Saai, maar nuttig: verbeter je DAW-workflow

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.656
Locatie
Zwolle
Ik werk al zo'n 3 jaar met Studio One, maar heb me nooit echt in de handleiding verdiept. Afgelopen weken besloot ik dat alsnog te doen en ik heb er geen spijt van 👍 Heel veel dingen kunnen namelijk makkelijker. Zo doe ik nu bijvoorbeeld veel meer met Macro's en Shortkeys.

Een macro is - zoals de naam het al zegt - een serie handelingen, die je automatiseert. Bijvoorbeeld: insert een plugin op het geselecteerde kanaal > kies plugin X > selecteer deze preset > open direct het plugin venster. Vervolgens wijs ik dat toe aan een sneltoets en dat scheelt veel tijd. Ik wist wel dat het erin zat, maar heb me er nooit in verdiept.

Op dezelfde manier heb ik nu sneltoetsen ingesteld voor in- en uitzoomen, legato, bepaalde knoppen snel tevoorschijn toveren etc. En er bleken nog verschillende tools in het programma te zitten, die ik nog nooit gebruikt heb.

Doe je maar wat met je DAW en heb je een keer wat tijd over? Dan is het wellicht een idee om ook wat tijd in je workflow te steken. Op YouTube staan talloze (korte) video's hoe dingen handiger kunnen. En als je (tientallen/honderden/duizenden?) uren in een DAW steekt, verdien je die tijd zo terug. Ik heb er in elk geval geen spijt van 🥂
 
ik doe RTFM, maar alleen wanneer nodig, ik merk dat soms wel een beperking is..... (zoals ik nu pas weet dat je meerdere rulers in de arrangement kan zetten van Cubase, 1 met b.v. bar & beats, die stond er al, en een andere met timecode, dat mistte ik wel... dat laatste....)

macro's en shortkeys, alleen bij sommige DAW's, voor alleen 1, gebruik ik een aantal. of 2... ik weet dat een immens verschil geeft, het is wel zo, b.v. met Cubase Pro, in combi met mijn oude MCU en de panarama P1, ik heel snel door cubase kan gaan.

maar blijf een menu diver, op 1 of andere wijze...