Strymon BigSky is nu ook een plugin

1666272005914.png

De Strymon BigSky is er nu ook als plugin



De 12 algoritmes (of 'reverb machines') van het welbekende Strymon BigSky effect pedaal zitten in deze plugin, en de interface is een combinatie van de hardware met extra patch-specifieke informatie en instelmogelijkheden die afhangen van het gekozen algoritme. Een bijkomend voordeel is dat je nu meerdere 'instances' tegelijkertijd naast elkaar kunt gebruiken en dat automaten van parameters een stuk eenvoudiger is.

Schijnbaar is het op dit moment nog niet mogelijk om de plugin via de Strymon site te kopen als je niet in de US woont.

Prijs: $199
Uitgever: BigSky Plugin - Strymon
 
Laatst gewijzigd:
Hier is de stap (en het voordeel) tussen de plugin en even doorsparen voor de fysieke Big Sky is echt te klein.
Ik wacht ook nog even op een goeie kortingsaktie. Maar an sich wegen de voordelen van zoveel Big Skies inzetten in een project als je computer kan trekken ook wel zwaar. Ik heb mijn Big Sky aan mijn modular zitten, maar heb regelmatig dat ik bv liefst twee (of meer) verschillende algoritmes zou willen gebruiken. En het is ook niet echt een kastje waar ik nou heel erg aan de knoppen ga zitten draaien, zoals bij een synth. Dus het hebben van hardware vind ik voor een effectpedaal toch wel wat minder belangrijk.
 
Ik wacht ook nog even op een goeie kortingsaktie. Maar an sich wegen de voordelen van zoveel Big Skies inzetten in een project als je computer kan trekken ook wel zwaar. Ik heb mijn Big Sky aan mijn modular zitten, maar heb regelmatig dat ik bv liefst twee (of meer) verschillende algoritmes zou willen gebruiken. En het is ook niet echt een kastje waar ik nou heel erg aan de knoppen ga zitten draaien, zoals bij een synth. Dus het hebben van hardware vind ik voor een effectpedaal toch wel wat minder belangrijk.
Zo zie ik het ook. Heb best veel hardware effecten (incl. deftige reverbs van Eventide en UAFX) voor met name mijn gitaren, maar in veel gevallen vind ik plugins echt veel handiger. Veel van de Eventide algo's heb ik dan ook zowel hardwarematig als softwarematig. En zeker bij digitale bakken is het verschil nihil. De Moogerfoogers had ik ook even getest gisteren, maar die overtuigden me nog niet direct. Die BigSky plugin wil ik zeker wel, maar misschien ook met korting. We zullen zien of mijn GAS sterker is dan mijn wilskracht. Eigenlijk weten we het antwoord al natuurlijk.
 
Heb best veel hardware effecten (incl. deftige reverbs van Eventide en UAFX) voor met name mijn gitaren, maar in veel gevallen vind ik plugins echt veel handiger. Veel van de Eventide algo's heb ik dan ook zowel hardwarematig als softwarematig. En zeker bij digitale bakken is het verschil nihil.
Precies. Het enige waar ik een beetje over zou twijfelen is in hoeverre je ook daadwerkelijk meerdere BigSky's in 1 project zou gebruiken, of dat je toch verschillende merken zou gebruiken om het niet 1 sausje te geven. Maar bv de plate algo in de BigSky vind ik erg goed, niet erg om die vaker te kunnen gebruiken.
 
Hmm krap een maand geleden de hardware versie gekocht omdat er maar geen plugin van uit kwam al 10 jaar niet.
 
Ik ben geen fan van de Valhalla reverbs
Nee ik wel, Vintage verb en Plate.
Maar is idd veel keuze.

Vind 199$ wel veel maar ook weer niet te. Als je slim bent gewoon wachten.
De fabriekant wacht gewoon telkens to de verkoop stagneerd en verlaagt dan de prijs.
 
Ja het is wel een btje een middelvinger naar de klanten met hardware en de waarde hiervan imo.

Datzelfde idee had ik toen ook met de korg opsix, wavestate.

Ben wel benieuwd, binnekort ff kloten met de demo versie :)
 
Het verbaast me hoe vaak je de Strymon Bigsky 2dehands terug vind. Ik vroeg me af hoe dat kwam. Na een tijdje werd het duidelijk. De reden hoef je niet ver te zoeken.
De Bigsky giet een fantastische reverbsaus over je muzikaal gerecht. Maar het is steeds dezelfde saus, die na een tijdje flink gaat vervelen...
2 weken geleden was de Eventide Blackhole te koop voor 29€. Dus 199€ voor een Strymon galmpje?
Ik denk het niet.
 
