Saai, maar nuttig: verbeter je DAW-workflow

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.656
Locatie
Zwolle
Ik werk al zo'n 3 jaar met Studio One, maar heb me nooit echt in de handleiding verdiept. Afgelopen weken besloot ik dat alsnog te doen en ik heb er geen spijt van 👍 Heel veel dingen kunnen namelijk makkelijker. Zo doe ik nu bijvoorbeeld veel meer met Macro's en Shortkeys.

Een macro is - zoals de naam het al zegt - een serie handelingen, die je automatiseert. Bijvoorbeeld: insert een plugin op het geselecteerde kanaal > kies plugin X > selecteer deze preset > open direct het plugin venster. Vervolgens wijs ik dat toe aan een sneltoets en dat scheelt veel tijd. Ik wist wel dat het erin zat, maar heb me er nooit in verdiept.

Op dezelfde manier heb ik nu sneltoetsen ingesteld voor in- en uitzoomen, legato, bepaalde knoppen snel tevoorschijn toveren etc. En er bleken nog verschillende tools in het programma te zitten, die ik nog nooit gebruikt heb.

Doe je maar wat met je DAW en heb je een keer wat tijd over? Dan is het wellicht een idee om ook wat tijd in je workflow te steken. Op YouTube staan talloze (korte) video's hoe dingen handiger kunnen. En als je (tientallen/honderden/duizenden?) uren in een DAW steekt, verdien je die tijd zo terug. Ik heb er in elk geval geen spijt van 🥂
 
ik doe RTFM, maar alleen wanneer nodig, ik merk dat soms wel een beperking is..... (zoals ik nu pas weet dat je meerdere rulers in de arrangement kan zetten van Cubase, 1 met b.v. bar & beats, die stond er al, en een andere met timecode, dat mistte ik wel... dat laatste....)

macro's en shortkeys, alleen bij sommige DAW's, voor alleen 1, gebruik ik een aantal. of 2... ik weet dat een immens verschil geeft, het is wel zo, b.v. met Cubase Pro, in combi met mijn oude MCU en de panarama P1, ik heel snel door cubase kan gaan.

maar blijf een menu diver, op 1 of andere wijze...

maar je hebt zeker gelijk, toch kan ik in allen wel vrij snel werken, met hoe ik werk, maar soms, struikel ik, en ga dan zeker de manual aanvallen.....

EDiT: zeker níet saai, want workflow voor een tool/instrument, soms zie ik een DAW als een instrument bijna... hoe minder je hoeft na te denken, hoe meer koncentratie en aandacht...
 
tuurlijk rtfm als je dieper in dingen wilt duiken.
vind wel dat je niet een workflow aan een ander kan overgeven.
veel dingen kunnen op meerderen manieren en de manier van werken is voor iedereen weer anders.
rtfm bespaard ook vele uren gare video tutorials kijken :)
 
veel dingen kunnen op meerderen manieren en de manier van werken is voor iedereen weer anders.
Eens en wat je gebruikt hangt ook af van de muziek die je maakt. Maar dingen kunnen wel vaak handiger, en dan is het interessant om daar wat dieper in te duiken.

Soms zie ik een DAW als een instrument bijna... hoe minder je hoeft na te denken, hoe meer koncentratie en aandacht...
Dat is dus wat ik bedoel en daarom vind ik plugins onder sneltoetsen ook een handige. Ik voeg er nu razendsnel een toe, test wat hij doet en verwijder hem eventueel weer. Dat nodigt experimenteren uit, terwijl ik daarvoor vaak niet de moeite nam. "Laat maar."

rtfm bespaard ook vele uren gare video tutorials kijken :)
Ook waar. Presonus heeft gelukkig de serie Studio One Minute. Dat zijn video's van - jawel - max. 60 seconden en daar heb ik enorm veel van opgestoken. Zoiets heb je vast ook voor andere DAWs.
 
Laatst gewijzigd:
Eentje die ik heel handig vond omdat ik OTB mix: de kanalen in Cubase in dezelfde volgorde zetten als op je mixer. Een stuk minder verwarrend! En dan heb ik de hardware ook nog eens fysiek in diezelfde volgorde staan. En de MIDIkanalen ook al in fysieke volgorde. Zo wordt de vertaalslag tussen scherm en hardware zo klein mogelijk.
 
