Cover of rip off? Techno-rel over nieuwe Oliver Heldens

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.655
Locatie
Zwolle
Uit de podcast De Machine van de VPRO:

"Ibiza-favoriet Oliver Heldens draait normaal gesproken VIP-deck house, maar hij heeft ook een techno-alias, Hi/Lo. Onder die naam maakte hij een rework van de grootste technoknaller van de laatste tien jaar: Bjarki's 'I Wanna Go Bang'. Heldens zegt dat hij geïnspireerd is en netjes rechten afdraagt. Maar Bjarki noemt het een schaamteloze rip-off."

Oordeel zelf in de laatste 10 minuten van de podcast De Machine (aflevering 120):


Sowieso is dit trouwens een interessante podcast, als je meer wilt weten over de muziekindustrie 👍
 
Mwah.. Heldens' heeft enkel dezelfde vocal sample gepakt uit die Dj Deeon track, ik vind het geen rip off... Dat zou het wel zijn als hij echt herkenbare kenmerkende muzikale elementen had gejat uit die Bjarki track..
 
Grappig dat uitgerekend jij de term "verzin zelf wat" gebruikt. Ik ken jou niet anders dan dat je hier komt vragen om inspiratie of dat mensen knopen voor je door hakken. Logo's namen, muziek en ga zo maar door. Prachtig dit!
 
- laatmaar -
 
Laatst gewijzigd:
nou nou tracks na-tekenen kan in mijn standaard ook echt niet.
Grappige is dat die Bjarki meteen een comment plaatste: "Calling my lawyer.... right now" 😁

Maar over dit soort zaken is nu veel te doen, ook over 'vibe snatching'. Het verhaal van o.a. blurred lines van Robin Thicke, dat hij geplagieerd zou hebben van Marvin Gaye. En waarvan hij zegt dat het alleen dezelfde sfeer is. Het kostte hem wel 4 miljoen dollar.

Kris Kross Amsterdam pakt bewust bekende refreintjes, waar ze een nieuw nummer omheen bouwen. Zodat de nieuwe fans het meteen kunnen meezingen als ze het voor het eerst horen. Is dat slim of goedkoop scoren? Ze betalen de rechten overigens netjes en de bedenkers van het origineel zijn er doorgaans dolblij mee. Die krijgen onverwacht tonnen bijgeschreven.
 
Dat dat jouw werkwijze is, was me wel duidelijk geworden maar dat jij dan ook zegt "verzin zelf wat" vind ik in ieder geval erg grappig. Ik had het waarschijnlijk niet moeten schrijven maar een lichte glimlach kan ik nog steeds niet onderdrukken. Dat komt waarschijnlijk omdat ik meer ben van 'beter slecht verzonnen dan goed gejat".
 
Aan de ene kant denk ik altijd, verzin iets zelf. En aan de andere, mensen (de originele makers) zouden hun ego's een keer aan de kant moeten schuiven.

(Overigens nog niet bekend met beide tracks en de podcast ook nog niet beluisterd)
 
Ik krijg minimaal jeuk maar soms zelfs vlekken in mijn nek als ik die moderne "muziek" hoor waarbij een oude hit is gejat en er een of andere talentloze knakker doorheen loopt te janken, al dan niet (maar meestal wel) met een lading autotune. Kanye West heeft daar bijvoorbeeld een handje van, ik kan er niet naar luisteren.

In de dance scene is het verbouwen van tracks naar eigen inzicht wijd verbreid, maar dan noem je het een remix/rework. Anders is het gewoon jatten en pronken met andermans veren.

Dus daar trek ik persoonlijk de grens; wordt zo'n track gepresenteerd als remix: doe wat je wil. Maar verkoop je het als een "original" ga je dan diep schamen in een hoekje.
 
Die tracks lijken 1 op 1 op elkaar. Heldsens versie klinkt als een slechte soundalike. Barki's track vind ik ook saai en compleet overrated, als dat 1 van de grootste technotracks van de afgelopen 10 jaar is ben ik blij dat ik niet in DIE techno-scene rondhang. Ik hoop dat ze elkaar opvreten.
 
Heb de podcast niet geluisterd maar wel even de tracks naast elkaar. Naast de vocal sample vind ik het wel redelijk andere tracks, zover dat mogelijk is met techno. In dit geval gaat het wel om een zeeer herkenbare sample. Op zich geeft Oliver Heldens wel heel duidelijk aan waar hij deze vandaan haalt, daar is verder niets geheimzinnigs of sneaky aan wat mij betreft.
 
Waar mensen zich al niet druk om kunnen maken??? er zal wel een dieper plan achter zitten.. mensen doen alles voor een beetje aandacht tegenwoordig.
 
Ik kende Olivier helden ook niet,en inderdaad van die trutjes house
Tweede nummer dat nu speelt van hem is blijkbaar ook met een zeer bekende house stem sample (locomotif)
Het nummer van bjarkis kende ik ook niet.
Soit ik vind ze beide, saaie nummers.
 
Maar verkoop je het als een "original" ga je dan diep schamen in een hoekje.
Heldens draagt netjes zijn centjes over aan de oorspronkelijke artiest. Het gaat er meer over dat je sommige dingen niet zou moeten willen. Of dat je er schijt aan moet hebben, dat mag ook natuurlijk.

In Nederland mag je coveren, zonder toestemming te vragen van de originele artiest. In Engeland gaan ze dan gewoon dwars liggen.

Dit is nog een voorbeeld



En dit heeft Ferry Corsten er ongevraagd van gemaakt:



Daar was I-F toen pissig over: "Onbeschoft toch, dat ze dat niet even hebben gemeld, die publishers?"

 
Heldens draagt netjes zijn centjes over aan de oorspronkelijke artiest.
Dat is wel het minste. Waar het mij om gaat is dat de track wordt gepresenteerd als "HI-LO, Oliver Heldens, DJ Deeon - WANNA GO BANG" en dus niet als remix. Dus dan ben je gewoon een jatmoos en een poser.
 
Dat is wel het minste. Waar het mij om gaat is dat de track wordt gepresenteerd als "HI-LO, Oliver Heldens, DJ Deeon - WANNA GO BANG" en dus niet als remix. Dus dan ben je gewoon een jatmoos en een poser.

Het is idd niet origineel en makkelijk scoren (zeker aangezien de eerdere versie een superhit was). Maar feitelijk gaat het om het gebruik van een -geclearde- sample, de rest van de track is toch wat betreft drums e.d. anders.
 
Back
Top