String synths / ensembles

Je had al een Eminent 310 dus het meest lompe string ensemble op de 2000GT na had je al in huis. :D Maar goed, een dikke Trilogy kan er altijd nog wel bij. Veel stringplezier!

Ik heb ondertussen de berg FX in huis, maar ik moet wachten op een mixer en een heel grote herinrichting van de studio voordat ik er mee aan de slag kan. Mogelijk nog kabels en een verdeeldoos extra ook. Maar eens het zover is, lees je hier de bevindingen.
 
Die Trilogy is echt een bizar toestel.

Is het nu een synth of een Stringbak ?
Het lijkt meer een 6 voice synth te zijn, met Dividers op de DCO's om er een string en orgel sectie uit te knijpen.

Maar de functionaliteit loopt over, het orgel kan je BV de 2 parafone DCO's detunen met wat pitch glide erop.

De LFO lijkt ook vanalles te kunnen moduleren.

De klank is niet zo super, effecten zijn echt wel nodig om het wat op niveau te krijgen.

Het toffe tot nu toe is het tweaken. dit is echt een leuk toestel om klanken te maken/tweaken.

Er zijn veel gelijkenissen met de Stratus dacht ik?
 
Net deze dubbele mod. effect gescoord om op de Crumar Trilogy los te laten.

Nu vol ongeduld wachten op post pakketje.


1667302913025.png



Een stereo digital delay zou misschien ook niet verkeerd zijn voor erbij ?
 
Die dubbele Nova Modulator is een Winner, was er €87,5 aan kwijt. Een toppertje.

De Trilogy was ik €650 aan kwijt, het geld niet echt waard. Geen aanrader.
Ik persoonlijk amuseer me er wel mee, but, I a creep, I'm a weirdo.

Hoe kan het ook anders, het is een analoge (String) Synth.

Heb het nu zo, Trilogy in de Nova Modulator en dan in een Yamaha SPX90.
Ben nog op zoek naar een line level stereo delay pedal (onder €100), liefst wat groter model met veel knobs.
 
Moet het een pedaal zijn? Roland heeft leuke 19inch delay modules. SdE1000 moet voor (iets meer dan) 100eur te vinden zijn.
 
Ja, het moet een pedaal zijn.
Ik heb al een dd2, dd20 en eventide timefactor.

Denk een TC flashback? 1ste versie ?
 
Met een tape delay emulator pedaaltje kan je ook lekker freaken, maar ze zijn soms wat minder handig als je gewoon een subtiele, zuivere delay wilt hebben.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Ik heb deze TC Nova delay voor de stringbak aangeschaft.
De Nova Modulator is een grote meerwaarde maar die delay voegt niet zoveel toe.
Ga hem morgen onder de Siel Opera6 gooien om het in het Italiaans te houden. Denk dat de delay daar meer tot zn recht komt.


1670184369509.png
 
Siel Criuse of Siel Orchestra of Siel Orchestra 2

Sequential Fugue of Arp Quartet of ....

Wat een soep...Waar zitten de verschillen? welke is het beste ?
 
De specs kan je via Google krijgen, maar dat is maar een klein deel van het verhaal. Ik zoek voor stringbakken liefst een goede Youtube demo op en luister dan of het klankkarakter me bevalt. Velen zijn maar "meh" voor mij, af en toe zit er eentje bij waar ik wél helemaal verliefd op word. Tot ik zie hoe zeldzaam of duur hij is. :D Maar anyway, als er één type synth is waarvoor ik Youtube de belangrijkste bron vind, zijn het stringbakken. Analogaudio1 heeft van véél bakken een goede, rustige demo. Genoeg FX om het wat relevant te maken, maar niet zoveel dat je de synth niet meer in het resultaat hoort.
 
Het gevoel van het klavier is wel next-level slechte materiaalkeuze. Het speelde op zich niet heel slecht, maar het voelt zo extreem plastic. Ik weet niet wat het is, maar alle andere plastic klavieren die ik heb voelen toch een stuk aangenamer. Het voelt allemaal niet als ivoor, maar die Siel voelde zoooo tja hard en bros qua materiaal en dikte. En de action stelde ook niks voor. De zijkanten zijn ook van een dubieus plastic gemaakt en de schakelaars zijn ook geen feest. Ik denk niet dat ik ooit een synth heb gehad die mij banger maakte qua gevoel van bouwkwaliteit. En dat terwijl hij toch deels metaal is.

Qua klank kon je er wel leuke dingen mee doen.
 
Mijn Insta-Strings zijn volume is niet zo constant. Ik denk dat ik hem eens moet doorsolderen want het lijkt niet aan de potmeters te liggen. De enige andere synth waarbij ik dit moest doen was een Crumar Performer. Ook een Italiaanse stringbak.

Ik zal foto's van de binnenkant maken want die bestaan nog niet op internet.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Aangezien stringsynths de akkoordenbakken bij uitstek zijn hier iets wat voor mij goed werkt: ik speel soms blind. Op die manier speel ik de triaden eens met andere noten dan mijn veilige gekende keuzes, en zo kom ik al snel op een leuke nieuwe progressie. Je moet natuurlijk wel een beetje spiergeheugen in triaden hebben om dit te kunnen, maar je hoeft er echt geen conservatorium voor te volgen. Ik doe ook maar wat.
 
Mijn Insta-Strings zijn volume is niet zo constant. Ik denk dat ik hem eens moet doorsolderen want het lijkt niet aan de potmeters te liggen. De enige andere synth waarbij ik dit moest doen was een Crumar Performer. Ook een Italiaanse stringbak.

Ik zal foto's van de binnenkant maken want die bestaan nog niet op internet.
Hij is van 1975, slecht contactje is best mogelijk natuurlijk, kan wel de pot zijn hoor, ook de output jack of ergens een cold solder joint.

klinkt wel mooi zeg :halleluja
 
Solina string ensemble
Het originele grote bakbeest heb ik hele korte tijd gehad. Hij was niet te tillen.
Het was geen goede belegging geweest toen f1500 (1973) nu €2200 (for-sale) over een veel te lange tijd.
Beringer nu :

Ik wil die Beh dolgraag hebben om mn Eminent310 te vervangen.
Maar tis weel veel bla bla en weinig echt op de markt brengen.
 
Back
Top