Microfoon XLR naar 1/8 trs of ts?

Pojo_del_Klojo

Ouwe rot
Lid sinds
2 augustus 2019
Berichten
521
Locatie
Knorrestijn
Nieuwe microfoon hier Shure SM57. :) Nu wil ik deze aansluiten op mijn audiointerface (N.I. Komplete Audio 6) en ook op module Doepfer A-119 (Ext. In).
Audiointerface heeft een gebalanceerde audio ingang waar zowel een 1/4 inch plug in kan als een XlR Plug. In de A-119 module kan een 1/8 inch pluch in (asymetrisch) en een 1/4 inch plug symmetrisch.


Als ik het goed begrepen heb is asymmetrisch = ongebalanceerd en symmetrisch = gebalanceerd. Gebalanceerd wordt het signaal opgesplitst in een fase en een tegenfase signaal.

Ik heb dus een kabel nodig met fem XlR naar een 1/8 inch TRS plug.

Vreemde is dat ik mijn (ongebalanceerde uitgang) elektrisch gitaar prima in de gebalanceerde van de A-119 ingang kan doen.
Als ik een XLR naar 1/8inch (mono) gebruik voor mijn microfoon heb ik dan een zwakker signaal in de A-119 of de Audio interface, dan als ik een XLS naar 1/8 inch trs gebruik?
 
Laatst gewijzigd:
Als ik het goed begrepen heb is asymmetrisch = ongebalanceerd en symmetrisch = gebalanceerd. Gebalanceerd wordt het signaal opgesplitst in een fase en een tegenfase signaal.

Correct begrepen!

Lees ik het goed in je vraag, dat je bang bent dat ongebalanceerd slechter of zachter gaat klinken? Want dan kan je het lekker loslaten.

Tenzij ik het niet goed snap - gebalanceerd is bedacht om het signaal in stand te houden bij lange afstanden kabel. Bij een kabel van een (paar) meter maakt het niets uit.

Het zegt dus niets over niveau, gitaar- vs line- vs microfoon-signaal, dat soort dingen.. da's een ander aspect.
 
Met 1/4 trs aansluiten werkt denk ik ook met de a119.
Alleen de 1/4 input op de a119 versterkt mic level.
 
Correct begrepen!

Lees ik het goed in je vraag, dat je bang bent dat ongebalanceerd slechter of zachter gaat klinken? Want dan kan je het lekker loslaten.

Tenzij ik het niet goed snap - gebalanceerd is bedacht om het signaal in stand te houden bij lange afstanden kabel. Bij een kabel van een (paar) meter maakt het niets uit.

Het zegt dus niets over niveau, gitaar- vs line- vs microfoon-signaal, dat soort dingen.. da's een ander aspect.
De microfoon heeft een XLR (gebalanceerde/symmetrische) aansluiting. Ik gebruik een kabel met aan de ene kant een XLR stekker aan de andere kant een (mono)1/8 inch plug. Je zou denken aaaaah nu komt maar 1 fase door en geen tegenfase, het signaal zou daardoor zwakker binnen komen aan de ontvangende kant. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Weer wat geleerd. Dank. :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
De microfoon heeft een XLR (gebalanceerde/symmetrische) aansluiting.

Dat is de aanname, inderdaad. Maar een XLR-plug betekent niet automatisch een gebalanceerd signaal (in de kabel).

Je zou denken aaaaah nu komt maar 1 fase door en geen tegenfase, het signaal zou daardoor zwakker binnen komen aan de ontvangende kant. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

Jawel, dat klopt wel. Maarrrrr dat ga je pas merken bij tientallen meters kabel. In je home-studio ga je hier geen last van hebben, net zoals je dat bij een normaal lijn-signaal ook niet hebt.
 
Dat is de aanname, inderdaad. Maar een XLR-plug betekent niet automatisch een gebalanceerd signaal (in de kabel).
aha.. Maar een Shure M57, wordt ook professioneel ingezet, heeft een XLR aansluiting. Is het signaal "verdeeld"over een draad met fase en een ander draad met tegenfase?
Als ik naar de specs kijk op de tekening "Internal connection" lijkt dit zo te zijn.
link: specs Shure SM 57
 
Back
Top