Oude computer onderdelen bewaren?

Iets bewaren omdat er ooit iemand misschien wat voor over zal hebben is volgens mij zonde van je tijd en ruimte.
Zoals een kennis met een grooooote hooizolder bomvol ooit quasi waardeloze Porsche 356 onderdelen die nu een fortuin waard zijn. Hmmmm.

Je moet natuurlijk wel veel ruimte hebben, veel geduld, toch ook een significante hoop speelgeld, en veel inzicht in wat nu weinig waard is later mogelijk ooit wel heel veel om dat te bewerkstelligen. De spullen op mijn zolder liggen er niet voor die reden omdat ik aan meerdere van deze voorwaarden niet voldoe. :) Dat is gewoon spul dat mogelijk nuttig is, of nog niet verkocht geraakt, of wat ik leuk vind om bij te houden omdat er herinneringen aan kleven. Of omdat ik te lui ben om ze naar de kringwinkel te doen.

Mijn oude computers gebruik ik allemaal, in die collectie staat er niks passief te wachten op stijgende prijzen. Want als ik leuk spul heb, wil ik er ook van genieten. Ik heb enkel 1 monitor als reserve omdat ik een beter model gevonden heb maar het blijven CRT's die wel eens stuk durven gaan.
 
Daar ben ik het niet mee eens. Dat het zinloos is. Moet natuurlijk leuk blijven qua ruimte, maar zoals ik eerder zei, als het mij een lach geeft tijdens het verhuizen eens in de zoveel tijd. Das al het bewaren waard. Voor mij dan, misschien niet voor mijn vriendin (eigenlijk verloofde) ;)
Nouja, Topicstarter zegt dat hij omkomt in de spullen die hij niet meer gebruikt, daar reflecteerde ik naar.

Ik heb zelf een minimale hoeveelheid spullen van vroeger uit nostalgie maar dat betreft maar 4 doosjes met voor mij waardevolle herinneringen. Computerspullen vallen daar bij mij in ieder geval niet onder. Maar iedereen moet het zelf weten, maar als je omkomt in de spullen is het misschien wel tijd om eens wat weg te gaan doen.
 
Meerdere malen alle oude computerzooi weggeflikkerd, zero regrets. Enige dat ik bewaar zijn kabels en adapters omdat die vaak nog van pas komen. En die ene keer in de tien jaar dat ik dan tóch een of andere antieke part nodig heb om een jaren 80/90 toestel aan de gang te krijgen, koop ik het wel van eBay voor één of twee tientjes. Dat heb ik er wel voor over om niet mijn eigen uitdragerij te hoeven runnen.
 
Dank voor alle reacties. Ik ga vandaag wat dozen aanschaffen om nuttige losse onderdelen in te doen, ik ga ook wat spullen demonteren, en een paar dingetjes wegdoen. Dat geeft weer overzicht en (bewegings)ruimte.
 
Dat is dan bewaren uit nostalgie. Ik snap het wel, maar het is net zo zinloos.

Ik heb 2 jaar geleden een computer weggedaan waarop ik mijn eerste software heb geprogrammeerd in de jaren 80. Ik had deze computer terug gekregen van mijn vader na 30 jaar, een pc met een 8080 processor er in en een amber scherm. D'r zat ook nog een 20MB harde schijf in die het nog prima deed.

Maar, ik heb er niks aan, alleen een leuke herinnering. Toch maar weggedaan, het staat enkel in de weg, de herinnering heb ik nog steeds daar heb ik dat apparaat niet voor nodig.
Hoewel ik het er niet mee eens ben.. (zo jammer, hoop dat je geen spijt..) heb ik toch respect dat je hier afscheid van hebt kunnen nemen. Wat een opoffering.. :mega:

Ik ga zelf iig nog niets wegdoen. Het overzichtelijke ook van die geluidskaarten die ik bewaar / verzamel, is dat er een heleboel in een krat kunnen.. mocht ik er niet meer zijn kan het zo naar de mileustraat / kringloop.. :D Die computertowers is weer een ander verhaal... maar ik hou er graag een plekje voor vrij.
Ik heb 2 jaar terug tijdens Corona nog wel een aantal kaarten in een systeempje gehangen.. een beetje synbolisch, Pentium III dacht ik.. met wat kaarten die rond milenium allemaal hot waren.
Ook een Mac gekocht omdat ik ProTools HD wilde ontdekken.. Zelfs laatst 'n maand terug nog een HD interface gekocht omdat ik em ineens tegenkwam voor een heel klein prijsje in vergelijk met 2 jaar terug.

