Saai, maar nuttig: verbeter je DAW-workflow

Laat maar, ik heb het al opgelost. Bedacht me net dat ik een gaming mouse heb met wat extra knoppen en die heb ik nu ingesteld voor verticaal zoomen (shift-G/H) en waveforms zoomen (alt-G/H). Ha, superhandig! :)
In Studio One heb je de opties Zoom Overview (hele venster) en Zoom to selection. Die heb ik toegewezen aan de sneltoetsen . en / , gelijk naast elkaar. Dat is ook superhandig. Ik selecteer een blokje, druk op / en kan beeldvullend editen. Met de . zoom ik weer volledig uit. Dat zit vast ook in Cubase 👍
 
Altijd goed om de handleiding van _vul een complex product naar keuze in_ ééns in de zoveel tijd eens door te nemen.
Beetje jammer dat die van Reason ondertussen 1466 pagina's beslaat.
Maar goed.

En over macro's gesproken : ik merk dat ik bij Reaper de weg een beetje kwijtraak doordat je dat zo extreem kunt customizen (elke 'soort' klik die je kunt doen is wel aanpasbaar, context afhankelijk (soms gaat dat heel ver, als je eerst dit hebt gedaan en dan dat, dan moet de linker muisklik anders reageren dan ....)) dat je eigenlijk een compleet anders reagerend pakket krijgt met een workflow die niet meer lijkt op de standaard.
Dat klinkt als een pro (customizen), maar dan moet je 'het wiel' dus eigenlijk weer opnieuw uitvinden om een lekker werkende workflow te krijgen.
Ik volg altijd trouw de reaperblog met updates, maar merk dat ik ondertussen zo anders werk dan hij, dat ik er weinig meer aan heb.
En als je dan iets niet kan, is het makkelijker om een omweg te vinden, dan de acties en opties door te spitten op zoek naar de instelling die dat oplost.
 
Altijd goed om de handleiding van _vul een complex product naar keuze in_ ééns in de zoveel tijd eens door te nemen.
Dat vind ik ook een goede, lees ze gewoon later nog eens opnieuw. Met nieuwe kennis kijk je vaak weer anders tegen zaken aan. Dat doe ik ook wel met managementboeken 👍

Lees de handleiding minimaal 2x helemaal door.
Oef, dat lukt me niet hoor 😀 Vaak probeer ik iets uit, en dat leidt dan direct tot een nieuw idee voor een nummer. Zo ontstaan bij mij zelfs de meeste nummers, vanuit een tutorial. Maar het is een goed streven.
 
Als je meerdere handelingen nodig hebt om iets voor elkaar te krijgen, is dat erg handig. En je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Zo is er ook een Macro met de naam Reveverse Rerverb. Die draait de geselecteerde audio om, zet een reverb plugin op het kanaal, rendert het resulteert en draait het wéér om. Dan heb je in 3 seconden een synth uplifter 👍
Dit is echt geniaal. Iemand een idee hoe ik dit in live 11 voor mekaar krijg? Ik denk in de richting van een present voor sampler / simpler ofzo? Zo ver ik weet heeft live namelijk geen macro’s die op deze manier werken.
 
foutje ….
in Grabbelton kun je via de browser zoeken en dan druk je met de pijltjes toets er zo naar toe:
En je kun ook zelf presets maken en een willekeurige naam geven waar je op die manier zo naartoe kunt springen.

Hier een subliminal message voorbeeld :)

1673376299082.png
 

Attachments

  • 1673376151863.png
    1673376151863.png
    142 KB · Bekeken: 78
Dit is echt geniaal. Iemand een idee hoe ik dit in live 11 voor mekaar krijg? Ik denk in de richting van een present voor sampler / simpler ofzo? Zo ver ik weet heeft live namelijk geen macro’s die op deze manier werken.
Je kan shortcuts van Ableton ook via AutoHotkey (Windows) doen. Dan kan je er een hele reeks achter elkaar plakken en een actie ketting met 1 toets of midi trigger. Leuk om je in te verdiepen. Maar tegelijkertijd ook wel een Rabbit Hole waar je de tijd voor moet hebben. :)

Edit: Hetzelfde geldt voor Bome Midi Translator. Ook te gekke dingen mee mogelijk.
 
