Rap & Roll/ Bluess (nieuw, nieuw lied in de maak 2.0)

Ik heb al vaker goeie feedback gehad waar ik wel wat mee had gekund als mixen me meer lag dan het doet. Ik heb ook wel tutorials bekeken over hoe je een 808 kick bv goed mixt maar ik verzuip in al die info.

Ja, mixen is niet mijn hobby. Altijd een strijd om het enigszins hoorbaar te krijgen.
 
Ja, mixen is niet mijn hobby. Altijd een strijd om het enigszins hoorbaar te krijgen.
Vond het altijd wel leuk totdat ik keer op keer vernietigende kritiek kreeg op mixen die ik zelf goed vond en dagenlang aan had zitten prutsen en tweaken. Kennelijk snap ik er de ballen van.
 
Vond het altijd wel leuk totdat ik keer op keer vernietigende kritiek kreeg op mixen die ik zelf goed vond en dagenlang aan had zitten prutsen en tweaken. Kennelijk snap ik er de ballen van.

Dat is de vraag... Ik vind kritiek heel belangrijk en het overwegen waard, maar als die kritiek uitgaat van een perspectief dat ik niet deel dan kan ik er verder niets mee. Het kan zijn dat mensen je wijzen op zaken in je track die je eerst niet waren opgevallen maar die je nu je erop gewezen bent zelf ook niet bevallen. Daar heb je dan wat aan. Maar als iemand je ergens op wijst dat je zelf juist heel geslaagd vond en ook als je er nog eens naar luistert nog steeds geslaagd vindt, dan heeft je criticus gewoon een andere smaak dan jij. Dat kan en dat is niet erg. Tenzij je je brood wilt verdienen met muziek maken natuurlijk. Maar als het voor je lol is zou ik gewoon de muziek (en mixen) blijven maken die ikzelf goed vind. ;)
 
Vond het altijd wel leuk totdat ik keer op keer vernietigende kritiek kreeg op mixen die ik zelf goed vond en dagenlang aan had zitten prutsen en tweaken. Kennelijk snap ik er de ballen van.
Ja, als je je ziel en zaligheid in iets legt en iemand zegt dat het niet goed klinkt....
Dat doet even zeer.
Ik leg me er bij neer dat mixen een vak apart is en dat ik het niet leuk genoeg vind, de tijd voor heb / wil maken, te weinig doe, niet de juiste spullen voor heb om het 'echt' goed te doen.
En verder is het worstelen met de worst aan frequenties die in bedwang gehouden moet worden.
Ik maak liever muziek en omdat het hobby is, is dat prima voor mij.
 
Ja, als je je ziel en zaligheid in iets legt en iemand zegt dat het niet goed klinkt....
Dat doet even zeer.
Ik leg me er bij neer dat mixen een vak apart is en dat ik het niet leuk genoeg vind, de tijd voor heb / wil maken, te weinig doe, niet de juiste spullen voor heb om het 'echt' goed te doen.
En verder is het worstelen met de worst aan frequenties die in bedwang gehouden moet worden.
Ik maak liever muziek en omdat het hobby is, is dat prima voor mij.
Het doet me op zich niet zeer - want zoals je al zegt is mixen een vak apart - maar het frustreert me wel dat het zo lastig is.
Bijna tien jaar geleden heeft iemand die ervoor heeft gestudeerd een mix voor me gedaan. Heb er toen bij gezeten en de wijze waarop hij pande had ik zelf niet kunnen bedenken. Voor hem was dat kinderspel, binnen drie minuten had ie de sporen waar ze volgens hem moesten. De eindmix klinkt nog altijd als een klokje en beter dan alles wat ik zelf gemixt heb. Dus ook al is het een vak apart, het eindresultaat doorstaat de tand des tijds zoveel beter.

Misschien moeten we samen maar op een cursus mixen! ;)
 
Het doet me op zich niet zeer - want zoals je al zegt is mixen een vak apart - maar het frustreert me wel dat het zo lastig is.
Bijna tien jaar geleden heeft iemand die ervoor heeft gestudeerd een mix voor me gedaan. Heb er toen bij gezeten en de wijze waarop hij pande had ik zelf niet kunnen bedenken. Voor hem was dat kinderspel, binnen drie minuten had ie de sporen waar ze volgens hem moesten. De eindmix klinkt nog altijd als een klokje en beter dan alles wat ik zelf gemixt heb. Dus ook al is het een vak apart, het eindresultaat doorstaat de tand des tijds zoveel beter.
Absoluut.
Misschien moeten we samen maar op een cursus mixen! ;)
Ik heb er momenteel geen tijd voor over. En weet niet of dat ooit anders wordt.
Beleef er gewoon onvoldoende lol aan en wat ik maak is toch vooral voor mijzelf. (youtube jams)
En die paar keer dat we wel iets maken voor 'de wereld', dan is het weer vallen en opstaan en veel gemodder.
En ik denk dat je 'het' heel vaak moet doen om er echt goed in te worden en die tijd heb ik privé niet (er voor over)
 
Absoluut.

