Ik denk dat het een groot stuk theorie is en als je dat eenmaal snapt het goed haalbaar is om een prima mix te maken binnen afzienbare tijd. Maar de zin ontbreekt mij ook nog steeds om er mee bezig te gaan. Om het mij in een of twee keer te laten snappen zou iemand nog eens een track van mij moeten mixen en me alle stappen in Jip- en Janneketaal uitleggen. Bij voorkeur in Fruity Loops.
Overigens vind ik jouw mixen heel goed klinken, misschien kan ik wel op cursus bij jou!
Ik denk dat de basis eigenlijk heel simpel is: goed je oren gebruiken. Daar heb je geen theorie voor nodig. Begrijpen hoe een compressor werkt en hoe je je master compressor instelt kun je met een kwartiertje google lezen ook wel je eigen maken. De rest is goede referentietracks zoeken (niet perse nummers die je supergoed vind, maar nummers die goed geproduceerd zijn en aansluiten bij het genre waarin je bezig bent. Dan gewoon vergelijkend luisteren: hoe hard staan rythmische elementen vs de melodische instrumenten, hoe zijn de gitaarpartijen neergezet in de mix, hoe klinkt de baslijn en hoe verhoudt dat volume zich tot het volume van de kick en de snare, hoe breed klinkt het allemaal, etc, etc. en hoe klinkt dat in mijn mix. Je hoeft het niet 1 op 1 te kopieren maar het geeft je houvast bij het bepalen van je levels. Dat is al 80% van een goede mix (en vaak 100% van het doorvertalen van je idee in een luisterbare/gebalanceerde (pre)mix).
Ik begrijp je wel goed hoor, het heeft mij in het begin ook de nodige tijd gekost om de basis echt goed onder de knie te krijgen en kritisch te leren luisteren naar mijn eigen mixen. Ik kan me een periode herinneren waarin ik vaak te horen kreeg "leuk maar waar is de bas??" en ik denken "de lage frequenties zitten er toch gewoon goed in?", en blijkt dat men bedoelde "waar is je baslijn". Die vergat ik nog wel eens inderdaad. Teveel gefocussed op het creatieve om even een dubbelcheck te doen op de basis: zit alles erin? Als ik nu oude tracks terugluister hoor ik meteen wat er allemaal mist en aan scheelt, maar de ideeen waren vaak wel goed - in muzikale zin. Tegenwoordig klinkt het allemaal veel beter maar zijn de ideeën soms wat aan de zwakke kant.
Anyway, laat je niet ontmoedigen. Je moet als muziekmaker gewoon vlieguren maken, daar ontkom je echt niet aan. Met de 10.000 uur vuistregel in het achterhoofd zou ik zeggen dat je zo'n 1000 tracks/beats/mixen moet hebben gemaakt om produceren en mixen je echt eigen te maken. Aan de slag met de volgende dus