Ik werk in FL Studio en heb standaard mijn hardware synth's geconfigureerd staan, zowel de midi output/input als de audio kanalen.
De precieze MIDI settings worden tijdens het produceren wel opgeslagen in het project.
Heerlijk om de mogelijkheid te hebben halverwege een project alsnog een HW synth aan te zwengelen en direct aan het werk te kunnen.
Zou niet anders meer willen.

Neem bij iedere nieuwe synth ook de tijd om dit goed te doen.
Niets vervelender dan een synth die iets niet doet omdat een audio kanaal of midi poort niet helemaal lekker staat.
 
Werk al een tijd met Cubase en probeer daar altijd de voor mij makkelijkste en snelste manier van werken in te vinden.

Sneltoetsen die ik veel gebruik zijn;
  • G & H voor het in en uitzoomen
  • F voor autoscrol on/off
  • J voor Snap on/off
  • Numerieke toetsen (1 - 8 zijn voor de quantize instellingen 1/1 – 1/2 - 1/4 - 1/8 - 1/16 - 1/32 - 1/64 – 1/128
  • Numeriek aan de zijkant gebruik ik voor de markers.
    • 1 & 2 zijn voor begin en eind van geselecteerde stuk (cycle/loop)
    • 3 staat ingesteld op bar 33
    • 5 op de start van de break
    • 7 op de drop
    • 9 op dj outro
    • 4, 6, 8 voor belangrijke punten tussendoor
  • . (numerieke zijkant) naar bar 1 (begin van de song)
  • Ctrl + D voor dupliceren van geselecteerde
  • Linker muis click + Ctrl +d voor dupliceren van geselecteerde en slepen naar gewenste plek
  • Alt + K voor on screen keyboard
  • 2x Z om alle kanalen te minimaliseren
  • / voor on/off cycle (loop) tussen geselecteerde stuk
  • Linker muis click + shift om de waarde op een knop minimaal te bewegen.

Voor de rest is de lijst met plugins aardig ingekort naar alleen dat genen wat ik echt nodig heb en gebruik. De afgelopen maanden heb ik onwijs veel plugins getest en geprobeerd. Weggedaan wat ik niet gebruik of nodig heb, en dat genen aangeschaft wat voor mij toegevoegde waarden heeft. Tevens is de volgorde zo aangepast dat een plugin makkelijk gevonden kan worden in een duidelijk en leesbaar overzicht.

Plugins.png



Wat ook super handig is, is de search function in de lijst met plugins. Wanneer ik de Pro Q3 nodig heb, toets ik pr + enter en staat de plugin direct op de geselecteerde insert. Heb ik de MonoToStereo plugin nodig, mo + enter en de plugin word direct ingeladen op de insert. Zo heeft iedere plugin zijn eigen snel code waardoor de plugin snel kan worden ingeladen.

Plugin Search.png
1673271048298.png



Ook een mooie toevoeging in Cubase is de default preset. Wanneer je een plugin inlaad, heeft deze direct de gewenste instelling. Voor de Pro Q3 bijvoorbeeld staat er al een low cut op 196hz, en een low cut op de side op 11hz. Pingpong delay staat standaard op 1/8d, 300hz LPF, 9000hz HPF en 30% wet. Zo kan ik zonder te veel tweaken direct verder.

Wil binnenkort ook weer een template aanmaken om zo direct een aantal dingen, zoals routings, kanalen + kleur, etc klaar te hebben. Zo wie zo hou ik altijd een zelfde volgorde aan met mijn tracks. Zo heb ik makkelijk overzicht en weet ik altijd waar ik iets moet zoeken. Meestal gebruik ik ook dezelfde kleuren.

Dit is de volgorde waar ik mee werk;
  • Master (hier komen alle kanalen op samen)
  • Mix bussen (zijn directed naar de Master)
    • Synth
    • Bass
    • Sub + Kick (soms zijn deze apart)
    • Clap/Snare
    • Hi Hats
    • Percussion
    • Drums (hier komen alle drum geluiden (zonder kick) samen)
    • FX/Noises
  • Send Effect
    • Reverb 1
    • Reverb 2
    • Delay
  • Synth
    • Intro
    • Drop
  • Bass
    • Mid Bass
    • 303
    • Sub
  • Kick
  • Clap/Snare
  • Hi Hats
    • Hi hats open
    • Hi hats closed
  • Percussion
    • Percussion
    • Loops
  • FX/Noises

