Vintage prijzen aan het zakken.

Theorie moet je altijd toetsen aan de praktijk.

Ik vind het interessant om te zien dat zeker bij verkoop hier op het forum twee type verkopers zijn. De een gunt een mede forum lid een vintage bak voor echt schappelijke prijs en een ander vraagt de hoofdprijs.
 
Ik ben zelf meer van een marktconforme prijs vragen, dat vergroot de kans op een snelle verkoop. Maar wie niet perse snel wil verkopen en de hoogste prijs wil die kan dat uiteraard doen. Dat wil niet zeggen dat die hoge prijs de nieuwe marktconforme prijs is maar bij een geslaagde verkoop schept het wel een beetje een precedent.

Ik zag laatst een SH5 en en SH7 op dit forum staan, daar zou ik best interesse in kunnen hebben, maar niet aan 12.100 euro.
Denk dat die verkoper er inmiddels ook wel achter is dat dat niet gaat lukken hier.
 
Onlangs was ik in de markt voor een Jupiter 6

Dan moet je navigeren tussen €5800 en €10400 vraagprijzen op meerdere marktplatformen.

Na vriendelijk onderhandelen had ik er 1 voor 4700 thuis in mooie gebruikte staat.

De kloof tussen vraagprijs en werkelijke handel is een irritante ziekte.
 
Onlangs was ik in de markt voor een Jupiter 6

Dan moet je navigeren tussen €5800 en €10400 vraagprijzen op meerdere marktplatformen.

Na vriendelijk onderhandelen had ik er 1 voor 4700 thuis in mooie gebruikte staat.

De kloof tussen vraagprijs en werkelijke handel is een irritante ziekte.
Inderdaad. Ik hou zelf helemaal niet van het hele onderhandelen over de prijs. Als ik iets te koop zet, voor een redelijke prijs van bijv. 500.-, en iemand stuurt dan een p.b. Voor 325.- kom ik het vanavond halen, dan ben ik gelijk klaar met die persoon. Zo koop ik dan ook weer nooit iets van iemand die een onredelijke vraagprijs vraagt.
 
Denk dat het lastig is om daar een lijst van te krijgen.

Maar kijk maar eens op reverb en zoek op Jupiter 8.

Staan er 10, vrijwel allemaal bedrijfjes
 
Ik heb er overigens altijd een beetje moeite mee om iemand die in synths handelt serieus te nemen qua 'bedrijf'. Meer dan inkopen oppoetsen en verkopen is het niet. Oja, en foto's maken.

Maar anno 2023 moet je geen Jupiter 8 willen kopen. Gewoon uit je hoofd zetten.
Als iedereen dat doet en pas weer interesse begint te tonen aan 3600 euro dan wordt dat de nieuwe prijs. Maar ja, zolang er gekken zijn die 3 of 4x dat willen neerleggen gaat dat niet gebeuren. Lekker uit je hoofd zetten en voor iets anders gaan.
 
Ik denk dat je die bedrijfjes onderschat, die zijn dagelijks op jacht naar al die classics en/of krijgen ze kapot aangeboden. Worden ingeruild of reparatie is duur..

Dan worden ze geserviced eventueel met midi of andere mods aangeboden.

Dit geld niet alleen voor Jupiter 8.

In een eerdere post plaatste ik al de link naar syntaur. Begonnen als Synth reparatie maar doen nu ook voornamelijk handel. Ik heb ze een tijdje gevolgd en zo hun ontwikkeling gezien.
 
Ik ken ze. Heb er ook wel eens wat van gekocht of aan verkocht. Er zitten ook voordelen aan soms om met een handelaar zaken te doen, meestal kan je vrij goede afspraken maken, dat zie ik als een voordeel. De prijs is soms net iets te hoog bij koop, maar meestal koop je dan weer geen oud gaar barrel bij ze. Aan de andere kant kopen ze makkelijker voor je vraagprijs in.

Hoe dan ook, ik zou vintage niet meer najagen, iedereen die er nog over beschikt verkoopt niet of vraagt de hoofdprijs, maar het mooie is, je hebt het niet nodig, er is genoeg ander spul op de markt en dat is er denk ik mede een oorzaak van dat de vintage prijzen niet nog hoger liggen. Daarom, laat de markt maar overspoelt raken met nieuwe toffe dingen, het stabiliseert de prijs van vintage en mogelijk zakt het nog wat de komende jaren.
 
En is daar wat interessants uitgekomen? Ik hoop op voorbeelden.
Hier in de regio ken ik toch wel aardig wat goeie producers die met een hoop vintage dingen werken. Maar ook in het profi segment zijn er legio. Kijk maar de studio van Soulwax, niet normaal wat die gasten hebben staan (en gebruiken), chemical brothers is ook een mooi voorbeeld.

Of bedoel je forum leden ? Kan zijn dat ik je vraag verkeerd interpreteer.
 
anno 2023 moet je geen Jupiter 8 willen kopen. Gewoon uit je hoofd zetten.
Waarom zou iemand dat uit z’n hoofd moeten zetten. Als je zo’n ding wil en je kan hem betalen, lekker doen toch.

