Verschillende synthese vormen of verdieping

Ik word meest gelukkig van mijn modulaire systeempje met 'slechts' 2 oscillatoren, 1 sampler/delay, 1 beads, 1 filter en 1 lpg, maar
steeds meer utitilies zoals een switch, crossfader, min-max en comparator met logic.

Ik kan hiermee alles ontdekken: subtractief, westcoast, wavetable, karplus strong, granular en m'n nieuwste fascinaties, pulsar synthesis en wave replacement / wave switching.
 
Momenteel lijk ik redelijk immuun voor synths die uitkomen. Wel in het verleden verschillende gekocht.. (Analoog, VA, Wavetable, FM). Wat me de laatste jaren meer aanspreekt zijn apparaten waar synthese en sequencing gecombineerd worden. Een simpel FM synthje waar alle parameters goed te controlen zijn in een tijdsverloop vind ik veel interessantere resultaten geven dan een verzadigde drone of een dikke poly, (die de hele mix dichtsmeert).. maar dat is ook een stijlding misschien??

Ik vind FX ook wel een bepalende factor.. De ene reverb of delay is de andere niet.. 'n melodie of arp van 'n synth door een mooie galm en delay levert dan een soort sluier van harmonieën op.. maar het blijft dan dynamisch.. en er is nog genoeg ruimte in de mix om het qua compositie ook weer een compleet andere kant op te trekken
Sommige apparaten laten de fx send ook automaten dat levert ook interessante resultaten.. Of FX/release staartjes opnemen en in slicen in een sampler om het compleet te vermangelen.. etc..
 
Ik word meest gelukkig van mijn modulaire systeempje met 'slechts' 2 oscillatoren, 1 sampler/delay, 1 beads, 1 filter en 1 lpg, maar
steeds meer utitilies zoals een switch, crossfader, min-max en comparator met logic.

Ik kan hiermee alles ontdekken: subtractief, westcoast, wavetable, karplus strong, granular en m'n nieuwste fascinaties, pulsar synthesis en wave replacement / wave switching.
Tof dat je met een beperkte set up zo'n bereik hebt. Mijn setup heeft wat overlap met jou. Maar pulsar synthesis en wave replacement zegt me niks?

Momenteel lijk ik redelijk immuun voor synths die uitkomen. Wel in het verleden verschillende gekocht.. (Analoog, VA, Wavetable, FM). Wat me de laatste jaren meer aanspreekt zijn apparaten waar synthese en sequencing gecombineerd worden. Een simpel FM synthje waar alle parameters goed te controlen zijn in een tijdsverloop vind ik veel interessantere resultaten geven dan een verzadigde drone of een dikke poly, (die de hele mix dichtsmeert).. maar dat is ook een stijlding misschien??

Ik vind FX ook wel een bepalende factor.. De ene reverb of delay is de andere niet.. 'n melodie of arp van 'n synth door een mooie galm en delay levert dan een soort sluier van harmonieën op.. maar het blijft dan dynamisch.. en er is nog genoeg ruimte in de mix om het qua compositie ook weer een compleet andere kant op te trekken
Sommige apparaten laten de fx send ook automaten dat levert ook interessante resultaten.. Of FX/release staartjes opnemen en in slicen in een sampler om het compleet te vermangelen.. etc..
Ik merk dat het sequencing en in mindere mate fx aspect ook steeds belangrijker is in wat voor mij interessant is. Door modular ook anders tegen kosten aan gaan kijken. Als een synth een ingebouwde sequencer en fx heeft is dat in eurorack termen honderden euro. Ik heb nog wel wat te leren op sequencer gebied. Ik gebruik die op de grandmother heel veel, die is dan ook ontzettend simpel, wat een soort groot voordeel en nadeel tegelijk is.
 
Ik merk dat het sequencing en in mindere mate fx aspect ook steeds belangrijker is in wat voor mij interessant is. Door modular ook anders tegen kosten aan gaan kijken. Als een synth een ingebouwde sequencer en fx heeft is dat in eurorack termen honderden euro. Ik heb nog wel wat te leren op sequencer gebied. Ik gebruik die op de grandmother heel veel, die is dan ook ontzettend simpel, wat een soort groot voordeel en nadeel tegelijk is.