Daarnaast heb ik de afgelopen maanden al m'n samples uitgezocht en van 70.000 teruggebracht naar 7.000 samples. Alles in aparte mapjes geplaatst zodat ik super snel de juiste sample kan vinden, zonder door tal van lijsten en mapjes te bladeren. Ook heb ik samples beter afgeknipt, vooral uplifters en reversed sounds hebben veel loze stilte aan het begin, zodat ik sneller door de lijst heen kan bladeren. Ook zijn de volumes geoptimaliseerd naar 0db als dit nodig was. Alle samples zijn ook apart genaamd als 001 Clap, 002 Clap, 003 Clap etc... En ja, dit was een tijdrovende klus van meer dan 2 maanden... :D

Het ziet er nu zo uit;

Samples.png



Met macro's heb ik nog nooit gewerkt en begrijp nog niet zo goed wat dit is. Wellicht eens een middagje induiken.
 

Attachments

  • 1673269255570.png
    1673269255570.png
    17,7 KB · Bekeken: 77
  • 1673271034374.png
    1673271034374.png
    4,7 KB · Bekeken: 73
Ik heb maar één toets waar ik niet zonder kan in Cubase: Q. Met de Q van Quantize. :) Let op! Bij mijn versie niet verwarren met control-Q, want dat is Quit...
 
Werk al een tijd met Cubase en probeer daar altijd de voor mij makkelijkste en snelste manier van werken in te vinden.
Wow, wat een uitgebreide bijdrage. Top, daar duik ik eens goed in!

Met macro's heb ik nog nooit gewerkt en begrijp nog niet zo goed wat dit is.
Het is puur automatiseren van meerdere handelingen, bijvoorbeeld:

- Toon geselecteerde noten beeldvullend
- Maak de geselecteerde noten legato
- Kort overlappende noten in

Dat wijs ik dan toe aan een sneltoets, en dat doet hij dan via bijvoorbeeld ALT + /.

Als je meerdere handelingen nodig hebt om iets voor elkaar te krijgen, is dat erg handig. En je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Zo is er ook een Macro met de naam Reveverse Rerverb. Die draait de geselecteerde audio om, zet een reverb plugin op het kanaal, rendert het resulteert en draait het wéér om. Dan heb je in 3 seconden een synth uplifter 👍
 
Een keer in de zoveel tijd kijk ik deze nog eens en kom dan wel een paar "o ja's" tegen:

Verder gebruik ik zoveel mogelijk dedicated controllers (Push 2, behringer x-touch plus extender en binnenkort een softube console one), shortcuts en favorites om zsm veelgebruikte plugins te vinden.

Ook belangrijk: ik gebruikt twee templates: een waarin al mijn hardware synths ready to go zijn en een mix template met alvast wat bussen en plugins die ik toch bijna altijd wel gebruik.
 
Ik heb weken de manuals gelezen (in bed ook nog) van Logic destijds en daarvoor van octamed etc. Is gewoon nodig wil je eruit halen wat erin zit. Soms lees ik ze opnieuw, want niet alles is te onthouden.

-Daarnaast wat Metatron aangeeft, rubrieken maken voor je fx etc: PIC 1
Screenshot 2023-01-09 at 17.50.53.png


-Templates maken ja: altijd starten met de volle mep, downsizen kan altijd nog (gebeurd nooit natuurlijk) pic 2 van de standaard drumbussen , mix bussen en aux returns
Screenshot 2023-01-09 at 17.52.43.png


-Synthjes PIC 3, in Logic kan je mooi hiden, kijk PIC 4 zonder hide aan.
Screenshot 2023-01-09 at 17.53.33.png
Screenshot 2023-01-09 at 17.54.06.png


En heel belangrijjk: Screensets, daarmee kan je focussen wat je wilt doen, mixen, pianoroll editing, mastering etc.
PIC 5 & 6
Screenshot 2023-01-09 at 17.55.06.png



Screenshot 2023-01-09 at 17.55.45.png
 
-Templates maken ja: altijd starten met de volle mep, downsizen kan altijd nog (gebeurd nooit natuurlijk) pic 2 van de standaard drumbussen , mix bussen en aux returns

Dat vind ik niet zo fijn en ik begin liever klein. Dat heeft trouwens ook te maken met de rekenkracht van mijn al wat oudere pc 😀 Maar toch, ik bouw het graag op. Hoewel alvast wat FX en bussen wel erg handig zijn.