Ik doe in Bitwig alles met de muis / trackball (en op mn tablet met touchscreen) en copy paste toetsen. En de sneltoetsen om views te wisselen.

Mijn work flowed het best als ik niet na hoef te denken. Daarom neem ik geen moeite om andere toetscombos te leren.

Ik zou nog wel een hardware knop willen hebben voor het in en uitzoomen bij audio editen.
Templates houd ik niet van. Ik wil met een helemaal leeg project beginnen.
 
Gebruik niet veel shortcuts eigenlijk. Goed om nog eens naar te kijken.

Cubase hierzo.
In Cubase is Ctrl + Muiswiel handiger dan de G en H toetsen voor horizontaal zoomen.

Weet iemand hoe je makkelijk/snel verticaal kunt in en uitzoomen in Cubase? Anders dan shift+G/H
Waarom niet gewoon alt+muiswiel ofzo...
En hoe je snel de waveforms binnen de tracks kunt vergroten/verkleinen?
Heb een hekel aan die priegel bolletjes aan de zijkant.
Kom op Steinberg....
Bij mijn weten, als je in Cubase een blokje (audio of midi event) selecteert, en dan op Shift-G drukt.. dan gaat die dat Loopen.
 
Leuk om je in te verdiepen. Maar tegelijkertijd ook wel een Rabbit Hole waar je de tijd voor moet hebben. :)
Mee eens, je kunt je er helemaal in verliezen. Maar het is ook zeker nuttig.

Ik heb net een automation aangemaakt die dit doet: voeg Instrument Track toe > laat de Browser zien > zet hem op het tabblad Instruments.

Dan knippert de cursor direct in het invoerveld, zoek ik op bijvoorbeeld op Diva en sleep ik hem direct in het Project. Dat scheelt een hoop clicks en geswitch tussen keyboard en muis. Misschien kan ik ook wel rechtstreeks VST-instruments toevoegen via een sneltoets, maar dat is me nog niet gelukt.
 
Ik werk nu een jaar met Ableton live 11. Dit is mijn eerste DAW en eesrte kennismaking met electronisch muziek maken.
Van nature heb ik geen aversie van computers en software, dus dat is een groot voordeel. Daar wat mee puzzelen vind ik zelfs wel leuk.
Niet als ik muziek wil maken hoor; soms zet ik de PC ook gewoon aan om eens te kijken of ik iets nieuws kan leren met de manual erbij... gewoon een halfuurtje voordat ik muziek ga maken.

Als ik niet fysiek bezig ben met muziek maken pak ik er ook graag eens een manual bij van de DAW of VST, hardware of wat dan ook.
Ik heb hardcopies in huis van de belangrijkste apparatuur en/of VST's. sommige kan je gewoon bestellen (Ableton), andere heb ik in boekvorm laten drukken bij een PDF>boek website (Waldorf Quantum / Analog Rytm).
pak ik het veel makkelijker op voor een paar minuten lezen.

Soms lees ik een manual gewoon achterover op de bank, maar soms ook wel eens met pen en papier erbij.
Door aantekeningen te maken onthou ik veel en veel beter dan gewoon lezen of filmpjes.
Dat laatste doe ik vooral als ik dingen uit m'n hoofd wil weten (shortcuts bijvoorbeeld) of als ik iets echt goed wil snappen.

soms pik ik een device of functie wat ik al gebruik maar waarvan ik niet alle functies snap of ken, en dan lees ik (bijvoorbeeld) het hoofdstuk over reverb of compressors (nog) eens aandachtig door en probeer ik de functies waar ik normaal niet aankom eens uit in de volgende productie of probeer-sessie.
Of ik lees juist eens een hoofdstuk van een devices/functie die ik nog helemaal niet geprobeerd heb en ga daar dan mee aan de slag.