Met modular een paar lanes automaten is idd kostbaar als je het met hardware wilt doen. Zelf heb ik niet zo heel veel synths met modulaire synths maar wel een Behringer 2600 gekocht.. al was dit puur omdat Todd Terje de 2600 in heel veel tracks gebruikt heeft.. (:D)
Na een post in het 'Flitskoopjes topic' heb ik om de 2600 polyfoon tesequencen 'n Keystep Pro aangeschaft maar later bedacht ik me dat de MPC ONE en X ook 8 CV uitgangen hebben.. Nog niet echt aan het patchen toegekomen maar een MPC ONE is volgens mij een prima alternatief voor sequening via CV als je de sampler en DAW functie op de koop toeneemt. Ik vind de fx en synths die erin zitten niet zo heel goed.. maar het is zeker bruikbaar als 'n extra poly synth wil.

 
Oh. beetje off-topic; ik luisterde naar je tracks.. en hoorde dat je ook zong.. Leuk!! Wilde niet reageren op de autotune opmerkingen maar een MPC ONE heeft ook 8 audiotracks voor vocals of instrumenten en autotune.. :D ;)

 
Oh. beetje off-topic; ik luisterde naar je tracks.. en hoorde dat je ook zong.. Leuk!! Wilde niet reageren op de autotune opmerkingen maar een MPC ONE heeft ook 8 audiotracks voor vocals of instrumenten en autotune.. :D ;)


Hehe ja autotune zou niet zo gek zijn, veel zing ik niet trouwens. Hoe dan ook de MPC one staat wel op de lijst ja. Dat zou ook meteen betekenen dat ik Dawless kan gaan doen als ik wil. Ik lees dat je de synths niet zo super vind, maar wat vind je van de drum synth/ computer die erin zit?

Dit is een beetje waar ik naar kijk:
- MPC one
- Hydrasynth (explorer)
- Rumble of the ancients van Soma
- Minifreak/ Microfreak (Micorfreak gehad en mis m)
- Yamaha Reface DX
- Miniloque XD
- East Beast/ Capt'n Big O

Ik vermoed een beetje dat ik uit de minilogue en MPC one het meeste functionaliteit en muzikale breedte ga trekken. Ga sowieso niet alles op de lijst kopen trouwens.
 
Hehe ja autotune zou niet zo gek zijn, veel zing ik niet trouwens. Hoe dan ook de MPC one staat wel op de lijst ja. Dat zou ook meteen betekenen dat ik Dawless kan gaan doen als ik wil. Ik lees dat je de synths niet zo super vind, maar wat vind je van de drum synth/ computer die erin zit?

Dit is een beetje waar ik naar kijk:
- MPC one
- Hydrasynth (explorer)
- Rumble of the ancients van Soma
- Minifreak/ Microfreak (Micorfreak gehad en mis m)
- Yamaha Reface DX
- Miniloque XD
- East Beast/ Capt'n Big O

Ik vermoed een beetje dat ik uit de minilogue en MPC one het meeste functionaliteit en muzikale breedte ga trekken. Ga sowieso niet alles op de lijst kopen trouwens.
Volg je vermoeden dan maar.

Je instinct en dromen achtervolgen is bijna altijd beste.
 
Kijk minder youtube. GAS komt vaak door neppe gasten op youtube die telkens weer zeggen dat synth X nu weer hun favoriet is.
Het is nep en net als porno waar je ook verslaafd aan kan raken maar al dat gehijg is vaak nep.
Gear betekent weinig. muziek en gevoel is belangrijk.

Het is persoonlijk, en gear zonder context zegt weinig en is daarom naar mijn mening niet zo belangrijk.

Ik vind het bv beter om muziek te spelen te jammen met andere muziekanten en muziek te leren.
Het leren van een betere muziekant te worden draagt het meeste bij aan mijn tracks.

Ik vind het beter om objectief naar je eigen muziek te luisteren en dan te bepalen wat beter kan.
Niet andersom.... dus vraag niet wat heb ik nodig om betere muziek te maken maar vraag wat mist er aan mijn muziek? wat kan er beter aan mijn muziek.
Als je bepaalde mooie sounds hoort dan kun je checken wat erachter zit. Soms komt een bepaalde sound echt alleen maar uit 1 bepaalde synth.
 
