String synths / ensembles

Nicolas 2000

It's a household name
Lid sinds
17 november 2005
Berichten
13.515
Locatie
Bij Herentals, België
Even een verzameldraadje over string synths.

Algemeen gaat het hier over analoge toestellen die hun meerstemmigheid halen uit divide-down techniek. Meestal zijn ze parafoon.

Een eerste vraag daaromtrent: de Crumar Performer heeft per noot een eigen vca, je kan dus een tweede noot laten aanzwellen na de eerste. Ik begreep dat deze luxe eerder uitzonderlijk is. Hoe zit dat bij de Solina en anderen, ook echt polyfonische vca of eentje die gedeeld wordt voor alle noten (maw een tweede noot knalt er meteen in als de eerste al door haar attacktijd is gegaan)?
 
Volgens mij solina en opus3 beiden enkelvoudige attack tijd , dus de eerste noot aangeslagen begint de attack, latere noten of accoorden allemaal in die eerste attack
 
Bij de solina dacht ik inderdaad ook dat het 1 envelope voor heel het instrument was. Enkele Korgs hebben wel individuele envs per noot, enkele Rolands ook. Maar zeker niet allemaal dus doe je huiswerk voor je iets koopt. Want deze beperking is niet triviaal; je kan toch wel wat subtieler spelen als elke noot zijn eigen attack/decay heeft.
 
Volgend typisch onderdeel van deze bakken: het ensemble chorus effect. Deze maakt voor een groot deel het typische geluid. Maarrr hij is ook vaak verantwoordelijk voor een klankeigenschap die me niet altijd charmeert: die brommerige tremolo in de lagere regionen.

De Crumar Performer had een ensemble door drie delays in parallel waarvan de fasen door elkaar draaien. Hoe deed de Solina het? Er zijn enkele string synths die die tremolobrom niet hebben, die klinken geel smooth. Helaas zijn dat voor zover ik ze ken zeldzame modellen.
 
Uit het schema van de Solina String Ensemble:

1666367040095.png
 
Ik ben niet heel erg bedreven in elektronica en logische diagrammen, maar dus ook 3 modulatielijnen waarvan 2 in harde tegenfase staan gelocked? Misschien daarom dat de Solina die modulatiebrom nogal expliciet heeft.
 
Elka had er twee
Opus3 3
 
En dan het derde belangrijke element: de waveforms. Voor zover ik weet begint een divide-down circuit altijd met square waves. En als ik het goed heb gebruikt bv de Siel Cruise die rechtstreeks en klinkt hij daardoor nogal, euhm...minder verfijnd. De betere bakken laten er nog waveshapers op los. Volgens mij is het ook zo dat de verschillende voices (viool, cello bv) die je op deze instrumenten hebt gemaakt worden? En dan hangt het van de kwaliteit van die circuits af hoe smooth men het resultaat al dan niet kan laten klinken.
 
Ben bekend met de Siel orchestra 2, kost vaak niet veel omdat het siel is maar is toch wel een pareltje op gebied van klank.

Beetje extra effecten is aan te raden
 
Die Siels hebben naast het string ensemble nog veel andere functies. Ik heb de indruk, afgaande op Youtube, dat het string ensemble van de Orchestra 2 beter kan klinken dan dat van de Cruise. Ik heb de Cruise toch nooit richting dat zachte gladde geluid horen gaan wat de Orchestra 2 desgewenst kan. Maar de Siels zijn vooral leuk als je het string ensemble onder de monosynth gaat layeren (zei ik verstoppen?)
 
Sowieso zijn effecten heel welkom bij deze bakken.
Speaking of...welke effecten doen het goed op stringsynths? Niet alleen voor stringklanken maar ook om het pallet uit te breiden.
  • Ik hoor ze vaak met een delay. Tips over welke soort delays goed werken?
  • Reverb is ook een idee, maar wel opletten dat het samen met het onboard ensemble niet erg muddy wordt. Weerom: iemand goede tips?
  • Phaser, uiteraard ook. Traag op z'n Jarre of wat wilder. Smallstone scoort altijd.
  • verder?
 
Enkele tips die ik al gevonden heb:
  • pingpong delay voor een stereo effect in de klank
  • digitale hall reverbs voor dat grootse
  • Wat ik zelf merkte: een EQ die er flink in kan hakken geeft je een heel breed klankpallet binnen het "string ensemble" timbre. Al is het maar 3 banden. Het bronmateriaal zit zo vol in het frequentiegebied dat je er echt mee aan de slag kan.
  • bedenking van mezelf: zou een spring reverb een goed idee zijn? Moet ik bij gelegenheid eens proberen.
 
Flanger, stereo chorus, phaser.

Geen spring reverb, dikke stereo hall
 
Ik heb even een spring reverb geprobeerd. Het kan natuurlijk, maar het blaast je niet van je sokken. Beiden hebben snelle hoge modulaties en dat past op zich goedbij elkaar maar kan ook wat veel worden. Een bzzzz met een zwoooing op... :)
 
Gewoon door een goede 12 db vcf gooien.
Beetje delay
Dig reverb weinig
 
Ik heb zonet een treinlading multi FX gekocht, dus komend weekend kan ik eens goed aan de slag met digitale delays en reverbs. Er zijn er ook bij met EQ op dus die kan ik ook toepassen. Wahs zitten er niet in denk ik. In ieder geval genoeg FX om me een hele tijd braaf te houden. Ik had al jaren geen standalone FX units meer omdat ik de FX kaarten uit mijn all-in-one opneemmixer gebruik in opname, maar als ik zoals nu experimenten doe is het gewoon handig om losse 19" bakken te hebben. Een echte oude Smallstone phaser had ik wel al.

Ik laat de bevindingen bij gelegenheid hier weten. Als het echt de moeite is neem ik het ook op, maar dat is wat gedoe gezien de huidige staat van de studio.
 
Ben van de wagen gevallen. Helemaal jou schuld Oli, nu heb ik nog meer plaats tekort :o:8D:mega:

Zojuist een Crumar Trilogy in huis gehaald.

Mijn eerste echte string synth 8)
 
Back
Top