Verder heb je dit soort ouwe computers niet nodig om muziek te maken, of voor een bepaalde mojo.. (op een paar kaartjes na misschien..) maar er mee gewerkt hebben, maakt je zeker meer bewust van het comfort en gebruikersgemak die de computer van nu heeft. :) En dat niet alleen.. die dingen gaan ook veel efficienter met energie om..
Ik zie het net een beetje als de letterlijke, analoge warmte die oudere synthesizers geven.. een Jupiter 8 in de zomer aanzetten bij 30 graden is niet heel comfortabel.. maar in de winter is het dubbel genieten.. :D
 
Ik bestelde onlangs een mini macro toetsenbordje van Ali om met mijn Mac te gebruiken als transport-shortcut voor Ableton Live, maar de configuratiesoftware om de toetsen toe te wijzen werkt alleen op Windows. Dacht ik EINDELIJK weer eens wat te hebben aan een antieke Windows Vista laptop die hier nog ergens rondzweeft, maar die browsers wilden geen enkele website meer openen vanwege beveiligingsgemauw (waarschijnlijk kunnen ze de moderne certificaten niet aan), en iedere muisklik resulteerde in een wachtcirkel van 5 seconden tot 3 minuten. En de software via een omweg erop zetten lukte wel, maar wilde niet starten want geen 32 bits. Dus ja. Dat is niet gelukt.
 
Wet van Behoud van Ellende.

Ik heb nu laptops met Windows 95, Windows98, Windows XP, Windows Vista met SCSI en een toren met Windows 7 en board controlled floppy drive en CD brander. Om editting software op te draaien en rare floppy's te converteren. Alleen geen tijd om er ook maar iets mee te doen. Mijn vrouw vraagt of ik aan het dementeren ben.
 
Er staat hier in een zolderkast nog een oude Windows 7 Core-to-Quad Q6600 64-bit gaming PC die wellicht nog iets beter mee kan (was voor die tijd wel een echt dik systeem, maar is ook alweer een eeuw geleden in computerjaren). Maar ja, dan moet ik er weer een scherm bijzoeken en een toetsenbord aan hangen en ... zzzz.

Ben wel benieuwd hoeveel miljard warnings en updates er klaar staan als je er een netwerkkabel in zou prikken :D
 
Computers verouderen snel dus eigenlijk zijn oude onderdelen bewaren over het algemeen onnodig want na verloop van tijd past je geheugen weer niet op het nieuwe moederboard of je harde schijf is niet meer compatible enz.
Ik heb nog een I5 laptop 5000 serie en een tower met AMD en een GTX960 videokaart er in en nog een plastic box vol met oude schijven, memory, keyboards, muizen enz waar het meeste van weg kan, eigenlijk moet ik maar 'ns flink opruimen en de kringloop bellen of ze wat dingen willen ophalen.
Ik werk nu met een 7700 serie passief gekoelde pc voor de muziekmakerij en in de huiskamer staat zo'n I3 mini pc tje voor wat youtube op de tv en m'n muziek staat er op zodat ik dan via m'n versterker m'n muziek kan afspelen en het enigste waar ik aan denk is dat die 7700 over een paar jaar vervangen gaat worden.
 
Dat gaan we dus niet doen. Zelfs mijn studio MacMini is niet verbonden met het net. Updates gaan via USB stick.
Ik lees dat vaker, maar daar zie ik echt het nut niet van. Behalve dat je misschien niet de afleiding wil van Youtube, social media of weet ik wat voor aandachttrekkerij op internet. Voor de rest lijkt het me vooral overbodig moeilijk doen, zeker in deze tijd van regelmatige updates en online activatie/verificatie. Zelfs mijn tandenborstel hangt aan internet.
 
