Oude computer onderdelen bewaren?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.619
Locatie
Zeist
Hoe zinnig is het om oude computeronderdelen te bewaren zoals RAM-kaarten, CPU's, floppy drives, etc. Ik ben zelf nogal van het bewaren, maar dreig nu toch om te komen in de spullen die ik nooit meer gebruik. Gisterenavond nog halsbrekende toeren moeten uithalen om een apparaat helemaal achter uit mijn kelderbox te halen... :o:

Of anders gesteld: welke onderdelen van oude computers zijn het bewaren waard?
 
Ik ken iemand die oude computers doet herleven dus af en toe doneer ik m wat oude apple zooi. Maar os9 bleek zelfs voor hem voorbij :) daar kon hij mij dan weer niet mee helpen.
 
Ouwe Cyrix processors zijn goud waard.. Omdat er goud inzit.. :D

Verder exclusieve dingen.. een werkende, 486 of 386 schijnen echt liefhebbers voor te zijn.. omdat iedereen ze weg heeft geflikkerd.. en zelfs als er geen kast omheen zit wordt er op geboden..

Geheugen bankjes voor 486 (60pins) of EDO ram (72pins), met hogere capaciteit (veel MB's) zijn ook schaars.. 4mb bankjes EDO is nog wel te vinden..
Exclusieve oudere CPU's.. of bv de allerhoogste clock frequentie uit een serie, die zijn schaarser en zitten verzamelaars weleens achteraan..
Exclusieve mobo's.. dual CPU boards.. met SCSI en nog werkende SCSI schijven, ook bewaren..
Maar wat later het bewaren waard bleek weet je nooit.. je moet gewoon geduld hebben.. wie had er ooit gedacht dat er nog een paar gekken met 486's serieus gingen gamen?? :D
 
Maakt niet uit.
Rule of thumb: binnen enkele maanden nadat je iets na lange tijd opruimt, heb je het nodig ;)

Lange versie: ...en indien je het niet binnen enkele maanden nodig, dan wordt het gegarandeerd binnen de 2 jaar veel geld waard.

Die oude PC van ons met een Voodoo² 12MB in (met complete originele verpakking)...die heb je nu niet meer voor de 25€ die ik er toen voor kreeg.

Ik heb onlangs nog oude Pentium, 486 en 386 spul verkocht. Omdat het incompleet was en niet bijzonder is het tientjeswerk, maar het wordt inderdaad gezocht. Want er is enorrrrrrm veel van weggegooid. Zoek tegenwoordig maar eens bv een 14" CRT monitor die vroeger letterlijk iedereen had.

Met oude PC's ben ik niet echt bezig, ik heb nog een werkende XP bak en dat is qua PC oud genoeg voor mij. Die kan het spul uit mijn latere jeugd spelen. Voor mijn vroegere jeugd (386) voldoet de Amiga, daarop is zowat elk game zoals Worms of Volfied geport en je houdt het wat makkelijker draaiende dan een 386.
 
Vanwege een verhuizing naar het buitenland m'n oude 486 PC weggedaan. Klein beetje spijt van, had 'm misschien ergens kunnen stallen voor een tijdje, maar ach. Meer spijt, veel meer spijt, dat ik ooit m'n C64 heb verkocht... :(
 
Wonderlijk! Had nooit gedacht dat die oude computers (en zelfs onderdelen daarvan) nu al als Vintage gezien worden...
 
Ik heb zelfs een hele verzamel vintage geluidskaarten.. :D veelal ISA maar ook PCI.. sommigen zijn nog wel in XP of nieuwer OS te draaien maar veelal was de support t/m W98.. daarom nog steeds een hele verzameling oudere PC's. Sommige kaarten heb ik er meerdere van gescoord.. (stel dat ie kapot gaat..)
Ik gebruik ze ook niet echt meer maar wel leuke dingen mee gedaan.

Ik blijf het een mooie tijd vinden hoe het allemaal begon. Heel lang met een Atari ST muziek gemaakt maar toen kwam daar de PC waar je audio mee kon opnemen en een geluidskaart waar een complete rompler opzat. (DB50XG), was destijds al onbetaalbaar maar in een latere tijd kon je ze voor weinig kopen.. Deze zijn nu mega populair onder gamers door de General Midi geloof ik maar ook de opvolger (SW1000XG) wordt al gebruikt zie ik..

Oh.. ik heb ook nog een ISA geluidskaart met vier SID's (Commodore 64 geluidschip) en kan aansturen vanaf de PC. Ooit in een rig aan de praat gehad maar zou nu niet meer weten welke software ik daarvoor gebruikte.. :D

 
Laatst gewijzigd:
Muziekje hieronder heb ik gedaan met een ISA geluidskaart van Terratec waarop je een Waldorf Microwave in een breakoutbox kunt aansluiten.. Samples kon je laden in de geluidskaart zelf via een EDO geheugenbankje. (max 64mb).. je stuurde dan alles via een sequencer aan met midi.. 10 jaar terug een paar van gekocht.. toen al achterhaald en nu helemaal maar echt super leuke historie!

 
Vanwege een verhuizing naar het buitenland m'n oude 486 PC weggedaan. Klein beetje spijt van, had 'm misschien ergens kunnen stallen voor een tijdje, maar ach. Meer spijt, veel meer spijt, dat ik ooit m'n C64 heb verkocht... :(
C64 zijn nog wel heel makkelijk verkrijgbaar. Niet meer voor de 25€ van vroeger, maar je vindt ze nog best betaalbaar. Betaalbaarder dan een werkende 486.