De prijzen van synth gerelateerd spul is overigens nog peanuts als je het vergelijkt met bijv. vintage gitaren.
Ennnnnnn…. Je ziet die hoge prijzen terug in een hoop OG spul. Je kan een Beatles - Abbey road herpersing kopen voor een tientje, of een mint OG exemplaar voor honderden of zelfs duizenden euro’s. Staat exact dezelfde muziek op. Het is allemaal emotie.


kijk ik ben het met je eens dat +20k voor een Jupiter 8 een beetje over the top is. (Voor mij persoonlijk iig), maar als iemand anders daar een harde plasser van krijgt voor die centen, doe dan. Kopen dat ding.
 
ik denk dat de meeesten die werken met vintage spul vandaag de dag, dat al heel lang hebben uit de tijd dat het nog gewoon ouwe zooi was. natuurlijk zijn er best wat uitzonderingen van mensen die echt topprijzen betalen zoals een jupiter voor 20k, een synthi voor 15k of een 808 voor 6k en de soulwaxen en chemicals van deze wereld kunnen dat ook nog wel betalen, maar er zou geen haar op mijn hoofd aan deken om dat soort bedragen uit te geven als ik kijk wat er ook nieuw nu te koop is. vroeger had je vintage spul echt nodig als je analoog wilde werken, anno 23 is dat echt heel erg niet meer zo. ik zie veel mensen dat spul tegenwoordig kopen als een soort "kijk mij eens" en als je dan luistert wat ermee gedaan is, kan dat ook met een freeware plugin ;-) de goeien niet nagelaten natuurlijk.
 
@ruuud Ja ik denk ook wel dat dat soort caliber gasten die spullen allemaal al lang hebben staan. En gebruiken. :)

en je hebt ook helemaal gelijk dat er vandaag de dag zo veel tofs te koop is aan hardware en ook nog eens een ontelbaar aantal fantastische vsts dat het zeker niet nodig is.

Maar zo heb je ook mensen die oldtimers kopen, of dure horloges en ga zo maar door.
 
Nou ja goed, je moedigde het net wel aan.
Waarom zou iemand dat uit z’n hoofd moeten zetten. Als je zo’n ding wil en je kan hem betalen, lekker doen toch.

Ik reageerde op mstrfx die op mij overkomt dat hij zit met de hoge prijzen van vintage oa door handelaren, dan zeg ik, lekker uit je hoofd zetten want je hebt het niet nodig.

Dat jij er dan vervolgens van maakt dat als je het geld hebt liggen en zo'n ding wil dat je dat dan lekker moet doen is niet helemaal relevant voor iemand die het geld dus niet heeft liggen en zo'n ding ook wel zou willen.

Maar goed, de discussie loopt een beetje uit de rails inmiddels. Een fijne avond.
 
Nou ja goed, je moedigde het net wel aan.

Ik reageerde op mstrfx die op mij overkomt dat hij zit met de hoge prijzen van vintage oa door handelaren, dan zeg ik, lekker uit je hoofd zetten want je hebt het niet nodig.

Dat jij er dan vervolgens van maakt dat als je het geld hebt liggen en zo'n ding wil dat je dat dan lekker moet doen is niet helemaal relevant voor iemand die het geld dus niet heeft liggen en zo'n ding ook wel zou willen.

Maar goed, de discussie loopt een beetje uit de rails inmiddels. Een fijne avond.
Voor de duidelijkheid ik vind alleen de analyse interessant, ik heb zelf geen interesse in die ouwe spullen omdat ik idd weet wat voor alternatieven er zijn.
 
tonen aan 3600 euro dan wordt dat de nieuwe prijs. Maar ja, zolang er gekken zijn die 3 of 4x dat willen neerleggen
Ik ben dan Gek :frons:

Al heel lang blijkbaar 20 en 30 jaar geleden

Er is niets veranderd in al die tijd, toen een toen ik €400 voor mn eerste 808 betaalde of €2500 voor een Jupiter8 werden we ook Gek verklaard.

Over 20 a 30 jaar, als die dingen de 100K voorbij gaan zullen we als een gek door het leven gegaan zijn.
 
Je hebt toch niet 3 a 4x dat betaald voor een Jupiter 8 ?
 
Ik heb voor al mn spullen betaald wat in die tijd een correcte prijs was.
De ideën rond wat een juiste prijs was is niets veranderd:

Jou meening werd 20 jaar terug als volgt geuit:

...tonen aan 900 euro dan wordt dat de nieuwe prijs. Maar ja, zolang er gekken zijn die 3 of 4x dat willen neerleggen...

In de toekomst krijgen we dan

...tonen aan 12.000 euro dan wordt dat de nieuwe prijs. Maar ja, zolang er gekken zijn die 3 of 4x dat willen neerleggen...

De huidige prijs, in de tijd, is altijd de juiste prijs. Er is niets gek aan.
NU, is altijd het juiste moment om iets te kopen wat je wil en kan betalen.

Jm2c :biertje:
 
Back
Top