Verschillende synthese vormen of verdieping

Tierelantijn

Gibberish
Lid sinds
27 januari 2020
Berichten
769
Locatie
Utrecht
Zoals denk ik veel van ons ben ik best wel hebberig als het om synths gaat. Ik zit altijd te wachten op een nieuwe aankondiging, marktplaats af te lopen, reviews te lezen, discussies, etc.

Als ik denk over een nieuwe aankoop zie ik een patroon. Een deel van mij wilt modulair uitbreiden, de diepte ingaan met monofone stemmen met een batterij aan filters en bewerkings mogelijkheden. Of gewoon alle behringer mono kopen. Hoe dan ook, subtielere verschillen, veel subtractief, veel nuance zoeken in timbre. Zo heb ik een 0 coast en heb ik nu een west pest gekocht. Ook heb ik een moog grandmother, maar ik heb ook een stem van dreadbox in mijn rack en een aantal filters. Veel overlap dus.


De andere helft van mijn brein is het hier niet mee eens en zegt: wat jij nodig hebt is fm, granular, wavetable, polyfonie, aftertouch, al die dingen die ik niet heb. (Ik heb alleen een micromonsta 2).

Hoe gaan jullie hier mee om? Zoeken jullie verdiepingen in beperkingen en subtiele smaakverschillen, als kruiden bij het koken. Of proberen jullie zo groot mogelijke verschillen, aka hele andere keuken, dus Surinaams ipv frans in jullie synthese?
 
Surinaams voor mij
 
Ik gebruik alles wat ik heb en Surinaams is natuurlijk een metafoor.
Mijn vraag is meer, wat is een beter doel. Verschillende type synthese combineren (zoals fm, granular, subtractief, additief, wavetable, romper, modular) of geloven jullie meer in bv veel verschillende subtrqctieve monostemmen combineren (bv minimoog en pro one)
 
Zoeken jullie verdiepingen in beperkingen en subtiele smaakverschillen, als kruiden bij het koken. Of proberen jullie zo groot mogelijke verschillen, aka hele andere keuken, dus Surinaams ipv frans in jullie synthese?


Als ik je metafoor kan volgen, bedoel je met de verschillende kruiden de verschillende modellen voor hetzelfde ding, toch? Dus verschillende substractieve bakken = verschillende kruiden, right?

Daarin verschillen we. Ik zie die kruiden juist als de technieken. Dus ja, verschillende kruiden - maar ik denk niet zo in keukens (genres, west vs east coast). De kruiden zijn voor mij juist de verschillende technieken (substractief, additief, fm, wavetables, enz), waarmee ik het geheel op smaak breng. Bij welke keuken dat gerecht dan hoort, dat vind ik niet zo belangrijk. (Wat niet per sé goed is, je kan daardoor ook tussen wal en schip vallen)

Geen idee of je daar iets mee kunt, lol
 
Wie zijn doel voorbijstreeft mist het evengoed als hij die het niet bereikt.
 
Als ik je metafoor kan volgen, bedoel je met de verschillende kruiden de verschillende modellen voor hetzelfde ding, toch? Dus verschillende substractieve bakken = verschillende kruiden, right?

Daarin verschillen we. Ik zie die kruiden juist als de technieken. Dus ja, verschillende kruiden - maar ik denk niet zo in keukens (genres, west vs east coast). De kruiden zijn voor mij juist de verschillende technieken (substractief, additief, fm, wavetables, enz), waarmee ik het geheel op smaak breng. Bij welke keuken dat gerecht dan hoort, dat vind ik niet zo belangrijk. (Wat niet per sé goed is, je kan daardoor ook tussen wal en schip vallen)

Geen idee of je daar iets mee kunt, lol
Ja daar kan ik wel iets mee, dat is eigenlijk precies waar ik naar zocht.
 
Ah, nice. En laat maar komen, die gerechtjes..

Speaking of.. wat zijn die tracks van jou dan... snacks..? Nee.. Tapas misschien... met een twist.. of juist een stoofpot...? In elk geval geen aardappels-groenten-vlees gescheiden op een bord.. Haha.. Dankbare metafoor, lachen man.. :)
 
Je kan of de breedte ingaan met minder diepgang of de diepte in bij een smaller spectrum, het is of het één of het ander maar de verleiding is soms groot en je bent niet de enigste op het forum met GAS.
Er is al vaker gezegd op het forum; door de beperking wordt je creatiever en leer je je apparatuur beter kennen met alle ins en outs.
Als ik lees wat je hebt dan kan je al lekker aan de gang dus probeer daar eerst 'ns mee de diepte in te gaan en desnoods koop je er dan wat bij maar zorg dat dit complementair is ipv meer overlap.
 
Ah, nice. En laat maar komen, die gerechtjes..

Speaking of.. wat zijn die tracks van jou dan... snacks..? Nee.. Tapas misschien... met een twist.. of juist een stoofpot...? In elk geval geen aardappels-groenten-vlees gescheiden op een bord.. Haha.. Dankbare metafoor, lachen man.. :)
Zijn stoofpotten denk ik...
 
