Cover of rip off? Techno-rel over nieuwe Oliver Heldens

Shit happens.. en dit is toch al decennia lang zo?? Echt zonde van je tijd om hier aandacht aan te geven maar goed..

bv:
Origineel 1981

2004

2012


Origineel 1975

2008

2012
Bob Sinclar & Raffaella Carrà - Far l'Amore

Of dit soort dingen:
Origineel 1991
Speedy j - pull over (original) (1991)
1997
Marshall Masters - Hustler For Life
Of gewoon met een ander geluid... 1998

En zo zijn er nog duizenden voorbeelden...

Of neem alle Hooversound Dominator carnaties.. de licht getweakte preset uit de Roland @ Juno en MKS-50 die je in tig tracks terug hoort.. gelukkig hebben we die discussie al gehad..
 
Laatst gewijzigd:
dit genre deed Fisher al 5 jaar geleden, het begin van al die “techno” Robin S “rework” ellende
hoop poeha en dan in de drop kick HH en bassline, hipster fistpumping 3.0, focking boring……
 
Nogal clickbait, op feesten is nou eenmaal vraag naar herkenning, dus is kopieren van alles wat los en vast zit effectief voor de populariteit. Elvis deed het al met songs uit de jaren 40 voordat Elvis vervolgens zelf 1000x gekopieerd werd, in alle genres hoor je dezelfde riedeltjes terug, en in de house muziek dezelfde sampletjes of de jaarlijkse "Age of Love" remixes.
 
Nogal clickbait, op feesten is nou eenmaal vraag naar herkenning, dus is kopieren van alles wat los en vast zit effectief voor de populariteit. Elvis deed het al met songs uit de jaren 40 voordat Elvis vervolgens zelf 1000x gekopieerd werd, in alle genres hoor je dezelfde riedeltjes terug, en in de house muziek dezelfde sampletjes of de jaarlijkse "Age of Love" remixes.
Maar de vraag was toen, nu, straks was, is, waar doe je het voor? Voor de populariteit of voor de "Ontwikkeling, Ontdekking en Schoonheid"? Met de motivaties populariteit en geld verdien je iig mijn respect en aandacht niet. Of je nu Elvis heet, Nirvana of Avicii. Zelfde goedkoopheid.
Je hebt gelijk met "de gemakzuchtige, aan micro dosis endorfine verslaafde luisteraar en journalist (DJ)" die in de weg staan.
Maar dat praat niets goed, integendeel.
IMO
 
1666701784294.png

hoe kan dit topic al 2 pagina's bestaan zonder 1 mention van deze jat-legenden!
bij deze gecorrigeerd :)
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Scooter!!!
Maar sommige melodieën zijn traditionals.. dan mag je ze zonder schending van auteursrecht gebruiken..
Dus het antwoord op de vraag "How much is the fish?" is: 52.. één van de 52 versies die geregistreerd deze melodie gebruiken..

Hehe.. Party Animals waren dan nog wel ff een tandje erger.. I wanna be a hippy. Hava Naquila. Aquarius.. Laatste twee zijn ook tradionals volgens mij..

Maar over Scooter gesproken.. Het wordt pas echt erg als je je imago leent leent voor een internet provider :D Ach, alles voor de aandacht..


 
Laatst gewijzigd:
Met de motivaties populariteit en geld verdien je iig mijn respect en aandacht niet. Of je nu Elvis heet, Nirvana of Avicii. Zelfde goedkoopheid.
Tja hier valt veel over te zeggen, uiteindelijk wordt iemand populair omdat er veel mensen zijn die het wel goed vinden en er wel respect voor hebben, zolang er vraag naar is zullen veel artiesten slim hierop inspelen, ja dan speelt geld ook een rol. Over smaak valt verder niet te twisten denk ik, dat is te subjectief. Muziek is er voor iedereen en voor iedereen is er muziek. Ik ben het overigens wel met je eens.
 
Scooter!!!
Maar sommige melodieën zijn traditionals.. dan mag je ze zonder schending van auteursrecht gebruiken..
grappig. maar das natuurlijk niet de enige die scooter 'geleend' had :D
Overigens boeit het mij niet hoor. scooter neemt zichzelf ook niet heel serieus (kijk bijv naar de deelname aan de film new kids turbo). pretentieloze muziek voor de party tent. niks mis mee.
 