In het verleden heb ik nooit gewerkt met templates. Nu zag ik bij een van de video's over Studio One dat je Song Data kunt importeren. Dat is ideaal, want dan maak ik een ultiem mixing template, die ik gebruik voor het afmixen van oudere nummers. Van die optie had ik nog nooit gehoord 👍
 
Ik ben een beetje lui dus zowel bij Studio One alweer een paar jaar terug als de laatste jaren met Ableton kijk ik wat clips en tutorials van de dingen die ik nodig heb om de dingen te doen die ik nodig heb.
Zo weet ik ook alleen maar een paar shortkeys die ik regelmatig gebruik want mijn ervaring is dat een daw zoveel mogelijkheden kent dat je gewoon een aantal dingen vergeet als je ze niet met regelmaat gebruikt dus ik weet alleen die dingen die belangrijk zijn voor me.

Ik werk ook niet met templates maar open gewoon een track omdat ik niet weet van te voren wat ik ga doen en hoeveel layers ik nodig heb?
Dat zou anders zijn als je met een vaste liveset zou giggen bijv, dan moeten dat soort dingen echt geautomatiseerd zijn.

Natuurlijk heb ik ook soms wel dingen op een omslachtige manier gedaan die misschien veel handiger/sneller kunnen, dat is dan de andere kant van het verhaal.
Gelukkig heb ik geen tijdsdruk of moet ik produkties afmaken binnen een bepaalde tijd, als ik me echt op het produceren zou toeleggen en bijv ook voor anderen werkte dan zou ik er wel voor zorgen dat ik alle ins en outs beheers want dan wordt het je gereedschap natuurlijk.
 
Dat vind ik niet zo fijn en ik begin liever klein. Dat heeft trouwens ook te maken met de rekenkracht van mijn al wat oudere pc 😀 Maar toch, ik bouw het graag op. Hoewel alvast wat FX en bussen wel erg handig zijn.

In het verleden heb ik nooit gewerkt met templates. Nu zag ik bij een van de video's over Studio One dat je Song Data kunt importeren. Dat is ideaal, want dan maak ik een ultiem mixing template, die ik gebruik voor het afmixen van oudere nummers. Van die optie had ik nog nooit gehoord 👍
Logic kan ook op verschillende manieren oude tracks openen of gedeeltes ervan. En ja CPU kracht is altijd tekort, dat is 50% of the game :D
 
BTW probeer audiogridder eens gasten dat werkt echt goed AudioGridder – DSP servers using general purpose computers and networks

Hoe het percies werkt weet ik niet maar ik heb een idee, 50% audiogridder load is veelal een 100% cpu load overal, anders gezegd; je DAW (logic in mijn geval) maakt max 50% gebruik van je aanwezige CPU kracht (rest is voor achtergrond spul, maar als je niks hebt lopen op een browser na is dit erg zonde van je CPU) Dus als je DAW 100% load laad zien is je PC/Mac eigenlijk nog maar voor 50% bezet. Ander kan ik niet verklaren waarom ik door AG local te draaien 2 x zoveel power heb.
 
Ook handig, je kan voor een paar euro van die toetsenbord stickers kopen (zonder letters erop) voor mensen die snel typen. Kost een paar euro. Het mooie is, dat er dan een paar zeer bruikbare kleurtjes bijzitten:

Geel - Solo / Solo safe
Groen Play / Midi In
Rood Record / Midi Out
Blauw - Hide / Parameters
Bruin - FWD/BWD
Paars - Mute

als je die op je nummeric keyboard plakt, heb je bijna zo'n duur logic keyboard. ( ik heb 2 x van die geplakte apple magic keyboards en ook van die LogicKeyboard van 200euro, alleen gaan die maar tot Logic 9 en die nieuwere zijn erg lelijk.

Echt handig hoor als je zo op stap/start/record/pauze etc kan rammen of je MIDI I/O aan uit zetten in je pianoroll editor etc

Hier jongens, daar ik heb ik ze ook gekocht: Blanke Stickers - Toetsenbordstickers
 
Deze site heeft ook super handige bruikbare tips voor Ableton live :
Patches Zone
 
Gebruik niet veel shortcuts eigenlijk. Goed om nog eens naar te kijken.

Cubase hierzo.
In Cubase is Ctrl + Muiswiel handiger dan de G en H toetsen voor horizontaal zoomen.

Weet iemand hoe je makkelijk/snel verticaal kunt in en uitzoomen in Cubase? Anders dan shift+G/H
Waarom niet gewoon alt+muiswiel ofzo...
En hoe je snel de waveforms binnen de tracks kunt vergroten/verkleinen?
Heb een hekel aan die priegel bolletjes aan de zijkant.
Kom op Steinberg....
 
Back
Top