minder waard worden, als je je realiseert dat je al 2K hebt verloren op je aanschaf (Stel, je hebt een Jupiter 4 gekocht aan $7999,-) en nu verkopen ze niet aan $5999,- dan zit je op hete kolen. Tenzij je het niets uitmaakt, maar voor velen geldt dat niet, dan ga je toch nadenken en misschien je verlies nemen. Dit zorgt voor extra sell-pressure. Dit zie je nu al op Reverb. Hoe meer sell pressure bij laag volume hoe harder de prijs omlaag zal gaan, tot er een nieuw punt gevonden wordt waarbij mensen niet meer willen verkopen, daarna stabiliseert de prijs zich weer en komt er een nieuwe beweging die omhoog zal gaan. En zo gaat dat door en door. Voor nu, er zijn betere deals te maken dan aan de vraagprijzen van het moment, zeker als je wacht en / of goed onderhandelt.
 
Ik zie die prijsdaling niet echt hoor.
Roland SVC-350 vocoder bijvoorbeeld was een paar jaar geleden nog rond de 1000 - 1300 euro.
Staat nu voor tussen 1400 en 2300 op Reverb en eBay
Als je goed zoekt en mazzel hebt vind je er vast wel ergens eentje voor rond de 1 a 1.3k maar het is niet meer de gangbare prijs.
 
Er zijn altijd spullen die nog niet hard zijn gestegen, die kunnen dat alsnog gaan doen idd en zijn mogelijk nog in een omhoog gaande beweging qua prijs. Zelfde zie je met huizen, in de Randstad zijn ze altijd flink gestegen in de provincie wat minder, toch dalen de prijzen in de Randstad nu harder dan in de provincie. Althans, in sommige provincies. Zo zijn bijvoorbeeld het eerste kwartaal dit jaar hier in Zeeland de huizenprijzen gestegen terwijl in de rest van Nederland de prijzen zijn gedaald. En was nog een provincie die tegen de trend in ging, weet even niet welke.

Maar zoek even op TR808 en dan zie je dat meer dan de helft een pricedrop heeft van tussen de 10% en 30%, dat zegt toch genoeg?

 
ik kocht in 2019 een juno 106 voor 1000 euro op marktplaats. Dat vond ik toen al best veel maar redelijk want dat was toen de gangbare prijs.
Nu 4 jaar later vind ik ze voor 1700 - 2500 (behalve als je ze op eBay uit japan koopt voor rond de 1400 euro maar dan heb je 180 euro verzndkosten).
Op marktplaats zie je ze nauwelijk meer aangeboden wat ook iets zegt over de schaarste.
Er is dus sprake van een consrante stijgende lijn met misschien een klein dalinkje nu. De algehele trend is nog steeds stijgende volgens mij.
 
Een dalinkje van 30-40% is geen kleine daling, en als je ziet hoeveel aanbod er is zie ik de prijs voorlopig alleen maar zakken. Ik zeg niets over prijzen over 10 jaar he, ik heb het over nu.
 
Ik zie niet echt waarom je verlies zou nemen op iets tenzij je t geld nodig hebt. Wie zegt dat de -30% verkopers die bakken niet al jaren hebben en er nog steeds veel meer voor vragen dan ze ooit hebben betaald.

Als alles zakt en je wil andere gear doe je ook geen verlies. Lijkt eerder alsof de jup4 en wat roland TR even een correctie heeft. Terecht: die (vraag)prijzen zijn de laatste jaren ook enorm gestegen.
Net zoals de yamaha cs reeks.

Ik heb mijn geweldige 106 voor 2k verkocht. De koper is er heel blij mee. Die was dan ook top.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Ik zie die 30 - 40% daling niet hoor.

Nog een voorbeeld: e-mu SP1200.
Was rond 2007 op eBay nog voor 1000 euro te koop.
Rond 2018 was 5000 euro normaal.
Nu gemiddeld 6000 euro met uitschieters naar 8000 euro voor een speciale uitvoering

Rekening houdend met het uitkomen van de SP2400 onlangs waardoor je zou verwachten dat het origineel minder in trek zou raken.
Niets is minder waar.
 
Laatst gewijzigd:
Lijkt eerder alsof de jup4 en wat roland TR even een correctie heeft. Terecht: die (vraag)prijzen zijn de laatste jaren ook enorm gestegen.
Een correctie is toch ook niets anders dan dat de prijs zakt na een flinke stijging of stijgt na een flinke daling. Prijzen zijn gewoon gedaald tov hun top, en kunnen dat nog wel even blijven doen, tot ze dat niet meer doen. Wanneer dat moment is, ik denk zelf tussen nu en een jaar ofzo.
 
Ik zie die 30 - 40% daling niet hoor.