Kijk minder youtube. GAS komt vaak door neppe gasten op youtube die telkens weer zeggen dat synth X nu weer hun favoriet is.
Het is nep en net als porno waar je ook verslaafd aan kan raken maar al dat gehijg is vaak nep.
Gear betekent weinig. muziek en gevoel is belangrijk.

Het is persoonlijk, en gear zonder context zegt weinig en is daarom naar mijn mening niet zo belangrijk.

Ik vind het bv beter om muziek te spelen te jammen met andere muziekanten en muziek te leren.
Het leren van een betere muziekant te worden draagt het meeste bij aan mijn tracks.

Ik vind het beter om objectief naar je eigen muziek te luisteren en dan te bepalen wat beter kan.
Niet andersom.... dus vraag niet wat heb ik nodig om betere muziek te maken maar vraag wat mist er aan mijn muziek? wat kan er beter aan mijn muziek.
Als je bepaalde mooie sounds hoort dan kun je checken wat erachter zit. Soms komt een bepaalde sound echt alleen maar uit 1 bepaalde synth.
Er zijn een aantal van dit soort reacties op mijn vraag. Even voor de duidelijkheid, ik gebruik de spullen die ik heb, ik werk met andere mensen samen, ik ben niet alleen maar gear porno aan het kijken. Ik neem iedere week wel wat op, ik speel vaak dagelijks. Ja ik kan meer muziek theorie en vaardigheden leren, nee meer gear is niet altijd zalig makend.

Maar we zijn hier toch op synthforum, dus mijn vraag is meer, je hebt toch iets van instrumenten en spul nodig om muziek te maken, wat stel je als doel. Verschillende vormen van synthese combineren of gewoon lekker subtractieve analoge bakken combineren (BV)?
 
Verschillende vormen van synthese combineren of gewoon lekker subtractieve analoge bakken combineren (BV)?
Ik ben nu qua setup een beetje ingekrompen maar mijn benadering was wel om van verschillende synthes vormen 1 of meerdere apparaten te hebben. Ik heb nu alleen nog over wat voor mijn gevoel bij "mijn stijl" past, waar ik gewoon blij van word. Met modular ben ik ook eerst met een filter-frenzy begonnen; ik geloof dat van mijn 27U setup ongeveer een kwart filters was, dus heel erg geënt op subtractief. Met het inkrimpen van die setup naar 15U heb ik gekozen om juist de experimentele kant te kiezen en niet een mega-subtractief systeem. Standaard subtractief is wel lekker makkelijk, je komt snel tot een goed en bruikbaar resultaat. Andere synthesevormen zijn soms wat weerbarstiger, moet je wat meer tijd en energie in stoppen. Maar van alles wat hebben (al dan niet in softwarevorm met een goede controller) is voor mij een prima werkwijze.
 
Maar het punt blijft toch dat het je eigen keuze is?
Ik kan vertellen hoe ik er naar kijk. En heb dat gedaan maar alleen jij kan bepalen wat je doet, hoe je werkt etc..

Ik vind:

korte antwoord: combineer

Lange antwoord:

je track is een schilderij. verschillende synth zijn verschillende kleuren.
Mis je bepaalde kleuren kijk dan waar je die kleur uit kan halen.
Wellicht staat die kleur los van synthese type of niet.
Wellicht hoor je een bepaalde type bas of pad die je raakt en kom je erachter dat dat een bepaalde synth is of een dat je dat met bepaalde synthese kan realiseren.

Betreft 'verschillende soorten van synthese'

1. FM is echt super vet, het kost wat tijd om in te raken maar als je van vette synth sounds houd en spacey dingen dan opent hier een universum. 4op, 6op zelfs 2op fm
2.
Voor mij zijn akkoord progressies de kern en vind het belangrijk om daar veel mee te spelen, leren, voelen (dus een poly is dan wel handig)
3. Puur analoog subtractief is wat beperkt in sound ( vandaar punt 1 ) maar zeer intuitief en bruikbaar. BV als je een Pro One master word kun je echt al veel leuke dingen doen.
4. Een analoge modular is helemaal niet beperkt. daar kun je van alles mee doen. ook kwa synthese mogelijkheden

Persoonlijk mix ik wel wat dingen. Romplers, FM, subtractief, etc etc

Ik vind trouwens dat jij leuke dingen maakt.