Als ik wel muziek maak en ik irriteer me aan een actie die ik steeds moet herhalen dan maak ik ff snel een aantekeningetje om later eens op te zoeken of dat handiger kan (heel vaak kan dat is mijn ervaring :D). Daarnaast kijk ik in de late uurtjes wel eens wat youtube filmpjes (maar dan ben ik meestal zo gaar dat die niet altijd blijven hangen haha).

Is een beetje houtje-touwtje manier van leren zonder stroomlijn er in, en daarom heb ik ook een paar lessen gevolgt over ableton en heb daar heel veel aan gehad om een aantal gaten in mijn kennis van de software op te vullen.
Zonder dat ik pretendeer een expert te zijn geworden, moet ik zeggen dat sindsdien de workflow steeds meer over muziek maken gaat en steeds minder over zoeken/proberen. Ook de creatieve functies en synths van ableton (Wavetable, operator, granulator, collision, etc) waardeer en gebruik ik sindsdien meer.

Toen ik net begon om ook hardware te gebruiken in de muziek (synthesizer, drum computer) vond ik het wel lastig om een creatieve modus te vinden waarin het spelen met de hardware en het gebruik van de DAW voelden als 1 coherent process. was toch vaak beetje spelen op de synth, terug naar de PC, weer achter de synth... eigenlijk niet heel prettig.
Maar door de lessen ableton die ik volgde is dat 180 graden gedraaid!
Ik heb sindsdien Session mode in Ableton ontdekt, en die had ik tot die tijd eigenlijk volledig genegeerd... dat werkt super fijn als ik me vooral met hardware wil bezighouden (maar ook als een kladblokje voor als ik in arrangment view werk en ff snel wat wil opnemen, probere of bewerken zonder een zooi van mn arrangement te maken)

mijn proces als ik hardware gebruik is nu zo'n beetje:

1) Synthesizer of drumcomputer met push 2 ernaast. stukjes spelen en opnemen en de DAW zo veel mogelijk besturen met de push 2 (opnemen, afspelen, combineren met drums, andere ingespeelde stukken, toevoegen van ableton effecten die ik standaard op (send-)kanalen heb staan. beetje 'jammen' noem ik dat dan :dubbel: , niet te veel in de details, maar gewoon heerlijk klooien/prutsen zonder me druk te maken of dit ooit in een volwaardige productie zou passen (drums maak ik soms lekekr onderuit op de bank met de analog rytm II als standalone om in dit proces te kunnen gebruiken als ritmische begeleiding ^^).

2) Als ik zo'n 'jam' potentieel vind hebben ga ik volledig over naar de DAW met een session view vol stukjes synthesizer die ik eerder heb opgenomen(eventueel met VST's).
ook dit met de push ernaast, of met de Arturia mini-lab die ik recent heb aangeschaft. schuif wat, speel wat, voeg mischien DAW effecten toe of voeg software synths toe. in deze fase maak ik wat meer werk van de drums. soms vervang ik ze volledig omdat ik de rytm+sequencer vooral voor 'kladjes' gebruik en om geluiden op te designen die ik later opneem in ableton en in simpler zet om ze vervolgens in ableton te kunnen programeren.

3) Als ik dan nog steeds zin heb om verder te werken aan een project switch ik vaak naar arrangement. ssoms neem ik de session op naar arrangement en ga van daar uit knippen of plakken. of ik gebruik session mer als kladblok met clipjes om naar arrangement te slepen. en bouw zo een nummer op.

Ik zoek zeker nog steeds wel naar verbeteringen in de work flow (vandaar mn recente aanschaf van de minilab) maar bottom-line is dat met toenemende kennis van de DAW, ook de mogelijkheden steeds duidelijker worden en de beperkingen steeds minder significant zijn en steeds minder in de weg van het creatieve proces zitten. En ik werk ook zeker niet zo gestructureeerd als ik hierboven misschien doe vermoeden, maar ik vind steeds meer fijne vorm in wat ik leuk vind om te doen.

maar ja, aan het einde van de dag moet je het denk ik ook wel leuk vinden om achter een beeldscherm met muis en toetsenbord te zitten om een DAW volledig te kunnen waarderen, en dat is heel persoonlijk. Over Ableton kan ik niet veel zeggen verder omdat het de enige DAW is die ik ken, maar ik ervaar hem als heel flexibel. Zeker sinds ik session en arrangement door elkaar gebruik zoals hierboven beschreven.
 