Scooter was dan ook een beetje een parodie toch? Net als Weird Al Yankovich, die maakt ook alleen maar rare covers. "Pretentieloos" is denk ik het keyword.
 
Tja hier valt veel over te zeggen, uiteindelijk wordt iemand populair omdat er veel mensen zijn die het wel goed vinden en er wel respect voor hebben, zolang er vraag naar is zullen veel artiesten slim hierop inspelen, ja dan speelt geld ook een rol. Over smaak valt verder niet te twisten denk ik, dat is te subjectief. Muziek is er voor iedereen en voor iedereen is er muziek. Ik ben het overigens wel met je eens.
Tis ook allemaal niet zo serieus, inderdaad, frustrerend wel en zeker niet eenvoudig.
Als producent moet je eigenlijk niet denken aan populariteit of welk genre, dat blijkt ter zijner tijd wel. En er is zeker een verschil in de populariteit van bijv. Speedy J of Prince of Derek May of Drexcya en de top-40 geld machine van de van Buren's enzo die loaded zijn geworden door schaamteloos kopieren van andermans werk, die er vervolgens eigenlijk maar weinig voor vingen.
Tja, ik zie patronen. :D
Maar goed, als "consument" heb ik best wel ervaring opgebouwd in het herkennen van "puber-glijmiddel-om-leegtes-op-te-vullen"-troep :D.
 
grappig. maar das natuurlijk niet de enige die scooter 'geleend' had :D
Overigens boeit het mij niet hoor. scooter neemt zichzelf ook niet heel serieus (kijk bijv naar de deelname aan de film new kids turbo). pretentieloze muziek voor de party tent. niks mis mee.
Ik ben niet zo heel erg thuis in het oeuvre van Scooter maar idd.. ze hebben wel meer van die populaire deuntjes.. maar ik hoorde die melodie en dacht...
Maar idd New Kids.. hahaha... geweldig..
Over het algemeen hadden die Happy Hardcore tracks geleende melodietjes.. Tears don't Lie, Wonderful Days.. etc.. maar ook Paul Elstak..

1992


1991


1993 (Paul Elstak kwam er in 95 mee..)
 
Laatst gewijzigd:
oh.. ik hoorde deze laatst nog ergens op 'n feestje.. dacht eigenlijk dat ie origineel van Scooter was?? Oops :D


 
Zo had ik dat destijds met Mark Oh... wat is dat bekende deuntje? Ik had toen nog geen internet, 20 jaar later kwam ik er pas achter.
Waarschijnlijk als 5 jarig kind ergens in mijn hoofd genesteld.

 
Soms komt het met artiesten die iets kopiëren toch nog (een beetje) goed. Neem Vanilla Ice, kennen we allemaal van Ice Ice Baby. Later kwam hij met het album Hard to Swallow, iets heel anders, het lag verrassend gemakkelijk in het gehoor en was eigenlijk best wel aardig.

 
Zonder waardeoordeel past dit mooi in de huidige trend: de (USA) filmindustrie maakt weinig nieuwe concepten-scripts omdat er aan derivaten meer te verdienen is en de investering zekerder is, songmakers betalen voor bekende melodieen om deze te integreren en geld te kassen op de herkenbaarheid. Idem samples. Herkenbaarheid is het nieuwe kassa kassa.
 
In de hiphop scene heerst een beetje de opvatting dat je samples die jij ergens vind niet kan bezitten.. Dus, een ander kan er ook mee aan de slag gaan.
Aanvankelijk waren artiesten niet al happy dat ze door hiphop beatbakkers werden gesampled in de jaren 80.. Maar zoals rappers van de groep Stetsasonic al aanstipten: in de vergetelheid geraakte artiesten werden opeens weer hot.

'Tell the truth, James Brown was old 'Til Eric and Ra came out with "I Got Soul"
Rap brings back old R&B And if we would not, people could've forgot...'


In de docu over 60/70's soulgroep The Delfonics vertelden de leden dat ze financieel waren belazerd en amper geld kregen door slechte contracten. Pas toen de hiphop producers hun platen gingen samplen kwam er eindelijk goed geld binnen door royalties...
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top