Toekomstmuziek

Veldman

Stamgast
Lid sinds
27 juli 2022
Berichten
200
Locatie
groningen
Voor een projectje waar ik mee bezig ben zoek ik zoveel mogelijk muziek die gemaakt is met het idee de muziek van de toekomst weer te geven. In alle media .
Met name in film en TV doen ze dat wat mij betreft trouwens heel slecht. Ze verzinnen architectuur van de toekomst, mode etc. Maar muzikaal is het meestal maar weinig creatief.
Een typisch voorbeeld van een redelijk geslaagde poging (al is het toch eigenlijk gewoon jazzrock) is de band Andromeda in de Buck Rogers aflevering Space Rockers
Wat het toch wel een redelijke poging maakt is dat wanneer je de muziek slechts zou beschrijven zonder het te luisteren je net zo goed hedendaagse dance zou kunnen beschrijven.
Helaas is het clipje hiervan niet meer terug te vinden door mij. Het nummer wel .

Je zou kunnen zeggen dat Star Wars er ook onder valt al is dat 'al long time ago' maar wat een aanfluiting is dat.
Iemand die altijd bezig is geweest met geluiden van de toekomst is Joe Meek .

Weten jullie nog het een en ander?
 
Een typisch voorbeeld van een redelijk geslaagde poging
Vind je dat echt? Ik ben helemaal geen expert van die tijd, maar volgens mij hoor ik hier toch heel veel disco, funk en ander jaren 70-tig sounds voorbijkomen, maw eigenlijk dezelfde tijd als waarin de track is gemaakt...

Persoonlijk denk ik dat dit haast een onmogelijk opdracht is. Naar mijn idee is, met name hedendaags lichte muziek (ja ja, die term heb ik hier op het forum geleerd :P) voor het grootste gedeelte echt cultureel bepaald, en dan bedoel ik de acceptatie daarvan, maw of iets, door een grote of kleine niche groep, maak niet uit, "goed" bevonden wordt. Als er geen algemene consensus is, zal het vaak als total crap worden bestempeld, en wie wil daar nu naar luisteren? Zelfs de meest slechte sci-fi b-film zal zich daar niet aan branden :D.

Daarnaast wordt veel nieuwe muziek ook bepaald door technology, goed voorbeeld hiervan is dub-step, dat was niet (of nauwelijks) mogelijk om te maken in de jaren 70/80. Hiermee bedoel ik, wil je echte toekomstmuziek laten horen, dan zal je ook over toekomstige technology moeten beschikken, dat lijkt me een klein probleempje....

Ik denk zelf dus, dat elke poging om toekomst muziek te laten zien/horen in een film, gewoon de muziek van de tijdsgeest zal zijn, en dan proberen ergens een onconventioneel loopje of rare sound er doorheen te mixen (wat waarschijnlijk niet om aan te horen zal zijn, haaha)
 
Ik ben het geheel met je eens. Alleen wat ik bedoel is dat men een poging doet de toekomst te voorspellen op muzikaal gebied. In films doen ze het structureel met mode. En je hoeft geen techniek te hebben om vliegende auto's te voorspellen.
Verder kun je heel conceptueel bezig. Kijk, in de 19e eeuw was muziek in 3 kwarts maat erg populair (wals) nu is dat vierkwarts maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn.
 
Je zou kunnen zeggen dat Star Wars er ook onder valt al is dat 'al long time ago' maar wat een aanfluiting is dat.
Onder alle demo/pilot stukjes Star Wars werd de muziek van “Gustav Holst - The Planets” gebruikt. John Williams heeft zich door dit album laten inspireren tot alle Star Wars thema’s. (Of wellicht nog beter gesteld: George Lucas had een duidelijk idee hoe de muziek moest klinken en Williams heeft The Planets als blue print gebruikt) Het album van Holst was bij het uitkomen van de 1e Star Wars film al dik 40 jaar oud.
 
Ik ben het geheel met je eens. Alleen wat ik bedoel is dat men een poging doet de toekomst te voorspellen op muzikaal gebied. In films doen ze het structureel met mode. En je hoeft geen techniek te hebben om vliegende auto's te voorspellen.
Verder kun je heel conceptueel bezig. Kijk, in de 19e eeuw was muziek in 3 kwarts maat erg populair (wals) nu is dat vierkwarts maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn.
Ah zo, je bedoelt dus niet perse of het goed gelukt is, maar je bent vooral geïnteresseerd naar de pogingen daartoe, het concept ”poging tot toekomstmuziek“ dus.

In mijn herinnering is er wel een goede aflevering in Star Trek te vinden, ik meen TNG, maar kan net zo goed Voyager zijn, heb je nix aan, want ik weet de aflevering niet. Doctor Who zal ook best een goede kandidaag kunnen zijn, maar gaar daar maar eens in zoeken haha.. Sorry, kan je dus niet verder helpen.
 
Onder alle demo/pilot stukjes Star Wars werd de muziek van “Gustav Holst - The Planets” gebruikt. John Williams heeft zich door dit album laten inspireren tot alle Star Wars thema’s. (Of wellicht nog beter gesteld: George Lucas had een duidelijk idee hoe de muziek moest klinken en Williams heeft The Planets als blue print gebruikt) Het album van Holst was bij het uitkomen van de 1e Star Wars film al dik 40 jaar oud.
ik bedoel niet de soundtrack
 
Ah zo, je bedoelt dus niet perse of het goed gelukt is, maar je bent vooral geïnteresseerd naar de pogingen daartoe, het concept ”poging tot toekomstmuziek“ dus.
precies - en met name in media als film en tv maar ook audio
 
Delia heeft fantastische muziek gemaakt, die Joe Meek is trouwens ook echt top en hij was echt bezig met toekomst en alles wat met space te maken heeft. Ik vraag me af of er na de 80's nog zoiets gemaakt is mbt toekomst.
 
Cannibal Ox - The Cold Vein klinkt 21 jaar na dato nog behoorlijk futuristisch in m'n oren.

 
Toekomst vergelijkingen..,.
De regisseur is even naar china gereisd voor wat inspiratie...


China...


Bladerunner...
 
Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar ik blijf 'm grappig vinden.



Er is er nog een, ff zoeken..
 
Misschien ook niet wat je zoekt, maar de wat meer SF ( heeee.. ) gerichte thema's hebben vaak wel wat van elkaar weg qua sfeer.

Bijvoorbeeld



 
Back
Top