Toekomstmuziek

Misschien een kroeg opzoeken met Doctor Who...maar welke? :D

Hoe zou het uitgaansleven er over 50 jaar eruit zien?
Zou in het jaar 2322 er nog een bezopen carnavals fanfare te vinden zijn?:D;):mega:
 
Check ook demo's uit de Amiga demoscene.
Toch wel hun tijd ver vooruit destijds, dit is van '92

 
Deze is ook geweldig, zelfs de goed hoorbare aliasing in de samples draagt bij aan de emotie.

 
In mijn herinnering is er wel een goede aflevering in Star Trek te vinden, ik meen TNG, maar kan net zo goed Voyager zijn
Denk dat je deze bedoelt:
En dat wordt idd op een bepaald moment behoorlijk surreëel.

Mijn muziek is ooit door iemand bestempeld als: "future fairy tale music", wat ik wel heel tof vond.
Dat was een karakterisering van deze track:

Dit is overigens de titeltrack van mijn onlangs verschenen album Contagion, uitgebracht door Teorema / Diffuse Reality Records
CausaliDox - Contagion [TE0086], by Diffuse Reality Records
Ook te luisteren op Spotify:

Overigens gaat mijn muziek wel vaker over de toekomst. Niet dat ik persé probeer "toekomstmuziek" (:D) te maken, nog een voorbeeld:

/shameless selfpromotion
 
Laatst gewijzigd:
Hoezo? Dit is toch gewoon van na Technotronic (‘89) en Quadrophonia (’90)?


Ja dat is ook weer zo, die house eind jaren 80 heb ik allemaal genegeerd destijds, de Amiga demo muziek was zijn tijd niet ver vooruit dus idd. Je hebt gelijk.
 
In het boek "The Diamond Age" is het erg geslaagd. De muziek is een interactieve colectieve trip tussen de muzikanten en het publiek.
De schrijver Neal Stephenson heeft ook de term Metaverse bedacht.
 
Ik vind het interessant hoe Vaporwave artiesten omgaan met de toekomst. We hebben door de jaren heen nogal wat toekomsten versleten, en door terug te grijpen op een oude toekomst en die te hercontextualiseren ontstaat er een soort andere wereld waar je ingetrokken wordt. Een herverpakte, oude toekomst, Nostalgisch én futuristisch.



Een specifieke toekomst die nu ook een specifieke sound heeft gekregen is Solarpunk. Eindelijk weer een wat meer utopisch ingestoken toekomst waarvan je ook echt zou willen dat het voor ons zou liggen.
 
Onze eigen Dick Raaijmakers was er op het Natlab van Philips (vandaar Kid Baltan) zelfs nog iets vroeger bij in 1958 met een soort voorloper van house/techno/acid:
Ja, daar moest ik ook meteen aan denken, dat was z'n tijd echt vooruit.
 
In de klassieke muziek was er ook een futuristische beweging uiteraard.

"Machine muziek" uit de jaren 20:

Arthur Honegger - Pacific 231 (1923)


Mosolov - The Iron Foundry (1927)

 
His name is Giovanni Giorgio, but everybody calls him...Giorgio.

Meneer Moroder is ook een bezoekje waard als het gaat om mensen de muziek van de toekomst te laten horen.
 
Back
Top