Nog een voorbeeld: e-mu SP1200.
Was rond 2007 op eBay nog voor 1000 euro te koop.
Rond 2018 was 5000 euro normaal.
Nu gemiddeld 6000 euro met uitschieters naar 8000 euro voor een speciale uitvoering

Rekening houdend met het uitkomen van de SP2400 onlangs waardoor je zou verwachten dat het origineel minder in trek zou raken.
Niets is minder waar.

Veel hangt IMO af van hoe populair de toestellen op dit moment zijn en hoeveel er van gemaakt zijn. De juno 106 prijs is enorm gestegen afgelopen jaren o.i.v die synthwave hype denk ik om nu alleen nog maar te kunnen zakken. Onlangs stond er 1 voor 1500 op 2dehands, was onmiddelijk verkocht dat wel ... SP1200 is veel schaarser en ligt nog altijd goed in de markt . Oberheim (matrix 1000), is ook enorm gehyped de afgelopen tijd, die prijs zie ik ook nog naar beneden komen . Tja het is tegenwoordig een markt die toch enorm hype gevoelig is (akai s950 iemand ?) en voor goede deals moet je ze goed opvolgen ...
 
Espen Kraft heeft zijn kristallen bol gepakt en is een boel aan 't verkopen, oa zijn S612.
Goed gezien natuurlijk, lekker alles hypen en nu cashen.
De 106 is gestegen omdat de meeste nu hersteld zijn met verse voices en dat is geen goedkope zaak. En dan zijn er natuurlijk die niet hersteld zijn en die even veel hopen te krijgen en die dan zeggen 'if it aint broken don't fix it' - succes voor wie er in trapt denk ik dan
De 106 is enkel maar gestegen omdat de J60 stilaan totaal onbereikbaar werd met vraagprijzen boven 3k
Korg MS10 had ik ook beter eentje bijgekocht toen ze nog 550 waren...
 
Espen Kraft heeft zijn kristallen bol gepakt en is een boel aan 't verkopen, oa zijn S612.
Goed gezien natuurlijk, lekker alles hypen en nu cashen.
Idd nogal hypocriet en dubbel, eerst als zogenaamde influencer (wat een k*t naam imo) allerlei oude bakken gaan ophemelen en ze vervolgens verkopen. Bijna marktmanipulatie a la E. de MuskusRat :D
 
De vintage bubbel was er nooit -- er waren gewoon een paar mafkezen die de prijzen kunstmatig opbliezen.

Niemand zal 150.000 euro aan een CS80 besteden als-ie goed bij zijn hoofd is. Hetzelfde geldt voor ander zeldzaam spul -- hier en daar een paar gekken die te veel geld met te weinig werk hebben verdiend maar dat lijkt me de exception from the rule te zijn.

De peperdure spullen ziijn allang niet meer verkocht op VEMIA of op andere sites (en VEMIA is volgens mij de enige serieuze prijswijzer als wij het over vintage spul hebben).

Balen voor degenen die er van overtuigd waren dat ze in de toekomst een bomgeld zouden kunnen verdienen met ouwe bakken... de nieuwe variant op de tulpencrisis van weleer.
 
De vintage bubbel was er nooit -- er waren gewoon een paar mafkezen die de prijzen kunstmatig opbliezen.

Niemand zal 150.000 euro aan een CS80 besteden als-ie goed bij zijn hoofd is. Hetzelfde geldt voor ander zeldzaam spul -- hier en daar een paar gekken die te veel geld met te weinig werk hebben verdiend maar dat lijkt me de exception from the rule te zijn.

De peperdure spullen ziijn allang niet meer verkocht op VEMIA of op andere sites (en VEMIA is volgens mij de enige serieuze prijswijzer als wij het over vintage spul hebben).

Balen voor degenen die er van overtuigd waren dat ze in de toekomst een bomgeld zouden kunnen verdienen met ouwe bakken... de nieuwe variant op de tulpencrisis van weleer.
Die mensen zijn er dus wel die 150.000 neerleggen voor en uit een gerenommeerde shop een gereviseerde mooi opgepoetst model kopen. Mooi status symbool of conversation piece.
 
Het zal wel aan mij liggen, maar ik koop gear omdat ik dat desbetreffende instrument graag wil hebben/gebruiken, of de prijs daarna daalt of stijgt zal me eigenlijk een worst wezen. Dat is toch geen reden om een instrument aan te schaffen ?
Je koopt dat ding toch om muziek mee te maken.
 
Als mensen daadwerkelijk vintage alleen zouden kopen om muziek mee te maken dan zouden de prijzen zeker zakken, want om louter muziek te maken heb je geen vintage nodig. Mensen die vintage kopen willen of heel graag vintage hebben vanwege nostalgische gevoelens die ze er bij hebben of zien het als een investering / handelswaar.
 
Back
Top