Computers verouderen snel dus eigenlijk zijn oude onderdelen bewaren over het algemeen onnodig want na verloop van tijd past je geheugen weer niet op het nieuwe moederboard of je harde schijf is niet meer compatible enz.
Ik heb nog een I5 laptop 5000 serie en een tower met AMD en een GTX960 videokaart er in en nog een plastic box vol met oude schijven, memory, keyboards, muizen enz waar het meeste van weg kan, eigenlijk moet ik maar 'ns flink opruimen en de kringloop bellen of ze wat dingen willen ophalen.
Ik werk nu met een 7700 serie passief gekoelde pc voor de muziekmakerij en in de huiskamer staat zo'n I3 mini pc tje voor wat youtube op de tv en m'n muziek staat er op zodat ik dan via m'n versterker m'n muziek kan afspelen en het enigste waar ik aan denk is dat die 7700 over een paar jaar vervangen gaat worden.
Het enige waar het nog weleens van pas komt is met retro/vintage gear of gaming. Dat je een antieke aansluiting of tooltje nodig hebt om (naar) een bepaald device of formaat te kunnen lezen of schrijven, of dat je een bepaalde chip/kaart nodig hebt om te werken met een of ander archaisch gamesysteem. Maar buiten dat soort obscure gehobby is er inderdaad over het algemeen weinig aan te vangen met die oude meuk. Ik kocht onlangs nog eens voor 40eu een DVD writer (alleen speler was niet te koop :D ) omdat ik geen enkele mogelijkheid meer had om iets van oude optische schijven te lezen en ik wilde per se iets van een DVD rippen dat ik nergens online kon vinden.
 
Het enige waar het nog weleens van pas komt is met retro/vintage gear of gaming. Dat je een antieke aansluiting of tooltje nodig hebt om (naar) een bepaald device of formaat te kunnen lezen of schrijven, of dat je een bepaalde chip/kaart nodig hebt om te werken met een of ander archaisch gamesysteem.
Ja, precies als je nog van die oude games speelt of iets met floppys wil doen of zo.
 
Ik lees dat vaker, maar daar zie ik echt het nut niet van. Behalve dat je misschien niet de afleiding wil van Youtube, social media of weet ik wat voor aandachttrekkerij op internet. Voor de rest lijkt het me vooral overbodig moeilijk doen, zeker in deze tijd van regelmatige updates en online activatie/verificatie. Zelfs mijn tandenborstel hangt aan internet.
Ik zie inderdaad niet het nut van al die updates en gratis apps en samples packs. Ik heb geen zin om tijd te besteden aan het uitzetten van die die gekmakende reclames en prompts naar flut/nepnieuws en de tandvleesindustrie. Mijn manier van met muziekinstrumenten is zo basic en totaal niet gericht op output dat ik niks van buiten verwacht of nodig heb. Vandaar.
 
Wet van Behoud van Ellende.

Ik heb nu laptops met Windows 95, Windows98, Windows XP, Windows Vista met SCSI en een toren met Windows 7 en board controlled floppy drive en CD brander. Om editting software op te draaien en rare floppy's te converteren. Alleen geen tijd om er ook maar iets mee te doen. Mijn vrouw vraagt of ik aan het dementeren ben.
Die krijgen vast nog wel een mooie bestemming, bv bij iemand die zijn scsi setup te snel weggedaan heeft. ;)

Ik vind het jammer dat ik mijn twee oudste PCs uit mijn jeugd niet meer heb. Verder is al het oude computerspul wat ik wél heb in gebruik of reservestuk voor wat ik in gebruik heb. Geen zoldervulling.
 
Laatst gewijzigd:
IMG_20240118_134456_607.jpg


Mijn projectje....
 
Wet van Behoud van Ellende.

Ik heb nu laptops met Windows 95, Windows98, Windows XP, Windows Vista met SCSI en een toren met Windows 7 en board controlled floppy drive en CD brander. Om editting software op te draaien en rare floppy's te converteren. Alleen geen tijd om er ook maar iets mee te doen. Mijn vrouw vraagt of ik aan het dementeren ben.
Net hetzelfde hier...

Cheers,
Exo. :mega:
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top