Strymon BigSky is nu ook een plugin

1666272005914.png

De Strymon BigSky is er nu ook als plugin



De 12 algoritmes (of 'reverb machines') van het welbekende Strymon BigSky effect pedaal zitten in deze plugin, en de interface is een combinatie van de hardware met extra patch-specifieke informatie en instelmogelijkheden die afhangen van het gekozen algoritme. Een bijkomend voordeel is dat je nu meerdere 'instances' tegelijkertijd naast elkaar kunt gebruiken en dat automaten van parameters een stuk eenvoudiger is.

Schijnbaar is het op dit moment nog niet mogelijk om de plugin via de Strymon site te kopen als je niet in de US woont.

Prijs: $199
Uitgever: BigSky Plugin - Strymon
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben geen fan van de Valhalla reverbs, maar $199 is inderdaad wel aan de prijs (al betaal je voor een 'premium' reverb van grote concurrenten als Eventide of Lexicon ook best veel, en dit zijn er 12) en ik heb een hoop prima alternatieven in zowel hardware als software. Voordeel van plugins is dat ze meestal ook wel nu en dan met flinke korting te verkrijgen zijn (Black Friday deal bijvoorbeeld). Op zich wel een mooie reverb om aan de collectie toe te voegen een keer...
 
Hoe verhouden deze plug-ins zich eigenlijk tot de fysieke versies?
 
heeft regemaltig acties voor 50 euro. Hopelijk Strymon ook een keer.
 
Zag net dat de moogerfoogers door moog ook als plugin gereleased zijn, uiteraard zijn dat emulaties/simulaties. Opzich wel leuk dat bedrijven de keuze helemaal bij de klant leggen nu.
 
Zag net dat de moogerfoogers door moog ook als plugin gereleased zijn, uiteraard zijn dat emulaties/simulaties. Opzich wel leuk dat bedrijven de keuze helemaal bij de klant leggen nu.
Inderdaad, al denk ik dat het lastiger is die analoge Moogs in een plugin te vangen dan de digitale algoritmes van een reverb of delaypedaal. Maar ik heb ze nog niet geprobeerd, ben wel heel benieuwd (heb de originele Moogerfoogers ook niet).
 
Als deze plugin exact zoals de hardware klinkt (en die kans is natuurlijk wel aanwezig, aangezien de hardware ook al digitaal is), dan zie ik geen reden waarom je voor puur studio gebruik de hardware nog zou verkiezen boven de software. Met een plugin kun je meerdere instanties tegelijk gebruiken, je kan alles gewoon in je DAW project opslaan, geen gedoe met routing, realtime moeten opnemen en handmatige latency compensatie, etc etc.

Enige is dat het meer cpu gebruik zal kosten.. maar dat zal met slechts 1 instantie (dus net zoveel als 1x de hardware) waarschijnlijk ook nog wel meevallen.

Wel aan de prijs idd, maar toch mooi dat de mogelijkheid er nu is :)
 
Ik moet me nog altijd een keer verdiepen in de reverbs. Vooralsnog kan ik prima vooruit met de valhalla vintage verb of ableton's eigen handel. Die Strymon komt wel zo vaak voorbij en nu ook nog eens als plugin. Biedt de big sky meer dan bv zo'n valhalla van 50 dollar? Of misschien niet meer, maar juist wat anders? Of is het simpelweg top marketing op de gassende liefhebber die graag knopjes op een kastje heeft (en waar de plugin dan weer niet interessant voor is)?
 
Nu nog wachten op het omgekeerde van Arturia (hun FX selectie uitbrengen als pedalen).
Ik zou er wel wat geld voor overhebben. Met name die EFX Fragments, Rev intensity en de Tape delay!
 
Ik moet me nog altijd een keer verdiepen in de reverbs. Vooralsnog kan ik prima vooruit met de valhalla vintage verb of ableton's eigen handel. Die Strymon komt wel zo vaak voorbij en nu ook nog eens als plugin. Biedt de big sky meer dan bv zo'n valhalla van 50 dollar? Of misschien niet meer, maar juist wat anders? Of is het simpelweg top marketing op de gassende liefhebber die graag knopjes op een kastje heeft (en waar de plugin dan weer niet interessant voor is)?
BigSky (en andere high end reverbs) zijn wel andere koek dan Valhalla ja. Grootste verschil tussen een goede en een matige reverb zit onder andere in openheid/ transparantie (je geluid wordt dieper en breder maar zonder dicht te lopen) en de manier waarop het uitsterft (geen metalige "afdronk"). Hier gaat Valhalla onderuit, met name omdat ze teveel dry signaal meeneemt om "vet" te klinken, wat op zichzelf best tof klinkt maar in een mix al snel zorgt voor soep.

En er zitten 12 verschillende reverbs in de BigSky, niet maar eentje.
 
Op de pedals hebben ze nooit korting gegeven. Echter is dit software en dus beter schaalbaar. Ook voor Strymon. Let's see.
Natuurlijk is dit de eerste. De rest van de pedals/Algo's volgt snel. Bundle of Abbonnementje. Hoppa. Zou het zeker ook doen als ik Strymon was.
 
BigSky (en andere high end reverbs) zijn wel andere koek dan Valhalla ja. Grootste verschil tussen een goede en een matige reverb zit onder andere in openheid/ transparantie (je geluid wordt dieper en breder maar zonder dicht te lopen) en de manier waarop het uitsterft (geen metalige "afdronk"). Hier gaat Valhalla onderuit, met name omdat ze teveel dry signaal meeneemt om "vet" te klinken, wat op zichzelf best tof klinkt maar in een mix al snel zorgt voor soep.

En er zitten 12 verschillende reverbs in de BigSky, niet maar eentje.

Sean van Valhalla kent echt wel alles van reverb hoor, daar kunnen ze bij Strymon waarschijnlijk ook nog van leren ... Hij heeft ook verschillende verbs toch? Allemaal met een andere design filosofie ...
 
Sean van Valhalla kent echt wel alles van reverb hoor, daar kunnen ze bij Strymon waarschijnlijk ook nog van leren ... Hij heeft ook verschillende verbs toch? Allemaal met een andere design filosofie ...
Smaken verschillen I guess. Ik heb wat van die Valhalla verbs gehad in het verleden en ze vrij snel weer doorverkocht. Werd er niet blij van en stonden altijd als eerste op de nominatie om uit de mix verwijderd te worden als ik wilde 'opruimen'. Ik vond ze veelal te dominant aanwezig en de hele mix dicht trekken.
 
Hier is de stap (en het voordeel) tussen de plugin en even doorsparen voor de fysieke Big Sky is echt te klein. De Moogerfoogers zijn 149 dollar introductie voor de hele batch, meen ik. Als je daar de investering in hardware tegenover zet (vanuit gaand dat je ze überhaupt kan vinden) is het logisch dat je naar een digitale recreatie grijpt. Maar goed, wat anderen ook zeggen... Heb Valhalla en LittlePlate (en Ableton's Convolution Reverb Pro) dus ik zit wel effe goed met m'n galm.
 
Back
Top