Cherry Audio lanceert GX-80 softsynth

1669146322567.png

Cherry Audio heeft vandaag haar nieuwe software synthesizer gelanceerd, de GX-80. Dit is een combinatie van de welbekende Yamaha CS-80 en de Yamaha GX-1. Net als de GX-1 heeft GX-80 twee CS-80 synth engines aan boord die gelaagd of gesplitst gebruikt kunnen worden. Cherry Audio heeft er een paar leuke snufjes aan toegevoegd zoals oscillator varianten die door een pre-filter gaan (low pass of highpass). Deze gefilterde varianten kunnen gemixt worden met de originele geluidsgolven of niet. Naast de pre-filter wordt de audio ook nog door een highpass filter en lowpass filter gehaald. Deze filters zijn identiek aan de CS-80 varianten. Je kunt het filter ook omschakelen naar het GX filter dat een combinatie bandpass filter is van 9db/octaaf.
Een andere aardige toevoeging is een extra sinus oscillator die pas na de filters in het signaalpad wordt gevoegd. Mooi om "dun gefilterde" sounds een beetje aan te dikken.

De introductieprijs is $59, de normale prijs zou $79 zijn maar bij Cherry Audio is de introductie prijs ook normale prijs. Overigens is deze synthesizer stevig aan de prijs voor Cherry Audio begrippen.

Mensen met geduld kunnen wachten op speciale aanbiedingen die ongetwijfeld gaan komen.

In deze video voelt Starsky Carr de GX-80 aan de tand:

Bron: Cherry Audio GX-80 pagina
 
Het origineel zit toch ook vol met knoppen en sliders? Heb jij liever menuutjes en een strakke kale Korg M1?

Ik vind dat er nogal een verschil bestaat tussen een fysieke knop of slider op een groot paneel dat op maat gemaakt is voor de menselijke hand, en een minuscule mini-winegum van 4 pixels hoog in een venstertje op een scherm. Nodigt voor mij bepaald niet uit om lekker sounds op te gaan ontwerpen en tweaken. Dit vind ik bij een aantal van die Cherry plugins een probleem, maar ook bij de Arturia emulaties. Leuk voor presets, maar om zelf op te pielen?

Ik vind dat bijvoorbeeld Omnisphere, Serum en Avenger dat veel beter doen. Ook synths met 10 miljard opties, maar dan met een interface die gemaakt is voor het scherm en waar je niet met een vergrootglas hoeft te zoeken maar gewoon de delen openklapt waar het op dat moment te doen is.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb nu 2 Cherry Audio Plugins gezien en kan @Nap niet anders dan gelijk geven.
Wat een slechte interfaces.
 
Die interface clutter bezorgt mij uitslag in mijn lichaamsholten.
Voor 59$ gaan we toch niet mekkeren ?
Ik zou graag een battle zien met de Deckards Dream. Want die staat al lang op m'n lijstje, maar de (loze?) Behringer DS80 belofte houd me al jaren tegen. BTW, heb je gezien hoe de Social Media 'influencers' op deze softsynth springen als vliegen op een stront? Hilarisch.
 
Laatst gewijzigd:
Voor 59$ gaan we toch niet mekkeren ?
Jawel hoor. Ik vind dat best veel geld voor een plugin die niet uitnodigt en dus voornamelijk ongebruikt en ongeliefd virtueel stof zal gaan happen in de plugin map. Een les die ik afgelopen jaren heb geleerd qua gas is om geen dingen meer te kopen alleen maar omdat ze goedkoop zijn.
 
Jawel hoor. Ik vind dat best veel geld voor een plugin die niet uitnodigt en dus voornamelijk ongebruikt en ongeliefd virtueel stof zal gaan happen in de plugin map. Een les die ik afgelopen jaren heb geleerd qua gas is om geen dingen meer te kopen alleen maar omdat ze goedkoop zijn.
Voor Cherry Audio begrippen is hij zelfs prijzig. Ik heb heel wat van hun plugins maar UI is bij allemaal ondermaats, beetje jaren ā€˜90 hobby niveau. De klank daarentegen zit wel goed. Als je met een externe controller werkt is het iets minder pijnlijk voor je ogenā€¦

Maar ook bij deze; ik kan wel een jaartje wachten totdat die onder de 30 Euro duikt. Bij Cherry Audio gaan ze vaak al snel voor minder dan introductie prijs. Je wordt daar iig niet beloond om meteen toe te happen.
 
Toch kunnen ze het wel, Voltage Modular zit best goed in elkaar qua interface vind ik.
 
laat ze eerst eens die cpu load aanpakken van de oudere modellen en de modfx verbeteren die zijn echt ondermaats. Ik bedoel de onboard chrus/ensembles en phasers enzo. Echt nog slechter dan tja, noem maar wat, is al gauw beter.

er zijn maar heel weinig updates voor die ouwe plugs van ze. ik was eerst heel enthousiast, maar ik zie liever wat meer kwaliteit. OOk kwa GUI inderdaad. Maar goed die massenburg met zijn 300euro compressor met een layout uit 1986 Teleac kursus kan er ook wat van.
 
Jawel hoor. Ik vind dat best veel geld voor een plugin die niet uitnodigt en dus voornamelijk ongebruikt en ongeliefd virtueel stof zal gaan happen in de plugin map. Een les die ik afgelopen jaren heb geleerd qua gas is om geen dingen meer te kopen alleen maar omdat ze goedkoop zijn.

Me eens. 60 euro vind ik nog niet zo goedkoop voor een plugin. Ik ben ook wat kritischer op wat ik koop. Dat moet echt iets zijn wat ik heel vaak ga gebruiken. En dat zie ik me bij de meeste Cherry Audio interfaces niet doen.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Het is afgezaagd... maar aangezien iedereen de Blade Runner opening kent.



Dit is denk ik wel de beste CS80 plugin tot nu toe. Ik was altijd een enorme fan van Memorymoon ME80.
Maar deze is net iets vetter.. ofzo. Dit was met de demo, maar ik zit nu ook te denken om um toch maar te kopen.
 
Jeetje... die alweer.

Wil er iemand een CS80 kopen? Ik ben hem wel wat beu...
 
Intussen dus wat kunnen spelen met de GX-80 die ik kocht omdat ik de Deckards Dream te duur vind, de CS80 niet zou willen en de Behringer DS80 maar op zich laat wachten.
Of deze software echt klinkt zoals een CS80 geloof ik niet, puur om het feit dat het 2 verschillende technologiƫn zijn. But who cares? Feit is dat er heel erg mooie sounds uit de GX-80 komen, en de prijs indachtig, is het dat dubbel en dik waard. Imho klinkt de GX-80 net iets spannender en meer synth dan de V-versie van Arturia. Wat ik wel vervelend vind aan de GX-80 is dat je de FX niet gewoon apart aan-en uit kan schakelen. Je moet dus steeds bij elke patch de reverb e.a. afzetten. Ik gebruik ook nog hardware FX en dus is dat soms wel wat vervelend.

Maar om te besluiten: deze software is dik ok voor de prijs. Mooie sounds. Maar ik wil nog steeds de Deckard of de DS80. :)
 
Laatst gewijzigd:
Vandeweek aangeschaft. Valt me helemaal niet tegen. Een flinke berg aan presets en toch ook de mogelijkheid om makkelijk wat eigen geluiden te maken die wat moderner klinken.
Ik ben er nu al aardig wat uurtjes mee bezig geweest.
 
Back
Top