Mee eens, je kunt je er helemaal in verliezen. Maar het is ook zeker nuttig.

Ik heb net een automation aangemaakt die dit doet: voeg Instrument Track toe > laat de Browser zien > zet hem op het tabblad Instruments.

Dan knippert de cursor direct in het invoerveld, zoek ik op bijvoorbeeld op Diva en sleep ik hem direct in het Project. Dat scheelt een hoop clicks en geswitch tussen keyboard en muis. Misschien kan ik ook wel rechtstreeks VST-instruments toevoegen via een sneltoets, maar dat is me nog niet gelukt.
Je kan toch ook gewoon Ctrl+f, Diva, Enter, Enter doen? Vanuit de browser kan je met enter laden wat je hebt geselecteerd.
 
Wat voor mij mijn werkflow zoveel eenvoudiger maakte in Ableton, was toen ik ontdekte dat je een kanaal(of group) uit de mixerview met alle midi en audio settings als een preset kunt wegschrijven.
Dus voor al mijn hardware synths heb ik nu preset, die ik maar toe te voegen heb en alles staat gelijk goed ingesteld en moet ik niet meer uitzoeken op welk audio en midikanaal ik ook alweer moet gebruiken voor die ene synth die ergens in een rack zit...
 
in Grabbelton kun je via de browser zoeken en dan druk je met de pijltjes toets er zo naar toe:
En je kun ook zelf presets maken en een willekeurige naam geven waar je op die manier zo naartoe kunt springen.

Hier een subliminal message voorbeeld :)

Bekijk bijlage 3831229
Is toch nog wel een best paar keer klikken, ik zoek meer iets in de vorm van slice sample to track of zo… ik ga er als ik weer in de productie vibe zit mee spelen en dan bouw ik wel een rack waar dit in kan. Als dat tenminste lukt.
 
Ik heb weken de manuals gelezen (in bed ook nog) van Logic destijds en daarvoor van octamed etc. Is gewoon nodig wil je eruit halen wat erin zit. Soms lees ik ze opnieuw, want niet alles is te onthouden.

-Daarnaast wat Metatron aangeeft, rubrieken maken voor je fx etc: PIC 1Bekijk bijlage 3831188

-Templates maken ja: altijd starten met de volle mep, downsizen kan altijd nog (gebeurd nooit natuurlijk) pic 2 van de standaard drumbussen , mix bussen en aux returns
Bekijk bijlage 3831189

-Synthjes PIC 3, in Logic kan je mooi hiden, kijk PIC 4 zonder hide aan.
Bekijk bijlage 3831190Bekijk bijlage 3831191

En heel belangrijjk: Screensets, daarmee kan je focussen wat je wilt doen, mixen, pianoroll editing, mastering etc.
PIC 5 & 6
Bekijk bijlage 3831192


Bekijk bijlage 3831193
Holy shit.. ik denk dat je nog wat meer reverbs kan gebruiken 😂
 
Ik heb me twee jaar geleden beginnen focussen op de project logic editor in cubase, er mee starten was niet evident, maar heb er nu toch al leuke trucjes en handige shortcuts mee gecreëerd.

Wat ik ook zeer handig vind zijn de channel view presets.

Je kan daar zo ver ingaan,enkel je midi of audio of een combinatie van enz

Ik kan iedereen aanraden al die shortcuts en macros van zijn Daw eens goed te doorgronden

De tijd en en de soepel workflow die je daardoor krijgt is immens, heb ik ondervonden.

Ahja en ze blijven oefenen of je vergeet ze( alle ik toch:D )
 
Back
Top