Ik heb er momenteel geen tijd voor over. En weet niet of dat ooit anders wordt.
Beleef er gewoon onvoldoende lol aan en wat ik maak is toch vooral voor mijzelf. (youtube jams)
En die paar keer dat we wel iets maken voor 'de wereld', dan is het weer vallen en opstaan en veel gemodder.
En ik denk dat je 'het' heel vaak moet doen om er echt goed in te worden en die tijd heb ik privé niet (er voor over)
Ik denk dat het een groot stuk theorie is en als je dat eenmaal snapt het goed haalbaar is om een prima mix te maken binnen afzienbare tijd. Maar de zin ontbreekt mij ook nog steeds om er mee bezig te gaan. Om het mij in een of twee keer te laten snappen zou iemand nog eens een track van mij moeten mixen en me alle stappen in Jip- en Janneketaal uitleggen. Bij voorkeur in Fruity Loops.

Overigens vind ik jouw mixen heel goed klinken, misschien kan ik wel op cursus bij jou! :D
 
Ik denk dat het een groot stuk theorie is en als je dat eenmaal snapt het goed haalbaar is om een prima mix te maken binnen afzienbare tijd. Maar de zin ontbreekt mij ook nog steeds om er mee bezig te gaan. Om het mij in een of twee keer te laten snappen zou iemand nog eens een track van mij moeten mixen en me alle stappen in Jip- en Janneketaal uitleggen. Bij voorkeur in Fruity Loops.
Hoe meer laagjes, hoe lastiger het wordt.
En zeker als het ook live instrumenten zijn.
Dat opnemen is een vak apart.
Ik vraag onze geluidsman er altijd bij en dan wordt het beter dan in m'n uppie.
Ook voor de mixen.
Hij hoort gewoon dingen die ik niet hoor. Misschien is het kennis en ervaring, misschien ook omdat ik de (mede) muzikant ben en anders naar m'n eigen muziek luister.
Overigens vind ik jouw mixen heel goed klinken, misschien kan ik wel op cursus bij jou! :D


Thnx. Vallen en opstaan :)
 
Ik denk dat het een groot stuk theorie is en als je dat eenmaal snapt het goed haalbaar is om een prima mix te maken binnen afzienbare tijd. Maar de zin ontbreekt mij ook nog steeds om er mee bezig te gaan. Om het mij in een of twee keer te laten snappen zou iemand nog eens een track van mij moeten mixen en me alle stappen in Jip- en Janneketaal uitleggen. Bij voorkeur in Fruity Loops.

Overigens vind ik jouw mixen heel goed klinken, misschien kan ik wel op cursus bij jou! :D
Ik denk dat de basis eigenlijk heel simpel is: goed je oren gebruiken. Daar heb je geen theorie voor nodig. Begrijpen hoe een compressor werkt en hoe je je master compressor instelt kun je met een kwartiertje google lezen ook wel je eigen maken. De rest is goede referentietracks zoeken (niet perse nummers die je supergoed vind, maar nummers die goed geproduceerd zijn en aansluiten bij het genre waarin je bezig bent. Dan gewoon vergelijkend luisteren: hoe hard staan rythmische elementen vs de melodische instrumenten, hoe zijn de gitaarpartijen neergezet in de mix, hoe klinkt de baslijn en hoe verhoudt dat volume zich tot het volume van de kick en de snare, hoe breed klinkt het allemaal, etc, etc. en hoe klinkt dat in mijn mix. Je hoeft het niet 1 op 1 te kopieren maar het geeft je houvast bij het bepalen van je levels. Dat is al 80% van een goede mix (en vaak 100% van het doorvertalen van je idee in een luisterbare/gebalanceerde (pre)mix).

Ik begrijp je wel goed hoor, het heeft mij in het begin ook de nodige tijd gekost om de basis echt goed onder de knie te krijgen en kritisch te leren luisteren naar mijn eigen mixen. Ik kan me een periode herinneren waarin ik vaak te horen kreeg "leuk maar waar is de bas??" en ik denken "de lage frequenties zitten er toch gewoon goed in?", en blijkt dat men bedoelde "waar is je baslijn". Die vergat ik nog wel eens inderdaad. Teveel gefocussed op het creatieve om even een dubbelcheck te doen op de basis: zit alles erin? Als ik nu oude tracks terugluister hoor ik meteen wat er allemaal mist en aan scheelt, maar de ideeen waren vaak wel goed - in muzikale zin. Tegenwoordig klinkt het allemaal veel beter maar zijn de ideeën soms wat aan de zwakke kant.

Anyway, laat je niet ontmoedigen. Je moet als muziekmaker gewoon vlieguren maken, daar ontkom je echt niet aan. Met de 10.000 uur vuistregel in het achterhoofd zou ik zeggen dat je zo'n 1000 tracks/beats/mixen moet hebben gemaakt om produceren en mixen je echt eigen te maken. Aan de slag met de volgende dus ;)
 
Met deze tips kan zeker aan de slag. Zodra ik weer tijd heb, ga ik bezig met de mix van mijn nummer en neem als voorbeeld 'Rhymin & Stealin' van the Beastie Boys.



Qua sound en aantal instrumenten lijken de nummers wel wat op elkaar. Ze hebben de gitaar een stuk zachter in de mix valt meteen al op. Ik denk dat ik de 808 ga vervangen met een bombastische livedrum zoals ook in dit nummer van the BB. En misschien dat rappen met een hoge pitch wel vetter is bij deze beat. Maja dat bekijk ik nog wel even, zit er wel sterk aan te denken de tekst te vertalen naar Nederlands omdat ik geen Fries meer doe (voorlopig).
 
Back
Top