Het verbaast me hoe vaak je de Strymon Bigsky 2dehands terug vind. Ik vroeg me af hoe dat kwam. Na een tijdje werd het duidelijk. De reden hoef je niet ver te zoeken.
De Bigsky giet een fantastische reverbsaus over je muzikaal gerecht. Maar het is steeds dezelfde saus, die na een tijdje flink gaat vervelen...
2 weken geleden was de Eventide Blackhole te koop voor 29€. Dus 199€ voor een Strymon galmpje?
Ik denk het niet.
29? Geen geld idd. Waar was dit? Toch even in de gaten houden zo rond Black Friday
 
Het verbaast me hoe vaak je de Strymon Bigsky 2dehands terug vind. Ik vroeg me af hoe dat kwam. Na een tijdje werd het duidelijk. De reden hoef je niet ver te zoeken.
De Bigsky giet een fantastische reverbsaus over je muzikaal gerecht. Maar het is steeds dezelfde saus, die na een tijdje flink gaat vervelen...
2 weken geleden was de Eventide Blackhole te koop voor 29€. Dus 199€ voor een Strymon galmpje?
Ik denk het niet.
Ik denk dat het genuanceerder ligt. BigSky is gewoon 1 van de populairste effectpedalen, dus zul je die ook eerder 2e hands tegen komen want meer verkocht. De pedalen-business is volgens mij ook een stuk groter dan de synth-business.
En wat die saus betreft; ik denk dat je dan teveel dezelfde algoritmes voorbij hebt horen komen omdat die het meest in het oor springen, bv de shimmer. Er zitten ook standaard reverbs in zoals de plate, spring, hall, room, etc. Die hoor je niet zoveel omdat ze nu eenmaal niet heel spannend zijn om te demo-en. Maar die zijn wel degelijk erg goed. Als je het eerlijk wil vergelijken met Eventide qua prijs moet je dan ook eigenlijk wel alle algoritmes los vergelijken met hun Eventide evenknie. Ik heb bv ook o.a. de Blackhole, Spring en ShimmerVerb van Eventide, maar heb daar ook minimaal 30 Euro per stuk voor betaald (en dat is dan dus voor de laagste prijs waar ik ze voor heb gezien). Zeker zonder korting zou je dus waarschijnlijk met alle vergelijkbare Eventide plugins een stuk duurder uit zijn. Het nadeel van de BlueSky is dat je het bedrag in 1x op tafel moet leggen. Dat vind ik een te grote drempel. Als ze alle algoritmes los zouden verkopen voor 30 Euro zou ik veel eerder toehappen. Nu wacht ik wel op een mooie kortingsaktie.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Het verbaast me hoe vaak je de Strymon Bigsky 2dehands terug vind. Ik vroeg me af hoe dat kwam. Na een tijdje werd het duidelijk. De reden hoef je niet ver te zoeken.
De Bigsky giet een fantastische reverbsaus over je muzikaal gerecht. Maar het is steeds dezelfde saus, die na een tijdje flink gaat vervelen...
2 weken geleden was de Eventide Blackhole te koop voor 29€. Dus 199€ voor een Strymon galmpje?
Ik denk het niet.
Dat is natuurlijk gewoon klets. De BigSky is er al vele jaren (12 jaar volgens Google), er zijn er heel veel van verkocht, hij is erg populair dus allicht dat er een levendige handel in is. Feit dat de tweedehands prijs al jaren stabiel is en er schijnbaar nog steeds zo veel belangstelling voor is dat er nu ook een pluginversie van is zegt wel genoeg. Vergelijking met Black Hole gaat ook wel mank, want dat is maar 1 algoritme (die bovendien als plugin al vele jaren verkrijgbaar is en dus ook al vaak in de sale is geweest) terwijl de BigSky er 12 bevat. Vergelijk het dan met de H9 sollectie van Eventide ofzo. Ook niet bepaald goedkoop.
 
Voor iedereen die naar aanleiding van dit topic interesse heeft in gebruikte Strymon pedals, pas wel op, op Marktplaats zijn veel oplichters actief die Strymon pedals verkopen. Je herkent ze veelal aan het gebruik van dezelfde foto's, recent geregistreerde accounts en een net iets te lage prijs.
 
Ik heb een week de trial gedraaid, de plugin veel gebruikt maar na verlopen van de testperiode niet tot aanschaf over gegaan. Ondanks dat het een prima reverb is, voegt het ten opzichte van het geweld dat ik al heb (Lexicon, Eventide, Altiverb, UAFX en vele anderen) niet genoeg toe om de toch forse vraagprijs neer te leggen. Maar met een goede kortingsactie ben ik waarschijnlijk nog wel een keer te verleiden.
 
Heb je ook de hardware versie? Ben wel benieuwd of er nog wat verschil zit de hard- en software.
Nee, wel ooit gehad maar niet meer in mijn bezit dus geen A/B vergelijk kunnen doen. Maar ik neem aan dat het verschil nihil/heel klein is. In mijn herinnering klinkt de hardware hetzelfde in elk geval.
 
Back
Top