Cheers

Tim
 
Een analoge modular is helemaal niet beperkt.
Waarom zou je je beperken tot een analoge modular? Modular nodigt juist uit om meer te experimenteren. Digitale modules hebben daar m.i. zeker een plek in, misschien nog wel meer.
 
Hehe ja autotune zou niet zo gek zijn, veel zing ik niet trouwens. Hoe dan ook de MPC one staat wel op de lijst ja. Dat zou ook meteen betekenen dat ik Dawless kan gaan doen als ik wil. Ik lees dat je de synths niet zo super vind, maar wat vind je van de drum synth/ computer die erin zit?

Dit is een beetje waar ik naar kijk:
- MPC one
- Hydrasynth (explorer)
- Rumble of the ancients van Soma
- Minifreak/ Microfreak (Micorfreak gehad en mis m)
- Yamaha Reface DX
- Miniloque XD
- East Beast/ Capt'n Big O

Ik vermoed een beetje dat ik uit de minilogue en MPC one het meeste functionaliteit en muzikale breedte ga trekken. Ga sowieso niet alles op de lijst kopen trouwens.
Oh.. ik wist niet dat je een DAW gebruikte.. maar ik vermoed om de zang en synths op te nemen. Werkt ook prima hoor.. jaren gedaan ook. En daar is iets van autotune ook makkelijker te doen. Ook het knippen van takes en editen op de milimeter.. Voor sommige trucjes gebruik ik nog steeds Ableton.. als ik dan bv wat stems over elkaar wil zetten en ze in sync moet zien te krijgen dan is een grotere overview wel fijn.. Maar er zijn mensen die liever geen DAW gebruiken, daarom opperde ik em.. en het is een gave sampler natuurlijk. :)

Minifreak lijkt me ook heel gaaf!! Heb net een Micro en helemaal leuk!! Vooral de sequencing met wat automation. Dat is in de Mini toe te passen via steptoetsen.. echt een hele vooruitgang!!

Ik vind de MPC synths redelijk en best bruikbaar op een manier.. maar in vergelijk met een analoog bakkie of de MiniMonsta2 (die ik ook heb) is het toch wel een verschil zeg maar. Er is trouwens wel een Odyssey plug-in beschikbaar die goed klinkt maar ook meteen 10% CPU opvreet met vier stemmen..
Die drum synth klinkt zeker ok.. leuk ook om parameters te automaten dan..

Ik had eerst eigenlijk een Force gekocht.. (enige hardware alternatief op de Ableton session mode).. Toen een MPC ONE en sinds 'n tijdje ook een MPC X. Het kantelbare scherm leek me wel wat en is ook wat groter..
Nu een beetje aan het ontdekken en je kunt de 16 encoders gebruiken om per STEP automation te editen.. Dit kan ook op het scherm natuurlijk maar wil dit eens proberen.. er zitten ook oledjes boven de knoppen.. Het liefst zou ik gewoon een STEP kunnen selecteren in 'n sequence en 16 parameters editen maar dit is een beetje de modulaire benadering geloof ik??

Hieronder de ONE en X boven elkaar.. en een paar maatjes met automation editen. Is met een van de standaard synths in de MPC gedaan.. (Tubesynth).

 
Waarom zou je je beperken tot een analoge modular? Modular nodigt juist uit om meer te experimenteren. Digitale modules hebben daar m.i. zeker een plek in, misschien nog wel meer.
Nee idd moet gewoon 'modular' zijn
 
Oh.. ik wist niet dat je een DAW gebruikte.. maar ik vermoed om de zang en synths op te nemen. Werkt ook prima hoor.. jaren gedaan ook. En daar is iets van autotune ook makkelijker te doen. Ook het knippen van takes en editen op de milimeter.. Voor sommige trucjes gebruik ik nog steeds Ableton.. als ik dan bv wat stems over elkaar wil zetten en ze in sync moet zien te krijgen dan is een grotere overview wel fijn.. Maar er zijn mensen die liever geen DAW gebruiken, daarom opperde ik em.. en het is een gave sampler natuurlijk. :)

Minifreak lijkt me ook heel gaaf!! Heb net een Micro en helemaal leuk!! Vooral de sequencing met wat automation. Dat is in de Mini toe te passen via steptoetsen.. echt een hele vooruitgang!!