Je kan of de breedte ingaan met minder diepgang of de diepte in bij een smaller spectrum, het is of het één of het ander maar de verleiding is soms groot en je bent niet de enigste op het forum met GAS.
Er is al vaker gezegd op het forum; door de beperking wordt je creatiever en leer je je apparatuur beter kennen met alle ins en outs.
Als ik lees wat je hebt dan kan je al lekker aan de gang dus probeer daar eerst 'ns mee de diepte in te gaan en desnoods koop je er dan wat bij maar zorg dat dit complementair is ipv meer overlap.
Ja dat klinkt wel logisch, maar ik vraag me vooral af wat zie jij als complementair?
 
Om te beginnen, @Tierelantijn, met wat je hebt maak je echt goede muziek, hier spreekt een fan. :) Hoe je het doet en wat je beleid precies is voor de aanschaf van nieuwe dingen, je doet het kennelijk toch wel goed. :D

Ik zie trouwens wel wat in meerdere opties en mogelijkheden die tot je beschikking staan. Wat ik in het draadje over die nieuwe Synthclavier Synclavier (zo gewend om altijd 'synth' te tikken lol) al aanstipte, zou zelf niet snel een dure synth kopen die heel veel kan. Liever voor hetzelfde geld een selectie van meerdere synths die op een deelgebied goed hun ding doen. Ook zit je met een dure alleskunner met het feit dat je wel altijd werkt met dezelfde interface en mogelijkheden die zijn ingebakken in het instrument, ongeacht de synthengine die je gebruikt. Bij meerdere synths gebruik je verschillende interfaces, andere mogelijkheden, nodigt uit tot creativiteit. Ook kan wellicht meespelen dat alle geluiden van een alleskunner door dezelfde DAC gaan, en om in keukentermen te blijven, dat ongeacht de gebruikte synthengine alles toch een beetje hetzelfde sausje krijgt.
 
Laatst gewijzigd:
Om te beginnen, @Tierelantijn, met wat je hebt maak je echt goede muziek, hier spreekt een fan. :) Hoe je het doet en wat je beleid precies is voor de aanschaf van nieuwe dingen, je doet het kennelijk toch wel goed. :D

Ik zie trouwens wel wat in meerdere opties en mogelijkheden die tot je beschikking staan. Wat ik in het draadje over die nieuwe Synthclavier Synclavier (zo gewend om altijd 'synth' te tikken lol) al aanstipte, zou zelf niet snel een dure synth kopen die heel veel kan. Liever voor hetzelfde geld een selectie van meerdere synths die op een deelgebied goed hun ding doen. Ook zit je met een dure alleskunner met het feit dat je wel altijd werkt met dezelfde interface en mogelijkheden die zijn ingebakken in het instrument, ongeacht de synthengine die je gebruikt. Bij meerdere synths gebruik je verschillende interfaces, andere mogelijkheden, nodigt uit tot creativiteit. Ook kan wellicht meespelen dat alle geluiden van een alleskunner door dezelfde DAC gaan, en om in keukentermen te blijven, dat ongeacht de gebruikte synthengine alles toch een beetje hetzelfde sausje krijgt.
Bedankt, leuk om te lezen, Ja die DAC's zijn wel een X-factor. Ik lees altijd dat mensen de oude nord lead 2 prefereren boven nieuwe modellen omdat de DAC smeriger/ rauwer klinkt bv.
 
maar ik vraag me vooral af wat zie jij als complementair?
Datgene wat je setup uitbreidt en aanvult ipv dingen die elkaar teveel overlappen en in de stijl en klank die bij jou past, maak je ambiënt of acid bijv, veel sferische muziek of een keiharde kick?
Wat heb je bijv aan 6 monosynths als je voor dat geld ook bakkies kan hebben die elkaar goed aanvullen, die lekker samenwerken en verschillend zijn maar dat juist de combi goed is?
Je zegt bijv al de Behringer monosynths kopen terwijl een Neutron met z'n patchbay samen met die Noise o Coast en die West Pest van je al een heel avontuur qua patching bij elkaar kan zijn.
En dan kan je bijv aan Lyra 8 denken of een Peak met z'n digitale oscillators of een lekker effectbakkie erbij en op die manier krijg je een heel breed spectrum.
Smaken verschillen natuurlijk maar kwaliteit gaat voor kwantiteit vind ik.
 
Laatst gewijzigd:
Gewoon alles kopen.
Ja :P

Doe ik ook op een opportunistische manier binnen hobby buget.

Met meer zijn er meer mogelijkheden. Sommige toestellen zijn het waard om diep in te gaan , anderen helemaal niet.
Meer is beter 8D

1 synth is genoeg om me te amuseren voor een heel jaar, maar heb er liever 20 of nog veel meer.
Het is wat een mens gelukkig maakt, je leeft maar 1 keer.
 
Sommige mensen maken geweldige dingen met 1 toestel, anderen hebben een hok vol zooi en presteren niks. Zolang je maar plezier hebt toch.
Omgekeerde is ook waar, sommige met 1 toestel presteren niets en andere met een hok vol zooi maken geweldige dingen.

Ikzelf presteer niets :dubbel:
 
Omgekeerde is ook waar, sommige met 1 toestel presteren niets en andere met een hok vol zooi maken geweldige dingen.

Ikzelf presteer niets :dubbel:
In elk geval duidelijk bewijs dat het adagium 'beperking leidt tot creativiteit' - net zo'n ouwe wijven cliché als 'geld maakt niet gelukkig' - nergens op slaat.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Back
Top