API 500 format rack

KeesVerkerk

Ouwe rot
Lid sinds
7 februari 2004
Berichten
1.067
Locatie
Leiden
Ik ben zelf aan het denken over een API 500 case met een aantal units. Zijn er hier forumleden die een API500 case inclusief modules gebruiken in hun chain?
Zelf denk ik er 1 direct aan mijn DAW te connecten.

- Hoe gebruik je nu jouw API500 system (mixing console of via DAW integratie)
- Welke units zijn goed en wat is de kwaliteit hiervan tozv hardware 19inch varianten?
- Welke casings API Lunchbox, API 500VPR etc
- Verdere bevindingen?
 
Ik kijk ook mee in deze topic, want ik zat een tijdje geleden er ook naar te kijken..
 
Ik gebruik een Neve R6 case, met daarin 2x 1073 Preamps, 1x Portico 517, 1x Greatriver pwm501, 1x Greatriver 32EQ.

Dit zit in een portable 19" case, omdat ik pendel tussen thuis en een oefenruimte/studio met live instrumenten (drums, bas, gitaar, synth, percussie, zang,etc)

Samen met een patchbay, kan ik dan een chain maken voor diverse doeleinden. De portico is echt super voor Bas DI, de Neves zijn goed voor zang en (rock)gitaar, en bij een zangopname zet ik de Greatrivers in de chain erbij. Voor thuis studio is t gewoon heel fijn om dan dezelfde eq en compressor te gebruiken, voor van alles.

Ben nog steeds héél tevreden ermee, werkt zoals je mag verwachten. Vooral het portable formaat en dat je naar smaak kan uitwisselen is te gek.

Maar als je t weer wilt verkopen.. tis blijkbaar zo specialistisch, het wilt niet echt verkopen en dat is enigzins jammer gezien dat je soms wilt wisselen. Niet zoals met eurorack :P maar zo af en toe. Zou nog graag een 1073EQ in t laatste slot doen, maar dat zal een nieuwe aankoop worden vrees ik. Het komt amper tot niet voorbij (mss een goed teken!)
 

Attachments

  • 20230416_010854.jpg
    20230416_010854.jpg
    109 KB · Bekeken: 71
Zeer interessant die Neve eq's. Gebruik je die api500 ook om vanuit een DAW audio te routen?
Dit zou meer mijn type gebruik zijn. Lijkt me inderdaad lastig om snel te rouleren op de 2e hands markt. Dit is ook al zo met eurorack modules.
 
Zeer interessant die Neve eq's. Gebruik je die api500 ook om vanuit een DAW audio te routen?
Dit zou meer mijn type gebruik zijn. Lijkt me inderdaad lastig om snel te rouleren op de 2e hands markt. Dit is ook al zo met eurorack modules.
Jazeker, ik route er van alles door via een simpele Samson patchbay. Vnl losse (mono) stems, soms "split" ik een stereo spoor in een Mid-Side om zo alleen het Mid signaal te eq'en.

Zou die GR 32eq ook eens checken, alleen al voor t highpass filter, subliem. De pwm501 is een heel transparante compressor, veelzijdig ook.

Nog een tip voor de preamps: haal er een Attenuator bij. Als je wat harder wilt opschroeven voor kleuring, dan knaltie ook hard eruit.. met de Att. is het signaal weer handelbaar voor de gear erna, en je Inputs. Ik heb dan de ATTY van Adesign.. wel een must-have vind ik.
 
Nog een tip voor de preamps: haal er een Attenuator bij. Als je wat harder wilt opschroeven voor kleuring, dan knaltie ook hard eruit.. met de Att. is het signaal weer handelbaar voor de gear erna, en je Inputs. Ik heb dan de ATTY van Adesign.. wel een must-have vind ik.
Goede idd, had eerder al eens gezocht maar een pad lijkt niet zo een goede oplossing.
Kun je bevestigen dat dit doosje niet de tone sucked?

Ik heb een API box overwogen. Zijn een hoop DIY modules ook.
Dacht dat de Midas Legend L10 wel goed was en goedkoop.

@KeesVerkerk wat voor daw gebruik je? Presonus Studio one kan automatisch latency compensatie doen zodat je dus gewoon audio DAW uit je chain in en weer terug.
Alle DAW's kunnen dat wel maar het verschil is dat Presonus Studio One het automatisch meet en berekent.
Daarna is het dan kijken hoevel chains je tegelijk wil en je de i/o daarvoor hebt.
 
Zeker geen tone-suck gemerkt: https://www.adesignsaudio.com/atty-stereo-attenuator

Tis speciaal voor dit doeleinde bedacht melden ze
Say you’re recording kick drum and snare with an API 3124. The input gain is set at the sweet spot…but, due to the API’s hot output, you need a touch of attenuation to protect your converters from clipping, and you don’t want to change sound quality by using its pads or record with compression. ATTY is the answer. Another useful application is wiring an ATTY in line with a stereo tube preamp (such as the A-Designs MP-2A) and exploring different in/out level combinations without overloading other gear.
 
Misschien toch nuttig te vermelden, de support van Neve is super. Ik had een R6 rack 2e hands gekocht, maar door een productie-dingetje.. kon ik de zijbeugels er niet opzetten.
(Neve 500 chassis, geen gaten geboord? <- ik deed dus zaken met de UK, foutje in het topic)

Had ze gemaild en binnen no-time een reactie, en na krap 1 week, kreeg ik gewoon een hagelnieuwe R6 binnen.. de oude kon in de retourdoos, terug naar UK. Was heel fijn zakendoen!
 
Ik zou zelf voor de 527 (API 2500 variant in 500 format) gaan, maar de neve EQ klinken ook erg aantrekkelijk.
Goede idd, had eerder al eens gezocht maar een pad lijkt niet zo een goede oplossing.
Kun je bevestigen dat dit doosje niet de tone sucked?

Ik heb een API box overwogen. Zijn een hoop DIY modules ook.
Dacht dat de Midas Legend L10 wel goed was en goedkoop.

@KeesVerkerk wat voor daw gebruik je? Presonus Studio one kan automatisch latency compensatie doen zodat je dus gewoon audio DAW uit je chain in en weer terug.
Alle DAW's kunnen dat wel maar het verschil is dat Presonus Studio One het automatisch meet en berekent.
Daarna is het dan kijken hoevel chains je tegelijk wil en je de i/o daarvoor hebt.
Ik zit in meerdere DAW's ivbm collabs maar meestal in Logic. LC is daar ook prima te doen. Ik heb hier kwa converters niet te klagen gelukkig.
 
 
Back
Top