Ik vind de MPC synths redelijk en best bruikbaar op een manier.. maar in vergelijk met een analoog bakkie of de MiniMonsta2 (die ik ook heb) is het toch wel een verschil zeg maar. Er is trouwens wel een Odyssey plug-in beschikbaar die goed klinkt maar ook meteen 10% CPU opvreet met vier stemmen..
Die drum synth klinkt zeker ok.. leuk ook om parameters te automaten dan..

Ik had eerst eigenlijk een Force gekocht.. (enige hardware alternatief op de Ableton session mode).. Toen een MPC ONE en sinds 'n tijdje ook een MPC X. Het kantelbare scherm leek me wel wat en is ook wat groter..
Nu een beetje aan het ontdekken en je kunt de 16 encoders gebruiken om per STEP automation te editen.. Dit kan ook op het scherm natuurlijk maar wil dit eens proberen.. er zitten ook oledjes boven de knoppen.. Het liefst zou ik gewoon een STEP kunnen selecteren in 'n sequence en 16 parameters editen maar dit is een beetje de modulaire benadering geloof ik??

Hieronder de ONE en X boven elkaar.. en een paar maatjes met automation editen. Is met een van de standaard synths in de MPC gedaan.. (Tubesynth).


Ja was erg weg van de Micro en wil nu graag een mini freak. Helaas hebben alle arturia apparaten (Drumbrute Impact, Keystep, Beatstep Pro, Microfreak) problemen met tempo sync met mijn DAW (Ableton). Geen idee hoe het komt, maar ze zwabberen maar wat rond qua tempo... Alle andere merken apparaten nooit problemen gehad.

Ja ik zit nog ouderwets in de DAW. Tijdens creatief proces is het gewoon een opname medium. Later gebruik ik het wel om te produceren enzo.
 
Wave replacement synthesis is met een snelle switch 2 golfvormen combineren tot een nieuwe:

Bij pulsar synthese creëer je een oscillator door een miniscuul stukje geluid supersnel overlappend te loopen. Beads doet dat heel goed: Beads does Pulsar Synthesis - MOD WIGGLER

Vraagje: Ik heb een OSC van dreadbox. Die heeft een continu slider voor de waveforms die moduleerbaar is met CD. Als ik een square wave (evt door een attenuator) daarheen stuur, snel genoeg. Is dat dan een vorm van wave replacement? (edit: meteen even proberen).
 
wat stel je als doel. Verschillende vormen van synthese combineren of gewoon lekker subtractieve analoge bakken combineren (BV)?
De vorm van synthese is van ondergeschikt belang, het gaat altijd om de sound die je wil creëren, soms is daar bv een analoge en een FM voor nodig, soms een orgel en een stringbak, soms....
 
Vraagje: Ik heb een OSC van dreadbox. Die heeft een continu slider voor de waveforms die moduleerbaar is met CD. Als ik een square wave (evt door een attenuator) daarheen stuur, snel genoeg. Is dat dan een vorm van wave replacement? (edit: meteen even proberen).
Ik weet niet of die osc goed reageert op cv met audiorate cv. Als ik de info sheet zo zie, zou ik gewoon eens proberen hoe het klinkt als je de pulse out, evt via een attenuator, in de cv in van die slider plugt. Met een beetje finetuning ontdek je misschien wel een tof geluid dat nooit eerder is gemaakt.
Maar echte wave replacement werkt (voor zover ik weet) door twee waves van 1 of 2 oscs in een switch te pluggen en een blokgolf van die (of een derde) op audiorate te laten schakelen tussen de twee ingangen. Zo plak je per cyclus een deel van de ene wave aan de andere. Je kunt er ook comparator tussen hangen waardoor er tussen de twee waves wordt geschakeld precies op het moment waarop ze hetzelfde voltage hebben. Dan heb je minder kliks. Voor diagrammen zie bijv. de handleiding van de Future Sound Systems Osc2, of het filmpje op YouTube van de STG wave slicer module. Die heeft een switch en comparator ingebouwd.
 
Back
Top