Mijn C128-desktop, die is een stuk meer waard. Dat is dus een desktopmodel met los klavier en hij kan C128 modus draaien, C64 modus én CP/M modus. Ik gebruik hem alleen in C64 modus. :) Voor spelletjes, uiteraard.

Een Atari ST heb ik als MIDI hart van mijn vernieuwde studio. Nog even afwachten of het floppytje betrouwbaar blijft, anders even geld smijten naar een SD oplossing.
 
Van alles computer gerelateerd dat ik bewaar heb ik altijd spijt dat ik het niet heb verkocht toen ik er nog wat voor kon krijgen en zelf al voorzien was van iets nieuws. Nu zit ik met inmiddels een iMac, Macbook, 2x Mac Pro, schermen en kabels, pluggen en weet ik veel wat, dat alleen maar ruimte inneemt.
 
Alles wat je bewaart zonder doel heb je in principe niet meer nodig en kan dus weg. Tenzij je speculeert op een waardestijging is iets wat van gebruikstatus naar bewaarstatus verandert alleen nog een waste of space.
 
Dat ja.

Maarrrrrr, ik bewaar ook wel een hoop zooi enkel en alleen omdat ik weet dat ik er een glimlach van krijg bij de volgende verhuizing en door die dozen heen moet. Dan gaat er ook wel waar wat weg. Eerlijk is eerlijk, komt ook weer wat bij.

Iets bewaren omdat er ooit iemand misschien wat voor over zal hebben is volgens mij zonde van je tijd en ruimte.
 
Alles wat je bewaart zonder doel heb je in principe niet meer nodig en kan dus weg. Tenzij je speculeert op een waardestijging is iets wat van gebruikstatus naar bewaarstatus verandert alleen nog een waste of space.

Dat veronderstelt dat je nu al zou kunnen voorzien wat je ooit nog eens nodig zult hebben.
 
Als je iets ooit nog eens nodig zal hebben dan kan je het kopen / halen.

Uit ervaring weet ik dat doelloos bewaren omdat je iets ooit misschien nodig zult hebben nergens op slaat. Je hebt zelf al je leven gewaagd om bij iets te kunnen komen wat je ook zo had kunnen kopen.

Maar je moet het zelf weten natuurlijk, mijn vriendin (vrouw eigenlijk) vind dat je wat je niet gebruikt weg moet doen, zo stal ik dus al 20 jaar 6 grote spiegellijsten die zij ooit gemaakt heeft in mijn opslag en jaarlijks verplaats ik die dingen zeker 3 of 4x. Maar weggooien mag ik ze niet, en telkens als ik er over begin wat er mee moet dan krijg ik te horen dat ze 2 mooiste wil houden en de rest kan verkocht worden, maar dat gebeurt dus nooit en gebruiken doen we die 2 waarvan ze nog steeds moet aanwijzen welke dat zijn ook niet en ondertussen verplaats ik die dingen al 20 jaar meerdere keren per jaar.

Tjsa.. mijn Amiga A3000 en A1200 met toebehoren moesten wel weg, euh waarom ook al weer? Ohja.. ik gebruikte het niet..
 
Het apparaat dat ik gisteren met halsbrekende toeren uit mijn kelderbox gehaald heb heb ik als jongeman ooit (in 1985) zelf ontworpen en gebouwd. Als ik dat vroeger had weggedaan of verkocht zou ik iets dergelijks nooit meer terug hebben kunnen kopen. Maar dat is inderdaad een ander verhaal dan het bewaren van oude losse computer onderdelen...
 
Dat is dan bewaren uit nostalgie. Ik snap het wel, maar het is net zo zinloos.

Ik heb 2 jaar geleden een computer weggedaan waarop ik mijn eerste software heb geprogrammeerd in de jaren 80. Ik had deze computer terug gekregen van mijn vader na 30 jaar, een pc met een 8080 processor er in en een amber scherm. D'r zat ook nog een 20MB harde schijf in die het nog prima deed.

Maar, ik heb er niks aan, alleen een leuke herinnering. Toch maar weggedaan, het staat enkel in de weg, de herinnering heb ik nog steeds daar heb ik dat apparaat niet voor nodig.
 
Ik ga het zelfgebouwde apparaat nu ook weer gebruiken, ten eerste als tafel om meetapparatuur op te zetten, en ten tweede mogelijk ook als effectapparaat even afhankelijk van hoe goed die het nog doet. Ik had natuurlijk ook een (tweedehands) tafel kunnen kopen en dat was ik aanvankelijk ook van plan, tot het me ineens te binnen schoot dat ik in de kelderbox mijn oude zelfgebouwde effectapparaat nog had staan. Dus dat waren twee vliegen in een klap: de tafel hoeft niet meer gekocht te worden en mijn oude zelfgebouwde apparaat wordt in elk geval als meubel in ere hersteld.
 
Dat is dan bewaren uit nostalgie. Ik snap het wel, maar het is net zo zinloos.
Daar ben ik het niet mee eens. Dat het zinloos is. Moet natuurlijk leuk blijven qua ruimte, maar zoals ik eerder zei, als het mij een lach geeft tijdens het verhuizen eens in de zoveel tijd. Das al het bewaren waard. Voor mij dan, misschien niet voor mijn vriendin (eigenlijk verloofde) ;)
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top